Op bezoek bij Juvoly | Vakjurywinnaar Nationale Zorginnovatieprijs 2024

09 december 2024

Het is alweer een half jaar geleden dat Juvoly, een jonge start-up uit Leiden, de vakjuryprijs van de Nationale Zorginnovatieprijs in de wacht sleepte. De winst kwam toen het bedrijf pas net een jaar bezig was. Het team van Zorginnovatie.nl ging bij ze langs om te kijken hoe het met hen gaat sinds het winnen van de prijs.

Slimme spraakherkenning in de huisartsenzorg

Juvoly maakt het consult bij de huisarts weer persoonlijk en leuker dankzij het QuickConsult. De computer luistert mee met het gesprek tussen patiënt en huisarts. Na afloop van het consult wordt het gesprek automatisch samengevat in een gestructureerd verslag. De spraakherkenning van het QuickConsult is geoptimaliseerd voor de eerstelijnszorg en wordt direct opgeslagen in het Huisarts Informatie Systeem. Ook worden er slimme verwijzingen naar relevante bronnen opgenomen in het verslag.

“Binnen ons eerste jaar hebben we eigenlijk al het geldende Nederlandse model voor spraakherkenning neergezet. Dat is ongelooflijk snel gegaan.”

Op moment van spreken zijn er meer dan 500 licenties van het QuickConsult in gebruik. Een indrukwekkende start voor het jonge bedrijf dat nog geen anderhalf jaar bezig is. Het spraakherkenningsmodel, ontwikkeld door Thomas Kluiters, software-engineer en co-founder van Juvoly, is specifiek gericht op Medisch Nederlands. “Binnen ons eerste jaar hebben we eigenlijk al het geldende Nederlandse model voor spraakherkenning neergezet. Dat is ongelooflijk snel gegaan.”

Bijzonder aan het spraakherkenningsmodel van Juvoly is dat het een volledig Nederlands model is met eigen servers in Nederland. “Dat is wel iets waar we echt achter staan, gewoon in Nederland bouwen. Maar dat is ook wel weer wat het moeilijker maakt.” Maarten Timmers, huisarts en de andere co-founder van Juvoly, vertelt dat het makkelijker is om te leunen op buitenlandse bedrijven. “We hebben echt veel tijd en geld moeten steken in het trainen van ons model. Als we dat niet hadden hoeven doen, hadden we bijvoorbeeld meer op marketing in kunnen zetten en zorgen voor mooie gelikte user interfaces.”

Vergroten inclusiviteit

Het winnen van de Nationale Zorginnovatieprijs gaf het team achter Juvoly extra middelen om het QuickConsult inhoudelijk verder te ontwikkelen. Het spraakherkenningsmodel is nu vooral gericht op Medisch Nederlands, maar het team maakt grote stappen op het gebied van inclusiviteit. Zo beloofden ze na het winnen van de prijs dat ze het prijzengeld van €10.000 zouden investeren in het trainen van hun model voor mensen die geen vloeiend Nederlands spreken. “We zijn samen met medische studenten langs verschillende buurthuizen en taalscholen gegaan om data te verzamelen en zo het model inclusiever te maken,” legt Thomas uit.

Professionaliseringsslag

De deelname aan de Nationale Zorginnovatieprijs zorgde voor een enorme opsteker binnen het team van Juvoly. “We zijn een jong bedrijf, dan moet je successen pakken. Het was een enorme positieve boost voor de moraal van het team.” Ook dwong de deelname het jonge bedrijf om snel te professionaliseren. “We moesten opeens goede PowerPoint-presentaties en slide decks bouwen, iets waar we tot daarvoor nog niet aan toegekomen waren,” vertelt Maarten lachend. “Ook het innovatieprofiel wat we voor onze deelname moesten invullen hielp enorm in onze groei. We stonden als team echt stil bij onze visie en doelen.”

De komende tijd blijft het team van Juvoly het spraakmodel continu verbeteren. Daarnaast lopen er gesprekken om het spraakmodel ook in andere sectoren van de zorg te implementeren.

Wil je meer weten over Juvoly? Neem dan contact op via info@juvoly.nl of neem een kijkje op de website www.juvoly.nl.

Vier leden van het team van Juvoly poseren met de cheque

Ook interessant

Nieuws
Image

Slaaprobot in de zorg

21 oktober 2019