‘Startup heeft goed verhaal nodig’
Douwe Jippes is nu zo’n zeven jaar investeerder. In die tijd is de situatie er niet beter op geworden voor startups. “Geld is duur. Je moet echt een goed verhaal hebben om financiering op te halen.”
Douwe Jippes is één van de sprekers tijdens de masterclass Health Impact Investeren van Health~Holland en Dutch Health Hub van 7 november. Maar wat is Health Impact Investeren? Het gaat volgens hem over investeren in innovaties die een positieve opbrengst hebben voor de patiënt en voor het oplossen van maatschappelijke problemen. “Hoe kun je zorgen dat je de vinding de uitdagingen van toenemende vraag, de stijgende kosten en de schaarste aan personeel vermindert?”
“Die impact moet je verankeren. Dat doe je door goed inzichtelijk maken wat er daadwerkelijk gerealiseerd is. Wat zijn de opbrengsten? Daarbij proberen we heel concreet te kijken. Er zijn nu heel veel oplossingsinrichtingen, nationaal en internationaal. Denk aan VBHC, integrale zorgakkoorden en ‘De juiste Zorg op de Juiste plek’. Probeer daarbij aan te sluiten.”
Eigen impact
Jippes ziet wel in dat er weinig startups zijn die hun eigen impact op basis van een Health Impact Assessment kunnen duiden. Het is lastig om een heel specifiek beeld te krijgen van de impact is op basis van klinische uitkomsten. Hij raadt startups aan om goed na te denken over wat de vinding kan doen voor patiënttevredenheid, de zorgverlener, de zorguitkomsten en de zorgkosten voor de hele populatie.
“Een goed voorbeeld is MS Sherpa. De opbrengst van deze innovatie is dat de patiënt beter zicht heeft op de eigen ziekte en zo een afgewogen keuze voor een behandeling kan maken. De patiënt komt dus beter voorbereid bij de zorgverlener en hoeft minder beroep te doen op zorg. Dat vermindert de werkdruk van de zorgprofessional, die bovendien over kwalitatief hoge data beschikt om de toestand van de patiënt te beoordelen. De app geeft de patiënt eigen regie en vermindert de werkdruk en de zorgkosten.”
Tools voor startups
Er zijn wel tools die een startup kan gebruiken om het effect van een innovatie te meten, volgens hem. “Denk aan NPS- scores en Qaly’s. En een startup die bovendien de CO2-impact van een vinding al in kaart gebracht heeft, heeft zeker een stapje voor.
Gemakkelijk is het volgens hem zeker niet. “Ik denk dat we nog aan het begin staan van definiëren wat impact op de gezondheidzorg is vanuit investeerders-perspectief. Zeker op het gebied van duurzaamheid en vergroening is ngo een wereld te winnen.”
Snel opschalen
Ik spreek elke maand minimaal zestig bedrijven, we doen drie deals per jaar. Eén op de 240 komt erdoor. Dat is taai. Tot een half miljoen omzet is het heel lastig om gefinancierd te worden. De nieuwe realiteit voor fundraisen: presenteer een verhaal waarbij je naar impact in combinatie met winstgevendheid en significante omzet toe werkt. En zorg dat je relatief snel kunt opschalen zonder dat dat heel veel tijd en geld kost. Struikel dus niet over de aanloopkosten.”
Niet onmogelijk
Lastig wil niet zeggen dat onmogelijk is, aldus Jippes. “Bouw iets dat snel naar de klant te brengen is. In de zorg is de financiering lastig vanwege bekostiging en validatie. Wat voor waarde kun je nu al naar de klant brengen? En wil die ervoor betalen?
Deelnemen aan de Masterclass Health Impact Investeren van Dutch Health Hub en Health~Holland van donderdag 7 november? Schrijf je hier gratis in!
Bron: Dutch Health Hub