SARA de sociale assistent
SARA is een zorgrobot die staat voor een betere kwaliteit van leven en werken door de inzet van autonome technologie die zorgt voor rust, zelfredzaamheid en sociale betrokkenheid. Ontwikkeld samen met zorginstellingen met de overtuiging dat alleen geïntegreerde oplossingen verschil kunnen maken.
SARA dus de Sociale Autonome Robot Assistent
De eerste business case binnen de gehandicaptenzorg hebben we liggen. Een aanvraag voor 150 kleine SARA mini's is gedaan en we werken hard aan de robot die autonoom navigeert in de zorgomgeving. Allemaal om nog meer verschil samen te kunnen maken. Wij zoeken zorginstellingen die SARA willen inzetten en in de toekomst nieuwe functionaliteiten willen testen. We zoeken ook partners op het gebied van content en integratie (andere leveranciers dus) die ook geloven in samen een grotere impact maken. De grote maatschappelijke uitdaging die voor ons ligt kunnen we namelijk alleen gezamenlijk aangaan.
In de langdurige zorg staat de kwaliteit van zorg al lange tijd onder druk. Oorzaken zijn onder andere het grote te kort aan personeel, de vergrijzing en het groeiende aantal mensen met chronische aandoeningen. De kwaliteit staat niet alleen onder druk, de zorg dreigt ook nog onbetaalbaar te worden. Binnen de langdurige zorg zijn verschillende uitdagingen. Om het concreet te maken een voorbeeld. Zorgmedewerkers zijn veel tijd kwijt aan onbegrepen gedrag. Onbegrepen gedrag zorgt voor veel stress bij medewerkers maar is vaak ook een uiting van stress bij cliënten. Binnen de gehandicaptenzorg lijdt onbegrepen gedrag of kunnen we betere zeggen moeilijk verstaanbaar gedrag vaak tot fixaties wat ook weer zorgt voor veel stress bij cliënten en bij medewerkers. Moeilijk verstaanbaar gedrag komt ook veel voor in de ouderenzorg. Denk aan roepgedrag en dwaalgedrag maar bijvoorbeeld ook apathie. 46% van ouderen met dementie in een zorginstelling vertoont roepgedrag. "Zuster! Zuster! Zuster! Mevrouw heeft u een auto, ik moet naar huis. Waarom helpt niemand mij?" Roepgedrag is voor zorgmedewerkers de meest lastig hanteerbare zorgsituatie. 75% van de zorgmedewerkers heeft hier dagelijks mee te maken.
In de introductie hebben we het over rust, zelfredzaamheid en sociale betrokkenheid. Vanuit die drie thema's geven we hieronder een aantal voorbeelden:
Rust (moeilijk verstaanbaar gedrag)
Wanneer een cliënt moeilijk verstaanbaar gedrag vertoond wordt SARA vaak ingezet. SARA herkent het gezicht van de cliënt en start dan een persoonlijk programma. SARA speelt muziek af, kan cognitie trainen, beweegoefeningen doen, een verhaal vertellen of bijvoorbeeld een vraag stellen. Afhankelijk van de cliënt kan hierin ook content zitten die aanstuurt op meer zelfredzaamheid. Bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen om zo weer te kalmeren. Bij cliënten waarvan bekend is dat structuur een belangrijke houvast is kan dag structuur worden ingezet en ook een nachtdienstfunctie om hen rustig in slaap te laten vallen of gedurende een onrustige nacht te kalmeren, dan wel aan te geven dat het nog nacht is en dat iemand nog even lekker mag gaan slapen.
Samen met Mentech testen we nu de samenwerking tussen HUME en SARA. Sokken die stress kunnen herkennen en vooral ook de opbouw van stress kunnen detecteren geven de zorgmedewerker informatie over het welzijn van de cliënt. SARA kan dan preventief, of iig al in een eerdere fase worden ingezet. In de toekomst kan de HUME het signaal direct aan SARA geven en zou SARA autonoom kunnen handelen (wanneer de medewerker geen tijd heeft). Lees hier meer over op de LinkedIn pagina van onze gezamenlijke klant Zorggroep Elde Maasduinen: https://www.linkedin.com/posts/zorggroep-elde-maasduinen_we-tellen-op-o…
Wat zorgmedewerkers ons vertellen:
”Door het persoonlijke programma op SARA toont de cliënt minder roepgedrag en heeft minder loopdrang”
”Door de persoonlijke media op SARA, bleef de cliënt op de groep en liep ze niet meer weg van de dagactiviteit”
We werken ook samen met domotica leveranciers zoals Hertek. De bedsensor geeft SARA het signaal dat iemand uit bed is, SARA kan dan de cliënt vertellen dat het nog nacht is en dat de cliënt nog lekker kan gaan slapen. Via het communicatiesysteem van Hertek kan SARA de zorgmedewerker informeren.
