Vertelknuffel SAMBuddy
Vertelknuffel voor onderwijs, ouderenzorg & gezondheidszorg.
De Vertelknuffel SamBuddy is een Sociale Robot bedoeld voor kinderen, mensen met een beperking of degene te maken hebben met sociaal emotionele problematiek en een 'buddy' zoeken waarbij ze hun verhaal kwijt kunnen.
Wij zijn op zoek naar investeerders en samenwerkingspartners voor ons product en naar AI-experts voor doorontwikkeling
Door de groeiende werkdruk in onderwijs en zorg, zien we een afname in persoonlijke aandacht. Vertelknuffel SamBuddy heeft als doel om kinderen/ouderen/mensen met verstandelijke beperking met een speciale hulpvraag in het onderwijs en de zorg te ondersteunen bij sociaal emotionele ontwikkeling en bij te dragen aan verlaging van de werkdruk in onderwijs en zorg.
De Vertelknuffel SamBuddy is een Sociale Robot bedoeld voor kinderen, mensen met een beperking of degene te maken hebben met sociaal emotionele problematiek en een 'buddy' zoeken waarbij ze hun verhaal kwijt kunnen.
Vertelknuffel Sambuddy helpt kinderen gehoord te worden, ook als praten even niet lukt en er niemand in de buurt is.
Het is de unieke combinatie van de aantrekkingskracht van een echte knuffel en de interactie die een kind precies op het juiste moment zelf kan organiseren, die de vertelknuffel zijn kracht geeft. In de wereld van 'social robotics' gebeurt momenteel razend veel. Wij hebben gekozen voor eenvoud en zeggingskracht, en die hebben we samen met een aantal pilotpartners uit het veld vormgegeven. Daardoor weten we nu al, dat het product voldoet aan de behoefte.
Missie I: Leefstijl en leefomgeving
In 2040 is de ziektelast als gevolg van een
ongezonde leefstijl en ongezonde
leefomgeving met 30% afgenomen.
- Met de Vertelknuffel zouden zorgverleners tips kunnen inspreken om het dagritme van mensen met dementie gezonder te maken, maar ook vanaf kinds af aan kan dit goed aangeleert worden met de Vertelknuffel. Of voor volwassenen die nog troost vinden in een knuffel kan het ook bijdragen hieraan. Dit zou dan betekenen dat ons hulpmiddels de ongezonde leefstijl in interactie tussen de zorg en de thuis situatie door het nieuwe medium Vertelknuffel elkaar kan helpen in het stimuleren van een gezondere leefstijl om dit probleem mee op te lossen.
Missie II: Zorg op de juiste plek
In 2030 wordt zorg 50% meer (of vaker) in
de eigen leefomgeving (in plaats van in
zorginstellingen) georganiseerd, samen
met het netwerk rond mensen.
Door de vertelknuffel kan beter dan ooit op de plek waar de zorg nodig is aandacht gegeven worden. Dit hoeft niet meer in de zorginstellingen worden georganiseerd maar gaat dan meer en meer remote en digitaal plaatsvinden.
Missie III: Mensen met chronische
ziekten
In 2030 is van de mensen met een chronische
ziekte of levenslange beperking het deel dat
naar wens en vermogen kan meedoen in de
samenleving met 25% toegenomen.
Missie IV: Mensen met dementie
In 2030 is de kwaliteit van leven van mensen
met dementie met 25% toegenomen.
Door uit te spreken naar de knuffel waar behoeften liggen kunnen mantelzorgers adequaat reageren op hulpvragen. Zo neem de kwaliteit van leven toe, doordat ze ten eerste gehoord worden, en ten tweede vaker begrepen worden en meer contactmomenten kunnen hebben via dit medium.
