De Reis van 5
De Reis van 5 is een gezinsspel waarbij kinderen (4 t/m 10 jaar) in hun thuissituatie spelenderwijs gestimuleerd worden tot een gezond en gevarieerd voedingspatroon door middel van het (her)ontwikkelen van een positieve voedingsbeleving. Een kind kruipt in de huid van een piraat en verovert de wereld door het uitvoeren van voedingsopdrachten. De opdrachten kunnen gemaakt worden met het hele gezin.
Het spel wordt gedurende 15 weken gespeeld, bij voorkeur minimaal 3 keer per week. Zowel alle maaltijden van de dag als voedingsgroepen uit ‘De Schijf van Vijf’ van het Voedingscentrum zijn vertegenwoordigd in de opdrachten. Door regelmatig te spelen kunnen bestaande gewoontes in het eetpatroon worden doorbroken en nieuwe patronen bestendigen.
De Reis van 5 helpt kinderen meer plezier te krijgen in eten. Kinderen worden uitgedaagd om producten te proeven, nieuwe smaken te ontdekken en gezonde keuzes te maken. Het spel geeft ouders een steuntje in de rug en brengt gezelligheid terug aan tafel!
Veel ouders voeren dagelijks strijd aan tafel met hun kind(eren)! Omdat ze eenzijdig eten, alles wat groen is op voorhand weigeren of bovenal niets nieuws willen proeven. Maar liefst 25 tot 40% van alle kinderen krijgt te maken met eetproblemen. Dit levert voor veel ouders veel stress op en zorgt voor een uitputtende strijd, iedere dag weer.
Ook professionals (diëtisten, pedagogen, voedingsconsulenten, kinderartsen, etc.) die kinderen met eetproblemen behandelen hebben behoefte aan een praktijkgericht middel om kinderen te begeleiden en zo te verleiden tot eten.
De Reis van 5 is een gezinsspel waarbij kinderen van 4 tot en met 10 jaar spelenderwijs gestimuleerd worden om een gevarieerd en gezond voedingspatroon te ontwikkelen. Het einde van een tijdperk waarin een kind eenzijdig eet, alles wat groen is op voorhand weigert en bovenal niets nieuws wil proeven is in zicht. Breng gezelligheid terug aan tafel!
Kinderen van 4 t/m 10 jaar met eetproblemen variërend van weinig tot niet willen eten (geen interesse in voeding) tot teveel eten (ongezonde keuzes) of te eenzijdig eten en waarbij de eetproblemen geen fysieke oorzaak (meer) hebben.
In Nederland zijn er ongeveer 1.300.000 kinderen tussen de 4 en 10 jaar. Het aantal kinderen met eetproblemen ligt op 25 tot 40%, wat betekent dat in Nederland gemiddeld (32,5%) 422.500 kinderen tussen de 4 en 10 jaar te maken krijgen met eetproblemen.
Deze kinderen bevinden zich op verschillende plekken. Zo zijn de volgende 3 subdoelgroepen gedefinieerd.
1. Kinderen met een langdurige en/of chronische ziekte in behandeling in het ziekenhuis
(oorzaak kan komen vanuit ziekte, maar ook kinderen die behandeld worden op voedingspoli in ziekenhuis)
2. Kinderen in behandeling bij een praktijk van een diëtist, gewichtsconsulent, kinder-eetcoach (eerste lijns zorg)
3. Kinderen met eetproblemen, waarvan ouder nog geen professional heeft ingeschakeld maar wel op zoek is naar een oplossing.
Echter zijn kinderen niet degene die het spel uiteindelijk aanschaffen, dit zijn professionals en ouders.
De kostprijs voor spel bij een aantal van 10.000 stuks ligt op ongeveer €17. De kostprijs is afhankelijk van grootte van de oplage. Zowel professionals als ouders kopen De Reis van 5 tegen een verkoopprijs van €49,95. Voor professionals is het een waardevolle aanvulling op hun huidige behandelmethode. Door middel van sponsoring en goede doelen wordt er gestreefd de verkoopprijs voor ouders te verlagen en het voor de lage sociaaleconomische klasse betaalbaar te maken (zoals stichting van een ziekenhuis).
Daarnaast zijn er binnen de zorg regelmatig onderzoeken rondom dit thema. Er zijn verschillende partijen die interesse hebben getoond om onze expertise in te zetten en zo als ondernemers onszelf te verhuren. Daarnaast is er ook belangstelling om met dit product een grootschalig onderzoek op te zetten, waardoor grote oplages worden afgenomen van De Reis van 5.
De Reis van 5 zal te maken krijgen met verschillende vormen van concurrentie. We maken onderscheid tussen directe en indirecte concurrentie.
