Share Your Care
Wij willen kennisdeling en innovatie in de zorg stimuleren door het oprichten van een nieuw, onafhankelijk, innovatief, low-cost, en laagdrempelig online platform: Share Your Care (SYC) genaamd. SYC wordt het eerste online platform in Nederland dat actief problemen en oplossingen in de zorg met elkaar verbindt, en hiermee kennisoverdracht en innovatie wil stimuleren en zo de kwaliteit van zorg verbetert. We willen als eerste binnen Nederland online hackathons faciliteren. Zodoende draagt Share Your Care bij aan het verbeteren van de Triple Aim binnen de zorgsector. (Deze Triple Aim bestaat uit: een betere gezondheid, kwaliteit van zorg, en beheersing van de kosten.)

Het idee voor Share Your Care is ontstaan vanuit frustratie over de hoeveelheid tijd en mankracht die benodigd is voor het oplossen van problemen in de zorg. Werken in de zorg is mensenwerk. Er wordt gestreefd naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van zorgverlening. De zorg kampt echter met diverse problemen, zoals grote personeelstekorten, vermindering van budgetten, en (mede door de vergrijzing en stijgende bevolkingsgroei) een toenemend aantal frequente zorggebruikers. Volgens onderzoek van de Volksgezondheid Toekomst Verkenning (VTV) 2018 zullen de personeelstekorten in de toekomst alleen nog maar verder stijgen. Door een toename van de populatie en vergrijzing in Nederland, zullen meer mensen de komende jaren zorg nodig hebben terwijl er minder mensen beschikbaar zijn om deze zorgtaken uit te voeren. De toekomstige kwaliteit van zorg komt hierdoor onder druk te staan. Er zullen maatregelen getroffen moeten worden om de kwaliteit van de zorg te waarborgen. Implementatie van innovatieprocessen in de zorg zijn dan ook essentieel om dit probleem te ondervangen. Echter, lang niet alle zorginstellingen beschikken over de hiervoor benodigde tijd en mankracht om dit zelf te regelen. Doordat de belangrijkste prioriteit van zorgverleners ligt bij de directe zorg- en hulpverlening van patiënten, wordt het oplossen van (terugkerende) problemen regelmatig vooruitgeschoven. Het is vaak omwille van gebrek aan tijd, geld, expertise of mankracht dat problemen blijven liggen. Ook vereisen sommige vraagstukken een integrale aanpak waarbij meerdere partijen (vanuit andere expertises) benodigd zijn om tot een passende oplossing te komen. Gesignaleerde problemen in de zorg die omwille van gebrek aan tijd, expertise of mankracht niet opgelost kunnen worden, willen wij van een oplossing voorzien door middel van ons platform.
Share Your Care (SYC) is een low-cost online platform waarop zorginstellingen -in de breedste zin van het woord- problemen kunnen delen waarvoor ze zelf (nog) geen oplossing gevonden hebben.
DE NEDERLANDSE ZORGSECTOR
In eerste instantie willen we voornamelijk de Nederlandse gezondheidszorg bereiken met onze innovatie. In Nederland zijn meer dan 26.000 gezondheidsinstellingen zoals ziekenhuizen, zorginstellingen, huisartsen praktijken en klinieken. Daarnaast is er nog een groot aantal zorgverzekeraars. In Nederland werken ruim één miljoen mensen in de zorg: dit is ongeveer 13% van alle werknemers. 35% van deze mensen werkt in de verpleging, verzorging en thuiszorg (VVT), 27% in een ziekenhuis en 16% in de gehandicaptenzorg. In Amsterdam alleen zijn bijvoorbeeld al 8601 zorgaanbieder die baat kunnen hebben bij Share Your Care.
