Femly
Femly ontwikkelt nu Femly-PAS. Soft- en hardware worden aangepast, zodat Femly gecombineerd kan worden met een alarmsysteem (ook Persoonlijk Aandacht Systeem). De werkdruk bij zorgverleners kan verlaagd worden. Dit is de aanloop naar aanvullingen met slimme sensoren voor ons ‘totaal servicepakket’ om maatwerk te kunnen bieden aan onze doelgroep.
De Femly-PAS innovatie kan versneld worden:
1. Met de hulp van samenwerkende partners, zoals Zorg&Co, een zorgorganisatie in Limburg, waar Femly nauw mee samenwerkt.
2. Door hulp te bieden aan meer bekendheid voor dit product via aangeboden marketing en sales.
3. De ontwikkeling kan versneld worden via het bieden van financiële middelen.

Zowel kwetsbare individuen als mantelzorgers ervaren toenemende druk door de explosieve groei van de zorgvraag en het afnemende aantal beschikbare zorgverleners. Beide groepen hebben dringend behoefte aan de juiste hulpmiddelen om hen te ondersteunen. De toenemende prevalentie van aandoeningen zoals dementie, de hoge werkdruk die zorgverleners ertoe aanzet de sector te verlaten en de noodzaak om efficiënter te werken, dragen allemaal bij aan deze druk. Zo vormt dementie een enorm grote maatschappelijke uitdaging. De Nederlandse bevolking vergrijst immers in een rap tempo. We worden met zijn allen steeds ouder en momenteel gaat de omvangrijke babyboomgeneratie al en masse met pensioen. Zorgbehoevenden willen graag langer thuis blijven wonen, hun sociale contacten behouden en passende zorg ontvangen wanneer dat nodig is. Mantelzorgers en zorgmedewerkers aan de andere kant willen voldoende aandacht kunnen geven aan hun geliefden en cliënten, maar het is bekend dat meer dan 50% van hen overbelast is en dringend hulp nodig heeft. De toenemende zorgvraag in combinatie met minder beschikbare zorgverleners maakt dit tot een grote uitdaging. Deze problematiek maakt dat er behoefte is aan (technologische) innovaties die de zorg efficiënter inrichten en de formele zorg (zorgwerkers en zorginstellingen) en informele zorg (mantelzorgers) op elkaar kunnen afstemmen.
Femly’s oplossing voor deze problematiek betreft Femly-PAS. Femly wil graag bijdragen aan ouderen en mensen met dementie langer en gelukkiger thuis te laten wonen. Technologische innovaties dragen bij aan het verbeteren van de zorgkwaliteit en de levenskwaliteit. Maatwerk is hierbij cruciaal om de juiste zorg op de juiste plaats te kunnen bieden. Femly-PAS biedt innovatieve oplossingen in de vorm van services voor zorg op afstand en dat maakt Femly interessant voor alle instanties die zich bezighouden met het leveren van zorg, zoals: Woonzorgcentra, Thuisverplegingsdiensten, Huisartsenpraktijken, Ziekenhuizen, Beheerinstanties van assistentiewoningen, Ziekenhuis verplaatste zorg, Gemeenten (WMO’s), wijkverpleging etc. Met de innovatie, dat binnen dit project centraal staat, is Femly-PAS – een ondersteunende eHealth oplossing - bestaande uit een beeldbeloplossing, app, een Persoonlijk Alarmeringssysteem (PAS) en slimme sensoren, is het mogelijk om dergelijke gepersonaliseerde zorg te leveren, dankzij de vele verschillende toepassingen en mogelijkheden die op maat kunnen worden aangepast. Tot nu toe was communicatietechnologie alleen beschikbaar via telefoon, tablet, mobiel en audioverbinding. Femly-PAS voegt hier echter een unieke beeldbeloptie aan toe via de voor deze doelgroep bekende en vertrouwde TV. Hierdoor wordt de TV een multifunctionele technologische innovatie om aan de huidige zorgbehoeften te voldoen. Femly-PAS kan mogelijk de noodzaak van opname in een verpleeghuis vervangen of uitstellen, de werklast van zorgprofessionals en mantelzorgers verminderen en het tekort aan zorgpersoneel compenseren zonder dat de zorgkwaliteit erop achteruit gaat. Bovendien kan het waardevolle data verzamelen en analyseren om de zorg- en levenskwaliteit te verbeteren, zoals dag/nacht ritme, meer structuur en sociale contacten makkelijker te leggen, ook tegen eenzaamheid. Zo kan Femly-PAS helpen om het leven voor mensen met dementie, ouderen en hulpbehoevenden (en voor hun omgeving) aangenamer te maken. Femly-PAS kan zo ook opname in een verpleeghuis mogelijk uitstellen of vervangen, maar kan de doelgroep ook in staat stellen om nog dingen te blijven doen door het bieden van onze geheugenondersteuning, het zorgen voor veiligheid, informatie, autonomie, sociaal contact en gezelschap. De focus van Femly gaat uit naar meer contacttijd, het verhogen van de kwaliteit en veiligheid van de zorg, en het ontlasten van zorgverleners en het tegengaan van eenzaamheid onder ouderen. Met de inzet van Femly-PAS is er meer tijd voor persoonlijke aandacht.
