Blic VR
Een training of proeftuin voor professionals over het begrijpen en herkennen van laaggeletterdheid met behulp van VR met als doel het overwinnen van schaamte en handelingsverlegenheid om vanuit verbinding met jezelf en de ander contact te maken.
2,5 miljoen inwoners van Nederland hebben moeite met lezen, schrijven, rekenen of digitale vaardigheden. Ca 60% van dit aantal is zogeheten NT1-er, zij hebben Nederlands als moedertaal.
Moeite hebben met lezen en schrijven heeft grote gevolgen. Zij ervaren schaamte, angst, onbegrip en zijn afhankelijk van anderen voor dagelijkse bezigheden. Wanneer je informatie niet goed begrijpt, is de kans groot dat je minder zelfredzaam, sociaal actief en gezond bent dan geletterde mensen. Je vindt minder snel een baan en je hebt minder grip op je geldzaken en gezondheid. Daarbij kost laaggeletterdheid de samenleving jaarlijks zo’n 1 miljard euro.
De activiteiten binnen de aanpak van laaggeletterdheid zijn gericht op terugdringen van laaggeletterdheid door de (digi-) taalvaardigheden bij volwassenen (18 jaar en ouder) te bevorderen. In de afgelopen jaren is er steeds meer aandacht gekomen voor dit probleem; volwassenen die niet (zelfstandig) mee kunnen komen in de samenleving, omdat hun taalvaardigheden (lezen, schrijven, rekenen) daarvoor niet toereikend zijn. Daarnaast constateren we dat niet iedereen de snelle digitalisering en technologisering van de samenleving kan volgen, waardoor mensen de aansluiting (dreigen te) verliezen.
Het vinden van laaggeletterden die in Nederland zijn geboren en getogen en Nederlands als eerste taal hebben (NT1), blijft een uitdaging. Schaamte speelt bij deze groep een grote rol. Professionals die met hen in aanraking komen zijn niet altijd in staat om de laaggeletterden te herkennen, daarover het gesprek aan te gaan en hen (warm) door te verwijzen. Daarom heeft Biblionet Groningen Blic VR ontwikkeld. Deze training en proeftuinen zetten we in om een hoger bereik van de NT1-doelgroep te realiseren via professionals.
Professionals weten vaak niet hoe ze het gesprek kunnen en moeten voeren met deze laaggeletterden. Vanuit schaamte en ongemak ontstaat vaak handelingsverlegenheid.
Regelmatig zie je dat professionals niet bekend zijn met het onderwerp, het niet scherp voor de bril hebben of dat er andere prioriteiten liggen die eerst opgelost dienen te worden. En terecht ook. Een oorzaak van de problemen bij de cliënt of in de communicatie kan laaggeletterdheid zijn. Professionals neigen snel naar handleidingen, gesprekstechnieken, tips en trucs om het gesprek in te gaan. Er worden al volop tools aangeboden over gesprekstechnieken en toch zien we het aantal laaggeletterden groeien. Moeten de professionals eerst niet bij zichzelf het ongemak herkennen en hoe ze hier mee om kunnen gaan?! In hoeverre doen ze dat?!
Een training of workshop voor professionals over het begrijpen en herkennen van laaggeletterdheid met behulp van VR met de centrale thema's : het overwinnen van schaamte en handelingsverlegenheid om vanuit verbinding met jezelf en de ander contact te maken.
- Professionals die in contact staan met cliënten, en dus mogelijk met laaggeletterden
- Focus branches: sociaal domein, ziekenhuizen, huisartsenpraktijken, gemeenten
- Landelijk bereik
- Klein te starten en groot te denken. In 3 maanden tijd al meer dan 60 leads zonder actieve sales te voeren (vraag vanuit het bedrijf) van grote bedrijven uiteenlopend van bibliotheekorganisaties, UMCG, universiteiten en hogescholen, gemeenten en andere zorginstellingen.
Onze content is op basis van design thinking met de doelgroep gemaakt.
Inkoop op basis van trainingen en proeftuin.