AANDRAGERS VAN OPLOSSINGEN
Innovatieve ideeën kunnen overal ontstaan, en hoeven (in eerste instantie) niet specifiek gericht te zijn op de zorg. De oplossingen kunnen niet alleen aangedragen worden door medewerkers die werkzaam zijn in de zorg, integendeel: iedereen (vanuit elke achtergrond en opleiding) is welkom om zijn/haar idee in te sturen. Aangezien vrijwel iedere Nederlander gebruik maakt van de gezondheidszorg kunnen suggesties van buitenstaanders zeer bruikbaar zijn. Innovatie kan namelijk evengoed voortkomen uit andere bedrijfssectoren of een out of the box gedachte van een geïnteresseerde. Door ook andere sectoren bij het platform te betrekken hopen wij een wijde range of solutions te creëren. Andere technologische innovaties (denk bijv. aan virtual reality) kunnen ontwikkelingen in de zorg sterk beïnvloeden en verbeteren. Het is daarom belangrijk om buiten de geijkte kaders te blijven denken om zoveel mogelijk innovatieve en geschikte oplossingen te realiseren. Er zijn in totaal 13 miljoen mensen (boven de leeftijd van 18 jaar gerekend) die oplossingen kunnen aandragen. Hieronder vallen ook de huidige 450.000 studenten Hoger Beroepsonderwijs (HBO) en 280.000 studenten wetenschappelijk onderwijs (WO) welke we kunnen vragen voor input indien Hogescholen en Universiteiten in Nederland een bijdrage willen leveren aan ons platform.
Het definitieve verdienmodel moet nog onderzocht worden in de testfase. Aangezien kennisdeling en innovatie in de zorg onze prioriteit is, zouden we idealiter met veel verschillende betrokkenen en partijen samenwerken.Samenwerkingen kunnen alleen plaatsvinden als alle partijen geïnteresseerd zijn, en de kosten samenvallen met de betalingsbereidheid van de partijen. In principe focust Share Your Care zich op online samenwerkingsverbanden, waardoor -nadat het platform ontworpen en live is- de vaste kosten van onze dienst alleen zullen bestaan uit het onderhouden van de website, en de personeelskosten.
In de testfase zal het definitieve verdienmodel worden vastgesteld (opgesteld en aangepast) worden. Vooralsnog willen we testen of onderstaande verdienmodellen haalbaar zijn voor Share Your Care. (De prijzen zijn vooralsnog een indicatie, en kunnen per casus verschillen).
Optie 1 Cash: De probleem-aandrager zet prijzen op de beste ideeën:
1e prijs: €1.000,-
2e prijs: €500,-
3e prijs: €250,-
(De probleem-aandrager besteed in totaal: €1.750,-)
De verwachting zal zijn dat wanneer het prijzengeld hoger is bij een bepaald probleem er ook meer oplossingen zullen komen. SYC zal het totaal aan prijzengeld dan ook voor zichzelf rekenen. Hierdoor zal de opdrachtgever dus €3.500 aan SYC betalen waarvan €1.750 voor de 3 beste ideeën zijn. Uit de €1.750 zal SYC reclamekosten dekken (hoe hoger het prijzengeld, hoe meer reclame er gemaakt zal worden) en de overige kosten financieren.
Optie 2 Cash:
De probleemdrager zet prijzen op de winnende ideeën:
1e prijs: €1.000,-
2e prijs: €500,-
3e prijs: €250,-
(De probleem-aandrager besteed in totaal: €1.750,-)
De probleemdrager zal €500,- betalen aan SYC en dan een x bedrag per 10 aangedragen oplossingen. Het businessmodel is afhankelijk van de interesse en betalingsbereidheid van verschillende partijen, dit zal dus een rol spelen in het bepalen van het meest geschikte businessmodel.
Optie 3 Punten:
We willen onderzoeken of er nog voldoende deelname bereidheid is wanneer mensen punten krijgen voor het uitwerken van een oplossing. Indien een X-aantal punten is behaald willen we hier prijzen aan toekennen in de vorm van cursussen, korting of producten.
Optie 4 Erkenning:
We willen tevens bekijken of het realistisch is dat voldoende mensen (blijvend) willen participeren wanneer zij alleen erkenning ontvangen voor hun ingeleverde oplossing. In de ICT wereld is al gebleken dat er veel mensen zijn die elkaar willen helpen bij technische vraagstukken, en waarbij er communities gevormd zijn waarin problemen worden opgelost en de participanten elkaar op de hoogte houden van de nieuwste ontwikkelingen. Het enige wat ze hiervoor terugkrijgen is erkenning en waardering van medegebruikers.
CONCURRENTIE
Binnen de gezondheidssector zijn wij nog geen enkel platform tegengekomen waarbij Nederlanders vraagstukken uit de gezondheidssector kunnen oplossen en daarnaast kunnen samenwerken/netwerken. Er zijn verschillende bedrijven die challenges uitschrijven, hackathons organiseren of samenwerkingsverbanden aangaan (bijv.: https://starthubs.co/, https://www.citychallenges.nl/), maar geen enkel online platform waarbij deze dingen gecombineerd worden. Daarnaast willen wij samenwerkingen met verschillende opleidingen aangaan waarin studenten kennismaken met het toekomstige werkveld en alle problematiek daarbinnen. Dit maakt ons platform uniek.