Met Femly-PAS lossen we vele uitdagingen op, waar de overheid momenteel mee worstelt.
Onze 1e missie: VWS heeft zijn actie: één tegen eenzaamheid. Onze slogans “Voor elkaar, met elkaar” en “Met Femly iedereen in beeld”, spreken boekdelen. Iedere organisatie, inclusief de overheid kan Femly inzetten om eenzaamheid tegen te gaan, eenvoudig via de zo bekende en vertrouwde TV, in ieder huis aanwezig.
Onze 2e missie: VWS zoekt oplossingen om ouderen langer, veilig en zo zelfstandig mogelijk thuis te kunnen laten wonen. De uitbreiding naar Femly-PAS zorgt voor meer veiligheid en autonomie en zelfregie. Door op de alarmknop te drukken kan de eindgebruiker z’n oproep activeren om hulp, van welke aard dan ook, in te schakelen. Alle huidige klassieke Alarmsystemen kunnen enkel worden benut voor een alarm oproep. Met Femly-PAS wordt tweezijdige communicatie mogelijk voor alle doeleinden: noodsituaties, zorg gerelateerde vragen en alle overige vragen, aandacht, etc. Bij Femly staat PAS voor Persoonlijk Aandacht Systeem. Ons streven is het bieden van een totaaloplossing. Dus Femly-PAS realiseert: zelf als het kan, thuis als het kan, en digitaal als het kan, voor Veiligheid, Autonomie, Welzijn, Communicatie en Activering van de eindgebruiker zijnde de oudere, hulpbehoevende en persoon met dementie (onze doelgroep)
Onze 3e missie: VWS, NZa, ZonMw en andere gelinkte organisaties zoekt oplossingen om de werkdruk te verlagen van de steeds minder beschikbare handjes in de zorg versus een groeiende zorgvraag. Van groot belang is dat de informele zorg een belangrijke partner wordt in de huidige zorgarbeidsproblematiek. De zorg zal toekomstig anders geregeld moeten worden, door betere samenwerking tussen de formele en informele zorg. Hierin kan Femly-PAS een belangrijke rol vervullen, want zij kan er voor zorgen, dat er minder verspilling optreedt. Door meer in te zetten op de bijdrage uit de informele zorg en gebruik van eenvoudig toepasbare digitalisering, kan Femly-PAS hierin een belangrijke rol gaan vervullen. Dit past perfect in de transformatieplannen die de overheid voor ogen heeft.
Onze 4e missie: VWS is op zoek naar mogelijkheden die de zorg kunnen ondersteunen, en tegelijk de zorgkosten kunnen verlagen. Femly heeft al vele berekeningen gemaakt, waarmee zij kan aantonen, dat de zorgkosten voor ouderen en mensen met dementie drastisch verlaagd kunnen worden.
Voor meer info, neem zeker contact met ons op. En kijk zeker ook naar onze animatiefilm via: https://www.youtube.com/watch?v=yPXJIE6nw3U.
