Een ecosysteem voor sociale robots
Robot Ctrl gelooft in de toegevoegde waarde van sociale robots in de zorg. Samen met zorgpartners hebben wij een Robotics as a Service” (RaaS) platform ontwikkeld, waarmee wij een ecosysteem creëren, waarin het mogelijk is voor zorgprofessionals om verschillende typen robots eenvoudig aan te sturen, zodat een cliënt op maat bediend kan worden.
Ons doel is een ecosysteem weg te zetten waarin techniek, behoeften van de zorgprofessional en behoeften van cliënt met elkaar in balans zijn. Dit ecosysteem is al in verschillende organisaties uitgerold. De komende periode staat in het teken van opschalen in verschillende vormen, namelijk het aansluiten van verschillende zorgorganisaties, het toevoegen van verschillende type sociale robots in zowel hardware als software en het verder uitbreiden van onze Beta Partners (zorgorganisaties die mee-investeren en met ons mee-ontwikkelen om ons platform breed inzetbaar voor de hele zorg te maken).
Wij zoeken andere partijen die ons (financieel) kunnen ondersteunen om deze opschaling mogelijk te maken of die met ons als Beta Partner aan de slag willen om ons platform uit te rollen in een zorgorganisatie.
Al vanaf 2014 is Robot Ctrl in ontwikkeling in samenwerking met de zorg. Toen werd al voorspeld dat binnen de zorg problemen zouden ontstaan als het gaat om zorgpersoneel en zorgdruk. Onderzoeken toonden aan dat er drie keer zoveel zorg verleend zou moeten worden met dezelfde mensen die nu in de zorg werken. Inmiddels is dit de harde werkelijkheid en zijn we nog steeds niet op de piek. Door de aanhoudende druk verliest de zorgmedewerker zijn werkgeluk en is er steeds minder kwalitatieve aandacht voor de cliënten.
Robot Ctrl gelooft dat sociale robots sociale zorg kunnen leveren en dat hierdoor sociale robots een grote bijdrage zullen gaan leveren aan de zorg in het algemeen. Doordat de zorg door de inzet van sociale robots anders ingericht kan worden, wordt de zorgdruk bij zorgprofessionals minder en kunnen cliënten zelfstandiger en gelukkiger in de samenleving meedoen.
De oplossing zit hem in het centraal stellen van de zorgprofessional. Deze weten immers het beste welke behoefte er leeft bij hun cliënten/patiënten. Het is deze zorgprofessional die via onze oplossing op een hele simpele wijze zelf een sociale robots aanstuurt voor hun cliënten/patiënten. Hier is geen IT/ICT afdeling voor nodig en hiervoor zijn ook geen programmeer skills nodig. Een andere belangrijk uitgangspunt is de individuele behoefte van de cliënten/patiënten. Hierbij is het ook belangrijk dat er keuze is tussen verschillende sociale robots.
De techniek moet de zorg volgen en niet andersom, is onze gedachte. Daarom maak ons platform het mogelijk om verschillende types robots aan te sturen, zodat de cliënt de robot kan kiezen die de beste match is op basis van zijn/haar behoeften, zonder dat een zorgprofessional hier veel tijd aan kwijt is.
Uit de verschillende pilots en jaren praktijkervaring van de inzet van een sociale robots in de zorg zien wij dat we op alle vier de missies van het VWS iets bijdragen. Hierin speelt de “positie” / “gevoel” van een sociale robot bij de cliënt/patiënt een belangrijke rol. Een sociale robot wordt niet gezien als een device maar als een “buddy” en dat kan zich uiten in vormen als “maatje”, “vriend”, “vriendin”, “kindje”, “partner”, etc.
Missie I: Leefstijl en leefomgeving
Door de juiste “interacties/interventies” die een sociale robot kan doen, kan een sociale robot advies geven over leefstijl en leefomgeving. Er zijn verschillende interactie programma’s binnen verschillende doelgroepen die hier speciaal zijn ontwikkeld door verschillende zorgprofessionals. Zo kunnen cliënten gestimuleerd worden te gaan bewegen, zichzelf te verzorgen of hun leefomgeving te onderhouden.
