VR Delier Beleving
We hebben, in samenwerking met Santeon, een VR-simulatie ontwikkeld om zorgverleners diepgaand inzicht te geven in de ervaringen van delierpatiënten, inclusief desoriënterende hallucinaties zoals vervormende muren en plotselinge invasies van ratten.
Neem contact op voor de mogelijkheden:
https://www.vr-innovations.nl/

Een delier, ook wel acute verwardheid genoemd, ontstaat wanneer de hersenen plotseling niet in staat zijn om prikkels goed te verwerken. De gevolgen van een delier kunnen ernstig zijn. Het komt vaker voor dan je misschien denkt: één op de drie ouderen boven de 70 jaar krijgt tijdens een ziekenhuisopname te maken met een delier. Een delier heeft altijd een lichamelijke oorzaak, zoals een infectie of een operatie. Het kan leiden tot blijvende hersenschade, dementie en een verhoogd risico op overlijden. Zorgprofessionals bij de Santeon-ziekenhuizen, een samenwerkingsverband van zeven topklinische ziekenhuizen in Nederland, zien de noodzaak om de zorg voor delier op een innovatieve manier te verbeteren.
Een vernieuwende Virtual Reality (VR)-ervaring is specifiek ontworpen om zorgprofessionals een diepgaand inzicht te geven in de beleving van een patiënt met een delier. Deze VR-delierervaring stelt hen in staat om zich in te leven in hun patiënt en te ervaren hoe het is om desoriënterende hallucinaties te hebben, zoals het vervormen van muren en het gevoel op een totaal andere plek te zijn.
Het gebruik van VR-technologie in deze context biedt een unieke kans om aandoeningen op een visuele en interactieve manier weer te geven. Dit project illustreert de kracht van VR als educatieve tool die het leerproces en het empathisch vermogen van zorgprofessionals aanzienlijk kan versterken. Wij geloven dat deze technologie de potentie heeft om trainingen te transformeren, wat zal leiden tot verbeterde patiëntenzorg en -ervaringen.
Deze missie is gericht op het verhogen van de gezondheid, arbeidsproductiviteit en kwaliteit van leven door innovatie. In het bijzonder sluit deze innovatie aan bij de kerngedachte om technologie zodanig in te zetten dat deze een daadwerkelijke verbetering in de praktijk teweegbrengt en de interactie en empathie tussen zorgprofessionals en patiënten versterkt.
De VR-technologie helpt bij het verhogen van het bewustzijn en begrip van zorgprofessionals voor de complexe symptomen van delier, waardoor zij beter in staat zijn om deze patiënten te begrijpen en te ondersteunen. Dit sluit aan bij de onderliggende doelstellingen van het innovatiebeleid om via technologische en sociale innovatie de zorg te verbeteren en meer patiëntgericht te maken. Daarnaast ondersteunt het ook de missie om innovaties doelmatig te implementeren en aan te passen aan de zorgorganisatie, wat een randvoorwaarde is voor het succes van dergelijke innovatieve projecten.
De doelgroep die binnen Santeon bereikt wordt zijn zowel verpleegkundigen als artsen maar ook ondersteunende professionals zoals fysiotherapeuten. Binnen Santeon hebben we 9.900 verpleegkundigen, 2200 specialisten en 1035 artsen in opleiding. Maar we willen de VR delier beleving ook beschikbaar stellen voor andere ziekenhuizen en of domeinen binnen de zorg.
Het verbeteren van de delierzorg is een domein overstijgende besparing. Doordat patiënten minder restschade hebben zullen zij minder vaak naar een vervolginstelling zoals revalidatie moeten of minder hulp van thuiszorg en van mantelzorgers nodig hebben.
De VR delierbeleving is ontwikkeld door het verkrijgen van een subsidie van AFAS foundation. De ontwikkelkosten zijn hieruit betaald. Mochten andere ziekenhuizen of instellingen de VR delierbeleving willen aanschaffen wordt alleen een klein bedrag gevraagd voor de aankoop van de VR delierbeleving en de VR brillen. Een deel van dit bedrag wordt gebruikt voor doorontwikkeling van de VR delier beleving.
Geen concurrentie.
Op dit moment is er geen VR delierbeleving ontwikkeld die de zorgprofessional zo dichtbij de beleefwereld van de patiënt brengt. Ontwikkeld door de Santeon ziekenhuizen welke geloven in het delen van kennis.
Het script is ontwikkeld met een groep zorgprofessionals uit de Santeon ziekenhuizen en het dagboek van een patiënt is de inspiratie geweest. Na uitbrengen van de VR delierbeleving starten we in elk Santeon ziekenhuis met de Santeon Delier Tour waar we kijken hoe we de VR delier beleving een onderdeel kunnen laten zijn van bestaande scholing en hoe we de olievlek kunnen verspreiden, welke ambassadeurs zetten we in.
De Santeon delier tour is in september 2024 gestart. Uit de eerste bijeenkomsten hebben we resultaten van de scholing met de VR delierbeleving. Gemiddeld scoort deze manier van scholen een
Vanuit de zeven Santeon ziekenhuizen zijn geriatrie verpleegkundigen; geriaters; verpleegkundige staf en algemeen verpleegkundigen betrokken bij de ontwikkeling.