- Mensen met selectief mutisme
- Het vergeten kind
- Kleuterklas, onderbouw in PO en SO (taaloefeningen, auditief geheugen)
- Kinderen met een trauma
- Dementerende ouderen (in ver gevorderde fase van dementie)
- Verstandelijk beperkte kinderen en (jong) volwassenen
- Kinderen die langdurige en/of vaak in het ziekenhuis zijn
- Kinderen met psychische problemen
- Kinderen die op school in de moeilijkheden zitten
- Kinderen die op school gepest worden
- Kinderen met autisme en ad(h)d
Onder de doelgroep kinderen tussen de 3-12 jaar hebben naar schatting 100.000 kinderen baat bij een SAMBuddy Vertelknuffel voor sociale-emotionele ontwikkeling, taalontwikkeling en als maatje wanneer een kind zich eenzaam of emotioneel voelt.
Onder de doelgroep Verstandelijk beperkten (syndroom van Down) zijn er rond de 25.000 in Nederland die wel een SAMBuddy kunnen gebruiken. Niet alleen zelf om hun ei kwijt te kunnen maar ook in de dagbesteding om zorgverleners te ontlasten in zeer hoge werkdruk en beter inzicht in de wensen van de client.
Onder de doelgroep dementerende ouderen verstaan we vooral de dementerende die hulp nodig heeft in mantelzorg en ritme: In 2020 waren er in Nederland naar schatting 114.800 personen met dementie bekend bij de huisarts: 44.500 mannen en 70.200 vrouwen. Dit komt overeen met 5,1 dementiepatiënten per 1.000 mannen en 8,0 per 1.000 vrouwen. Daarvan zal ongeveer de helft, zo'n 57.500 SAMBuddy de vertelknuffel kunnen inzetten in hun dagritme en als hulpmiddel om zelfstandiger, minder eenzaam de dag door te komen.
Doordat er mindervaak reisafstanden hoeven afgelegd te worden omdat de zorgvraag 24/7 opgehaald kan worden middels de inspraak op de knuffel zullen in enkele reizen meerdere vragen van de patient opgelost kunnen worden. Ook ontstaat er meer empathie, beter inzicht in de leefwereld en zo ook in minder tijd meer goede zorg op maat. Het voorkomt ergere klachten, die veel meer zorgkosten met zich meebrengen, of dat nou eenzaamheid is, waar Vertelknuffel het maatje is zoals ook een kat/hond dat kan zijn, of dat het depressies of voorkomen van andere klachten is door het eerder te vernemen.
Wij bieden de knuffel in deze startupfase nog aan tegen ontwikkelkosten, versie 1 was 250 euro en versie 2 is qua productiekosten rond de 325 Euro om break-even te worden met voldoende productverkoop.
We willen door voldoende schaalgrootte in verkoop de productiekosten verlagen en nieuwe ontwikkelkosten kunnen financieren uit winsten en innovatie subsidies. We hebben afgelopen twee jaar (in 2020 t/m 2022) 30 knuffels tegen pilottarief van €250 euro aangeboden en bieden het nu aan om te kopen voor €325,- excl BTW. Met de opgehaalde feedback hebben we een 2.0 versie paraat gemaakt welke nu gekocht kunnen worden vanuit na testfase of uit voorraad die we hebben. Ook halen we nu op welke klanten allemaal een knuffel willen kopen en willen we via pre-sale 100+ stuks verkopen om de productie op gang te brengen.
Daarnaast willen we graag verder op instantieniveau servicedienstverlening gaan opzetten. Waarbij we custom productieaanvragen en onderzoekstrajecten rondom onder andere Artificiële intelligentie mee willen realiseren met gezamelijke subsidieaanvragen en co-financiering. Dit om zometeen naast het basisproduct ook een serviceproduct te bieden, met updates en onderhoud.
Momenteel zijn er weinig concurrenten die richten op sociaal-emotionele ontwikkeling van mensen, waarbij taal en interactie een belangrijke rol speelt en de verzorgende zelf zonder technische voorkennis vragen kan klaarzetten en antwoorden kan beluisteren ten behoeve van de eindgebruiker.
Wel zijn er enkele concurrenten zoals de volgende, die gedeeltelijk dezelfde functies hebben zoals hieronder benoemd.
Pepper, Een sociale robot, die ouderen activeert en vermaakt.
Zora, Een robot voor activiteiten en beweging.