Missie II: Zorg op de juiste plek
Een sociale robot is op verschillende leefomgevingen in te zetten en is een “verbinder” tussen de verschillende zorglagen binnen het zorgnetwerk. Er zijn verschillende kleine sociale robots die prima in een thuissituatie kunnen leven en die door de juiste “interactie notifications” tevens zorg op afstand kunnen aanhaken.
Missie III: Mensen met chronische ziekten
Dit is één van de belangrijkste pijler, waar Robot Ctrl zich op richt. Onze praktijkervaring leert dat de inzet van een sociale robot bij mensen met een chronische ziekte, helpt bij hun deelname aan de samenleving.
Missie IV: Mensen met dementie
Door de inzet van een sociale robot kan repeterend gedrag op een andere manier worden ondersteund. Hierdoor is een sociale robot een positieve aanvulling voor mensen met dementie en voor de zorgprofessional.
Robot Ctrl richt zich op de Nederlandse zorg. Hierin ligt de focus op drie verschillende zorgdomeinen die samen met Robot Ctrl overstijgende het platform ontwikkelen:
GHZ - Gehandicaptenzorg
GGZ - Geestelijke gezondheidszorg
VVT - Verpleging, Verzorging en Thuiszorg
1 | Structuur = minder zorguren op korte termijn
Een sociale robot zal cliënten helpen om te ondersteunen bij hun structuur. Hier zien we zelf op de korte termijn al de meeste impact. Er zijn veel taken die een sociale robot eenvoudiger en beter kan overnemen van een medewerker. Als een medewerker een sociale robot niet als bedreiging ziet (sociale innovatie), maar als een aanvulling, dan zullen de zorguren per cliënt verminderen.
2 | Ondersteuning van het huidige zorgpersoneel
Omdat men nog nooit heeft samengewerkt met een sociale robot kan het lastig zijn voor zorgpersoneel om in te schatten waar een sociale robot hen in kan ondersteunen. Dit wordt vaak pas in de praktijk zichtbaar. Op het moment dat medewerkers gaan samenwerken met sociale robots ontstaat er al snel een mooie balans. Zolang de cliënt maar centraal blijft staan.
3 | De-escalatie = minder zorg
De inzet van een sociale robot zorgt in sommige situaties ook voor de-escalatie. We ervaren dit in de praktijk als een positieve oplossing om samen met de zorgverlener de sociale robots aan te sturen om deze de-escalatie programma’s op cliëntniveau op maat te maken. Ook hier betekent een reductie van escalaties dat er minder zorguren belast worden.
4 | Maatje = gelukkiger / zinvoller leven
Cliënten kunnen door het toevoegen van een sociale robot in hun leven een gemis opvullen. Door een gemis op te vullen kan een sociale robot ervoor zorgen dat het leven van een cliënt er zinvoller uitziet en dat ze hiermee hun eigen regie van hun leven terug krijgen.
5 | Zelfstandigheid = ontlasting van huidige zorg
Door de vier bovenstaande onderdelen ontstaat er meer zelfstandigheid bij de cliënten. En hoe zelfstandiger de cliënt in het leven staat, hoe beter de zorgmedewerker ingezet kan worden op momenten dat het echt nodig is. Of dat er wat meer aandacht kan zijn voor sociale zorg bij cliënten.
6 | Kwaliteit van arbeid
Een ander belangrijk punt is het verhogen van kwaliteit van de arbeid van de zorgverlener. Veel bovenstaande onderdelen zijn taken en werkzaamheden, waarvan het fijn zou zijn als een medewerker die niet dag in dag uit hoeft te herhalen. Door de medewerker hierbij te ondersteunen en ontlasten, creëren we een omgeving waar een zorgmedewerker ook ooit voor heeft gekozen. Men kan zoveel mogelijk bezig zijn met de daadwerkelijke inhoudelijke zorgtaken.
