EldersVR
EldersVR is een Virtual Reality device waarvan het doel is om eenzaamheid onder ouderen te bestrijden. EldersVR zorgt ervoor dat twee ouderen gezamenlijk een VR ervaring ingaan door tegelijkertijd een VR bril te dragen. De ervaring die zij in gaan is van te voren door de ouderen zelf gekozen en kan, bijvoorbeeld, omvatten dat zij op een bootje door Venetië heen varen of op safari zijn in Afrika. Dankzij deze ervaring, en de vragen die worden gesteld tijdens de ervaring, zullen zij herinneringen delen en weer iets hebben om over te praten. Door deze interactie ontstaan er waardevolle relaties die gevoelens van eenzaamheid tegengaan.
- nog in te vullen -

In Nederland leven meer dan 1.000.000 eenzame ouderen, waarvan 200.000 ouderen zijn geclassificeerd als ernstig eenzaam. In 2012 was Rotterdam de stad die het slechtst scoorde op het gebied van eenzaamheid onder ouderen: maar liefst 55.5% van de 65+ers in Rotterdam voelde zich matig tot ernstig eenzaam. Een kwellend feit, zeker gezien de negatieve gevolgen van eenzaamheid die diverse onderzoeken hebben laten zien: eenzaamheid is schadelijker dan het roken van 15 sigaretten per dag en eenzame ouderen hebben 64% meer kans om dementie te ontwikkelen.
Het is om deze redenen belangrijk om naar oplossingen te zoeken die gevoelens van eenzaamheid kunnen tegengaan. Het doel van EldersVR is dan ook om een deel van de oplossing te zijn in deze zoektocht naar de juiste acties die ondernomen kunnen worden om gevoelens van eenzaamheid te verminderen.
EldersVR is een device welk ervoor zorgt dat ouderen gezamenlijk een VR ervaring ingaan zodat er indrukwekkende, gedeelde ervaringen ontstaan die zorgen voor gesprekstof en waardevolle relaties.
Er zijn verschillende soorten eenzaamheid. Namelijk gevoelens van eenzaamheid die voortkomen uit het feit dat een persoon sociaal geïsoleerd is van de rest van de wereld en de vorm van eenzaamheid die ontstaat omdat men geen waardevolle reacties met anderen kan opbouwen. Dankzij onze intensieve samenwerking met zulke wijk- en ouderencentra in Den Haag zijn wij te weten gekomen dat voornamelijk de laatste vorm van eenzaamheid veel voorkomt in deze centra. De mensen die deze locaties bezoeken zijn namelijk vaak gekenmerkt door een kleine sociale kring en het gebrek aan gespreksstof of wil om met vreemden een interactie aan te gaan. Hierdoor vinden zij het zelf vaak lastig om nog waardevolle sociale relaties op te bouwen. Het is deze vorm van eenzaamheid die het minste zichtbaar is, maar juist daardoor een enorme uitdaging vormt. En aangezien van de 1.000.000 eenzame 65-plussers in Nederland er minimaal 200.000 ouderen regelmatig een wijkcentra bezoeken en juist een groot aantal ouderen in wijkcentra kampt met de bovenstaande vorm van eenzaamheid is het van belang dat EldersVR in wijkcentra wordt gestationeerd. Vandaar dat het momenteel de ouderen in wijk/ ouderencentra zijn die momenteel tot de focusgroep behoren.
De kostprijs van het product ligt nu nog rond de 8.000,-E voor het totale pakket: de kast, interactie, VR brillen, content, computers, scherm, service, installatie en updates. Maar, aangezien wij volgend jaar EldersVR in app-vorm willen uitbrengen en er VR brillen uitkomen die nog maar rond de 200,- dollar zullen kosten wordt verwacht dat de prijs van EldersVR zal dalen tot rond de 3000,- tot 4000,- E. Het verdienmodel zit dan ook in de winstmarge die in het verkoop van elk product is berekend.
Het gebruik van VR op grote schaal blijft een recente ontwikkeling. Om deze reden zijn er ook maar een paar VR initiatieven op de markt die zich focussen op ouderen. Deze initiatieven zijn allen vrij nieuw en niet actief in Europa.
