De zorgvraag neemt toe en wordt complexer. Het leveren van die zorg vraagt om expertise van verschillende zorgorganisaties. Hierdoor is er in de maatschappij een groeiende behoefte aan organisaties die hun krachten bundelen voor het leveren van optimale zorg. Samenwerkingsverbanden tussen verschillende zorgorganisaties komen dus steeds vaker voor.
Iedere organisatie werkt echter met een eigen IT-systeem. Het gevolg? Een spinnenweb van werkomgevingen waarin belangrijke (cliënt)informatie versnipperd wordt opgeslagen. Om (cliënt)gegevens te kunnen achterhalen en samen te werken, moeten zorgmedewerkers bij elke organisatie inloggen met verschillende loginaccounts, e-mailadressen en Microsoft 365 licenties. Tegelijkertijd inloggen in twee organisatie-omgevingen is bovendien ondoenlijk, waarvoor een In-Private webbrowser geopend moet worden om in te loggen. Kortom, veel onnodige administratieve rompslomp en complexiteit.
Het bieden van optimale zorg is niet alleen een tijdrovend proces, maar wordt ook bemoeilijkt vanwege het risico dat zorgmedewerkers niet over de juiste en actuele cliëntgegevens beschikken. Dit komt doordat gegevens in verschillende systemen staan opgeslagen, bovendien werkt het schaduw IT in de hand. Dit heeft op zijn beurt dan weer gevolgen voor de digitale veiligheid, gegevensbescherming én ICT-kosten.
Voor iedere medewerker in het samenwerkingsverband die toegang dient te krijgen tot meerdere systemen, moeten additionele Microsoft 365 licenties worden aangeschaft, terwijl medewerkers in hun eigen organisatie vaak al beschikken over een digitale werkplek met Office en een e-mailpostbus. Maar met die accounts inloggen in externe omgevingen is niet mogelijk.