Wij hanteren een belangrijk uitgangspunt: een sociale robot is geen “hardware” die je aanschaft en over een aantal jaar afschrijft. Het is een “buddy” die als zorgcollega wordt ingezet en die een (zorg)”buddy” is voor cliënten/patiënten. Je neemt een “sociale robot” in dienst.
Robot Ctrl start altijd met een “borgingstraject” van een half jaar waarin we samen met een zorgorganisatie gaan doorleven wat de impact is van een sociale robot en kijken we samen of sociale robots ook op lange termijn ingezet kunnen worden. Zonder dit “borgingstraject” levert Robot Ctrl geen sociale robots aan een zorgorganisatie.
Hiermee borgen we dat de sociale robots die via Robot Ctrl worden ingezet niet in de kast belanden. We borgen aan beide kanten dat sociale robots ook daadwerkelijk zorg gaan verlenen en op de juiste manier worden ingezet.
Het verdienmodel van Robot Ctrl is een licentiemodel voor gebruik van het platform en de verschillende zorgmodules. Tevens zit het verdienmodel op de aantal sociale robots die worden aangestuurd/gekoppeld via het platform.
In de fase waarin Robot Ctrl zich bevindt kunnen we geen prijzen benoemen. Deze zijn voorradig op aanvraag en worden alleen op vertrouwelijke manier gedeeld.
Onze grootste uitdaging is dat het huidige zorgsysteem de tijd nodig heeft om verschillende zorgprocessen anders in te richten. Hierin is de “sociale innovatie” een belangrijke aandachtspunt. De huidige mensen in de zorg hebben een transitieperiode nodig om hun zorg anders in te delen middels een sociale robot. Dit zorgt voor een belangrijke focus op de organisatorische inrichting waarbij een lange adem gewaarborgd dient te zijn.
1 | Samen met de zorg
Het Robotics as a Service” (RaaS) platform is voor en samen met verschillende zorgpartners ontwikkeld. Hiervoor heeft Robot Ctrl drie belangrijke zorgdomeinen bepaald, die dienen als de belangrijkste basis om de juiste zorg-inhoudelijke richting te bepalen, die nodig is voor de toekomst. Deze domeinen zijn gehandicaptenzorg (Philadelphia zorg), GGZ (GGZ Oost Brabant) en de ouderenzorg. Voor elk domein is er een zorgorganisatie die middels een Beta Programma meehelpt in de ontwikkeling van dat domein. Het Beta Programma zorgt ervoor dat we alle zorginhoudelijke behoeftes in kaart brengen en in de praktijk ook met de mensen in de zorg ervaren en leren wat wel en niet werkt. Deze ervaringen en feedback worden gebruikt om het ecosysteem generiek op maat te maken voor de zorg in het algemeen.
2 | Mens en technologie in balans
Het samen met de zorg ontwikkelen is een cruciaal onderdeel om mens en technologie in balans te brengen. Bij Robot Ctrl en alle aangesloten zorgpartners zien wij de huidige medewerkers als onmisbaar in het zorgprocess van de toekomst. We dienen de juiste weg te vinden, waarbij we de medewerkers mee kunnen nemen in de ondersteuning van technologie en waarbij ze zelf weer in hun kracht komen te staan. Dit is vanaf dag één het belangrijkste uitgangspunt geweest voor de ontwikkeling van het RaaS platform en het aansturen van de sociale robots. Hiermee borgen we waarden van de huidige medewerkers en zorgen we ervoor dat we ze ook kunnen ontlasten en ondersteunen in hun zorgproces.