Starbedragen Trainingen: €1950 per dag
Proeftuin: €500 per dag, €250 per dagdeel, €85 per uur
Bedragen exclusief btw, verblijfs-, catering- en reiskosten
Een klein percentage van de inkomsten vloeit terug naar een reservepot voor de provinciale aanpak laaggeletterdheid
Een vervolgtraject kan geboden worden, zowel op gebied van
1. persoonlijke ontwikkeling (denk bijv aan lichaamsgerichte therapie) of
2. organisatieveranderingen/embedden van het thema binnen een organisatie (werkgevers-werknemersaanpak).
Dit is maatwerk en is de volgende fase in de productontwikkeling van Blic VR.
Prijs zal dus ook maat zijn.
Kosten voor Blic VR zijn met name personeelskosten en inhuur van derden (personele lasten)
Er zijn verschillende organisaties en partijen die in relatie tot dit thema ook VR inzetten o.a. Stichting Lezen & Schrijven en Weener XL
We verschillen erin omdat we juist niet richten op de hoe en wat (tips, trucs, gesprektechnieken en handleidingen) maar op de why voor dat je kunt starten met de volgende stappen. Onze content is op basis van design thinking met de doelgroep gemaakt.
We zetten voor de vervolgstappen in op samenwerking omdat we gebruik kunnen maken van elkaars content. Hiervoor zal een app een uitkomst kunnen zijn.
Het probleem om laaggeletterdheid aan te pakken en een hoger bereik te hebben bij de zogeheten NT1-ers wordt landelijk op vele manieren aangevlogen. Het hulpmiddel VR helpt in de bewustwording en herkennen. Om vervolgens door te verwijzen naar een Taalhuis.
Je ziet echter dat de aanpak om enkele herkennen en doorwijzen aan te bieden, niet optimaal werkt. Er worden stappen overgeslagen die wij met Blic VR bieden: eerst met jezelf aan de slag voordat je de juiste hulp kunt bieden.
De kosten voor zorg worden in een breder kader verlaagd dan enkel rondom het thema laaggeletterdheid. Het bespreekbaar maken van moeilijke onderwerpen is aan de orde van de dag. Hoe ga je hier als professional mee om? Hoe ga je hier als mens mee om? Blic VR biedt handreiking om dit in de dagdagelijkse werkzaamheden maar ook in een privé situatie te hanteren. Hiermee zetten we in op preventie en zal dat op de langere termijn impact geven.
Een virtueel kijkje vanuit iemand anders: door middel van VR kruip je in de huid van een laaggeletterde maar ook in de huid van de sociaal werker die bij deze laaggeletterde thuis komt.
We richten ons niet zozeer op allerlei tips, trucs en gesprekstechnieken. We zoomen juist in op de schaamte en het ongemak bij de professional.
De kracht van VR is dat het nieuwe mogelijkheden over de grenzen van de stoffelijke realiteit biedt. Het toepassen van VR maakt levensechte ervaringen, ontmoetingen op afstand en nieuwe manieren van kennis overdragen mogelijk. Het draagt bij aan bewustwording.
Blic VR is intellectueel eigendom van Stichting Biblionet Groningen.
Blic VR is bedacht door het expertisecentrum van Biblionet Groningen en ontwikkeld in samenwerking met Viemr en Praktijk Welbevinden.
Blic VR is mede mogelijk gemaakt door Provincie Groningen, Tel mee met Taal en het provinciaal bondgenootschap Werken aan geletterdheid in Groningen.
We zijn voornemens om een bedrijf binnen de Stichting Biblionet Groningen op te zetten om op licentiebasis Blic VR te vermarkten in Nederland.
Welk type organisatie dit zal worden, moet nog worden uitgezocht. Voorlopig werken we vanuit de Stichting Biblionet Groningen.
Vervolggesprekken over hoe we de organisatie gaan inrichten vinden plaats, ook met externen die ervaring hebben met een scale-up van een bedrijf binnen een bedrijf.
