Op bezoek bij Momo Medical | Publiekswinnaar Nationale Zorginnovatieprijs 2023
Met klamme handjes stonden Menno Gravemaker en Jorien de Jonge van Momo Medical te wachten bij de prijsuitreiking van de Nationale Zorginnovatieprijs in maart. Toen hadden ze nog geen idee dat Momo Medical die avond naar huis zou gaan met de publieksprijs van €5.000. Nu, bijna een half jaar later, ging Team Zorginnovatie.nl bij ze langs om te kijken hoe het hen is vergaan sinds het winnen van de prijs. Wat heeft de prijs hen gebracht? Waar zijn ze nu mee bezig? En welke tips hebben ze voor toekomstige ondernemers?
We ontmoeten Jorien de Jonge in Delft. Niet op het kantoor van Momo Medical, maar bij Woonzorgcentrum Stefanna. Dit is één van de locaties waar de BedSense app van Momo Medical door de zorgmedewerkers gebruikt wordt. En het bijzondere aan deze specifieke locatie is dat het team van Momo Medical hier sinds kort een eigen ruimte heeft. Op de bovenste verdieping zijn namelijk vier kamers beschikbaar gesteld, die gebruikt worden voor extra kantoorruimte én een demoruimte.
Inzicht in bewoners
De BedSense app van Momo Medical geeft de zorg inzicht in de bewoners van een verpleeghuis. De app is gekoppeld aan een bedsensor die onder het matras van de bewoners ligt. Hierdoor kunnen zorgverleners veel gerichter werken. Zo kan de BedSense app live inzichten doorgeven, zoals welke bewoners er op dat moment uit bed zijn, onrustig zijn, of juist te lang in dezelfde houding liggen. Ook bevat de sensor voorspellende inzichten en kunnen er weekoverzichten van de bewegings- en nachtpatronen van bewoners worden gemaakt. De BedSense app helpt zo zorgverleners te bepalen waar en wanneer hun zorg nodig is.
“Als je de zorgmedewerker goed ondersteunt, hebben de bewoners daar ook baat bij.”
Van zusterpost tot bewonerskamer
De ruimtes van Momo Medical in Stefanna zijn onderverdeeld in een zusterpost, een bewonerskamer, een brainstorm ruimte en een ruimte met werkplekken. We beginnen in de zusterpost. Deze ruimte is ingericht als een daadwerkelijke zusterpost, met een eettafel, een paar werkplekken en een scherm aan de muur met daarop de BedSense app. De ruimte is bedoeld als test, om te kijken wat wel en niet werkt voor de medewerkers. En doordat de testruimte op locatie ingericht is, kunnen de medewerkers van Stefanna direct hun feedback teruggeven aan het bedrijf.
De volgende ruimte is de demoruimte, waar nieuwe aanpassingen direct getest kunnen worden. De ruimte is volledig ingericht als een echte bewonerskamer. Zo staat er een bed en een stoel, beiden voorzien van een sensor, maar staat er ook een bijzettafeltje en een nachtlampje in de hoek en liggen er diverse foto’s van de zogenaamde bewoner verspreid door de kamer. Naast de sensoren onder het bed en de stoel zitten er ook sensoren op alle deuren, inclusief de deur van de kast die dienstdoet als deur naar een denkbeeldige badkamer. In de hoek staat een Genus Care op een kastje. Sinds de recente samenwerking tussen de twee bedrijven worden de gegevens uit de BedSense app nu ook geïntegreerd in het systeem van Genus Care.
Landelijke erkenning
Na de rondleiding door de verschillende ruimtes keren we terug naar de zusterpost en nemen we plaats om terug te blikken op de Nationale Zorginnovatieprijs. Want hoe gaat het nu met Momo Medical sinds ze de publieksprijs wonnen?
“Het was vooral leuk dat we de publieksprijs wonnen. Dat laat zien dat we iets maken waar mensen echt op zitten te wachten.”
Jorien geeft aan dat het winnen van de prijs vooral veel erkenning heeft gebracht: “Het winnen van de Nationale Zorginnovatieprijs schept vertrouwen. Je krijgt landelijk erkenning voor de oplossing die je biedt.” Daarnaast leverde het ook nieuwe netwerken op. Zo werd Momo Medical onder andere betrokken bij diverse bijeenkomsten gericht op nieuw zorgbeleid. “Er kan van alles aan beleid bedacht worden, maar dat moet ook naar de praktijk vertaald worden. Daar willen we graag bij kunnen helpen.”
En wat ze met het prijzengeld hebben gedaan? Heel veel mensen in het zonnetje zetten. “We hebben kaartjes gestuurd naar alle afdelingen die met onze app werken, met de vraag wie van hun collega’s of bewoners ze in het zonnetje wilden zetten.” Daar kwamen vervolgens 126 reacties op binnen, variërend van borrelpakketten tot aan een nieuw bankje in de tuin voor bewoners. En ál deze wensen zijn door Momo Medical vervuld.
Inzichten
Ook de komende tijd ligt de focus van Momo Medical op het ondersteunen in verpleeghuizen. En niet alleen met de bedsensor: “Onze missie is het ondersteunen van de zorgmedewerkers. Welke inzichten op welke schaal hebben zij nodig om goed voor de bewoners te kunnen zorgen? Daar helpen we bij door alle praktische dingen zo makkelijk mogelijk te maken.”
“De meerwaarde zit echt in de app en de inzichten. De bedsensor is één van de middelen om die inzichten te creëren.”
De kracht van observeren
Als afsluiting van het gesprek vragen we Jorien naar haar belangrijkste tip voor andere ondernemers. Hier hoeft Jorien niet over te twijfelen. Verdiep je in degene die je product of dienst gaat gebruiken. Ze legt uit: “Begrijp het werk en het beslisproces van degene voor wie je het maakt. Want alleen dan kan je iets van waarde voor ze maken.” Het belangrijkste hierbij is om goed te observeren. Het team van Momo Medical heeft dan ook vaak meegelopen met verschillende zorgmedewerkers om het proces goed te kunnen begrijpen. Als laatste geeft Jorien nog mee om alles wat je maakt zo snel mogelijk te testen: “Want alles wordt anders zodra je het in de praktijk echt gaat gebruiken.”
Wil je meer weten over Momo Medical? Kijk dan op www.momomedical.nl!