Femly richt zich met Femly2 vooralsnog hoofdzakelijk op de B2C-markt, dat wil zeggen particulieren bestaande uit zorgbehoevende ouderen, mensen met dementie en andersoortige zorgbehoevenden. De roep om steun voor kwetsbare ouderen en mensen met dementie in de samenleving wordt steeds luider. Dit komt enerzijds door de groeiende vergrijzing en anderzijds door de hogere verwachtingen van deze groep: zij streven actief naar welzijn en geluk, ondanks het ouder worden. Femly zet zich in voor het welzijn en de veiligheid van deze doelgroep. Volgens de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) moeten deze voorzieningen voldoen aan de volgende criteria: veiligheid, effectiviteit, efficiëntie en klantgerichtheid. Daaraan voldoet Femly. Zelfs bij het prille begin van kwetsbaarheid biedt Femly de optimale oplossing om een langere en gelukkigere thuissituatie te handhaven. Femly tracht niet alleen eenzaamheid te voorkomen, maar ook de progressie van kwetsbaarheid uit te stellen en te verzachten. Bovendien dient Femly als een onschatbare steun voor mantelzorgers, waardoor zij zich niet alleen voelen in hun zorgtaak.
Verlaging zorgkosten dankzij Femly:
- Voor zorgorganisaties: we werken nauw samen met vele organisaties. Velen geven aan dat er veel tijd verloren gaat met de huidige PAS systemen, foutieve alarmen en alarmmoeheid en tijdverlies (is ook trouwens een van de oorzaken voor de hoge werkdruk en de hoge stressfactor bij zorgverleners). Naar aanleiding van de vele gevoerde gesprekken en de indicatie van tijdverlies, hebben wij een optelsom gemaakt, gedeeld door het aantal zorgorganisaties, gedeeld door het aantal zorgmedewerkers. Daarbij komen wij uit op MINIMAAL 25 minuten per dag die verloren gaat met de huidige PAS systemen. Wij hebben er voor gekozen deze minimale factor door te berekenen, waardoor we met onze berekening nog ver onder het gemiddelde zitten. Uitgaande van dat er 25 minuten per dag tijd gespaard kan worden bij de zorgverlening, bij de zorgverlener met een gemiddeld uurtarief van € 40,00 per uur kan er op jaarbasis een bedrag ad 365 x o,25 = 91,25 uur x € 40,00 = € 3650,00 minimaal per jaar per zorgverlener met de hulp van Femly-PAS bespaard worden. Voor één enkele organisatie met bv. ca. 3000 zorgverleners zou dat op jaarbasis een besparing opleveren van ca. 3000 x 3650,00 = € 10.950.000,00 per jaar. Naar de besparing landelijk kunnen we enkel gissen.
- Ook kunnen zorgverleners eenvoudige meerdere mensen tegelijk en op afstand helpen via de Femly TV. Ook dat spaart tijd, reistijd en reiskosten.
- Langer, actief en gelukkiger thuis kunnen blijven wonen zal absoluut bijdragen aan minder zorgvragen en dus ook minder zorgkosten, dankzij een hogere welzijnservaring.
- Ook langer zelfstandig kunnen functioneren zal de zorgvraag doen verminderen.
- De werkdruk bij zowel mantelzorgers, als ook officiële zorgverleners zal verlagen met minder uitval door ziekte en burn-outs tot gevolg en hopelijk ook minder zorgverleners die hun beroep gaan verlaten, etc. Minder zieke zorgverleners zijn ook minder zorgkosten.
Per gebruiker kost Femly-PAS eenmalig € 200,- en dient er abonnementsgeld van € 55 p/m per gebruiker voor het gebruik van Femly-PAS te worden betaald. Dat is niet alleen heel veel minder dan de gemiddelde € 80,00 die gebruikers van enkel PAS momenteel per maand moeten betalen. De gebruikers krijgen voor dit maandbedrag een totaal servicepakket aangeboden met heel veel mogelijkheden voor zorg op maat en de juiste zorg op de juiste plek. Bij het bepalen van het abonnementsbedrag is er rekening gehouden met afschrijvingen, doorontwikkel- en personeelskosten.
