Locationview
MatterCare realiseert een RUIMTELIJKE PRE-ORIËNTATIE door een zorgafdeling ‘virtueel en interactief’ in beeld te brengen met een 3D & VR Locationview. Patiënten en bezoekers van een ziekenhuis kunnen hiermee een zorgafdeling vooraf op een geschikt moment (24/7) virtueel bezoeken zonder dat zij daadwerkelijk één stap in het ziekenhuis zetten. Dit kan plaatsvinden vanuit het comfort van de eigen huiskamer met het gevoel alsof ze toch zelf al op de zorglocatie aanwezig zijn. Het OOGenBLIK onderzoek in Het KinderOOGcentrum toont aan dat angst gerelateerd aan een ziekenhuisbezoek, zowel vooraf als tijdens het fysieke ziekenhuisbezoek, aantoonbaar is verminderd door de ziekenhuisafdeling vooraf online virtueel te bezoeken. De kinderen hebben het bekijken van de 3D & VR LocationView ervaren alsof ze zelf al door het ziekenhuis liepen.

Uit internationaal onderzoek blijkt dat 33% van alle mensen een hoge mate van angst ervaart voor ziekenhuisbezoeken. Angst laat zich in de literatuur het best omschrijven als een ‘bang gevoel’ en bestaat uit twee dimensies; toestandsangst en angstdispositie. Angstdispositie is de algemene angstgeneigdheid als stabiel persoonskenmerk om op bepaalde vervelende situaties met een bepaalde mate van toestandsangst te reageren. Toestandsangst is situatie gebonden, en veroorzaakt een tijdelijke emotionele reactie op een vervelende situatie, die kan variëren in intensiteit en fluctueren in tijdsduur, zoals bij een eerste ziekenhuisbezoek.
Eén van de grootste determinanten voor angst is de ziekenhuisomgeving zelf. Met name de gebouwen-structuur en de bewegwijzering van veel ziekenhuizen dragen niet bij aan de zelfredzaamheid van patiënten. Door oriëntatieproblemen in grote zorggebouwen, mede door de schaal en complexiteit, verliezen patiënten de controle over hun omgeving. Dit veroorzaakt bij veel mensen extra angst, hetgeen een negatief effect kan hebben op een medische behandeling. Reductie van deze extra angst kan plaatsvinden door een goede psychologische voorbereiding en het bieden van controle en keuzemogelijkheden. Dit kan door middel van goede patiënten voorlichting, een prettig ogend ziekenhuisgebouw en transparantie (lees alles laten zien). Minder angst betekent meer veiligheid, een snellere genezing en een grotere patiënttevredenheid. Vooral bij kinderen kan angstreductie een groot verschil maken in de behandelervaring. Daarom is het belangrijk dat kind en ouders zich veilig en op hun gemak voelen bij een ziekenhuisbezoek. Onderzoek toont aan dat patiënten die zelf hun bestemming vinden in een ziekenhuis meer zelfvertrouwen hebben en minder een beroep doen op het verplegend personeel.
Het rapport ‘Kwaliteit van de fysieke zorgomgeving” beschrijft het begrip ruimtelijke oriëntatie als het vermogen om je voor te stellen waar je bent in een gebouw en hoe een bepaalde locatie of ruimte te bereiken is. Ruimtelijke oriëntatie komt tot stand door creatie van een individuele mental map. Dit is een psychologische mentale voorstelling van een gebouw of ruimte die zich ontwikkeld na meerdere bezoeken en aanvullende informatie. Een mental map ontstaat via psychologische processen, die meestal vanuit een totaalbeeld en soms vanuit sequentieel beelden (stap voor stap) wordt opgebouwd. Factoren, die volgens psychologische literatuur voor de kwaliteit van de mental map van belang zijn, is het doel van het bezoek, de persoonlijke interesses en cognitieve vaardigheden van de bezoeker. De best ontwikkelde mental map is ongetwijfeld die van de eigen woning. Als het vertrekpunt bekend is, weet een geblinddoekte bewoner zonder problemen zijn weg of spullen te vinden.
De Erasmus Universiteit Rotterdam startte in samenwerking met het KinderOOGcentrum een onderzoek met als doel meer duidelijkheid te verschaffen of èn in hoeverre een ruimtelijke pre-oriëntatie van de fysieke ziekenhuisomgeving bijdraagt aan het reduceren van angst bij kinderen bij een (eerste) ziekenhuisbezoek voor de medische behandeling.
Een interactief & virtueel bezoek vooraf aan een zorgafdeling met een 3D&VR Locationview;
- reduceert angst & onzekerheid zowel bij nieuwe patiënten als bij nieuwe (flex)medewerkers (wetenschappelijk aangetoond) en
- maakt nieuwe medewerkers zelfverzekerder en beter voorbereid hetgeen de continuïteit van patiëntgerichte zorg ten goede komt.
