VraagApp
Mensen die de samenleving complex vinden kunnen via VraagApp snel antwoord krijgen van vrijwilligers 2.0 op hun alledaagse vragen.

De maatschappij wordt door een steeds grotere groep mensen als complex ervaren, bijvoorbeeld door mensen met een lichte verstandelijke beperking. Hun vraag naar zorg en begeleiding is in 12 jaar tijd jaar dan ook vervijfvoudigd (bron: SCP). Veel professionele hulp betreft ondersteuning bij alledaagse vragen en problemen, zoals vragen over het huishouden, reizen met het openbaar vervoer of vragen over brieven. Bij cliënten kunnen die situaties leiden tot vermijding en/of tot stress, omdat ze hun begeleider bijvoorbeeld pas na 2 weken weer zien. Zo kunnen kleine vragen leiden tot grote problemen.
De meeste van deze mensen hebben een smartphone.
Veel mensen zonder kwetsbaarheid willen iets goed doen voor iemand anders. Maar niet op de ouderwetse manier van vrijwilligerswerk, waarbij ze zich op vaste tijden voor langere tijd moeten binden. Ze zijn op zoek naar flexibel vrijwilligerswerk. Bijna al deze mensen hebben een smartphone.
Kwetsbare mensen hebben via VraagApp snel antwoord van vrijwilligers op hun alledaagse vragen
Kwetsbare mensen boven de 16 jaar, zoals mensen met een lichte verstandelijke beperking, mensen die zwakbegaafd zijn, laaggeletterden, ouderen, mensen met niet-aangeboren hersenletsel en mensen met een ernstige psychiatrische aandoening.
Volgens cijfers van het SCP (2014) zijn er in Nederland circa 1.4 miljoen mensen die zwakbegaafd zijn en 72.000 mensen met een licht verstandelijke beperking. Verder zijn er 2,5 mln mensen laaggeletterd (Algemene Rekenkamer, 2012).
VraagApp is eenvoudig schaalbaar en zal na een succesvolle introductie in Nederland haar vleugels internationaal uit gaan slaan.
VraagApp is mede ontwikkeld middels subsidie van fondsen (Innovatiefonds Zorgverzekeraars, VSBfonds en NSGK) en zorginstellingen. Tevens zijn er in de voorverkoop reeds meer dan 3000 abonnementen verkocht. Op dit moment bieden we diverse distributiekanalen aan. Mensen kunnen zelfstandig een abonnement aanschaffen om vragen te kunnen stellen (€1 per maand) en zorginstellingen en gemeenten kunnen abonnementen af nemen, inclusief ondersteuning bij de implementatie (€1 - €1,50 per maand per gebruiker).
Alle potentiële vragenstellers hebben al strategiën om om te gaan met alledaagse vragen. Ze sparen ze op tot ze hun (eventuele) begeleider zien, nemen contact op met iemand in hun (over het algemeen) kleine netwerk, vermijden situaties (bijv zelfstandig reizen met OV of zelfstandig koken) of negeren bepaalde situaties (brief die ze niet snappen wordt niets mee gedaan). Internet als bron van informatie is voor deze groep bijna altijd te ingeiwkkeld.
VraagApp kan leiden tot een verlaging van de zorgkosten doordat begeleiders niet langer alledaagse vragen hoeven te beantwoorden en doordat VraagApp voorkomt dat kleine vragen tot grote problemen leiden. VraagApp vergroot de grip op het leven en vergroot de zelfstandigheid.
- zeer geschikt voor mensen die laaggeletterd zijn
- ontlast de professionele zorg
- nieuwe vorm van preventie: voorkomt dat kleine vragen tot grote problemen leiden
- niet stigmatiserend
- tegen fractie reguliere kosten
- vraag wordt altijd beantwoord door iemand met kennis, tijd en zin
Het intelectueel eigendom van de app ligt volledig bij 3 Times Impact, de sociale onderneming achter VraagApp.
VraagApp is een initiatief van de sociale onderneming 3 Times Impact (lid van Social Enterprise Nederland) en de LFB, belangenvereniging voor en door mensen met een verstandelijke beperking. VraagApp wordt momenteel geimplementeerd bij 6 instellingen, waarbij iedere instelling zowel een interne beheerder heeft om begeleiders te autoriseren, als één of meer ambassadeurs.