In principe heeft Femly géén concurrenten, omdat er verder geen mogelijkheden op de markt zijn waarbij de eindgebruiker NIETS hoeft te doen, nog een device hoeft aan te zetten of te activeren. Femly werkt met de voor onze doelgroep bekende en vertrouwde TV, in ieder huis aanwezig, en niet met enge nieuwe digitale middelen. Femly biedt een totaal service pakket aan via die al aanwezige TV. Dat in tegenstelling tot alle beschikbare gefragmenteerde producten die geboden worden. Femly biedt vooral een service aan. De combinatie met beeldbellen, met “automatische opneming en PAS, bestaat nog niet.
De huidige Femly heeft als grote voordeel dat de eindgebruiker NIETS hoeft te doen. Femly-PAS is feitelijk een preventietool. Er is sprake van een eenzijdige activering door de cliënt middels de drukknop, waarbij er met één druk op de knop een tweewegverbinding tot stand wordt gebracht. Vooraf, bij de installatie, wordt er inspelend op de behoeften van de cliënt met de cliënt en de zorgverlener-, familie- en/of mantelzorgers van de cliënt een pakket van eisen afgesproken van welke functionaliteiten (bijv. wearables en/of slimme sensoren) er door de cliënt zullen worden gebruikt. Daarnaast wordt er afgesproken wie de oproep van Femly-PAS beantwoordt: (bij voorkeur en in 1e instantie) de informele zorgverlener zoals een familielid of mantelzorger en vervolgens de formele zorg. Na de druk op de knop wordt er gelijk een beeldbelverbinding – en indien de cliënt niet in de buurt van de televisie is – een spraak verbinding tot stand gebracht. Op die manier ontstaat er direct menselijk, persoonlijk en geruststellend contact met een voor de cliënt vertrouwd persoon. Het indrukken van de knop heeft daarbij niet alleen een alarmeringsfunctie, maar kan en mag eveneens worden gebruikt voor het stellen vragen. Iedereen met de bijhorende Femly App kan de tweezijdige oproep stoppen indien de situatie is ingeschat of de noodzaak tot contact is beëindigd. Daarmee wordt de formele zorg aanzienlijk ontlast.
Femly werkt nauw samen met diverse zorgorganisaties, woonzorgcentra en thuiszorgorganisaties. Met hen en onze kennis, ervaring, netwerk, etc. blijven we zo goed mogelijk op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen. Maar ook door in goed contact te blijven met onze klanten (zowel eindgebruikers als formele en informele zorg) blijven we goed op de hoogte en kunnen snel acteren op hun wensen en behoeften, om vervolgens te zoeken naar de mogelijkheden van implementatie in ons product en service. Ons streven is zoals eerder en vaker genoemd: het bieden van een totaaloplossing. Femly is daarnaast geregistreerd en een bekende merknaam.
Wat de huidige Femly2 betreft zijn we al met een aantal belangrijke samenwerkingen bezig, zoals o.a.:
1) samenwerking met Kruiswerk Achterhoek om mensen langer gelukkiger thuis te laten wonen (zie: https://www.kruiswerk.nl/online/blik-04-23/veilig-in-contact-met-femly…)
2) samenwerking met Odensehuis Wageningen: https://fb.watch/l1CkYc6FYN/
Zodra het prototype Femly-PAS beschikbaar is:
3) de ontwikkeling van Femly-PAS, waar ook geofencing in komt te zitten, in combi met een PAS systeem, gaan we van start met een aantal User Cases voor enkele woonzorgcentra van Zorg&Co, in Limburg.
Femly wordt al bij vele zorgorganisaties gebruikt, niet alleen in Limburg, maar landelijk. Ook zijn er al de nodige gemeenten die Femly hebben omarmd, waaronder Amstelveen en Dan Haag.
Evaluaties hebben uitgewezen, dat de informele zorg makkelijk, vaker en snel contact legt met de eindgebruiker. Femly wordt niet gezien als “in plaats van”, maar als de mogelijkheid om vaker even contact op te nemen om te ‘zien’ of het goed gaat met de oudere. Dat bespaart veel en onnodige reiskosten. Dat geeft vertrouwen en meer rust en werkt geruststellend voor alle betrokkenen.
Ook de agenda die vooral voor mensen met dementie ervaren wordt als een prettige en gewenste structuur biedt een betere levenskwaliteit.
Het grote en duidelijke TV scherm wordt ook als prettiger ervaren, dan een klein tablet scherm.