Directe concurrentie:
Er is op de Nederlandse markt weinig tot geen aanbod als het gaat om spellen die het eetpatroon van kinderen trachten te verbeteren. Op dit momenteel is er één duidelijke directe concurrent voor de Reis van 5, namelijk Mangigi. Mangigi is een familiespel dat zich richt op het verbeteren van het voedingspatroon van kinderen op een speelse manier. Het bestaat uit een pijl die gedraaid dient te worden om te bepalen wat men aan tafel mag eten. Mangigi is zowel verkrijgbaar in veel speelgoedwinkels, als diëtistenpraktijken (Mangigi, 2016). De Reis van 5 onderscheidt zich van dit product doordat het meer aansluit op de belevingswereld van kinderen. Volgens professionals wordt het realiseren van een gevarieerder eetpatroon eerder behaald met inzet van De Reis van 5. Tot slot biedt Mangigi een weinig variërende speelbeleving en is het niet toepasbaar voor elke maaltijd, in tegenstelling tot de De Reis van 5.
Indirecte concurrentie:
Therapie
Verschillende instanties, zoals privépraktijken, bieden therapie aan waarbij speci eke eetproblemen van een kind worden behandeld. Er is veel kennis van zaken en over het algemeen zal het behandelde kind zijn of haar eetpatroon en gezondheid verbeteren. Een nadeel is dat therapieën duur en intensief zijn, wat zorgt voor een hoge gebruiksdrempel. De Reis van 5 onderscheidt zich van eettherapieën doordat het gemakkelijk aan te schaffen en te gebruiken is. Daarnaast is het meer gericht op kinderen vanwege de speelse elementen. Daarom zal De Reis van 5 zich in de markt positioneren als ‘de eerste stap bij eetproblemen’. Hierbij zullen ouders van kinderen met eetproblemen eerst De Reis van 5 uitproberen, alvorens over te stappen op intensieve therapie. Wanneer ouders behoefte hebben aan een intensievere aanpak, kan De Reis van 5 een aanvulling zijn binnen de therapie. Op deze manier kan De Reis van 5 inspelen op de concurrentie van therapeuten.
(Kook)boeken
Er zijn verscheidene boeken verkrijgbaar op internet en in boekenwinkels die zich richten op het oplossen van eetproblemen. Deze boeken zijn gericht op zowel kinderen in het algemeen als speci ekere groepen, zoals kinderen met kanker. Voorbeelden van boeken zijn:
Keet Smakelijk, €20,-
Help! Mijn kind wil niet eten (algemeen), €27,-
Gezond eten rond chemotherapie, €25,-
Wij verwachten dat ouders zich niet snel tot boeken zullen richten, aangezien dit veel tijd vergt en internet ook een breed scala aan tips biedt. De Reis van 5 speelt beter in op de doelgroep kinderen, doordat kinderen veel plezier ervaren tijdens het spelen van het spel.
Conclusie
Om alle concurrerende producten helder en overzichtelijk weer te geven, zijn er een aantal criteria opgesteld en is de concurrentie hierop getoetst. Zo is hieronder zichtbaar dat therapie het beste scoort op het verbeteren van het eetpatroon. De Reis van 5 kan gezien worden als een tool, die ingezet wordt voorafgaand aan en/of ter voorkoming van therapie wordt ingezet vanwege de lage gebruiksdrempel en de lagere prijs. Daarnaast zou De Reis van 5 goed ingezet kunnen worden binnen de behandeling van een therapie. Verder scoort Mangini beter op betaalbaarheid, maar ligt de waarde van het spel lager, omdat Mangigi minder goed scoort op andere punten. Ten opzichte van de concurrentie sluit De Reis van 5 het beste aan op de doelgroep kinderen, omdat het kinderen spelenderwijs verleidt. Zo zegt Angeline Boekraad, hoofd pedagogische zorg in het WKZ:
“De inhoud en de uitvoering van dit spel zijn zo mooi gedaan en sluiten zo goed aan op de belevingswereld van kinderen dat je op een hele speelse manier kinderen kunt stimuleren te blijven eten en lol te blijven hebben met eten.”
Zorgkosten:
Er wordt verwacht dat het zorgkosten verlaagd, omdat op lange termijn kinderen een gevarieerder en gezonder eetpatroon aannemen en ouders zelfstandiger aan de slag kunnen rondom het thema voeding. Het spel heeft verder weinig uitleg nodig, omdat het zichzelf wijst.
De Reis van 5 is uniek, omdat er voor kinderen in deze context geen soortgelijk product bestaat. Zowel ouders, professionals als het Voedingscentrum geven aan dat er niet meer beschikbaar is dan receptenboekjes, belerende methodes of intensieve therapieën (met name cognitief materiaal). De Reis van 5 is laagdrempelig, verleid kinderen en sluit aan op de belevingswereld van kinderen.
