Spraakherkenning maakt werk van huisarts leuker
Juvoly ontwikkelde met AI spraakherkenning voor in de spreekkamer van de huisarts. Die heeft tijdens het consult de handen vrij voor de patiënt, na afloop belandt er automatisch een samenvatting in het dossier. Ontmoet de zevende finalist van de Nationale Zorginnovatieprijs.
Ongeveer een jaar geleden oppert de vriendin van Thomas Kluiters dat het fijn zou zijn als er spraakherkenning voor in de spreekkamer zou komen. Ze studeert dan nog geneeskunde en is veel tijd kwijt met het bijhouden van patiëntdossiers.
Dat zet hem aan het denken. Een online zoektocht brengt hem in contact met huisarts Maarten Timmers. Die is net gestopt als CMIO in de huisartsengroep waar hij werkt en ziet het idee helemaal zitten. “Ik dacht meteen ‘daar moet ik bij zijn’. Later hoorde ik van Thomas dat ik niet de eerste was die hij had benaderd. Niet iedereen zag er iets in, daar begreep ik helemaal niets van. En nu, nog geen jaar later, werkt het gewoon.”
Kluiters en Timmers beginnen aan de basis. Juvoly ontwikkelt zelf spraakherkenning. Kluiters: “Wat ons uniek maakt, is dat we alles zelf bouwen. We zijn niet afhankelijk van cloud-providers om spraakherkenning aan te bieden.”
Geen opnames
Ook patiënten zijn er blij mee. Die vinden het prettig dat de huisarts meer tijd voor ze heeft. Belangrijk daarbij is dat Jovuly geen gesprekken opneemt. De software luistert mee, transcribeert en maakt een samenvatting. Daarna is het gesprek niet meer terug te luisteren. De privacy van de patiënt komt dus niet in het geding.
De eerste gebruiker is Timmers zelf. Hij werkt drie dagen in de week als huisarts en past het systeem direct toe in de spreekkamer. “De feedback loop was daardoor heel klein. Als ik ergens tegenaan liep, meldde ik dat bij Thomas en was het vaak dezelfde dag nog opgelost.”
Lees het volledige artikel op Dutch Health Hub