3 | Sociale Robot moet dienend zijn
Een van de belangrijkste USP’s van ons platform is het aansluiten van verschillende typen sociale robots. Was het drie jaar geleden nog zo dat we 8 à 12 sociale robots in ons vizier hadden om aan te sluiten, anno 2023 zijn dit er meer dan 45 en dit aantal groeit elk jaar. Het geeft een goed beeld hoe de markt zich wereldwijd ontwikkelt. Robot Ctrl houdt deze ontwikkeling nauwgezet in de gaten en zorgt ervoor dat we toetsen welke sociale robots potentie hebben voor de zorg en die we eventueel kunnen koppelen.
Robot Ctrl heeft in de laatste vijf jaar een aantal criteria vastgelegd, waaraan een sociale robot in onze ogen moet voldoen. Hierbij hanteren we een duidelijke visie: de hardware (sociale robot) is alleen inzetbaar als wij er volledig controle over hebben. De sociale robot moet dienend zijn aan het doel van de zorg. Dit moet ervoor zorgen dat we geen wildgroei krijgen van allemaal verschillende soorten hardware die we op allemaal verschillende manieren moeten gaan onderhouden. Tevens willen we een zo min mogelijke afhankelijkheid van verschillende partijen om het zorgproces te waarborgen.
4 | Sociale innovatie
Elke medewerker in de zorg heeft zijn eigen manier hoe hij/zij verandering voelt en ziet. Voor de een kan het niet snel genoeg gaan en voor de ander hoeft het liever niet. Uit ervaring weten we dat je dit ook niet kunt versnellen. Het is om deze reden daarom ook een belangrijk aandachtspunt om zorgorganisaties of medewerkers, die de eerste stap durven te maken, te helpen om dit ook zo eenvoudig en laagdrempelig te kunnen. Want hoe beter we de medewerker op een eigen manier zijn/haar weg laten vinden, hoe sneller enthousiasme uiteindelijk wordt overgedragen aan collega’s en andere zorgorganisaties.
5 | Borging van continuïteiten
Robot Ctrl is een startup die ontwikkeld is binnen het startup accelerator programma van The Innovation Playground en Philadelphia Zorg. Tijdens het accelerator programma van The Innovation Playground is de continuïteit een belangrijk aandachtspunt geweest.
Stel, je hebt 3.000 sociale robots in dienst die een sociale band hebben met cliënten en die worden aangestuurd door de medewerkers. Wat zijn dan de risico’s en uitdagingen die we tegenkomen? De conclusie is dan al snel dat het zorgproces afhankelijk wordt van de inzet sociale robots. Hiermee dienen we in de toekomst de continuïteiten te waarborgen.
Hiervoor heeft The Innovation Playground een onafhankelijke stichting opgericht, waarin alle intellectuele eigendommen, source codes, server inrichten en doorontwikkeling is ondergebracht. Deze stichting is voorzien van een onafhankelijke bestuur, die toezicht houdt, zodat dit te allen tijde geborgd blijft voor de zorg. Robot Ctrl B.V. is de commerciële juridische identiteit die een exclusieve licentie heeft om de diensten in de markt te zetten. Hier worden ook de risico’s aangegaan met de verschillende sociale robot leveranciers en andere derden partijen.
6 | Eigenaarschap van data
Een van de belangrijke onderwerpen is data! Dit is ook een van de onderwerpen, waar het bij de huidige inzet van sociale robots binnen de zorg voor ons gevoel soms mis gaat. Sociale robots moeten worden voorzien van kennis en kunde uit de zorg. Bij Robot Ctrl is deze kennis en kunde geborgd in de stichting en niet bij externe robot fabrikanten.
Het andere punt is het borgen van de AVG-wetgeving, zodat de koppelingen met ECD systemen bij de zorgorganisatie die sociale robotica op lange termijn inzetten op een juiste manier gemaakt kunnen worden. Bij Robot Ctrl hanteren we privacy by design, waar het uitgangspunt is dat we binnen Robot Ctrl geen persoonlijke gegevens opslaan. Deze dienen te allen tijde alleen bij de zorgorganisatie te zijn en te blijven.