Wat zorgmedewerkers ons vertellen: "De cliënt komt veel minder uit bed, ik heb haar niet meer in de gang gezien en ik hoef er dus minder vaak naar toe. Als gevolg hiervan geven we dus ook minder slaapmedicatie aan deze cliënt."
Meer over SARA in de nacht: https://www.youtube.com/watch?v=RniMxgigXq4&t=13s
Zelfredzaamheid:
We begonnen vooral vanuit het thema rust maar zagen al snel dat SARA ook kon zorgen voor een stukje eigen regie en zelfredzaamheid. Samen met SARA lukt kan een cliënt vaak iets weer zelf, zonder een zorgmedewerker. Hierin zagen we vooral een mooie ontwikkeling bij cliënten ontstaan. Want hoe fijn is het dat je zelf kan bepalen wanneer je iets doet en niet afhankelijk bent van een zorgmedewerker.
Wat zorgmedewerkers ons vertellen:
”Door een verbaal stappenplan op SARA te zetten was de cliënt in staat haar eigen kamer schoon te maken”
”Doordat de cliënt zelfstandig de gym oefeningen samen met SARA kan doen, zocht de cliënt niet meer naar bevestiging bij de medewerker”
Sociale Betrokkenheid:
Een robot staat nou niet per se synoniem voor sociale betrokkenheid toch zien we dagelijks dat SARA wel kan zorgen voor een verhoogd gevoel van nabijheid:
- Cliënten binnen een dagbesteding hebben meer onderling contact wanneer ze samen met SARA een activiteit doen.
- Familieleden vinden het prettig om SARA te gebruiken wanneer zij hun naaste opzoeken met bijvoorbeeld dementie. Dan kan je samen een activiteit doen en het daarover hebben.
- middels onze app (SARA Connect) kunnen familieleden foto's insturen die SARA dan laat zien (via de speciaal voor mij module die iedere cliënt binnen zijn of haar persoonlijke profiel heeft). De begeleidende tekst die familie erbij geeft spreekt SARA uit. Zo ervaren familieleden en cliënten dat er vaker contact is.
Wat familieleden zeggen:
- "Door het gebruik van de app had mijn broer in de instelling het gevoel dat ik vaker bij hem was."
- "Door de content op SARA kon ik samen met mijn moeder met dementie weer een fijn gesprek hebben."
meer over de speciaal voor mij functie: https://www.youtube.com/watch?v=dYdog5jGpNs
SARA zorgt voor een betere kwaliteit van leven voor o.a. mensen met dementie. Daarom draagt SARA bij aan Missie IV. De directeur van SARA Robotics is ook nauw betrokken bij Missie IV als onderdeel van het missieteam.
SARA draagt ook bij aan Missie III. We zorgen voor meer eigen regie en zelfredzaamheid en gaan nu samen met een van onze klanten kijken hoe we middels een kleine SARA nog meer kunnen betekenen voor cliënten die zelfstandig wonen.
Quote Emmy Smits van Profila zorggroep: We zien dat er veel cliënten baat zouden hebben bij nog meer individuele aandacht van SARA. Dat heeft ons aan het denken gezet en samen met SARA Robotics gaan we nu aan de slag met een kleinere SARA. Speciaal voor onze doelgroepen die zelfstandig langer thuis moeten kunnen blijven, denk aan VPT cliënten en MPT cliënten maar op langere termijn ook aan woongroepen of andere ambulante cliënten."
Op dit moment wordt SARA vooral ingezet in de langdurige zorg (ouderenzorg en gehandicapten zorg). We sluiten niet uit dat SARA ook meer in thuissituaties en dagbestedingslocaties kan worden ingezet. Een pilot bij een thuiszorginstelling die we onlangs hebben uitgevoerd bevestigd dat ook daar veel mogelijkheden liggen.