We beschikken niet over een patent, octrooi of dergelijke. Op advies van Identity Games (spelfabrikant) was het niet nodig op dit moment geld te investeren om dit vast te leggen. Wel is met alle aandeelhouders een licentie overeenkomst opgesteld en zijn de auteursrechten goed vastgelegd.
Op dit moment bestaat de organisatie uit 3 aandeelhouders:
- VOF de Reis van 5: 2 jonge ondernemers (zie kopje ondernemer hieronder) (40%)
- Ucreate (54%)
- Universitair Medisch Centrum Groningen (6%)
De verwachting is dat het team zal worden uitgebreid met een ondernemer/partij met expertise op het gebied van marketing en sales. In loop van tijd zal de organisatie Ucreate en het UMCG niet meer ondernemend meewerken, maar komt het eigendom steeds meer in handen van de ondernemers zelf (VOF De Reis van 5). Naar verwachting zal de VOF worden omgezet in een B.V. en groeien met meerdere medewerkers (ongeveer 10) binnen 2 jaar.
Er hebben verschillende kwalitatieve procesevaluaties plaatsgevonden tussen 2014 en 2016 waarbij het product is getest met de eindgebruikers door middel van een zo echt mogelijk prototype. Door middel van diepte-interviews (met name persoonlijke) is er gevraagd naar de waarderingen en ervaringen met het spel.
Vooronderzoek:
Om het concept te testen werd een prototype voor een weekend (3 dagen) uitgezet bij 3 gezinnen met gezonde kinderen.
Versie 1:
3 gezinnen van een kind met kanker (in behandeling in het UMCG) kregen gedurende 2 weken een prototype van De Reis van 5 om het thuis te spelen.
Versie 2:
9 gezinnen van een kind met kanker (in behandeling in het UMCG) kregen voor een periode van 40 dagen een prototype van De Reis van 5 om het thuis te spelen.
Versie 3:
Getest door middel van een prototype van het spel in verschillende subdoelgroepen voor een periode tussen de 2 en 5 weken:
- 14 gezinnen met een kind met een langdurige en/of chronische ziekte in behandeling in het UMCG
- 9 gezinnen met een kind met een langdurige en/of chronische ziekte in behandeling in het WKZ (UMCU).
- 6 diëtistenpraktijken die een prototype hebben meegegeven aan een gezin met een kind met eetproblemen (wat bij hen in behandeling is)
- 8 gezinnen met een kind die eetproblemen heeft, maar niet in behandeling is bij een professional (diëtist, gewichtsconsulent, eetcoach, etc.).
Versie 4:
Getest met 8 gezinnen met gezonde kinderen die niet in behandeling zijn bij een professional voor een periode van 2 tot 5 weken.
Deze versie heeft uiteindelijk een minimale aanpassing gehad en is op dit moment in productie genomen.
De bovengenoemde pilots staan uitgebreider beschreven in de toevoegde bijlage (H4. Onderzoek). Per pilot zijn er ook bijlages beschikbaar, maar omdat er maar 1 bijlage kon worden bijgevoegd is er gekozen voor een samenvatting van alle. U kunt ons altijd benaderen om deze andere bijlages te ontvangen.
1. Ucreate: investeert en ondersteunt bij de vermarkting van De Reis van 5
2. Universitair Medisch Centrum Groningen: biedt kennis en heeft de mogelijkheid geboden om onderzoek te doen met de eindgebruiker en zo het product te verbeteren. Vanuit verschillende disciplines is er ook gekeken naar het product en feedback gegeven, zoals diëtisten, pedagogisch medewerkers en artsen.
3. Wilhelmina Kinderziekenhuis (UMC Utrecht): biedt kennis en heeft de mogelijkheid geboden om onderzoek te doen met de eindgebruiker en zo het product te verbeteren. Vanuit verschillende disciplines is er ook gekeken naar het product en feedback gegeven, zoals diëtisten, pedagogisch medewerkers en artsen.
4. Voedingscentrum (de autoriteit in Nederland op het gebied van voeding): heeft inhoudelijk mee de recepten/opdrachten in het spel ontwikkeld en zo gebaseerd op gezonde richtlijnen.
5. Hogeschool Utrecht: onderzoekers hebben een onderzoeksmethode mee ontwikkeld en geholpen met het opzetten van onderzoek.
6. Identity Games: spelfabrikant die de productie van het spel mee heeft georganiseerd en opgezet
7. Kaliber: helpt ons op digitaal gebied.
8. Verschillende diëtistenpraktijken, gewichtsconsulenten, kindercoaches en ook de GGD die feedback hebben gegeven op verschillende prototypes en zo hun kennis is verwerkt in de uiteindelijke versie.