ZONDER ONZE INNOVATIE/VERLAGING VAN DE ZORGKOSTEN
Er is op dit moment al een groot tekort aan zorgprofessionals in Nederland. Er wordt verwacht dat het extra tekort aan zorgpersoneel de komende jaren nog meer zal oplopen: tot ongeveer 100.000 mensen (VTV2018). Met SYC kunnen wij ondersteuning bieden door faciliteren tussen problemen en oplossingen, en daardoor de zorgen van mensen in de zorg enigszins te verlichten. Dit is van een enorme toegevoegde economische waarde omdat het de druk op werknemers in de zorg kan verlichten, en andere sectoren hun diensten kunnen verlenen om samen innovatie in de zorg te bewerkstelligen.
Daarnaast is de gezondheidszorg een arbeidsintensieve bedrijfstak. Het is in de zorg minder vaak mogelijk om processen te automatiseren of te mechaniseren, of om met minder mensen méér werk te produceren. In vergelijking met andere bedrijfstakken ontstaat er een productiviteitskloof met de zorg, want deze wordt relatief duurder (dit is het zogeheten Baumol-effect ). SYC zorgt ervoor dat de arbeidsproductiviteit op de werkvloer hetzelfde blijft, terwijl tegelijkertijd specifieke problemen binnen de zorg opgelost worden door externe partijen en geïnteresseerden. Onze innovatie zorgt ervoor dat de sector waarin een groot personeelstekort heerst, zich kan blijven focussen op hun dagelijkse werkzaamheden, in plaats van het moeten oplossen van problemen.
Tevens kunnen de middels ons platform aangedragen ideeën en innovaties leiden tot oplossingen die werkprocessen kunnen versoepelen en bespoedigen. Dit scheelt uiteindelijk weer mankracht, tijd en/of geld.
SYC wordt het eerste online platform in Nederland dat actief problemen en innovaties in de zorg verbindt aan mogelijke oplossingen. Dit wordt gerealiseerd op ons platform middels het uitzetten van online challenges en hackathons. De unieke kenmerken van dit platform zijn:
- Het platform stimuleert en faciliteert innovatie en kennisdeling binnen de zorg
- Het verbindt een groot netwerk van probleemoplossers uit diverse sectoren
- Het biedt (kostenbesparende/innovatieve) suggesties voor gesignaleerde obstakels binnen de zorg.
- Het faciliteren van een ‘lerend zorgsysteem’ waarbij oplossingen van het ene vraagstuk
tevens gebruikt kunnen worden om de zorg van andere zorginstellingen te verbeteren.
- Kostenbesparende oplossingen bieden, en meerdere suggesties voor de oplossing van een specifiek probleem geven.
- Het platform kan onderdeel uit gaan maken van verschillende Nederlandse opleidings-curricula. Zodoende kunnen scholieren kennismaken met bedrijfseigenschappen van potentiële werkgevers en met gesignaleerde obstakels binnen hun latere werkveld.
- Het platform is vrij toegankelijk voor alle mensen die hierin geïnteresseerd zijn.
Nog niet van toepassing.
De organisatie bestaat momenteel uit een samenwerkingsverband tussen de personen: Feike van Weperen en Femke van Weperen. Vooralsnog blijft de organisatie uit twee personen bestaan. Tevens zal er een platform-ontwikkelaar worden gezocht die het platform zal gaan ontwikkelen, dit zal echter tegen betaling gebeuren en diegene zal (na een succesvolle implementatie) geen structureel onderdeel uitmaken van de organisatie. In de toekomst, bij een succesvolle werking van het platform, is uitbreiding uiteraard mogelijk, maar het is nog niet duidelijk hoe de organisatie er tegen die tijd uit zal gaan zien.
Nadat we de testfase hebben doorlopen, en de benodigde aanpassingen hebben gedaan, gaan we over op de pilotfase. Deze pilotfase willen wij starten met zorginstellingen binnen Amsterdam.