Quote uit de thuiszorg: "Mevrouw H. heeft Sara intensief gebruikt. Vrijwel dagelijks stond ze aan en mevrouw heeft veel verschillende activiteiten uitgevoerd. Sara heeft mevrouw vooral ondersteund bij een zinvolle dagbesteding, bijvoorbeeld met virtuele fietstochtjes en bezoekjes aan steden. Maar ook de gymnastiekoefeningen heeft mevrouw gedaan. In het afsluitende gesprek gaf ze aan dat ze met Sara vaker oefeningen heeft gedaan en ook oefeningen die ze anders niet had gedaan"
Er zijn volgens zorgkaart Nederland ruim 6000 zorginstellingen deze vallen allemaal in onze doelgroep. We begonnen bij de Innovators en zitten nu midden in de Early Adapter fase. Interesse in de Majority is er al dus we schuiven langzaam op. De thuiszorg hebben we nog niet uitgebreid in kaart gebracht omdat we hier eerst meer onderzoek naar willen doen. Zoals al aangegeven gaan we samen met Profila Zorggroep de kleinere SARA testen die in thuissituaties zou kunnen ondersteunen. De software voldoet al, maar de hardware moet aangepast worden naar een hanteerbare variant.
Uit ons eigen onderzoek blijkt dat 90% van de zorgmedewerkers aangeeft zijn/haar handen vrij te hebben wanneer SARA wordt ingezet. SARA (en robots in het algemeen) zal geen medewerker volledig kunnen vervangen maar kan wel zorgen voor meer rust, een betere kwaliteit van leven en gewoon simpelweg tijd besparen. Wanneer je minder vaak op en neer hoeft te lopen in de nacht, wanneer een cliënt rustiger is en wanneer een cliënt iets weer zelfstandig doet.
We weten, uit hetzelfde onderzoek, dat van alle minuten dat SARA ingezet wordt, 50% van de tijd ook daadwerkelijk is om handen vrij te hebben. De overige 50% van de tijd wordt SARA ingezet samen met een welzijnsmedewerker (wij noemen dat de bijvangst van SARA).
Wanneer je weet wat SARA kost en je vergelijkt dat met de kosten per uur van een zorgmedewerker (stelpost 30 euro per uur). Kan je uitrekenen hoeveel uren je SARA per dag moet inzetten. Wanneer je SARA 1 uur per dag inzet om je handen vrij te hebben (dat is 2 uur per dag in totaal i.v.m. de 50% handen vrij en 50% overige) is SARA goedkoper dan een medewerker. Dat gezegd hebbende kan SARA nooit een medewerker vervangen en is dit niet meer dan een berekening.
Uit het toegevoegde waarde onderzoek dat Vilans heeft gedaan bij Profila Zorggroep kwam bovendien naar boven dat medewerkers meer werkplezier ervaren en dat SARA echt als een assistent aanvoelt:
Uit het onderzoeksrapport van Vilans:
- Assistent robot SARA: Medewerkers vertellen hoe robot SARA tijdens groepsactiviteiten taken uit handen neemt, waardoor zijzelf meer aandacht kunnen hebben voor en geven aan cliënten.
- Meer rust en overzicht: Een medewerker die twee programma’s in robot SARA heeft gezet vertelt dat het tijdens een
groepsactiviteit rust en overzicht creëert dat robot SARA aangeeft wat er op het programma staat.
Door deze rode draad kan de medewerker tussendoor makkelijker weglopen om snel iets anders te
doen, wat een duidelijk verschil is met een activiteit zonder robot SARA.
- Minder voorbereiding: Robot SARA zorgt ervoor dat medewerkers minder met papier hoeven werken of dingen voor te
bereiden. Als het programma er eenmaal in staat, kan dit vaker ingezet worden
N.a.v. van het onderzoeksrapport is er ook een business case geschreven door Vilans:
Deze businesscase laat zien dat de inzet van SARA veel potentie heeft.
SARA is een veelzijdige robot die ingezet kan worden op de groep, maar ook individueel of tussen twee of drie cliënten om interactie onderling te stimuleren. Als we kijken naar deze cliëntengroep binnen de dagbesteding, dan lijkt SARA een perfecte ‘match’ te zijn met de doelgroep (cliënten met een verstandelijke beperking) en de context waarin SARA wordt ingezet (dagbesteding), mede door de vriendelijke uitstraling van de robot, maar ook de voorspelbaarheid en het repeterend vermogen bieden cliënten veiligheid en geborgenheid. Ook kan SARA de begeleiders ontlasten, bijvoorbeeld bij het voordoen van lichamelijke oefeningen of in het geval dat een cliënt heel veel aandacht nodig heeft. Hierdoor kan een begeleider meer tijd vrijmaken voor ‘warme’ zorgmomenten tijdens de dagbesteding. SARA wordt door begeleiders van de dagbesteding gezien als hulpmiddel en verlengstuk van de zorg.