Hieronder is een lijstje met concurrenten die enigszins in de buurt komen met het initiatief wat Hack The Planet nu met EldersVR onderneemt;
Solis13 (Australia). This product is very recent and created thanks to a partnership with Samsung, among others. The content is customized and it is explicitly meant to be shared either between elderly people or with family. They use a buy-or-rent business model. This product has had some publicity in Australia, but no market penetration is foreseen in the EU.
Renderver14 (USA). This is a recent (2016) spin-off from MIT. They take a bit more of a therapeutic angle and build on three pillars: cognitive stimulation, lifelong learning, and ‘group experiences’ that stress sharing of experiences with peers. A potential tech success also thanks to the connection with MIT but covering a different market segment from ours.
Aged Care15 (Australia). Founded in 2015. Their product looks much more ‘one-way’, as it focuses on providing experiences (e.g., trips around the world). They refer to Amazon for the
hardware and they simply sell an app in the Google play store (and hence tied to Android). Not offering services around their product which EldersVR does.
One Caring Team16 (USA). Possibly the first company in this domain, founded in 2014 in San Francisco. Their primary objective is not VR but rather providing interpersonal contact with lonely seniors. They have a product called AlohaVR, which they apply with a medical angle (e.g., to relieve pain, anxiety, and depression). Technically, the product seems one-way, but given the nature of their core business they will undoubtedly use it for interaction as well. We have a different aim than these products: we focus solely on creating shared experiences, using ‘ordinary’ day-to-day scenes that are familiar to the elderly using ElversVR.
Al de bovenstaande bedrijven zijn in de beginfase van ontwikkeling. Hiermee hebben wij een voorsprong en zijn wij tot vandaag de dag de enige partij die deze applicatie voor deze doelgroep aanbiedt in Nederland/ Europa.
Het innovatieve aspect van EldersVR is dat de ouderen gezamenlijk de ervaring ingaan, dit is ook meteen de kracht van EldersVR: de ene oudere kan zien, wat de ander ziet, de ene kan meemaken, wat de ander meemaakt, de ene kan zijn, waar de anders is. Dankzij het Virtual Reality aspect van deze innovatie zorgt EldersVR ervoor dat de momenten die zij samen meemaken als ‘echte’ momenten worden ervaren. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van een sterke, onderlinge relatie.
Het IP ligt bij Hack The Planet. Er zijn geen patenten/ octrooien etc aangevraagd tot op heden (financiële beperkingen).
Organisatie zal blijven vallen onder Hack The Planet/ Q42. Verdere ontwikkelingen kunnen onder deze tak worden opgepakt.
Hack The Planet is een venture constructie (dus onder Q42) die altijd uit minimaal twee man zal blijven bestaan. Mocht EldersVR groeien dan zal deze grootte van Hack mogelijk ook groeien.
EldersVR is op drie verschillende locaties in Den Haag getest, alle locaties waren wijk/ ouderencentra. Zoals al was toegelicht bij het vorige kopje 'Tests' bestond onze Pilot methode uit de procedure om ouderen te vragen om EldersVR mee te maken, waarbij zowel voorafgaand aan de ervaring een vragenlijst (eenzaamheidsschaal) werd afgenomen en als na de VR ervaring. Aangezien wij dus niet pretenderen een geneesmiddel te ontwikkelen maar een tool die gebruikt kan worden voor het bestrijden van eenzaamheid, hebben wij tot dusver geen focus gelegd op het verder uitgebreid wetenschappelijk onderzoeken van EldersVR. Maar tijdens onze pilots hebben wij natuurlijk wel belangrijkste feedback ontvangen. Tijdens de maanden dat EldersVR op de locaties heeft gestaan en zelfs de festivals die EldersVR heeft afgelegd zijn er ontzettend veel reacties verzameld: van daverende enthousiasme tot aan verbazing.
Xtra Welzijn in Den Haag
Zij hebben samen met Hack The Planet tijdens de hackathon 'Hacking Elderly Care' het device met ons ontwikkeld en vervolgens uitgezet onder hun zorgcentra.
Q42
Dit is de software partij achter Hack The Planet en dus EldersVR. Hack The Planet is een venture van Q42 en gebruikt de technische kennis van Q42 voor impact-driven projecten.
