Floortje
De tijd die zorgverleners nu besteden aan onnodige handelingen gaan wij omzetten in waardevolle aandacht. Ontdek samen met Floortje nieuwe zorgtechnologieën die specifiek zijn afgestemd op de individuele behoeften van jouw cliënten, zodat zij hun eigen leven kunnen leiden en jij meer ruimte krijgt.
Floortje is een succes in de zorg. We willen dat mensen thuis ook de mogelijkheden van technologie en hulpmiddelen leren kennen. Zodat we burgers en mantelzorgers kunnen ondersteunen en we het inzetten van professionele zorg, zo lang mogelijk kunnen uitstellen. Hiervoor willen we Floortje Thuis ontwikkelen. We zoeken naar een businessmodel om Floortje Thuis te vormgeven met gemeenten en andere partijen die zich richten op preventie.
De toenemende vraag naar zorg, gecombineerd met een tekort aan zorgverleners, zet de zorgsector onder enorme druk. Deze onbalans resulteert in beperkte tijd voor zorgverleners om aan cliënten de nodige aandacht te geven. Echter is het ontvangen van warme zorg en de waardevolle ondersteuning essentieel voor het welzijn en een fijn leven voor de cliënt.
Zorgverleners werken constant tegen de klok en haasten zich van cliënt naar cliënt om aan de zorgbehoeften te voldoen. De intrinsieke motivatie wordt onderdrukt en niet gestimuleerd, wat resulteert in verminderde voldoening en betrokkenheid voor zorgverleners
Wij zijn ervan overtuigd dat technologie een belangrijke rol kan spelen in het creëren van meer tijd voor oprechte aandacht voor de cliënten en het bevorderen van aangename werkomstandigheden voor de zorgverleners. Technologie biedt namelijk mogelijkheden om tijd te besparen, dagelijkse activiteiten te ondersteunen en verbinding te maken met anderen. Net zoals we een telefoon gebruiken om te bellen en de trein om ons te verplaatsen, heeft technologie zich diep verankerd in ons dagelijks leven. Desondanks wordt de volledige potentie van technologie in de zorg nog niet ten volle benut.
Op dit moment zien we een overweldigend landschap van technologieën waar zorgverleners moeilijk grip op kunnen krijgen. De snelle ontwikkelingen en overvloed aan technologieën maken het haast onmogelijk voor hen om alles bij te houden. Bovendien ervaren ze technologie vaak als een last in plaats van als een waardevolle aanvulling. Daarom is het van groot belang om te streven naar een beter begrip en integratie van technologieën die daadwerkelijk de zorgervaring kunnen verbeteren, de druk voor zorgverleners kunnen verlichten en een positieve impact kunnen hebben op het leven van cliënten.
Floortje inspireert zorgverleners door te vragen naar de behoeften en beperkingen waar mensen mee te maken hebben. Zaken die zorgverleners makkelijk kunnen benoemen. Aan de hand van deze input adviseert Floortje welke technologie hierbij het beste kunnen passen, vanuit het assortiment van de eigen organisatie. De zorgverlener kiest de best passende technologie, eventueel samen met cliënt of mantelzorger. Er is direct inzichtelijk waar, hoe en door wie dit ingezet of aangeschaft kan worden.
Zorgverleners kunnen zich hierdoor weer volledig richten op het verlenen van persoonlijke en betrokken zorg aan hun cliënten, terwijl cliënten de regie over hun leven behouden. Dit heeft een positief effect op de omgeving van de cliënt, waarbij familie, vrienden en andere betrokkenen merken dat de cliënt een eigen leven gaat leiden. De impact van Floortje zal aanzienlijk zijn, resulterend in een verbeterde kwaliteit van leven voor de cliënten en een positieve invloed op de algehele zorgervaring.
De eenvoud en gebruiksvriendelijkheid van Floortje zorgen ervoor dat het ontdekken en implementeren van zorgtechnologieën wordt verlaagd. Zorgverleners kunnen de zorgtechnologie direct integreren in het zorgplan, waardoor het een naadloos onderdeel wordt van hun dagelijkse routine. Dit creëert ruimte voor zorg die daadwerkelijk het verschil maakt.