Procesevaluaties tussen 2014 en 2016:
Gros van het onderzoek betrof procesevaluaties om de vorm en inhoud van het spel te optimaliseren. Hieruit bleek dat vrijwel alle gezinnen en specialisten het spel leuk vinden en zouden aanbevelen aan andere gezinnen. Ook geven ze allen aan het spel nog te willen blijven gebruiken na de testperiode. Na veelvuldig testen en evalueren met de doelgroep zijn de meeste barrières getracht weg te nemen. Het spel is vooral geschikt bij (langdurige) eetproblemen ten gevolge van negatieve eetervaringen en minder om in te zetten bij ernstige ziekte of eetproblemen ten gevolge van een behandeling die mogelijk vanzelf oplossen. Ouders moeten beschikken over voldoende motivatie omdat het spel wel een investering van hen vraagt. Door het spel te verduidelijken, te zorgen voor duidelijke voorbereiding en de opdrachten indeling in levels is getracht het voor de ouders zo makkelijk mogelijk te maken. De belangrijkste succesfactoren van de Reis van 5 zijn het op spelenderwijs verleiden tot eten, belonen en het (her)creëren van een positief gezinsmoment rondom eten. Het is een praktische, waardevolle tool voor specialisten om in te zetten, parallel of in het verlengde van de door hen de geboden zorg. Ten aanzien van de variabelen variatie in eten, proeven, plezier in eten en stress bij ouders zijn er indicaties voor positieve verandering, maar er is (nog) te weinig effectonderzoek gedaan om iets te kunnen zeggen over de effectiviteit van de interventie.
Voor de implementatie van De Reis van 5 bij professionals op lokaal en regionaal niveau gebruiken we de volgende fasen:
Verspreidingsfase:
Specialisten komen in aanraking met De Reis van 5 door:
o Advertenties in nieuwsbrieven van verenigingen en het Voedingscentrum
o Advertentie op website van derden
o Flyer per mail
o Beurzen/evenementen
o Social media
o Website/webshop De Reis van 5
o Webshop van derden (o.a. Voedingscentrum)
Bij grote organisaties (minimaal 8 medewerkers)
o Persoonlijke benadering via:
- Bezoek aan de organisatie en het afgeven van ‘flessenpost’ met daarin extra informatie, beeldmateriaal, recensies
- Persoonlijk contact per telefoon
Adoptiefase:
• Extra informatie per mail toesturen (aanbevelingen, video’s en uitgebreidere toelichting)
• Bij grote organisaties: presentatie geven
Invoeringsfase:
• Specialist bestelt De Reis van 5 online
• Vernoeming van gebruik praktijk/specialist op de website.
• Specialist krijgt toegang tot online account op website van De Reis van 5 met:
- Specialisten handleiding
- Evaluatieformulieren
• Persoonlijke ondersteuning telefonisch en per mail
• Advies over voeding door Voedingscentrum (indien gewenst)
Borgingsfase:
• Specialisten(praktijken) geregeld herinneren aan het inzetten van De Reis van 5, door middel van persoonlijk bezoek of per telefoon/e-mail.
- aanbieden staffelkorting
- bij grote afname, prominenter in beeld op website van De Reis van 5
• Praktijken/organisaties betrekken bij (weggeef/kortings-)acties
• Workshops organiseren met specialisten
• Verzenden van evaluatieformulieren naar ouders en specialisten
Voor ouders zullen er verschillende communicatie- en marketingmiddelen worden ingezet. Indien de ouder het spel thuis heeft, zorgt de handleiding voor ouders ervoor dat alles zichzelf wijst en de ouder er zelfstandig mee aan de slag kan.
- Gouden Spinawards in de categorie Young Talent
- Publieksprijs van €25.000 bij de Ureka Mega Challenge: een zorginnovatiewedstrijd van het Universitair Medisch Centrum Utrecht.
- Raak Take-off HBO subsidie van €40.000 van SIA.
Er kunnen aanvullende diensten rondom het product worden ontwikkeld. Denk hierbij aan het begeleiden van gezinnen (door bijvoorbeeld een coach) die het spel spelen om zo beter resultaat te bereiken.
Daarnaast kunnen er uitbreidingssets worden ontwikkeld van opdrachtkaarten. Er kan hierbij ook gedacht worden aan een specifieke set kaarten voor een specifieke doelgroep (zoals kinderen met een bepaalde allergie of aandoening).
Ook zien we verschillende mogelijkheden om het concept door te voeren naar een andere doelgroepen, zoals jongere/oudere kinderen of het concept ombuigen naar een ander thema zoals bewegen.
Niet alleen in Nederland zijn er veel kinderen met eetproblemen. Het is een welbekend internationaal probleem, waardoor De Reis van 5 ambities heeft om door te groeien naar het buitenland. Om dit te realiseren zal er onderzoek gedaan moeten worden naar eetculturen in het buitenland. Op dit moment zijn er al relaties met België. Daarnaast is De Reis van 5 in oktober 2015 gepresenteerd in Zuid Afrika op SIOP (internationaal congres rondom kinderoncologie).