7 | Eigen veilig communicatienetwerk
Naast privacy is veiligheid en stabiliteit van de communicatie ook nodig om ervoor te zorgen dat je sociale robots in grote aantallen kunt inzetten. Hiervoor heeft Robot Ctrl een eigen communicatienetwerk opgezet, waaraan alle sociale robots gekoppeld zijn. Dit wordt gedaan met onze eigen ontwikkelde access points (Mini & Maxi ).
Een zorgorganisatie die wilt starten met een sociale robot van Robot Ctrl krijgt een dergelijk access point mee. We hebben dit om vier redenen gedaan:
Stabiliteit en afhankelijkheid
Een sociale robot is afhankelijk van een stabiele en veilige internetverbinding. Zonder dit is de inzet van een sociale robot niet mogelijk. In de praktijk ervaren wij hier veel drempels, omdat we dan te maken krijgen met de interne (IT) afdelingen. Maar ook ervaren we dat veel zorgorganisaties geen juiste internetverbindingen hebben. Deze afhankelijkheid is niet wenselijk bij de inzet van sociale robots. Met een eigen communicatienetwerk zorgen we ervoor dat dit altijd is geborgd.
Uitwisselbaarheid
Uit ervaring weten we dat een sociale robot ook niet altijd gekoppeld is aan een cliënt. Of dat er een wisseling moet plaats vinden van een ander type sociale robot. Hier komt de beheersbaarheid weer om de hoek voor de zorgmedewerker. Door gebruik te maken van een eigen communicatienetwerk kan dit zelf eenvoudig gedaan te worden door de medewerkers. Op het moment dat een sociale robot binnenkomt binnen een communicatienetwerk van de access point wordt deze automatische herkend en gekoppeld aan de op dat moment geldende programma’s binnen dat netwerk en locatie. Er is geen
IT/ICT-afdeling of handeling nodig.
Hulp op afstand
Ook sociale robots hebben soms een slechte werkdag. Dat betekent dat als deze zorgmedewerker plotseling uitvalt, we hiermee op afstand bij moeten kunnen. Nog mooier is dat we dit van te voren kunnen monitoren om dit te voorkomen. De access points beiden ons deze omgeving. Robot Ctrl monitort elke type sociale robot die is aangesloten op hun zwaktes. Hiermee kan onze support afdeling zaken al van te voren oplossen. Is dit niet het geval, dan kan onze technische support afdeling op afstand kijken waar het mis gaat en dit ook op afstand verhelpen.
Buiten het zorggebied
En als laatste is de uitdaging dat cliënten hun sociale robot ook willen meenemen naar buiten of naar andere ruimtes in het gebouw of op het zorgterrein. Hiervoor is de Maxi in het leven geroepen. Deze zorgt voor een grotere dekking, zodat cliënten in ieder geval naar buiten kunnen met hun sociale robot zonder dat de verbinding weg valt. Dit is nog in ontwikkeling, omdat we ook voorzien dat een sociale robot mee gaat naar de supermarkt of naar school.
Robot Ctrl heeft alle IE in eigen bezit zoals ontwikkeling van het merk, RaaS platform, eigen communicatie netwerk en verschillende eigen hardware componenten.
De organisatie inrichting is een “Social Enterprise”:
https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/innovatie/duurzaam-ondernemen/s…
Vanaf dag één is ons uitgangspunt dat we alles ontwikkelen op basis van feedback van de zorgprofessional en cliënt. Al vanaf 2015 toetsen wij dit bij onze gebruikers in de praktijk zelf en op basis van deze ervaringen passen we het platform aan.
Brandpunt+ heeft hier een mooie korte docu van gemaakt: https://www.npostart.nl/brandpunt/23-10-2018/KN_1702411
Tot de dag van vandaag hanteren wij deze aanpak en is dit het DNA van ons RaaS platfrom.