DOELGROEPEN:
- Ziekenhuizen: Poliklinieken (oa. Radiologie-MRI), Verpleegafdeling, Kinderafdeling, Operatiekamer, Kraamafdeling, Zorghotel.
-Zelfstandig Behandelcentra (ZBC)
-Verzorgings- & Verpleeghuizen
-Gezondheidscentra
-Kinderopvang
Productie 3D-Locationview en hosting:
1- Scanning locatie & productie 3D-Locationview vanaf € 2,00 p/m2)
2- Extra informatie in de 3D-Locationview (p/item)
- TAG € 25
- MM-TAG € 45
- Labels € 10
3- VR-Locationview € 395
4- Hosting € 150 / € 250 per jaar per 3D&VR Locationview (afhankelijk van omvang)
Concurrentie: nog geen; ivm mijn achtergrond als fotograaf en als recent afgestudeerd Master Zorgmanagement en mijn ervaring mbt het produceren en scannen van deze zorgafdelingen.
Probleem (ruimtelijke pre-orientatie) wordt nu opgelost dmv:
- Foto's
- Video's
- Google Streetview
- Informatie op internet
Deze beelden & informatie creëert geen mental map (persoonlijke psychologische mentale voorstelling) bij de bekijker waarmee hij of zij zich meer vertrouwd voelt met de omgeving.
Doordat clienten/patiënten minder bang zijn tijdens het ziekenhuisbezoek, zijn er niet alleen behandeling- en gezondheidsvoordelen te behalen maar ook praktische voordelen, zoals minder no-shows e.d.
Het komt nog regelmatig voor dat een client niet in een MRI durft te stappen zodra hij of zij er voor staat. Dit kan voorkomen worden als de client het apparaat al een keer gezien heeft waardoor hij zijn angst van te voren kenbaar kan maken.
Behandeling- & Gezondheidsvoordelen zijn lastig te quantificeren in geld zonder verder onderzoek.
Organisatie voordelen kunnen gemeten worden bijv door naar het aantal no-shows en afzeggingen te kijken en zijn vervolgens wel te quantificeren in geld
Een interactieve online 3D- & VR-Locationview maakt het mogelijk een omgeving vooraf te bekijken zonder hier fysiek aanwezig te zijn. De 3D-Locationview geeft websitebezoekers de mogelijkheid een locatie interactief en virtueel (Smartphone-Tablet-Laptop) vooraf online te bezoeken, biedt een perfect totaalbeeld (dmv 2D-plattegrond) en maakt de locatie volkomen transparant (dmv 3D-poppenhuis). De VR-Locationview is extra meeslepend en boeiend omdat kijkers een cognitief gevoel van fysieke aanwezigheid op de bekeken locatie ervaren. Nieuwe cliënten voelen zich hierdoor sneller vertrouwd met de organisatie.
De techniek en het platform wordt onder licentie gebruikt en is geen eigendom. Wel bezit de producent van de 3D&VR Locationview het intellectueel eigendom/copyright van deze Locationview en deze is niet overdraagbaar. De afnemer zal zolang de Locationview online staat, de producent een vergoeding betalen voor de hosting van deze Locationview, naast de productie en andere werkzaamheden aan de Locationview.
MatterCare : producent Locationview's specifiek gericht op de Gezondheidszorgsector
Afstudeer onderzoek Hogeschool Rotterdam: Mens & Techniek - Gezondheidszorg technologie /afstudeeronderzoek Danny Lemmers
Probleemanalyse
De 3D & VR Locationviews zijn nooit eerder bij meerdere afdelingen binnen een ziekenhuisorganisatie geïmplementeerd. Ziekenhuizen zijn een complexe omgeving om implementaties in te verrichten. De implementatietrajecten zijn veelal multidisciplinair waarbij een breed scala aan partijen betrokken zijn. Zo ook voor de implementatie van de Locationviews. Welke partijen betrokken zijn en wat hun rollen zijn dient verhelderd te worden. Zodoende kunnen de juiste partijen op het juiste moment betrokken worden, zodat de implementatie efficiënt en effectief kan verlopen.
Het project wordt uitgevoerd in het Franciscus Gasthuis & Vlietland (FGV). Dit is een perifeer (algemeen) topklinisch ziekenhuis dat naast de basiszorg ook complexe zorg levert op twee locaties; in Schiedam en Rotterdam-Noord. Het ziekenhuis profileert zich als een ‘ziekenthuis’, wat inhoudt dat zij willen dat de patiënten zich thuis voelen (Franciscus Gasthuis & Vlietland, 2018). Doordat het FGV het eerste ziekenhuis is dat de Locationviews gaat inzetten in het belang van angstreductie, wordt hier onderzocht hoe deze showcases zo goed mogelijk geïmplementeerd kunnen worden.
