Spreekuur.nl is in 2020 ontwikkeld door DigiDok en Topicus. Met Spreekuur.nl kan de patiënt het consult op de huisartsenpost- of praktijk voorbereiden door eenvoudig gevalideerde triage- en anamnesevragen te beantwoorden via een Smartphone of computer. Ook kunnen foto's toegevoegd worden. De huisarts krijgt de informatie overzichtelijk, met urgentiebepaling en medische samenvatting aangeboden in VIPLive. Vervolgens kan het consult worden afgehandeld via een chat of desgewenst via beeldbellen. Ook kan er een fysieke afspraak gemaakt worden als dit nodig blijkt. In VIPLive zijn templates beschikbaar waarmee de zorgverlener snel en volledig informatie kan delen met de patiënt. Daarnaast wordt de huisarts administratief ondersteund doordat de S-, E-, en P-regel automatisch worden doorgezet van VIPLive naar het Spoed EPD.
In de ANW-setting is er de aanvulling op Spreekuur.nl waarbij laag urgente klachten (U5) voorzien worden van een automatisch zelfzorgadvies. Hierin krijgt de patiënt informatie over wat hij of zij zelf kan doen tegen de klacht inclusief een link naar Thuisarts.nl en wanneer wel contact opgenomen moet worden met de huisarts. Dit draagt bij aan het verlagen van de werkdruk op de huisartsenpost. Ook bevordert dit de eigen regie van de patiënt. Daarnaast kan een patiënt via Spreekuur.nl thuismetingen insturen en is Spreekuur.nl een PGO.
Voordelen van Spreekuur.nl:
- Volledige en kwalitatief goede triage op basis van de NTS en NHG behandelrichtlijnen. De slimme beslisbomen worden ontwikkeld op basis van de NTS en NHG behandelrichtlijnen en resulteren in een volledige en kwalitatief goede triage. Hierdoor hoeven zorgverleners vrijwel geen extra vragen te stellen om tot de kern van de klacht te komen. Dit bespaart de zorgverlener tijd.
- Zorgvragen oppakken o.b.v. urgentie. Hierdoor kunnen urgente zorgvragen sneller opgepakt worden en wordt voorkomen dat patiënten met ernstige klachten lang moeten wachten. De klachten en bijbehorende urgentie van de patiënt zijn inzichtelijk, in tegenstelling tot wanneer de patiënt in de telefonische wachtrij zit.
- Eén platform voor de patiënt. Naast de mogelijkheid om een digitaal consult in te sturen is Spreekuur.nl ook een platform voor chronische zorg en is het een PGO. Daarnaast heeft de patiënt blijvend inzicht in de chatgeschiedenis waardoor ze informatie over hun zorgvraag terug kunnen vinden. Spreekuur.nl is te gebruiken als app op een Smartphone of als webapplicatie.
- Efficiënte werkwijze voor zorgverleners. Uit onderzoek naar Spreekuur.nl is gebleken dat zorgverleners meer digitale consulten per uur kunnen afronden dan telefonische of fysieke consulten. Hierdoor kunnen meer patiënten geholpen worden in een korte tijd en kunnen zorgverleners efficiënt worden ingezet.