Philadelphia zorg
GGZ Oost Brabant
Radar
Koraal
Lunet
Pergamijn
Kempenhaeghe
VGZ Zorgkantoor
CZ Zorgkantoor
Achmea
Zilveren Kruis
Zuyd Hogeschool
Maastricht University
Open Universiteit
NOTaS
Radboud Universiteit
HAN
Zie antwoord vraag: Hoe draagt jouw innovatie bij aan een afname van de zorgkosten?
Doorlopend onderzoek vanaf 2014: https://robotphi.com/
2023 gestart met onderzoek door Universiteit Maastricht en Hogeschool Zuyd
Robot Ctrl start altijd met een “borgingstraject” van een half jaar waarin we samen met een zorgorganisatie gaan doorleven wat de impact is van een sociale robot en kijken we samen of sociale robots ook op lange termijn ingezet kunnen worden. Zonder dit “borgingstraject” levert Robot Ctrl geen sociale robots aan een zorgorganisatie.
Hiermee borgen we dat de sociale robots die via Robot Ctrl worden ingezet niet in de kast belanden. We borgen aan beide kanten dat sociale robots ook daadwerkelijk zorg gaan verlenen en op de juiste manier worden ingezet.
Philadelphia zorg en GGZ Oost Brabant zijn onze Beta Partner die mede investeerders zijn in onze oplossing. Hiermee hebben ze het fundament gelegd voor de opschaling voor de rest van de Nederlandse zorg. Dit is namelijk het uitgangspunt. Alles wat al is ontwikkeld hoeft niet meer ontwikkeld te worden door andere zorgorganisaties binnen hun domein. Hiermee ontstaat er een ecosysteem waarbij ook de kleinere zorgorganisaties hiermee aan de slag kunnen gaan.
Voor de opschaling gebruiken wij ons “borgingstraject”. Deze aanpak heeft zich bewezen en dit is nu overgenomen door CZ Zorginkoop. Samen met CZ Zorginkoop zijn we dit jaar gestart met een regionale opschaling. We gaan met 7 zorgorganisaties tegelijk opschalen en sociale robots op regionaal niveau implementeren. Deze aanpak wordt ook onderzocht en wordt gebruikt voor een landelijke opschaling. Dit wordt nu gedaan met de GHZ - Gehandicaptenzorg.
Eind 2023 staat GGZ - Geestelijke gezondheidszorg op de planning en in 2024
VVT - Verpleging, Verzorging en Thuiszorg
De stappen en inhoud van dit “borgingstraject” is voorradig en opvraagbaar.
Okt 2018
https://www.npostart.nl/brandpunt/23-10-2018/KN_1702411
Dec 2022
https://www.dutchhealthhub.nl/artikel/ggz-oost-brabant-geeft-robot-arbe…
https://icthealth.nl/nieuws/ggz-oost-brabant-wil-over-drie-jaar-minsten…
En de vele andere verschillende uitingen van 2013 t/m 2022
De komende 3 jaar zullen we nog veel meer verschillende sociale robot koppelen aan ons platform.
Naast de zorg zullen we de samenwerking opzoeken met overkoepelende organisaties binnen “retail” en het “onderwijs”.
En ons innovatieteam zal de komende tijd bezig zijn met het toevoegen van “Meta Humans/Digital Humans”. De “digitale” sociale robot. Door deze ontwikkeling onderdeel te maken van ons ecosysteem zorgen we ervoor dat de zorgprofessional ook niet onnodig verschillende systemen opnieuw hoeft in te richten. Alle interactie programma's die nu gemaakt zijn voor de “hardware” robots kunnen ook gebruikt worden voor de “digitale” variant.
De focus voor 2023 en 2024 is de Nederlandse markt. Er lopen gesprekken met verschillende landen die interesse hebben in onze oplossing. Maar hier ligt nu de focus niet. Wij zijn er in eerste instantie om de Nederlandse zorg te helpen. Als dit stabiel draait en we hebben alle drie de zorgdomeinen als fundament voor opschaling goed ingericht dan gaan we kijken hoe we dit in Europa of andere landen verder kunnen uitrollen.