Vitaliq
Data platform waar persoonlijke gezondheidsdata vanuit verschillende bronnen geaggregeerd wordt en relevante inzichten uit worden gehaald, wat vervolgens met de gebruiker wordt gedeeld. Door deze inzichten, i.c.m. persoonlijke boodschappen en doelstellingen, te delen met de gebruiker krijgt de gebruiker inzicht in zijn levensstijl en gezondheid, en zodoende de mogelijkheid zijn/haar levensstijl te verbeteren.
Werknemers hebben een grotere kans om een burnout te krijgen dan ooit tevoren. In Nederland heeft momenteel 1 op de 7 werknemers burnout-gerelateerde klachten. Uiteraard is het laatste wat een werkgever wilt dat haar werknemers een burnout krijgen. Allereerst en voornamelijk omdat een werkgever zich bekommert om haar werknemers en ernaar streeft een zo'n gezond mogelijke werkomgeving te creëeren, maar ook omdat een werknemer die thuis zit met een burnout tot veel extra uitgaven leiden voor een werkgever.
Het is echter moeilijk voor een werkgever om een burnout tijdig te herkennen bij een werknemer. Op het moment dat een werkgever een burnout bij een werknemer wel herkent is het vaak al te laat of handelen werknemers niet of onvoldoende naar de signalen die zij krijgen van de buitenwereld. Dit is een grote gemiste kans voor werkgevers en de preventieve gezondheidszorg in het algemeen, omdat burnout-gerelateerd symptomen vaak al lange tijd zichtbaar en meetbaar zijn, voordat de burnout daadwerkelijk zijn intrede doet. Als werknemers in staat zouden worden gesteld om tijdig inzicht te krijgen in het feit dat zij burnout-gerelateerde symptomen hebben, dan zou een burnout mogelijk voorkomen kunnen worden voordat die daadwerkelijk zijn intrede doet.
Data platform waar persoonlijke gezondheidsdata vanuit verschillende bronnen geaggregeerd wordt en relevante inzichten uit worden gehaald, wat vervolgens met de gebruiker wordt gedeeld. Door deze inzichten te delen met de gebruiker krijgt de gebruiker inzicht in zijn levensstijl en zo de mogelijkheid zijn/haar levensstijl te verbeteren.
Wij focussen ons op werkgevers met minimaal 50 werknemers. Binnen deze groep focussen we ons vooral op werkgevers met hoogopgeleide werknemers. Initieel focussen we ons op de volgende sectoren omdat wij verwachten dat hier de wil van bedrijven het grootst is om te investeren in diensten die de gezondheid van hun werknemers ten goede zal komen:
- Financiële dienstverlening
- Advocatuur
- Technologische sector
Echter andere werkgever sectoren waar er gezondheidswinst behaald kan worden onder de werknemers en waarvoor onze dienst dus relevant is:
- Overheden
- Onderwijs
- Zorg
De essentie van onze dienst, een data platform waar persoonlijke gezondheidsdata vanuit verschillende bronnen geaggregeerd wordt en relevante inzichten uit worden gehaald, kan echter ook relevant zijn voor andere niet-medische partijen (in eenzelfde B2B2C model). Denk hierbij aan:
- Zorgverzekeraars, waarbij zorgverzekeraars via hun eigen app hun klanten toegang geven tot de HealthBud dienst en hierdoor hun klanten stimuleren gezonder te leven, wat leidt tot gezondere klanten voor de zorgverzekeraar
- Fitness ketens, waarbij fitness ketens via hun eigen app hun klanten toegang geven tot de HealthBud dienst en hierdoor hun klanten stimuleren gezonder te leven
- Fysiotherapeuten, waarbij fysiotherapeuten vragen hun cliënten toegang te geven tot hun gezondheidsdata zodat fysiotherapeuten een beter en nauwkeuriger beeld kunnen vormen over de levensstijl van hun cliënt en daardoor beter van dienst kunnen zijn
De kosten van de dienst zijn vrij eenvoudig:
- Ontwikkelingkosten (ontwikkeling van ons platform gebeurt in-house en vereist daarom het aantrekken van programmeurs)
- Kosten voor server hosting en technische infrastructuur
- Marketing
- Overige personeelskosten (klantenservice, commerciële teams, overige ondersteunende teams
De marginale kosten van onze dienst zijn minimaal, enkel de server hosting en technische infrastructuur groeit mee zodra het aantal klanten groeit.
Concurrenten prijzen hun service tussen de 1 en 5 euro per werknemer per maand. Ons plan is om onze dienst ook in dit gebied te prijzen, al hangt dit ook af van hoe onze test en pilot klanten reageren op deze prijs.
