Digitale huisartsassistente Chantal ontzorgt praktijken en hun patiënten

06 juni 2019

Dat de werkdruk bij de gemiddelde huisartsenpraktijk hoog is, is een welbekend feit. De zorg wordt duurder, de zorgvraag groter en de druk op de eerstelijn neemt toe. De telefoon staat tijdens piekuren roodgloeiend.

Het team van het Alkmaarse eHealth-bedrijf Zaurus vindt dat dit anders kan. Zaurus maakt digitale assistenten voor de zorg en heeft nu, in samenspraak met diverse praktijken, Chantal de digitale huisartsassistente ontwikkeld. Chantal is 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar om via een live chat knop op de websites van huisartsenpraktijken patiënten te woord te staan.

Wat kan Chantal? 

Chantal kan diverse taken uitvoeren, die een praktijk naar wens wel of niet beschikbaar kan stellen aan haar patiënten. Zo kan een patiënt via Chantal herhaalrecepten indienen, huisbezoeken aanvragen of uitslagen van onderzoeken opvragen. Daarnaast kan Chantal vragen stellen over medische klachten en een intakeverslag doorzetten naar de praktijk. De ‘echte’ assistent(e) kan vervolgens direct of op een later moment via chat of telefonisch reageren.

Doordat de doktersassistentes van de praktijk minder informatie hoeven op te vragen en zelf contact kunnen opnemen op het moment dat dit hen het beste uitkomt, kan er efficiënter en rustiger gewerkt worden.

In de praktijk

Er zijn 8 praktijken geselecteerd waar Chantal de komende periode het team zal ondersteunen. Zaurus begeleidt deze praktijken en doet onderzoek naar de resultaten, om het algoritme van Chantal zo verder te kunnen optimaliseren en in de praktijk te kunnen ervaren hoe patiënten en praktijkmedewerkers de communicatie met Chantal ervaren. Uiteindelijk zal Chantal geoptimaliseerd en wel ingezet kunnen worden door alle huisartsenpraktijken in Nederland.

Huisarts Michael Kuntzel helpt Zaurus als adviseur met de ontwikkeling van Chantal. Hij is vanaf het begin betrokken bij het project met zijn vakinhoudelijke kennis en ziet in toepassingen zoals deze digitale huisartsassistente de toekomst:

“Door een groot gedeelte van routinematige handelingen weg te halen blijft er veel meer tijd over wat echt belangrijk is, namelijk aandacht voor de patiënt.”

 

Ook interessant