Jelle Heisen: ‘Een goed idee? Gewoon beginnen!’
Verne Health is de tweede van acht finalisten voor de Nationale Zorginnovatieprijs 2024. Oprichter Jelle Heisen heeft een tip voor starters. “Gewoon beginnen. De meeste ondernemingen mislukken doordat ze nooit beginnen.”
Foto: Jos Hummelen, Rom Utrecht Region
Fysiotherapeut Jelle Heisen kwam vier jaar geleden op het idee voor de Chatbot Verne. “Dat was tijdens de eerste lockdown. Ik heb mezelf toen de vraag gesteld hoe de fysiotherapie eruit zou zien als we voor altijd in lockdown zouden zitten. En heb toen echt vanuit de eindgebruiker gedacht.” De chatbot overtuigde de jury van de regionale voorronde in Utrecht. Verne Health werd na Flux Robotics de tweede finalist.
Chatbot
Heisen ontwikkelde de chatbot voor mensen met eenvoudige beweegklachten. Die kunnen er meteen mee aan de slag. Ze krijgen direct een conclusie en een beweegadvies. Indien nodig worden ze doorverwezen naar de juiste zorgverlener. De chatbot is gemakkelijk in te bouwen in websites en apps. “Onze chatbot is overal toepasbaar. Er zijn wel vergelijkbare triagetools op de markt, maar daar moeten mensen echt naartoe gaan.”
De chatbot is een jaar geleden ingebouwd in de app van zorgverzekeraar Zilveren Kruis. De ervaringen zijn positief. Ruim 50 procent van de gebruikers krijgt direct advies en gaat zelf aan de slag met het herstel. Heisen ziet een flinke vermindering van het fysieke zorggebruik. “Landelijke cijfers wijzen uit dat tussen de 40 en 45 procent van de beweegklachten met zorg op afstand aan te pakken is. “
Dat betekent niet dat de fysiotherapeut overbodig wordt. “Die kan zich richten op de patiënten met complexere klachten. Gezien de toenemende zorgvraag en personeelstekorten is dit een duurzame ontwikkeling.”
Lees het volledige artikel op Dutch Health Hub.