VindiQu
VindiQu biedt realtime interactieve digitale uitjes aan voor mensen met een zorgbehoefte zodat zij toegang krijgen tot de maatschappij. Fysieke uitjes staan onder druk door hoge kosten, tekorten personeel en belastbaarheid bewoners. Betekenisvolle rondleidingen worden uitgevoerd met interactie tussen gids en deelnemers. Samen de wereld ontdekken!
Samenwerkingspartners om specifieke vraagstukken te toetsen. Huidig doen wij onderzoek naar het assortiment voor mensen met een niet-Westerse migratieachtergrond. Wij zoeken verdere verdieping binnen de GGZ en ouderenzorg. Voor het laatste onderwerp zouden wij graag een longitudinaal onderzoek starten over het onderwerp dementie en het effect van reminiscentie rondleidingen.
In Nederland is een steeds groter aantal ouderen woonachtig binnen Verpleeg- en Verzorgingshuizen. Binnen 20 jaar zullen er meer dan 1.7 miljoen 65-plussers bijkomen wat zorgt voor een verhoogde zorgconsumptie.
Een toenemend aantal ouderen kan niet participeren aan fysieke uitjes. Vanwege minder activiteiten is er minder betekenisvol contact, waardoor er een toename van eenzaamheid dreigt. Eenzaamheid onder 75 plussers neemt toe. Op dit moment kampt meer dan de helft (54%) van deze groep met eenzaamheid. Dit zorgt een verhoogd risico op de ontwikkeling van Alzheimer, coronaire hartziekten & beroertes, depressies & suïcide en hogere kans op overlijden. Eenzaamheid kost in totaal 2 miljard euro per jaar.
De financiële situatie binnen de gezondheidszorg is zorgwekkend door toename van externe personeelskosten, ziekteverzuim, lage financiële buffers, afname winstmarges en daarbij hebben de bewoners geen/weinig eigen middelen. Dit resulteert in een verminderd aanbod van fysieke uitjes wat leidt tot een afname van waardevolle stimuli voor de bewoners. Het is aangetoond dat variatie van stimuli zorgt voor een verbetering van cognitieve functies. Dit maakt de verkenning naar digitale dagbesteding evident en goed getimed.
Digitale uitjes voor mensen met een zorgbehoefte zodat zij de wereld kunnen blijven (her)ontdekken. Ouder worden gaat gepaard met een verkleining van de wereld vanwege verscheidende al eerder genoemde factoren. Hierdoor kan isolatie en eenzaamheid toenemen. VindiQu doorbreekt deze negatieve spiraal met interactieve digitale uitjes die mensen sociaal bij elkaar brengt.
VWS Missie I: Sociale leefomgeving creëren. Mensen bijeen brengen om gezamenlijk betekenisvolle beleving door te laten maken waarbij communicatie centraal staat. Door het delen van informatie met elkaar versterkt de groepsdynamiek en wordt eenzaamheid verlaagt.
VWS Missie III: Uitgaan van behoeftes van mensen met chronische ziekten. Kijken naar mogelijkheden om de maatschappij te verbinden aan de mens ondanks het chronische ziektebeeld. Geluksmomenten inzetten voor psychologische weerbaarheid en 'chronisch ziek zijn/voelen' momenteel te vergeten door middel van zingevingsactiviteiten.
VWS Missie IV: Kwaliteit van leven voor mensen met dementie. Positief beïnvloeden door toegankelijk reminiscentie aan te bieden in een sociale context. Mensen met dementie en een verminderde belastbaarheid kunnen eenvoudig deelnemen om zo de wereld te (her)ontdekken.
De focus op ouderen binnen de Verpleeg- & Verzorgingshuizen en Thuiszorg (VVT) en GGZ instellingen. Gezien de kwetsbaarheid, toename van eenzaamheid en verlies van maatschappelijke participatie betreft dit onze beachhead market. Toekomstige doelgroepen kunnen zijn: speciaal onderwijs, jeugdzorg, Dienst Justitieel Inrichting (DJI), palliatieve zorg, gehandicaptenzorg, ziekenhuizen en vluchtelingenorganisaties.
Binnen Nederland zijn >2.000 Verpleeg- en Verzorgingshuizen waarbij de levering van zorg van intramuraal naar langer thuis blijven wonen is ingezet wegens de vergrijzing. Hierdoor is VindiQu aan het onderzoeken en testen of middels een platform mensen vanuit thuissituatie kunnen inloggen met minimale sociale interactie verlies. Samen met een toonaangevende zorginstelling wordt in het begin van 2023 hiermee opgestart.