Tessa, Sociale robot die de dagstructuur ondersteunt.
Paro, Sociale robot voor therapeutische doelen en ontspanning.
Robotkat Joy for All, Aaibare robotkat voor mensen met dementie.
Robotarm Obi: een robotarm die helpt met eten.
JustoCat, Een robotkat voor ontspanning en vermaak.
Qbi, Robot die ouderen uitdaagt om te bewegen.
Allen bedienen ze niet perfect een type doelgroep, waar de een blij is met een van deze onderstaande robotica, werkt het bij een ander met dezelfde symptonen niet. Naast dat we op de basale behoefte richten om twee richtingsverkeer community teweeg te brengen tussen een verzorger die er niet is en de zorgbehoevende die zijn emoties en verhaal wel kwijt kan op ieder moment, zonder privacy uit het oog te verliezen en de oplossing past dus bij elke doelgroep waarbij ook deze onderstaande robots werken, maar specifieker ook bij mensen met taalachterstand, autisme, dementie, verstandelijke beperkingen en bij kinderen op het speciaal onderwijs of regulier passend onderwijs wanneer ze zich moeilijk kunnen binden nog en zich durven te uiten naar andere mensen.
Het is zachte knuffel van ongeveer 40-50 cm, die makkelijk is vast te houden en heeft een vraag- en opnameknop. Vragen kunnen direct door begeleider, docent of ouder, worden ingesproken, zodat de knuffel persoonsgerichte vragen stelt. Omdat het zo eenvoudig is om de knuffel in te spreken en terug te luisteren op een moment naar keuze zien we daar de grootste innovatie in terug.
Antwoorden worden ingesproken via de opname-knop, zodra de gebruiker iets te vertellen heeft. Deze opnames zijn via de app af te luisteren door de begeleider, docent of ouder. Ook kan er muziek worden afgespeeld en is dus multi-inzetbaar om doelen mee te bereiken tussen ouder-kind relatie, of tussen verzorger/client.
De knuffel zelf wordt gemaakt door de Knuffelfabriek in Breda, een stichting die werkgever is voor jongeren met een verstandelijke beperking. We werken daarmee voor- en door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.
Wij zijn geregistreerd bij i-DEPOT. Het i-DEPOT kan dienen als bewijsmiddel in een conflict, waarmee kan worden bewezen dat wij dit concept al eerder hadden bedacht dan een ander ook is onze merknaam daar geregistreerd. Intellectueel eigendom is zo in de basis beschermd.
Wij zijn een social impact BV in oprichting. We helpen met sociale innovatie het onderwijs en de zorgsector verder. Waar we eventueel een hulpmiddel kunnen zijn voor overheidsinstanties op mentale zorg. Willen we graag een sociale onderneming zijn waarin we community eigenaarschap opzetten. De rechtsvorm waar de overheid en wij naar streven heet in de toekomst BVm, Maatschappelijke onderneming. Waarbij we met maatschappelijke organisaties samenwerken aan doelen die de publieke sector ook heeft.
We verwachten een groei door te zetten van januari 2023 met tenminste 2 a 3 co-founders (CTO & CEO) met 3-5 tal ZZPers die werken verrichten in Marketing, R&D en communitymanagement. Wanneer de productie staat en we 250 pre-orders ontvangen zal er ook groei zijn richting een vast team van customer support medewerker, onderzoeker met subsidie aanvraag ervaring, productie ontwikkeling en marketing.
We zijn op zoek naar organisaties waarbij we enkele maanden mee feedback kunnen ophalen, samen met studentonderzoekers naar het gebruik van de Vertelknuffel bij Dementerende ouderen, verstandelijk beperkten, kinderen/jongeren met autisme, sociaal emotionele problemen, rauwverwerkings oplossing zoeken of langdurige ziek zijn. We willen graag weten waar en hoe de knuffel gebruikt wordt bij bijv. het doorbreken van sociaal isolement, het ophalen van verhalen van kinderen en het dienen als uitlaatplek voor emoties.