Gemiddeld scoort de VR delier beleving met de daarbij behorende scholing een 9 uit 10.
Maar de belangrijkste score is dat we begonnen zijn aan creëren van bewustwording van eigen aandeel bij delierzorg.
Dit doen we met de Santeon delier tour maar ook door op de V&VN geriatrie en gerontologie congres te praten over delier en deelnemers de VR delier beleving te laten ervaren.
Inmiddels in gebruik door Santeon programmabureau en CWZ Nijmegen en Catharina Eindhoven en in november volgt Maasstad Rotterdam.
Gemiddelde score van een 9 door deelnemers van de VR delierbeleving.
Het ontwikkelen van een serious game waarin zorgprofessionals met een multidisciplinair team een casus kunnen oefenen.
Het concept richt zich op de ontwikkeling van een multiplayer VR serious game waarin zorgprofessionals samenwerken als een multidisciplinair team om een patiënt met een delier te behandelen. Na het opzetten van de VR brillen ziet het team elkaar terug in de virtuele wereld. Deze aanpak stelt zorgprofessionals in staat om op een effectieve manier te oefenen met het omgaan met delier patiënten in een veilige en virtuele setting.
Spelverloop: De game biedt spelers een gedetailleerde casus van een patiënt met een delier. Tijdens het spel moeten spelers als team samenwerken en beslissingen nemen die van invloed zijn op de behandeling van de patiënt. De keuzes die ze maken, leiden tot verschillende uitkomsten en beïnvloeden de reactie van de patiënt op de behandeling. Hierdoor wordt een direct verband gelegd tussen de beslissingen van het team en de resultaten van de patiënt.
Datatracking en Dashboard: Om de prestaties van de spelers te volgen en te analyseren, maken we gebruik van datatracking. Elke handeling en beslissing van de spelers wordt vastgelegd en geanalyseerd. Deze gegevens worden vervolgens gekoppeld aan een op maat gemaakt dashboard. Dit dashboard biedt inzicht in de effectiviteit van de behandeling, de besluitvorming van het team en de algemene voortgang van het spel. Zorginstellingen kunnen deze gegevens gebruiken om de competentie en samenwerking van hun teams te evalueren en verbeteren.
Competitie en Leren: Een uniek aspect van het concept is dat meerdere multidisciplinaire zorgteams tegelijkertijd tegen elkaar kunnen strijden. Terwijl ze werken aan de behandeling van delier patiënten, leren ze van elkaars strategieën en besluitvorming. Dit creëert een leerzame en competitieve omgeving waarin zorgprofessionals worden gestimuleerd om hun kennis en vaardigheden te verbeteren.
Duurzaamheid: Naast het verbeteren van de kwaliteit van zorg en het trainen van zorgprofessionals, biedt het voorgestelde serious game-concept ook aanzienlijke voordelen op het gebied van duurzaamheid. Hoewel de initiële investering in softwareontwikkeling eenmalig is, kan deze investering zich op de lange termijn terugbetalen en bijdragen aan een meer duurzame benadering van zorgtraining. Door het modulaire karakter van de VR-serious game kan het platform worden uitgebreid met nieuwe trainingsscenario's en casussen. Dit maakt het mogelijk om verschillende situaties te simuleren en zorgprofessionals voor te bereiden op diverse uitdagingen. Hierdoor wordt het gebruik van de investering geoptimaliseerd en wordt het mogelijk om de training regelmatig te vernieuwen en aan te passen aan de nieuwste inzichten en ontwikkelingen in de gezondheidszorg.
Opschalingskansen: Een brede introductie is mogelijk in andere ziekenhuizen maar ook op hogescholen en MBO-v opleidingen. Het verzoek om binnen de Haagse Hogeschool studenten HBO verpleegkunde te trainen op delier middels VR en onderzoek te doen om de uitkomsten ligt op tafel. Een eventuele mogelijkheid is dat andere ziekenhuizen deze training kopen en met een deel van de opbrengsten vernieuwen we trainingsscenario’s en casussen. Dit laatste moet in later stadium verder worden uitgewerkt.
Implementatie: Alles valt en staat met een goede implementatie. Voor binnen de Santeon ziekenhuizen kunnen we een vervolg geven aan de Santeon delier tour met deze serious game. Wat betreft landelijk kunnen we bouwen op de connectie met V&VN geriatrie & gerontologie. Andere ziekenhuizen laten instappen moet verder uitgedacht worden in een vervolgfase.
De VR-beleving is momenteel Nederlandstalig, maar is zo ontworpen dat deze eenvoudig kan worden omgezet naar een meertalige ervaring. Onze eerste stap is om de voice-overs in het Engels te laten inspreken, zodat we een breder internationaal publiek kunnen bereiken. Er lopen al gesprekken met een Zwitserse partij over de mogelijke uitrol van de Engelstalige versie. De visuele elementen van de ervaring zijn zodanig ontworpen dat ze herkenbaar zijn voor de meeste internationale ziekenhuizen. Bovendien kan de beleving op elk moment worden geüpdatet met visuele aanpassingen om deze relevanter te maken voor specifieke landen.