Qua grootte willen we toewerken naar een kleine zelfsturende organisatie met een flexibele schil van professionals om ons heen voor de trainingen en extended proeftuinen. Studenten zijn benaderd om aanwezig te zijn op events
Kleine herhaling van de vorige punten met een andere uitwerking van de pilotfase:
Op welke manier kunnen wij samenwerken met professionals en laaggeletterden om enerzijds bij professionals handelingsverlegenheid te verminderen en bewustzijn/begrip te vergroten t.a.v. laaggeletterdheid, middels VR;
en anderzijds laaggeletterden achter de voordeur intrinsiek te motiveren om de stap te zetten naar het Taalhuis, middels VR?
Per vraagstelling hebben we een aantal doelstellingen opgesteld.
Doelstellingen fase 3 realisatie en doorontwikkeling (pilotfase)
- VR leidt tot bewustwording en intrinsieke motivatie bij de laaggeletterden, waardoor zij de stap naar het Taalhuis zetten.
- Professionals worden door VR bewust wat laaggeletterden ervaren. Zo krijgt de professionals meer bewustzijn van en begrip voor hun cliënten.
- VR biedt ondersteuning in het gesprek van de professional met de laaggeletterden om hen te motiveren om naar het Taalhuis te gaan, waardoor er minder handelingsverlegenheid wordt ervaren bij de professional.
- VR is toepasbaar in de opleiding tot professional in een bepaald beroepenveld of training om je als professional door te ontwikkelen.
In deze fase zijn we met de VR video's op pad gegaan naar de Taalhuizen om de video's te laten zien aan de doelgroep Taalambassadeur. Zogeheten laaggeletterden die de stap hebben durven nemen om naar het Taalhuis te gaan. Op events hebben we Blic VR laten zien aan bezoekers waaronder laaggeletterden en in het nagesprek zag je dat er veel herkenning is.
De training hebben we ontwikkeld met Praktijk Welbevinden, een lichaamsgerichte psychotherapeut. We hebben een eerste testtraining gehouden met collega's van Biblionet Groningen, Gemeente Groningen en Sociaal Werk De Schans. De uitkomsten hebben we meegenomen in twee volgende testtrainingen bij onder meer intercedenten van Randstad Nederland en Sociaal Werk De Schans. De training en de modules zijn hierop verbeterd. We blijven maatwerk leveren op basis van de vraag van de afnemer.
Er zijn verschillende proeftuinen afgenomen bij onder meer Erasmus MC, Gemeente Midden-Groningen, Gemeente Coevorden, ism afdelingen en opleidingen van het UMCG, RUG en Hanzehogeschool en ook met Healthy Ageing Network Nothern Netherlands. Deze proeftuinen worden continu aangepast naar de gewenste vraag vanuit de organisaties.
o.a. Praktijk Welbevinden
Gemeente Groningen
Sociaal Werk De Schans
Erasmus MC
Randstad Nederland
Probiblio
Viemr
Gemeente Midden-Groningen
Healthy Ageing Network Nothern Netherlands
UMCG
RUG
Hanzehogeschool
Blic VR is erg geschikt voor een eerste kennismaking met laaggeletterdheid. Het aanbieden van een proeftuin, workshop, aanwezigheid bij een event of congres biedt professionals maar ook 'inwoners' een (virtueel) kijkje in de wereld van een laaggeletterden en hoe we hierop kunnen inspelen in de aanpak van laaggeletterdheid.
In de pilotfase is een extended proeftuin ontwikkeld op basis van de ervaringen. Dit is een mix tussen een training en de proeftuin/workshop. Het is korter, goedkoper en sluit beter aan bij de vraag uit de markt. Vanuit de deelnemers bij proeftuinen komen vervolgvragen voor afname in breder verband.
We merken op dat veel professionals het als prettig ervaren dat er basiskennis rondom het onderwerp wordt gedeeld of dat je als professionals even weer het onderwerp op de kaart zet. VR wordt als zeer positief ervaren en geeft een kijkje in de huid van de ander.