Globaal zijn er meerdere partijen die zich begeven in de zogenaamde "corporate welness" sector. De business modellen van deze partijen verschillen. Sommige partijen (bijv. Fitbit, Withings) verkopen hardware (bijv. wearables) en leveren gratis daarbij software die enkel gebruikt kan worden met de hardware van dezelfde leverancier. Het nadeel van dit model is dat werknemers niet de mogelijkheid hebben om de apps, wearables of smart devices die hun voorkeur heeft te gebruiken. Daarnaast kan alleen data worden gebruikt die door wearables van de leverancier worden verzameld, wat meestal zeer beperkt is. Verder zijn er ook verschillende andere partijen actief die niet hun eigen hardware leveren, en zodoende ook het bring your own device principe hanteren. Voorbeelden hiervan zijn: Selfcare4me (Nederlands), Tsuru (Nederlands) en Dacadoo Health Score. Enkel Dacadoo lijkt voet aan de grond te hebben gekregen in verschillende landen, al zijn ze nog niet echt actief op de Nederlandse markt. Beide Nederlandse spelers hebben (Selfcare4me en Tsuru) hebben wel een handjevol klanten in Nederland, maar lijken de echte tractie te missen. Daarnaast zijn de modellen van bovenstaande partijen wezenlijk anders dan die van HealthBud. Voor alle 3 de apps is ook consistente, handmatige data input vereist van de werknemer, terwijl dit voor HealthBud niet nodig is. Tot slot ontbreekt bij beide Nederlandse spelers de focus op 1 probleem, wat er mogelijk voor kan zorgen dat werkgevers niet de precieze waarde hiervan zien. HealthBud focust zich initieel op burnouts bij werknemers tijdig te signaleren en handvaten te bieden om dit te voorkomen.
Er zijn nog verschillende andere partijen actief in de corporate wellness sector die gezondheidsdata aggregatie ook als hun dienst beschouwen, maar zij richten zich op andere doelgroepen.
(1) HealthBud predikt een data-gedreven benadering van levensstijl- en gezondheidsmonitoring. Dit in tegenstelling tot veel van de partijen die actief zijn in deze sector, maar vanuit de medische hoek komen. Met een groeiende nadruk op data in deze sector zal dit HealthBud in staat stellen sneller te groeien en meer te innoveren dan haar concurrenten, omdat de grote uitdaging in deze sector is hoe er relevante inzichten uit deze data getrokken kunnen worden.
(2) HealthBud heeft een jong, modern technologieplatform. Naarmate er meer apps, wearables en andere smart devices beschikbaar zullen worden zal er (a) meer data verzameld gaan worden en (b) meer databronnen moeten worden aangesloten aan het HealthBud platform. Doordat HealthBud een jong, modern technologieplatform heeft kan zij dit sneller doen dan de traditionele concurrenten. Daarnaast is het HealthBud platform in-house gebouwd waardoor er snel nieuwe functionaliteiten ontwikkeld kunnen worden zonder afhankelijk te zijn van externe ontwikkelaars.
(3) Er wordt enkel data verzameld uit bronnen die via een API data beschikbaar stellen aan externen. Dit geeft werknemers de gelegenheid om hun eigen favoriete apps, wearables en smart devices te blijven gebruiken (waarvan de data vervolgens automatisch wordt geüpload naar het HealthBud platform) en vereist geen extra handmatige input in de HealthBud. Dit geeft het HealthBud platform ook de gelegenheid makkelijk en snel (technisch) te schalen.
Wij verwachten dat zodra onderstaande concepten verder zijn uitgewerkt, het mogelijk als intellectueel eigendom aangemerkt kan worden:
1. berekening van de gezondheidsmetascore
2. de verschillende levensstijl domeinen en de verdeling van gezondheidsvariabelen over die verschillende domeinen
Initieel is de grootte 2 personen. Waarschijnlijk zal op korte termijn behoefte zijn aan meer ontwikkelaars en commerciële mensen.
Na de test fase zal er een kleine pilot worden uitgevoerd met 5-10 werkgevers. Deze werkgevers komen uit ons directe netwerk, of het netwerk van een aantal van onze partners, zie hieronder. Tijdens deze pilot fase zullen wij blijven werken aan ons product en verdere functionaliteiten ontwikkelen voor ons product op basis van feedback van onze pilot werkgevers.
Wij hebben contact gehad met partijen die zelf contact hebben met veel bedrijven omdat ze actief zijn in de recruitment/plaatsing branche. Deze partijen kunnen hulp bieden om in contact te komen met werkgevers.
Nvt
De implementatie zal grotendeels gaan in samenwerking met de werkgever. Het product zal gepersonaliseerd worden naar de wensen van de werkgever. De werkgever zal het product introduceren bij hun werknemers.
N.v.t.
Naast het aggregeren van data kunnen er op de lange termijn ook andere functionaliteit kunnen worden toegevoegd, afhankelijk van de vraag van de werkgevers.
Het platform is niet gebonden aan landsgrenzen en is daardoor ook relevant voor andere markten. Daarbij wordt "corporate wellness" ook in het buitenland steeds belangrijker, voornamelijk in de Verenigde Staten.