In augustus 2017 hebben we een pilot gedaan met een beta-versie van VraagApp. Het was zowel een technische als inhoudelijke test. De pilot liep naar tevredenheid. Technisch waren er alleen kleine problemen. We kregen goede feedback van gebruikers (‘Krijgt de vragensteller ook mijn 06 nummer te zien?’ Nee. Dat moesten we dus expliciet gaan noemen).
En er zijn in enkele weken tijd 60 vragen van 22 vragenstellers beantwoord door 20 vrijwilligers.
VraagApp wordt ontwikkeld samen met de LFB, belangenvereninging voor en door mensen met een verstandelijke beperking. Hun ervaringsdeskundigen hebben feedback gegeven op interactie en visuele design en meegedaan aan de pilot zelf.
Verder zijn er deelnemers geworven via de partnerorganisaties: 's Heeren Loo, Amerpoort, ASVZ, Prisma, MEE Rotterdam en MEE Amstel & Zaan.
De belangrijkste uitkomsten van de pilot zijn:
- Het aantal technische problemen is beperkt; de belangrijksten zijn in de 1.0 versie opgelost.
- Privacy van persoonsgegevens gebruikers explicieter benoemen.
- Inzicht in het gebruik van de app dient op aantal punten verbeterd te worden
- Gesprekken worden niet altijd automatisch afgesloten door vragenstellers, dit vinden vrijwilligers niet fijn. We gaan vragenstellers hierin ‘opvoeden’.
- Openstaande vragen worden idealiter eerder opgepakt door vrijwilligers. Als er meer vrijwilligers zijn zal dit naar verwachting al verbeteren.
- Sommige vrijwilligers zijn minder goed in het beantwoorden van vragen. We zullen de tips hieromtrent beter naar hun communiceren. Daarnaast zorgen we dat we vrijwilligers die onvoldoende functioneren tijdelijk of definitief kunnen blokkeren.
- Zoals ook uit de test bleek, verwachten wij dat de begeleiders een belangrijke succesfactor is in de acceptatie en het gebruik van VraagApp. Wij willen de begeleiders daar zo goed mogelijk in faciliteren. We hebben daarom besloten om een begeleider-modus in van VraagApp te ontwikkelen. Begeleiders kunnen die gebruiken om te laten zien hoe VraagApp werkt en om eenvoudig een abonnement aan een cliënt te geven middels het invoeren van zijn/haar 06 nummer. Verder willen we via de website van VraagApp begeleiders tips geven hoe ze VraagApp kunnen introduceren bij cliënten en VraagApp kunnen integreren in hun contacten met de cliënt, zodat VraagApp na enige tijd routine wordt voor de cliënt.
In de voorverkoop zijn er door 6 instellingen ruim 3000 abonnementen afgenomen van VraagApp. Die worden in 2018 uitgedeeld aan cliënten. Dit verloopt via de begeleiders. De begeleiders enthousiasmeren en vervolgens ondersteunen bij het uitdelen van de abonnementen, het voorlichten van clienten en VraagApp als alternatief aanbieden, is de belangrijkste strategie momenteel.
In 2018 zijn we in opdracht van de gemeente Amsterdam een grootschalige piot gestart met 400 Amsterdammers waarvan er 200 geslecteerd worden door zorgmedewerkers en 200 door klantmanagers van Werk, Participatie & Inkomen.
In 2018 gaat VraagApp ook deelnemen aan een Health Deal.
- Genomineerd voor Dutch Interactive Awards
- Winnaar Amsterdam City Fellowship Programma 2017 (initiatief gemeente Amsterdam)
- Winnaar Rabo Impact Meeting 2016 (initiatief Rabobank)
- Finalist Social Grow Sessions 2016 (initiatief van farmaceut Johnson & Johnson, de Sociale InnovatieFabriek en Social Enterprise Nederland)
- Finalist European E-health Startup Competitie 2016 (initiatief HIMMS)
In maart 2018 is er een reviewsystematiek ontwikkeld en geimplementeerd om nog beter de kwaliteit van de beantwoording te monitoren.
Indien de motor is afgestemd en een substantiele groep kwetsbare Nederlanders gebruik maakt van VraagApp dan zullen we naar verwachting eind 2018 i.s.m. lokale partners de vleugels uitslaan naar België en in 2019 naar 2 andere (Europese) landen. Er is vanuit België reeds interesse getoond in VraagApp.
VraagApp is naar verwachting een universele oplossing die extreem schaalbaar is.