Zo hopen wij in eerste instantie een aantal probleemstellingen van o.a. Amsterdam UMC als casussen te presenteren op het platform. Daarnaast willen wij in deze pilotfase via opleidingen aan de HvA en UvA, studenten motiveren om oplossingen aan te leveren. Daarnaast zullen we de casussen onder de aandacht brengen bij mensen uit ons persoonlijke en professionele netwerk. Tevens zullen we mensen actief benaderen om mee te doen met onze pilotfase om zoveel mogelijk verschillende deelnemers aan de pilotversie te verwerven. Na afloop van de pilotfase zullen we met alle betrokken partijen in gesprek gaan om hun ervaring te vragen en het gehele proces te evalueren.
Voor deze eerste pilotfase willen wij drie maanden uittrekken voor het behandelen van het volledige proces (het optekenen van de casus, het bereiken van voldoende probleemoplossers, tot aan het bekendmaken van de beste ideeën voor het geschetste probleem). Indien blijkt dat er veel suggesties voor verbeteringen zijn, of dat er praktische aanpassingen moeten worden gedaan die de structuur van het platform zodanig veranderen, kan er aansluitend nog een tweede (of derde.. etc.) pilotfase aan worden toegevoegd.
Doordat de mede-oprichter, Feike van Weperen, zelf werkzaam is in de zorgsector (als fysiotherapeut in het Amsterdam UMC, locatie AMC) beschikt hij over een brede kennis van het medische werkveld, de problemen, obstakels, maar ook de mogelijkheden en kansen binnen de zorgsector. Niet alleen beschikt hij zelf over een bruikbare hoeveelheid kennis, hij staat ook in nauw contact met veel verschillende afdelingen binnen de zorg, en heeft dankzij zijn werkervaring een groot netwerk binnen de zorgsector van Noord-Holland opgebouwd.
Feike heeft reeds met verschillende personen in zijn netwerk gesproken, en de volgende mensen hebben aangeboden hun kennis en expertise te delen tijdens de ontwikkeling van het platform:
- Donne Lek, arts, fysiotherapeut, voormalig eigenaar van gezondheidspraktijk, Docent fysiotherapie, Manager van Cardiovitaal (poli voor hartrevalidatie);
- Reneé van Oosten, Docent fysiotherapie, ontwikkelaar van diverse curricula, Hogeschool van Amsterdam;
- Sven Geelen, fysiotherapeut, promovendus Beter Bewegen project, Amsterdam UMC Locatie AMC
Nog niet van toepassing.
Nadat het platform uitvoerig getest is zullen wij het als volgt invoeren:
- Een officiele lancerings-activiteit; een officiele presentatie van het platform, verschillende activiteiten en een borrel zullen we het platform lanceren. Hiervoor zullen we zoveel mogelijke gebruikers een uitnodiging sturen.
- Na afloop van de pilotfase zullen we contact opnemen met alle zorginstellingen van Nederland: ze informeren over wie wij zijn, en wat we doen. Op deze manier kunnen alle instellingen op de hoogte raken van ons platform, en is het voor ons mogelijk om potentiële gebruikers van het platform te bereiken.
- Samenwerkingen aangaan/contact opnemen met hogescholen en universiteiten
- Het actief benaderen van mogelijk samenwerkingspartners; zowel probleem-aandragers als probleemoplossers.
- Het verspreiden van promotiemateriaal, mond- op mondreclame, en het opstellen en uitvoeren van een marketing- en communicatieplan.
- Terugkerende klanten, die na een succesvolle oplossing van het probleem nogmaals nieuwe casussen/probleemstellingen aandragen.
Nog niet van toepassing.
Wij zien bij een succesvolle implementatie van het platform de volgende opties ter uitbreiding en ontwikkeling van ons product:
- Het bieden van een speciaal platform voor (zorg gerelateerde) studenten die de casussen in een speciale leeromgeving kunnen gebruiken voor hun studie.
- Het creëren van een database rondom de geïnitieerde zorginnovaties: een soort medische Wikipedia, waarop bedrijven innovaties en uitvindingen delen waar zij trots op zijn.
-Een openbaar forum opstellen waarbij eenvoudige (algemene) vragen en problemen binnen de zorg beantwoord kunnen worden.
- Een omgeving waar werkzoekende zich kunnen verdiepen in processen en problemen binnen de gezondheidszorg en er mogelijk.
Indien het blijkt dat Share Your Care succesvol is in Nederland, is uitbreiding naar het buitenland zeker een ambitie. Omdat kennisdeling en innovatie centraal staan, kunnen internationale samenwerkingsverbanden van grote toegevoegde waarde zijn voor het platform. Echter, tot nog toe zijn er geen relaties met het buitenland, aangezien we eerst willen dat het platform goed loopt binnen Nederland.