Floortje fungeert als een digitale collega, die zorgverleners op meerdere vlakken ondersteunt en hun dagelijkse werkzaamheden gemakkelijker maakt. Floortje is een onafhankelijke adviseur. Haar kennis komt vanuit verschillende zorgverleners die hun ervaringen met technologieën (blijven) delen. Met haar eenvoud heeft Floortje het potentieel om een onmisbaar onderdeel te worden in ons dagelijks leven, vergelijkbaar met Uber, TripAdvisor en Airbnb. We zijn vastberaden om een aanzienlijke transformatie in de zorgsector teweeg te brengen en geloven dat Floortje een begrip gaat worden.
Floortje draagt bij aan missie II: het verlenen van zorg op de juiste plek. Door de juiste technologieën te bieden aan de mensen die dat nodig hebben.
Dat doen we zodat mensen zo lang mogelijk in hun eigen leefomgeving kunnen blijven wonen en ondersteund worden in hun gezondheid/ leefstijl (missie I). Maar ook wanneer er reeds sprake is van een chronische ziekte (missie III) of dementie (missie IV), zoekt Floortje aan de hand van de behoefte van de mens, welke technologie het beste bij hem of haar past. Opdat mensen zo lang mogelijk hun regie en welzijn kunnen behouden.
Dit sluit ook aan bij het gedachtengoed achter o.a. WOZO; zelf al het kan, thuis als het kan, digitaal als het kan
Floortje richt zich op zorgverleners. Die samen met de cliënt en/ of de mantelzorger zoekt naar de juiste ondersteuning voor de hulpvraag die er ligt. Om eerst te kijken welke technologieën en hulpmiddelen er ingezet kunnen worden voordat er zorg in natura wordt ingezet.
We richten ons met name op zorgverleners in de VVT en VG. Floortje is echter geschikt voor alle zorgverleners. Ook voor welzijn en de nuldelijn (preventie).
Floortje is samen met zorgverleners en studenten gemaakt in regio Salland vanuit projectgroep Technologie voor Warme Zorg. We zijn gestart met het onderzoeken van de behoeften van zorgmedewerkers middels interviews en enquêtes. Deze uitkomsten zijn na een aantal brainstormsessies en een planbordsessie vertaald in de randvoorwaarden voor Floortje. Software-ontwikkelaar Bullit heeft dit verwerkt in een MVP (Minimum Viable Product) die vervolgens is getest door ongeveer 20 zorgmedewerkers uit verschillende organisaties binnen regio Salland. De ervaringen uit deze tests zijn meegenomen en de suggesties voor verbeteringen zijn verwerkt in het MVP.
Vervolgens is Floortje verder opgebouwd in een bèta-versie waarin we o.a. hebben gekeken naar de vormgeving zodat deze zo goed en intuïtief mogelijk werkt en hebben we tutorials gemaakt. Ook hierbij is feedback gevraagd aan meerdere zorgverleners om er zeker van te zijn dat alles voldoet aan ieders wensen en mogelijkheden.
Zorggroep Solis heeft er vervolgens voor gekozen om Floortje verder te ontwikkelen zodat het aan het ECD gekoppeld kon worden. Technologiecoaches (verzorgenden en verpleegkundigen met interesse in technologie) hebben meermaals getest of alles goed werkt en suggesties aangedragen voordat het breed ingezet werd voor alle zorgverleners binnen Solis.
Omdat andere organisaties buiten Salland, interesse toonden in Floortje, is in goed overleg Floortje App BV opgericht door de ontwikkelaars van het eerste uur. Zodat Floortje breder ingezet en ontwikkeld kon worden.
Als team brengen we de expertise op het gebied van technologie, zorg en zakelijk inzicht samen. Door de krachten van deze drie disciplines te bundelen, versterken en complementeren we elkaar. Dit stelt ons in staat om innovatieve oplossingen te ontwikkelen en Floortje voortdurend te verbeteren. We geloven dat de synergie tussen technologie, zorg en zakelijk inzicht de sleutel is tot het transformeren van de zorgsector en het creëren van waardevolle oplossingen voor zowel zorgverleners als cliënten.