Gemeente Den Haag
Zij hebben dusver het project mede gedragen en zijn de hoofd sponsors van het project.
Tijdens een steekproef onder de vaste bezoekers van wijkcentrum Mariahoeve (één van de drie pilot locaties) kwam er naar voren dat de meeste ouderen zich matig tot sterk eenzaam voelen. EldersVR kwam in dit wijkcentrum dus als geroepen. EldersVR bleek namelijk een ontzettende drijfveer voor conversatie te zijn: waar de ouderen voorheen nauwelijks tot geen woord met elkaar deelden, hadden zij nu een indrukwekkende gezamenlijke ervaring die zij met elkaar konden delen. Na- en tijdens elke gezamenlijke VR ervaring zagen wij de relatie tussen beide personen opbloeien; tot het vasthouden van elkaars handen als positief gevolg. Het feit dat de ouderen tot weken na de ervaring nog met plezier over de ervaring aan het praten waren en in tweetallen steeds vaker EldersVR gingen gebruiken (zonder verdere ondersteuning of aanmoediging) was een teken van succes: herinneringen werden weer gedeeld en nieuwe ervaringen worden weer gecreëerd.
Er staan momenteel drie EldersVR devices in drie verschillende wijkcentra in Den Haag. Het plan is dan ook om per gemeente wijk/ ouderencentra te benaderen en een demo te geven van EldersVR op de locaties waar er interesse in EldersVR wordt getoond. Mochten de ouderen vervolgens ook geënthousiasmeerd zijn van het gebruik van EldersVR, dan wordt er besproken of de desbetreffende locatie geïnteresseerd is in EldersVR en/ of er andere locaties interessant zijn voor EldersVR. Hierdoor zullen er langzaam meer EldersVR devices worden geïnstalleerd, zullen er meer en meer ouderen deze VR ervaringen kunnen meemaken en (hopelijk) steeds meer zorginstellingen gecharmeerd worden van EldersVR al een goed en leuk middel om eenzaamheid onder ouderen tegen te gaan.
Eerste prijs Hacking Elderly Care hackathon (vanuit de gemeente Den Haag)
The Hague Innovators Challenge 2017 (voor Hack The Planet)
Hack The Planet moet ervoor zorgen dat EldersVR geen heuse kast meer is maar dat de content en de interactie van EldersVR ook middels een mobiele telefoon afgespeeld kunnen worden. Vooral om de combinatie van EldersVR en Elders@Home (dit is een nieuwe applicatie voor ouderen die geïsoleerd thuis zitten) overzichtelijk op één platform te krijgen, en het gebruiksgemak van beide applicaties te vergroten, is het van belang dat dit overkoepelende, mobiele platform wordt gebouwd. Dit is tevens ook gevraagd door de ouderenconsulenten: zij zouden namelijk tijdens huisbezoeken graag EldersVR ‘op zak willen hebben’ en dit aan hun cliënten willen tonen. Dit is momenteel helaas niet mogelijk. Het is de bedoeling dat deze mobiele applicatie van EldersVR volgend jaar wordt gebouwd. Extra functies, zoals het bijhouden van de precieze hoeveelheid gebruiker van de mobiele EldersVR, zouden mogelijk hierin kunnen worden opgenomen.
Daarnaast, op het gebied van EldersVR content, wilt Hack The Planet ervoor zorgen dat er actuele VR beelden komen van de favoriete plekken van de ouderen zelf. Daarnaast zal Hack The Planet op zoek gaan naar VR beelden van bijvoorbeeld Den Haag of zelfs Parijs uit de jaren ’70. De bedoeling van deze content is dat het meer aansluit op de behoeftes van de ouderen in Nederland.
Momenteel ligt de focus van EldersVR op Nederland, al zijn er al internationale partijen geweest die interesse hebben getoond in EldersVR. Zo staan wij in contact met een Zwitserse zorginstelling die geïnteresseerd is om EldersVR in hun zorghuizen te verspreiden. Bij internationale interesse is het afhankelijk van onze capaciteit en de financiële tegemoetkoming of wij in gaan op de aanvraag. Al met al, ondanks dat de focus momenteel op Nederland ligt, hebben wij hier niet onze grenzen getrokken.