Evaluaties hebben ook uitgewezen, dat het geluksgevoel bij Femly gebruikers steeg van 6,7 naar 8,3, een geluk stijging van maar liefst 24%.
Zien is geloven, als mensen eenmaal Femly gebruiken, zijn ze erg positief en tevreden.
De manier waarop Femly2 geïmplementeerd kan worden is erg eenvoudig. De TV is er al. Men hoeft enkel het Femly kastje in de HDMi poort van de TV te steken en te verbinden met de WIFI. Hiervoor ontvangt elke nieuwe gebruiker een filmpje en een informatie brochure met foto’s van iedere stap.
De familie, vrienden, eventueel bekenden en buren, als ook zorgverleners kunnen gratis de Femly2 App downloaden. Er moet een App beheerder aangewezen worden. Vaak is dat een dochter of zoon, of een zorgverlener, die in samenspraak met de eindgebruiker bepaald wie er toestemming krijgt tot gebruik van de Femly App met de betreffende Femly TV.
Zodra ons nieuwe product Femly-PAS op de markt komt, gaan we over tot het persoonlijk instaleren en aansluiten van de Femly-PAS om er van overtuigd te kunnen zijn, dat alles perfect werkt vanaf het moment dat de installateur de nieuwe klant of zorgorganisatie verlaat. Hiervoor worden kosten in rekening gebracht, die vooraf kenbaar worden gemaakt. Ook kunnen in overleg met de facilitaire dienst van zorgorganisaties afspraken worden gemaakt voor het installeren van de Femly-PAS. Dit zal per situatie bekeken en afgesproken worden.
Na de nieuwe opstart in januari van 2023, zijn er inmiddels zo’n 250 BtC klanten en werken we samen met meerdere zorgorganisaties die onze Mobifem (een Femly op een drager met wielen) gebruiken.
Femly heeft dit jaar de finale bereikt van de JAIN Challenge 2023. JAIN werkt samen met Alzheimer Nederland, Vilans, Top Care en TU/e.
Onze technische mensen zijn dagelijks in de weer om het gebruikers gemak verder aan te passen naar de looks en feels die wij graag willen uitstralen. In de afgelopen maanden zijn de nodige extra opties op de Femly App geüpdatet, die het gebruikersgemak vergroten. Dit gebeurt allemaal achter de schermen. Onze klanten merken hier niets van. Wel worden zij geïnformeerd over de doorgevoerde aanpassingen.
Voor het eind van dit jaar wil Femly realiseren, dat de Femly2 geïnstalleerd kan worden op elke TV. Dit is best wel een uitdaging gebleken, gezien de CEC instellingen op ieder merk en type TV anders zijn, maar we staan nu kort voor de doorbraak van de mogelijkheid van Femly op iedere TV.
Vanaf deze zomer, na het realiseren van een nieuw businessplan, is gestart met het werken aan meerdere prototypes van Femly-PAS. Wij hopen op korte termijn te kunnen starten met diverse pilots om het gebruik van Femly-PAS nauw te kunnen gaan monitoren in nauwe samenspraak met zorgverleners en wijkverpleegkundigen. Zodra we een duidelijk beeld hebben van de nieuwe Femly-PAS en er op kunnen vertrouwen dat ons nieuwe product stabiel en vlekkeloos werkt, gaan we hiermee naar de markt. Aan de hand van de pilots willen we zeker ook kunnen aantonen, dat het de werkdruk kan verlagen, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit en veiligheid van de zorgverlening. In de periode van de diverse pilots, gaan we tegelijk ook aan de slag met het uitwerken van een grootste marketing campagne.
Onze eindgebruikers verblijven veelal in Nederland, terwijl hun dierbaren vanuit de hele wereld kunnen inbellen en gebruik kunnen maken van de diverse Femly functies via hun Femly App.
Er lopen op dit moment contacten met diverse organisaties in België, zoals CM, WitGeleKruis en ZorgPlus, en voor 19 t/m 21 maart 2024, zijn we uitgenodigd voor deelname aan de Inspire Health & Care, Flanders Expo, de grootste innovatie Beurs van België.
We willen echter graag eerst een stabiele basis opbouwen in eigen land, om zo overtuigd te zijn van een goed werkend product, voordat we aan de slag gaan in andere landen en met andere talen.