Het platform is dynamisch schaalbaar en kopieerbaar inzetbaar voor andere groepen met zorgbehoeftes zoals eerder genoemd hierboven. Voor ons is vooronderzoek belangrijk om te begrijpen welke uitjes en interactie aansluiten bij de specifieke doelgroepen. Hierdoor wordt de maximale impact output mogelijk gemaakt bij diverse doelgroepen. Tijdens deze onderzoeken, huidig met niet-Westerse migratieachtergrond deelnemers en GGZ betrekken wij de eindgebruiker zoveel als mogelijk voor leidende input.
WMO kosten verlaging (gemeente)
WLZ kosten verlaging (gemeente)
Verlaging algemene zorgconsumptie deelnemer (zorgverzekeraar/cliënt/zorginstelling)
Tijdslot digitaal uitje
Kosten per afname tijdslot (twee uur) betreft 345 euro.
Te verdelen in twee keer één uur.
Groepsgrootte variërend van 15-25 personen.
Abonnement Nederland
Maatwerk levering van opeenvolgende digitale uitjes met een minimale duur van een jaar.
Per twee uur 295 euro.
Binnen Nederland diverse locaties.
Abonnement Internationaal
Maatwerk levering van opeenvolgende digitale uitjes met een minimale duur van een jaar.
Per twee uur 395 euro.
Binnen Europa diverse locaties.
Projecten
Unieke digitale uitjes worden via sponsoring gefinancierd.
Matching vraag/aanbod via het platform (testfase)
Dienstverlening lokale gidsen die het VindiQu platform gebruiken voor vraag/aanbod matching. VindiQu ontvangt een fee van de totale opbrengsten van 15% voor de volledige facilitatie. Huidig opleiden van gidsen bij partnerlocaties ivm autonomie rondleidingen.
Er bestaan digitale oplossingen zoals YouTube, Twitch en misschien zelfs televisie om ervaringen te beleven. Door het gebrek van directe persoonlijke interactie en de onmogelijkheid van directe beïnvloeding van de content wordt dit niet als persoonlijk ervaren. Tevens is dit niet significant 'nieuw' om betekenisvolle conversaties te stimuleren. Daarnaast zijn de twee eerstgenoemde voorbeelden gericht op jongeren.
Traveltour platforms zoals HeyGo zijn er in diverse vormen en maten. Het aanbod is breed maar allen niet aangesloten op de gezondheidszorg. De expertise mist voor een goede beleving voor mensen met specifieke aandoeningen waardoor de rondleiding aangepast dient te worden. Het platform is een praktisch voorbeeld van technische infrastructuur welke VindiQu in de gaten houdt.
Het fysieke uitje is een directe concurrent maar eigenlijk ook niet. Wij wensen hiervan geen concurrent te zijn omdat dit altijd voorrang krijgt op de digitale rondleiding, indien nog mogelijk. Vanuit VindiQu wensen wij een aanvulling te zijn voor wanneer de fysieke uitjes naar een bepaalde locatie vanwege uiteenlopende redenen niet meer mogelijk zijn.
VindiQu richt zich op ouderen binnen de gezondheidszorg en GGZ met als speerpunt een directe persoonlijke interactie met de deelnemers. Het aanbod is ontzettend ruim door een sterk netwerk en actieve samenwerkingen met partnerlocaties. Doordat de deelnemers in de eigen zorgomgeving blijven zijn er minder transfers nodig waardoor zorgpersoneel wordt verlicht in hun taken.
Het team van VindiQu heeft veel kennis van- en ervaring binnen de gezondheidszorg. Door deze expertise zorgen wij ervoor dat er in de interactie tijdens een uitje rekening wordt gehouden met de (on-)mogelijkheden van de deelnemende doelgroep. Hierdoor sluit het uitje aan op hun behoeftes en wensen en bieden wij een uitje op maat.
VindiQu kenmerkt zich enkel uitvoerende voor de gezondheidszorg. De interactie tussen gids en deelnemers zorgt voor dynamisch maatwerk van de content. Door een groot netwerk van partnerorganisaties en rondleiders zijn digitale uitjes mogelijk in de Benelux en verder naar unieke locaties.