Floortje bouwt aan een sterke groep van zorgverleners, waarbij de betrokkenheid van organisaties de intelligentie en waarde van het platform vergroot. Door voortdurend gegevens te verzamelen en te leren van gebruikersgedrag, wordt het AI-algoritme steeds geavanceerder, waardoor we nog gerichter en slimmere vragen kunnen stellen. Op deze manier blijft Floortje evolueren om aan de veranderende behoeften en verwachtingen in de zorgverlening te voldoen.
De inzet van Floortje scheelt scholings(uren):
medewerkers hoeven zich niet te verdiepen in alle bijzonderheden van technologieën om te weten wanneer je welke technologie inzet.
De inzet van Floortje draagt bij aan het terugdringen van personeelstekorten:
aan het begin van een zorgvraag kan direct gekeken worden welke technologieën ingezet kunnen worden alvorens zorg in natura ingezet wordt. Medewerkers kunnen zich op andere taken richten;
De inzet van Floortje scheelt tijd:
het is voor medewerkers direct inzichtelijk welke technologieën zij kunnen inzetten binnen de organisatie, hoe/ bij wie zij dit kunnen aanvragen en kunnen dit direct opslaan in het zorgplan voor hun collega’s;
De inzet van Floortje scheelt kosten:
er worden meer alternatieven geboden waar medewerkers niet aan denken.
Voorbeeld: in plaats van een dure medicijndispencer met maandelijkse terugkomende kosten kunnen in een aantal gevallen ook een medicijnhorloge of sprekende dagklok worden ingezet naast de reguliere Baxter;
Organisaties betalen een eenmalige prijs voor het koppelen van Floortje aan het ECD. Daarna betalen zij jaarlijkse abonnementskosten voor het gebruik van Floortje. De kosten zijn afhankelijk van de grootte van de organisatie.
We hebben de prijzen onlangs aanzienlijk kunnen verminderen door het verbeteren van onze processen.
Alle kosten hebben we transparant op onze website geplaatst. Openbaar voor iedereen: https://floortje.app/prijzen
Er zijn vele zoekmachines die helpen bij het zoeken naar een juiste technologie.
Wij ervaren echter dat mensen hier veelal (pas) naar kijken als ze tegen problemen aan lopen. Dan ben je te laat.
Doordat Floortje gekoppeld is aan het ECD en een onderdeel is van het zorgproces, wordt technologie een 1e stap bij het stellen van een indicatie of het maken van een zorgplan. Op deze manier wordt er meer technologie ingezet wat kosten bespaart.
Zorgverleners zijn de ware experts; zij kennen de weg en bepalen de koers. Floortje vervult hier puur de rol van een ondersteunende collega die de juiste vragen stelt om mogelijkheden van technologieën aan te reiken. Floortje staat dus niet simpelweg naast de zorgverlener, maar versterkt hun potentieel en onderstreept de intrinsieke intelligentie die in zorgverleners schuilt.
Met Floortje worden gekozen technologieën direct opgeslagen in het zorgplan bij de start of verandering van een zorgvraag.
Zorgverleners zien met Floortje alleen de technologieën die binnen hun organisatie beschikbaar zijn en zien direct waar en hoe ze de gekozen technologie kunnen aanvragen.
De feedback en ervaringen van zorgverleners helpen om het algoritme en de AI binnen Floortje steeds beter te maken. Floortje luistert niet naar de gouden bergen die sommige leveranciers beloven. Het draait allemaal om de ervaringen van cliënten en zorgverleners die verwerkt worden in Floortje.
Omdat Floortje vraagt naar de behoefte van de cliënt en daar de juiste technologie bij zoekt, is er minder scholing nodig.
Hierdoor wordt tijd bespaard en worden er meer positieve ervaringen opgedaan met technologieën bij cliënten en zorgverleners. Dit leidt tot meer motivatie om bij een volgende zorgvraag opnieuw te kijken naar de mogelijkheden van hulpmiddelen en zorgtechnologieën.