We hebben inmiddels 20 zorg en onderwijsinstellingen per tussen september 2022-december 2022 gevonden die testen en continue van feedback voorzien op tot een custom productievraag te komen en een hoofddoelgroep.
We werken inmiddels met de volgende partners samen, maar zijn op zoek naar meerdere partners om dit onderzoek bij te doen om zo ook breder draagvlak te verkrijgen en onafhankelijker te kunnen aantonen op welke manier de vertelknuffel dagelijks van meerwaarde kan zijn.
www.deknuffelfabriek.nl
1 knuffel [ knuffel-producent stichting NORA WERKT ]
www.mijzo.nl
2 knuffels [ ouderenzorg / validatie ]
www.sovak.nl
3 knuffels [ opvoeding & begeleiding / validatie ]
www.stichting-procon.nl
1 knuffel [ onderwijsinstelling / validatie ]
HU-LAB / Blibliotheek Hogeschool Utrecht
2 knuffels [ HU pabo + zorgopleidingen ]
De RVKO (Rotterdamse Vereniging voor Katholiek Onderwijs)
1 knuffel [ onderwijsinstelling / validatie ]
NHL Stenden hogeschool – Emmen
Academie Primair Onderwijs
1 knuffel [ pabo ]
www.topic.nl
[ medisch hardware ontwikkelaar ]
www.byevie.nl
[ verbinder voor startups ]
https://wilmakaptein.nl/
[ Marketing & growth hacking expert voor Crowdfunding & Merkbekendheid ]
Marian Rink
[ Pleegouder Validatie bij 2 pleegkinderen met sociale ontwikkelstoornis/handicap ]
Get-Lab Den Bosch & Breda
[ 2x knuffel | Kopers en tevens testers met studenten vanuit Zorginnovatielab in Avans Hogeschool ]
iXperium Health HAN
[ 1x testknuffel Vaktherapie Drama + 3 knuffels besteld andere zorgafdelingen Lab ]
Uit de onderzoeken die we gedaan hebben in het basisonderwijs zijn we tot conclusie gekomen dat de vertelknuffel voor 95% van alle kinderen een vertrouwensband creeërt, en dat verschillende intonaties van de vragen en dialogen met de kinderen een klein effect heeft op de vertrouwensband. Wanneer er scheve grapjes worden gemaakt door de vertelknuffel zien we dat het vertrouwen van de kinderen afneemt naar 85%, wat nog aanzienlijk hoog is bij een populatie van 35 kinderen. Bij neutrale spraak en vragen is dit 95-97% bij meisjes/jongens.
Daarnaast heeft de knuffel een groter effect op het welbevinden van kinderen dan met muziektherapie. Negatieve emoties worden omgebogen door de dialogen met de knuffel naar positieve emoties. Bij muziektherapie is gebleken dat een kind dat boos/verdrietig is neutraler wordt in zijn of haar stemming.
Ondertussen weten we ook dat kinderen in pleeggezinnen met geheimen die ze niet durven vertellen via de knuffel geleerd hebben om zich daarna ook te uiten naar hun pleegmoeder en er beter contact is ontstaan. Uit de antwoorden van bijna 200 respondenten kunnen we concluderen dat er voortdurend situaties voorkomen waarin kinderen hun verhaal niet kwijt kunnen en dit vaak negatieve gevolgen heeft voor het kind en/of omgeving. We wachten nog af wat andere grote instellingen voor resultaten gaan hebben, aangezien die qua werkdruk momenteel niet direct veel tijd hebben gehad om de knuffel onder de aandacht te brengen bij je eindgebruikers. We verwachten medio 1 februari van alle (nieuwe) testpartners weer aanvullende feedback te hebben ontvangen zodat de onderstaande problemen ook daadwerkelijk verder opgelost kunnen worden met de huidige versie van de knuffel.