VindiQu software (Intellectual Property)
Besloten Vennootschap. Bij de start zullen slechts vier rollen toebedeeld zijn waarin Sales, Support, Marketing en Communicatie aanwezig zullen zijn. De twee eerstgenoemden vormen een supplementair regionaal team met vaste targets. Organische groei zorgt voor ontwikkelen van een nieuw regionaal team in een tactisch gebied. Door de ontwikkeling van crowdwork implementatie via het platform zal de payroll binnen Nederland overzichtelijk blijven. De ondersteunende functies zullen overkoepelende taken verrichten.
Vooruitzicht is dat een team bestaande uit 18 personen de aankomende 5 jaar groei kan ondersteunen/uitvoeren.
Samenwerking met Philadelphia regio Amsterdam/Weesp om meerdere digitale uitjes te toetsen met deelnemers met variatie in fysieke/mentale belastbaarheid. Tijdens vier verschillende digitale uitjes werd er een lessons learned opgesteld. De doelstelling was minimaal 30 deelnemers te laten deelnemen. De uitjes werden in verschillende variaties uitgevoerd waaronder met vrijwilliger van de organisatie, zonder, met een groep en individuele exploratie en begeleiding.
Philadelphia - aanleveren interesses, deelnemers en evaluatie
Organisaties uitjes waaronder Johan Cruyff Arena, PSV stadion, Dierenpark Amersfoort en Spoorwegmuseum.
Gemiddelde score betreft een score van 8.5 (1-10 Likertschaal).
Deelnemers met Autistisch Spectrum Stoornis (ASS) gaven aan de omgevingsgeluiden te willen dempen aan hun zijde. Noice canceling implementatie.
Deelnemers met verstandelijke beperking ervoeren het Dierenpark als best beoordeeld door het zien van hun favoriete dier en de keuze van routes.
De begeleiding van de deelnemers ervoeren een positieve impact op het gebied van welzijn in de gehele groep.
Deelname aan Health Impact Accelerator najaarseditie 2021 zorgt voor het versterken van de businesscase. Er wordt zeer intensief gesproken met zorginstellingen en via (regionale) fondsen een netwerk opgebouwd om de klantenkring uit te breiden. Eind januari zal VindiQu aanwezig zijn bij ICT & Health congres in Den Haag. Via unieke projecten zal VindiQu promotie ontvangen die via social media kanalen worden uitgezonden. Deelname aan het MDT programma van ministerie van VWS om persoonlijke leertrajecten aan te bieden. Betaalde pilots in het verleden aangeboden ter verkenning van het product voor de zorginstellingen en de eindgebruikers.
Er is tot half 2023 een implementatie- en opschalingscoach aanwezig voor implementatie binnen de GGZ.
Door heel Nederland met 10 zorginstellingen. VindiQu wordt ingezet als digitale dagbesteding in extramurale/intramurale zorgtoepassingen.
Partnerlocaties zijn 25+ binnen de Benelux, waaronder partnerlocaties met Internationaal allure.
Winnaar Health Impact Accelerator 2021 (najaarseditie). Georganiseerd door Health Holland & GROZ.
Winnaar Sustainable Healthcare Challenge 2022. Zorg van de toekomst
YES!Delft Social Tech
KVK top 100 nominatie 2022. #71 VindiQu
In samenwerking met de terugkerende klanten (jaarabonnementen) wordt het tempo van doorontwikkeling in gang gezet. Implementatie van live ondertiteling, noice canceling, actieve beeldstabilisatie, kleurcorrectie, in/uitzoomen zijn enkele modulaire toevoegingen. Het platform zal verder ontwikkeld worden op het gebied van crowdwork om activiteiten buiten de regionale teams te kunnen uitvoeren.
Daarnaast zal er onderzocht worden welke variabelen een positieve invloed hebben op de beleving van het publiek met hardware, software en interactionele toepassingen.
Buiten Nederland zal worden gewerkt met het faciliteren van digitale uitjes voor lokale gidsen of aspirant gidsen. Door de implementatie van Crowdwork zal Europese dekking worden gerealiseerd binnen een scope van 5 jaar. Buiten Europa zal er onderzoek moeten worden verricht op wet- en regelgeving alvorens uit te breiden. Door de schaalbaarheid is het mogelijk om een divers aanbod te genereren waarbij mensen met een zorgbehoefte een ruime keuze hebben in locatie, taal, persoon, duur, kosten en thema.