Doelstelling
Het doel van dit onderzoek is om te bepalen op welke manier de Locationviews van MatterCare in het belang van angstreductie bij (nieuwe) patiënten geïmplementeerd kunnen worden in het Franciscus Gasthuis & Vlietland. Hiermee kan een implementatieplan opgesteld worden.
Hiervoor is volgende hoofdvraag opgesteld:
‘Op welke manier kunnen de 3D & VR Locationviews van MatterCare in het belang van angstreductie bij nieuwe patiënten, geïmplementeerd worden in het Franciscus Gasthuis & Vlietland?’
Om deze hoofdvraag te beantwoorden zijn de volgende deelvragen opgesteld:
1. Welke stappen worden volgens de literatuur uitgevoerd bij een implementatietraject?
2. Welke functies binnen het ziekenhuis zijn betrokken bij de implementatie en wat is hun rol hierin?
3. Hoe kunnen de 3D & VR Locationviews onder de aandacht gebracht worden bij nieuwe patiënten voorafgaand aan hun eerste ziekenhuisbezoek?
4. Welke informatie die verwerkt kan worden in de Locationviews heeft de patiënt voorafgaand aan het bezoek aan het ziekenhuis nodig?
- Hogeschool Rotterdam: Mens & Techniek - Gezondheidszorg technologie
- MatterCare (voorheen: LocationView)
- Franciscus Gasthuis en Vlietland
Vanuit het Franciscus ziekenhuis zijn de volgende partijen c.q. afdelingen betrokken bij de uitvoering van dit project:
- Kwaliteit & Veiligheid: Deze afdeling draagt verantwoordelijkheid voor het inzetten van de Locationviews en zullen deze ook beoordelen op toepasbaarheid. Dit rapport biedt vooral inzicht in hoe de implementatie en adoptie van de Locationviews tot stand kan komen.
- Marketing & Communicatie: Tijdens het implementatieproces zijn zij verantwoordelijk voor het onder de aandacht brengen van de Locationviews bij de doelgroep. In dit rapport wordt beschreven hoe nieuwe en huidige patiënten ingelicht kunnen worden omtrent het bestaan van dit innovatieve medium. Hierdoor dragen zij een grote rol en verantwoordelijkheid in het realiseren van het beoogde doel van de Locationviews; angstreductie bij nieuwe patiënten.
- ICT: Deze afdeling is verantwoordelijk voor de publicatie van de Locationviews op de website. Dit rapport biedt een advies waar de Locationviews geplaatst kunnen worden.
- Juridische afdeling: Deze afdeling is verantwoordelijk voor de naleving van de geldende wetten en regelgeving voor ziekenhuizen. De Locationviews bieden een hoge mate van transparantie, in verband met privacygevoelige elementen dient hierover goed afgestemd te zijn met de juridische afdeling. MatterCare richt zich vooral op de zorg, mede daarom is het waarborgen van de privacy binnen de Locationviews hun belangrijkste speerpunt.
- De Zorgafdelingen: Radiologie, Kindergeneeskunde, Operatieafdelingen, Polikliniek Heelkunde en gipskamer, Poliklinisch Operatie Centrum. Dit zijn de locaties die in beeld werden gebracht met de 3D Locationviews. Elke afdeling heeft meerdere medewerkers die vanuit hun functie een andere rol hebben in het implementatieproces.
- Administratieve medewerkers: Voordat de patiënt in het ziekenhuis is, hebben zij vaak als eerste contact met de patiënt. Hierdoor leveren zij een belangrijke input wanneer er onderzocht wordt hoe zij de patiënten het beste kunnen attenderen op de Locationviews. Dit rapport biedt een advies hoe zij de patiënt kunnen inlichten over de mogelijkheid het ziekenhuis vooraf virtueel te bezoeken middels 3D-Locationviews.
- Zorgverleners: Zij zijn in direct contact met de patiënt en hebben daarbij de grootste baat bij een minder angstige patiënt. Daarentegen hebben zij de minste invloed op het succes van dit project, omdat zij pas in contact zijn met de patiënt wanneer deze fysiek in het ziekenhuis is.
- Leidinggevenden: zoals de bedrijfskundig-, afdelingsmanagers en teamleiders. Zij zijn algeheel verantwoordelijk voor de gehele zorgafdeling. Zij zijn hierdoor nauw betrokken bij de realisatie van de Locationviews en het implementatie proces.
Op welke manier kan in het belang van angstreductie bij nieuwe patiënten, de 3D & VR Locationviews van MatterCare geïmplementeerd worden binnen het Franciscus Gasthuis & Vlietland?’
