Dit voorlichtingsplatform IMIP is uniek omdat:
1. De informatie op het platform op alle schermen en devices benaderbaar is;
2. De verzendtool ervoor zorgt dat de zorgverlener op een veilige manier gericht en op het juiste moment informatie naar zijn cliënt kan versturen;
3. De evaluatietool de zorgverlener gedetailleerd inzicht verschaft in de informatie die de cliënt bekijkt;
4. De zorgverlener kan testen of de cliënt de informatie begrepen heeft;
5. Gezondheidsgerichte en instructiegerichte informatie toegankelijk en gepersonaliseerd aan de cliënt kan worden aangeboden via de gepatenteerde interactieve web-video;
6. Het IMIP dusdanig open en modulair is opgezet dat verschillende zorgorganisaties of overheidsinstanties dezelfde informatiemodules kunnen gebruiken voor hun voorlichting.
De interactieve web-video techniek (waarvoor patent is aangevraagd) heeft een aantal unieke eigenschappen:
1. Gemakkelijke navigatie. Er kan eenvoudig door de video genavigeerd worden middels hoofd- en/of submenu’s.
2. Laagdrempelige interactie. Vanuit de video kunnen vragen worden gesteld waardoor cliënten sneller specifieke vragen zullen beantwoorden.
3. Hoger vertrouwd bereik. Door de gebruikersvriendelijke navigatie zullen cliënten meer informatie bekijken en door de interactieve vragenstelling (vanuit verhaallijn) zullen cliënten zich vertrouwd voelen en eerder geneigd zijn antwoord te geven.
4. Betere evaluatie: meten is weten. Door het meten van de bekeken tijdlijn in de video ontstaat er een beter beeld van de kwaliteit van de aangeboden informatie. Bij een folder of website weten we immers niet - door het ontbreken van deze tijdlijn – welke delen van een tekst er ook echt worden bekeken.
E-comvideo heeft een IMIP “Dubbele Diagnose” ontwikkeld, waarmee “via het internet bereikbare informatie” eenvoudig naar de cliënt kan worden verstuurd.
Op het huidige IMIP “Dubbele Diagnose” worden een zestal informatiemodules weergegeven:
1. Een rode module “Psychische klachten en middelengebruik” met de interactieve web-video waarvan de eigenschappen in de vorige paragraaf zijn beschreven;
2. Een gele module “Proces van middelengebruik” met de populaire Youtube animatie “Nuggets”, die al door meer dan 10 miljoen mensen is bekeken;
3. Een gele module “Vier voorbeelden van middelengebruik” met de net uitgekomen Youtube video “Verslaafd in hoofd”, waarin vier ervaringsdeskundigen (gespeeld door acteurs) vertellen over hun ervaringen;
4. Een blauwe module “Folders en handboeken” met een webpagina getiteld “producten“ van het Landelijk Expertise- en implementatie centrum Dubbele Diagnose (LEDD);
5. Een blauwe module “Informatieve websites” met een webpagina van LEDD getiteld “links” met allerlei links naar andere websites;
6. Een blauwe module “Herstelprogramma’s” met een door het project gecreëerde webpagina met een beschrijving van vijf herstelprogramma’s.
De zes informatiemodules uit het IMIP “Dubbele Diagnose” kunnen ieder afzonderlijk worden verstuurd naar de cliënt (knop “Verzenden”). Ook kunnen ze afzonderlijk worden bekeken door de zorgverlener (knop “Bekijken”). Omdat informatie privacygevoelig kan zijn, wordt de informatie niet echt “verstuurd” via het internet, maar wordt de cliënt doorverwezen naar een landingspagina, alwaar de cliënt kan inloggen met een code, die hem via sms is toegestuurd.
Om online te kunnen bekijken hoe de interactieve web-video wordt gebruikt, hebben we een evaluatietool ontwikkeld, waarbij het gebruik van de video in drie grafieken wordt weergegeven. Onderstaand een korte toelichting per grafiek:
1. Inzicht in index en tijdlijn: geeft weer of de kijker op bepaalde items in het menu geklikt heeft, hoe ver de kijker in de tijdlijn is gekomen en wat hij dus bekeken heeft;
2. Inzicht in antwoorden: geeft weer welke antwoorden de kijker heeft gegeven op de gestelde vragen en welke vragen heeft hij nogmaals heeft moeten afspelen voordat hij een antwoord kon geven; en
3. Inzicht in doorklikken naar andere informatie: geeft weer hoe vaak de kijker vanuit de video heeft door geklikt naar andere informatie en welke dit is.