- Driekwart van deze kinderen komt niet tot leren
- Meer dan de helft van hen, zit niet lekker in z'n vel
- Bijna driekwart krijgt niet de begeleiding die zij nodig hebben om goed te functioneren
Meer onderzoek daarover is te lezen op https://vertelknuffel.nl/onderzoek
Vanuit de borgsom / testfase van de knuffel verkopen we 1 of meerdere knuffels aan de instellingen die nu met Vertelknuffel werken. We zien dat via labs we meer aanvragen krijgen voor aanschaf van knuffels en hebben drie routes uitgestippeld om de implementatie verder op gang te brengen.
1. Pre-sale crowdfunding - We lanceren in Q1 een crowfunding campagne. We geven organisaties de mogelijkheid een voorbestelling te doen via een crowdfundingcampagne. Wanneer het doelaantal van tenminste 100 stuks bereikt is gebruiken we de voorfinanciering voor de productie, bij grotere aantallen kunnen we ook kijken naar enkele aanvullende functionaliteiten/ of handleidingen en werkvormen waarmee met abbonee model om updates te ontvangen de knuffel steeds meer kan. We breiden daarna uit naar productverkoop op de website zodat early adopters ook al bestellingen kunnen plaatsen bij ons. Inkomsten helpen ons de BV te realiseren, CE keurmerken aan te vragen en bij voldoende inkomsten een (inter)nationaal patent aanvraag te doen.
2. Q2-Q3 We groeien gestaag via testknuffels naar verkopen, iedere tester die tevreden is koopt de knuffel na 2 maanden testen, of retourneerd de knuffel weer zodat een volgende tester ermee aan de gang gaat. We blijven zo continue kleine badges bij bestellen en ontvangen continue feedback over doorontwikkelswensen die we verwerken in nieuwere versies.
3. Q4 We stichten een Maatschappelijke BV op en beginnen met het ophalen van donateurs/financierders en co-founders die mee inleggen om in 2024 tot een solide organisatie te komen. We verwachten tegen die tijd tenminste 1000 volgers op onze Social media pagina's en dat alle labs inmiddels een knuffel van ons in bezit hebben om uit te lenen aan studenten/zorgverleenpartners.
4. We schalen op van 250 naar 750 knuffels verkopen per jaar in 2024-2025, door op elke zorgbeurs te staan en getarget marketing uiting doen naar de B2B zorg en onderwijsmarkt met ons product. En zo alle zorgorganisaties in Nederland te bereiken.
We richten ons eerst op Nederland, waarbij we toch zeker verwachten 100+ organisaties te kunnen gaan bedienen richting 2025. Waar we inmiddels van 10 pilot partners gegroeid zijn naar 25, zullen we in Q1 ook nog een volgende 25 knuffels onderbrengen bij nieuwe organisaties. We willen na de crowdfunding ook bekender zijn onder de onderwijs en zorgdoelgroepen.
We hebben in 2021 de Computable awards gewonnen met beste ICT project in samenwerking met Onderwijs. https://vertelknuffel.nl/71/articles/19-winnaar-computable-awards
We zouden heel graag meer slimme AI toepassingen willen toepassen in de filtering van (foute) opnames, het makkelijk kunnen bedienen van de knuffel voor doelgroepen die moeite hebben met het gebruik van de knoppen en meer te doen met stress/hartslagmetingen zodat het beter meetbaar wordt wat het effect is in het dagelijks gebruik en men een zelfreflectie tool heeft naast de knuffel die veelal de verzorger informeert en activeert. Ook worden updates over the air in toekomstige versies mogelijk, plus bluetooth/walkie talkie live contactmogelijkheden zitten nog qua updates in de pijplijn.
We hebben een eenvoudig opschaalbaar product naar andere landen, dus verwachten snel ook naar België, Duitsland en Engeland in de komende 2-3 jaar de eerste orders te gaan versturen. Vanuit beursbezoeken in Dubai World Expo zien we ook dat in de Verenigde Emiraten al behoefte is ontstaan en denken we na over hoe we onze dienstverlening dan ook kunnen organiseren in andere continenten, wellicht via Franchise ondernemingen, aangezien we zien dat mensen ons product al willen vertolken naar andere talen en culturele aspecten meenemen belangrijk zijn in het goed faciliteren van de knuffel in de zorg.