Floortje bezit zelf de IE-rechten. Deze zijn vastgezet in een bovenliggende BV.
We verwachten dat we voorlopig met ons eigen team (6 mensen) blijven werken aan Floortje
We zijn gestart met het maken van een mock-up. Een eerdere groep studenten van het Saxion heeft hiervoor onderzoek gedaan onder zorgmedewerkers naar de wensen en eisen waar deze zorgtechnologietool aan moet voldoen. Toen deze werd goedgekeurd zijn we gaan werken aan een MVP. Deze MVP is gevuld met basisinformatie die van belang is voor een juiste werking van Floortje. Na meerdere testrondes met meerdere zorgverleners, is Floortje verder geoptimaliseerd; qua inhoud en qua software.
Bij de productontwikkeling stond de Design Thinking-methode centraal. We ontwikkelden een ontwerp op basis van de bevindingen/ wensen van een projectgroep met technologie-experts en studenten. Dit ontwerp werd vervolgens getest door zorgmedewerkers (eindgebruikers) binnen regio Salland, door de deelnemende organisaties van Technologie voor Warme Zorg. Hun feedback werd weer verwerkt in het ontwerp en zo werd het ontwerp stap voor stap geoptimaliseerd. Zie voor meer informatie: https://www.technologievoorwarmezorg.nl/keuzetool-zorgtechnologie-in-he…
- mensen ervaren de meerwaarde van Floortje. Ze zien meer mogelijkheden qua technologieën
- het is makkelijk te gebruiken
- een dergelijke tool als Floortje was er nog niet
Als een organisatie besluit om met Floortje te gaan werken dan gaan we Floortje in 1 dag inrichten voor de organisatie. Zodat medewerkers ook alleen de technologieën zien die ze vanaf morgen in kunnen zetten. We zorgen voor een koppeling met het ECD zodat het een logisch onderdeel wordt van het verpleegkundig proces. Bij het stellen van een indicatie of maken van een zorgplan kunnen ze eerst kijken welke mogelijkheden Floortje biedt, voordat er zorg in natura ingezet wordt. Dit levert hen tijd op. Daarnaast zorgen we ervoor dat mensen met SSO zo drempelloos mogelijk kunnen werken. De verschillende functies in Floortje zorgen er ook voor dat ze technologieën makkelijker kunnen inzetten: ze weten waar en hoe ze een hulpmiddel of technologie kunnen aanvragen.
Indien benodigd/ gevraagd kunnen we zorgen voor extra implementatiekracht door een training aan te bieden voor medewerkers waarin Floortje wordt gecombineerd met Harms escaperoom. Met Harms escaperoom ervaren ze hoe technologieën kunnen ondersteunen in het dagelijkse leven van de cliënt en hun eigen werkzaamheden. Daarna leren ze met Floortje hoe ze tot de meest passende technologie kunnen komen voor hun cliënt.
Zorggroep Solis in Deventer, De Posten in Enschede, Amstelring in Amsterdam en de klanten (meerdere organisaties) van MobileCare.
Daarnaast hebben we meerdere gesprekken met organisaties die in 2024 willen gaan starten.
We zijn genomineerd voor de Impactmakersprijs 2022 van het ActieLeernetwerk en de ActiZ-WDTM Innovatieprijs van 2023. We hebben daarin geen prijs gewonnen.
We zijn continu bezig met het verder ontwikkelen van Floortje a.h.v. de feedback en wensen van onze klanten. We hebben onlangs de bèta-versie van Floortje afgerond. Floortje is nu een volledig functionerend, volwaardig product. Zorgverleners die met Floortje werken zijn hier erg enthousiast over. Op korte termijn willen we ook een uitleenmodule aan Floortje toevoegen op veler verzoek.
De doelgroepen willen we uitbreiden. We zijn nu veelal actief in de ouderenzorg en verwachten dit op korte termijn uit te breiden naar de gehandicaptenzorg.
Er zijn op dit moment nog geen internationale ambities. Deze mogelijkheden zien we wel voor de toekomst.