Veel professionals vinden het nog erg lastig om eerst met zichzelf aan de slag te gaan. Ze willen het liefst lijstje en de tips en trucs, Een houvast maar wanneer een blic naar binnen moet komen, dat er eerst weerstand ontstaat. Vanuit ons oogpunt de eerste stap naar verbeterslagen in de aanpak.
We merken op dat de 'en dan?' vraag achter blijft. Dit vraagt om nieuwe trajecten en inzichten:
- op gebied van persoonlijke ontwikkeling
- op gebied van organisatieverandering/beleidstrajecten
Studenten van het tweede jaar Toegepaste Psychologie vanuit de Hanzehogeschool denken met ons mee over dit vraagstuk. Onderzoeksresultaten worden gedeeld in februari 2022.
Vervolgstappen implementatie:
- Focus 1 : versteviging en versterking met personeel - Q1 2022
- Focus 2: Landelijke spreiding
Opschaling naar landelijk netwerk via het bibliotheeknetwerk. Iedere regio heeft een zogeheten Provinciale Ondersteuningsinstelling in de bibliotheeksector. Vanuit hier willen we Blic VR in alle regio's inzetten in verschillende taalnetwerken. Deze taalnetwerken hebben weer connecties met de zorg, sociaal domein, overheid en het onderwijs. Op licentiebasis willen we dan de VR brillen verspreiden. Regionaal zijn ze dan vrij om nevenaanbod eraan te koppelen.
- Focus 3 : een wijze vinden hoe we kunnen gaan werken met corona beperkende maatregelen. Dit zorgt voor stevigheid in afname en dus ook voor inkomsten. - Q1 2022
- Focus 4: enerzijds doorontwikkeling van de training en proeftuin o.a. in samenwerking met Academie Medisch Specialisten, anderzijds doorontwikkeling op het vervolgtraject: We gaan dit jaar onderzoeken hoe we vervolg kunnen geven op de 'en dan? ' vraag.
(Q1-Q4 2022)
- Focus 5: sales vergroten in 2022 en 2023 (Q1-Q4 2022)
- Focus 6: productontwikkeling (start 2022) met o.a. Stichting Lezen & Schrijven, andere bibliotheekorganisaties, Klasse!/CINOP, Healthy Ageing Network, Northern Netherlands. Q1&Q2 2022
Blic VR komt terecht bij de organisaties en haar medewerkers door inkoop van trainingen en/of proeftuinen. Door middel van verschillende vormen van sales stemmen we met communicatie-afdelingen of andere contactpersonen de begaan zijn met het onderwerp laaggetterdheid af welke keuze van afname het meest geschikt is.
Nog geen eervolle vermeldingen helaas
We veel successen als het gaat om persoonlijke reacties van deelnemers en organisaties.
Licentieverkoop
Landelijke spreiding
Opschaling naar landelijk netwerk via het bibliotheeknetwerk. Iedere regio heeft een zogeheten Provinciale Ondersteuningsinstelling in de bibliotheeksector. Vanuit hier willen we Blic VR in alle regio's inzetten in verschillende taalnetwerken. Deze taalnetwerken hebben weer connecties met de zorg, sociaal domein, overheid en het onderwijs. Op licentiebasis willen we dan de VR brillen verspreiden. Regionaal zijn ze dan vrij om nevenaanbod eraan te koppelen.
Nieuwe producten:
Vanuit game design van de Hanzehogeschool worden nu 4 prototypes ontwikkeld die we ook kunnen gaan inzetten. Deze prototypes gaan over de 'en dan?' vraag en geven je als kijker ook inzage in de belevingswereld van een laaggeletterde. Serious Gaming is onderdeel van deze prototypes.
Een extra video waarin we inzoomen op de juiste gesprekstechnieken: in de video nu gaat het mis en wordt er op het probleem ingezoomd. We willen een een nieuwe versie maken waarin we laten zien hoe het wél kan. Werkend vanuit positieve gezondheid en op basis van design thinking. We zijn hierover in gesprek met Healthy Ageing Network Northern Netherlands.
We blijven ons richten op de Nederlandse markt.