De Wond Zorg App is ontstaan vanuit een praktijkvraag. Een aantal zorgorganisaties en ziekenhuizen wenste hun overdrachtsdocument in een app te vangen. Tijdens de pilotfase verscherpte zorgverzekeraar Zilveren Kruis haar eisen rondom wondregie. De app werd hoe langer hoe meer intern gebruikt en bleek het interne communicatieproblemen op te lossen. Daarom is een nieuwe versie van de Wond Zorg App ontwikkeld en in de praktijk getest bij een drietal grote zorgorganisaties die zich geografisch verspreid over het land bevinden.
De pilotfase bestond uit 3 fasen:
Fase 1: wondconsulenten van de betrokken zorgorganisaties gebruikten de Wond Zorg App in de praktijk. De voortgang van de wondbehandeling werd in de app vastgelegd en de app werd gebruikt om volgens de eisen van zorgverzekeraars verantwoording te kunnen afleggen.
Fase 2: De wijkteams worden bij het gebruik betrokken. Wijkverpleging maakt digitale wondscans en houdt de voortgang bij in de app, terwijl de wondconsulent op afstand monitort.
Fase 3: Externe ketenpartners, zoals huisartsen en specialisten ouderengeneeskunde, worden betrokken bij het gebruik van de app om dossiers te delen en overdracht te verbeteren.
In de anderhalf jaar durende pilotfase hebben de betrokken zorgorganisaties de drie voornaamste onderdelen van de app – ketencommunicatie uitvoeren, intern kunnen regisseren en extern kunnen verantwoorden naar verzekeraars – benut en getoetst.