Het onderzoek heeft aangetoond dat hiervoor kunnen de volgende activiteiten kunnen worden ingezet:
- Passieve informatieverstrekking
- Educatieve bijeenkomsten
- Publicatie van de showcases
- Lokale opinieleiders
- Opstellen en verspreiden van de flyers en informatiebladen
- Banners voor op de poliklinieken
- Demonstratievideo’s op monitoren in wachtruimtes
- Ziekenhuisbrede uitrol
- Media aanschrijven
Algemene advies over het implementatieproces in het belang van angstreductie bij nieuwe patiënten.
Voorafgaand aan de implementatie moeten de Locationviews eerst geproduceerd worden. De vervaardiging kan parallel lopen aan het implementatieproces. Tijdens de productie van de Locationviews kunnen de afdelingen zoals Kwaliteit & Veiligheid en Marketing & Communicatie alvast bepalen welke communicatiemiddelen gebruikt gaan worden en welke informatie in de Locationviews gewenst is. Tevens kunnen alle afdelingen alvast op de hoogte gesteld worden over de toepassing en het doel van de 3D & VR Locationviews. Namelijk dat het ziekenhuis virtueel bezocht kan worden, in het belang van angstreductie bij nieuwe patiënten.
Onbekend maakt onbemind. Omdat de 3D & VR Locationviews een innovatief medium is, is het gebruik hiervan nog relatief onbekend. Dit kan verandert worden door algehele bekendheid te generen over het bestaan van de Locationviews, waarmee een ziekenhuis virtueel te bezoeken is. Zowel de patiënten als het netwerk van de ziekenhuisorganisatie, zoals huisartsen in de omgeving, het opnamebureau en de poliklinieken die veel doorverwijzen, moeten hiermee bekend zijn.
Het is voor het ziekenhuis waardevol om inzichtelijk te maken welke afdelingen veel doorverwijzen, om op deze afdelingen flyers en posters in te zetten. Deze flyers en posters moeten op een pakkende manier de persoon intrigeren om de Locationviews te gaan bekijken. Hierbij kunnen QR-codes en NFC-tags helpen, want dit zijn visueel interessante manieren om een website door te linken.
Voorafgaand aan het ziekenhuisbezoek zijn de patiënten in contact met de administratieve medewerkers. Daarnaast verwijzen de huisartsen en medische specialisten op de polikliniek naar andere afdelingen. Door meer aandacht te geven aan deze groep mensen zullen zij enthousiaster zijn over de Locationviews. Hierdoor zijn zij gemotiveerder om de patiënt te overtuigen om de Locationviews te bekijken voordat zij het ziekenhuis bezoeken.
Hoe eerder de patiënt de Locationviews ziet, bijvoorbeeld direct na het maken van de afspraak, hoe eerder coping van bijkomende angst plaatsvindt. Als de patiënt vaker kijkt, vindt er meer angstreductie plaats. Het is daarom belangrijk dat zo vroeg mogelijk de Locationviews bij de patiënt geïntroduceerd wordt.
Bij de implementatie is het belangrijk dat de afdelingen goed nadenken over welke informatie in de Locationviews verwerkt kan worden. Omdat informatie een bijdrage levert aan angstreductie is het waardevol dat dit in de Locationviews zo snel mogelijk verwerkt wordt.
Productie/scan-ervaring opgedaan bij niet-zorg gerelateerde ondernemingen.
Inmiddels redelijk veel ervaring opgedaan bij het scannen in een aantal ziekenhuisafdelingen die 24/7 in bedrijf waren, waarbij alle uitdagingen tijdens het scannen prima zijn opgelost, naar volle tevredenheid van de zorgorganisatie en zorgafdelingen.
Eindgebruikers worden direct benaderd d.m.v. van relaties en referrals.
Nominatie Dutch VR-Awards 2017
Het onderzoek OOGenBLIK, uitgevoerd door Rik de Vries binnen de masterstudie Zorgmanagement, was genomineerd voor de Dutch VR-Awards 2017 binnen de categorie ‘VR and AR student projects’.
OOGenBLIK onderzoek mocht in 2019 bij de laatste 10 pitchen in de provincie Zuid-Holland.
Helaas was ik toen mijn stem kwijt ivm ziekte waardoor de pitch totaal mislukte.
Koppeling van de 3D-Locationviews aan Google Maps-Steetview met behoud van alle bezichtigings-opties.
Onboarding (inwerken) van nieuwe zorgmedewerkers. Door de 3D-Locationview van specifieke informatie te voorzien is deze prima te gebruiken voor het inwerken van nieuwe en flexmedewerkers.
Met behulp van Task Force Health Care gaat middels een subsidie van RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) een SIBIC Coaching-traject van start per jan 2020. Via dit Starters International Business Individual Coaching-traject worden deelnemers steun en advies gegeven bij het opzetten en valideren van een exportstrategie om tot een actieplan voor een gevalideerde exportstrategie te komen.