Lees hier het interview van Emmy en Gloria over deze resultaten: https://profilazorggroep.nl/nieuws/sara-maakt-werk-de-zorg-leuker-en-li…
Lees hier hoe SARA tijdens COVID kon bijspringen toen medewerkers uitvielen: https://sara-robotics.com/news/robot-sara-en-ik/
SARA is een software platform. Het idee achter SARA is een SAAS oplossing. Software As A Serivce of zoals we het zelf zeggen: SARA As A Service. Door een maandelijkse licentie betaal je voor de service van SARA en ben je verzekerd van alle updates en nieuwe functies/content. Een software platform als deze is nooit af en nieuwe functionaliteiten en content worden maandelijks toegevoegd. De afschrijving van hardware wordt in de prijs meegenomen zodat we deze ook kunnen vervangen wanneer dat nodig is.
De prijsopbouw van SARA bestaat uit inkoop van de hardware (deze verschilt per type hardware). Daarnaast uit software maandelijkse kosten en doorontwikkeling.
De verkoopprijs van SARA As A Service bestaat uit 3 elementen:
Afhankelijk van de looptijd van een contract en het aantal robots kunnen de prijzen anders zijn.
1. Software (maandelijks): 1 jaar: 900,- 3 jaar: 750,-
2. Service (maandelijks): 1 jaar: 300,- 3 jaar: 150,-
3. Opstartkosten (eenmalig): €1000,- implementatiekosten per locatie en €500,- opstartkosten per robot
Vanaf 5 robots en 5 jaar leveren wij maatwerk. Ons verdienmodel is circa 60% bruto marge op een looptijd van 2 jaar.
We zijn ervan overtuigd dat we bij opschaling de prijs zouden kunnen verlagen, op dit moment is dat niet mogelijk doordat sales trajecten lang duren en opschaling maar moeizaam van de grond komt.
SARA is een verlengstuk van de zorg en heeft diverse functionaliteiten. Concurrentie hebben we op diverse vlakken. Het hangt af van de inzet/ de service van SARA.
Sturen dag en nachtritme: Tessa
Stimuleren zelfredzaamheid, Eigen Regie: Tessa, Maatje
Bieden amusement, afleiding en ontspanning: Qwiek up, Tovertafel, Beleef TV, Illy TV, VR
Bijdrage fysieke, psychische gezondheid/vitaliteit: Virtueel fietsen, fysiotherapie, VR
Verhogen Sociale Betrokkenheid: Beeldbellen, radio, muziek, dagbesteding
Andere robots die je de laatste maanden ziet opduiken zijn Tonnie en de samenwerking die Robot CTRL heeft met Philadelphia (Phi). Wij zijn van mening dat we elkaar op dit moment alleen nog maar versterken. Phi wordt heel anders ingezet dan SARA bijvoorbeeld. We hebben ook regelmatig contact met elkaar.
Autonoom, hardware onafhankelijk, samen en persoonlijk
Autonoom: Robots in de zorg zijn niet nieuw maar de meeste robots waren onvoldoende autonoom. Daardoor belanden veel robots uiteindelijk langdurig in de spreekwoordelijke kast. Wil je met robotica echt verschil kunnen maken, moet de robot zoveel mogelijk autonoom handelen, zodat een medewerker echt even de handen vrij heeft. SARA kan zelfstandig met een cliënt aan de slag. Ruim 90% van onze klanten geven aan dat ze echt hun handen vrij hebben wanneer ze SARA inzetten.
Hardware onafhankelijk: We hebben het steeds over het platform SARA omdat we hardware onafhankelijk zijn, dit maakt ons flexibel en in staat om mee te gaan met de ontwikkelingen aan zowel de hardware kant als aan de behoefte van een cliënt of zorginstelling. Zo hebben we inmiddels naast onze eerste robot SARA One, nu ook SARA Drive en kijken we samen met onze klanten en partners naar nog meer toepassingen voor het SARA platform zoals de SARA mini. Denk bijvoorbeeld aan een digimens variant die de schaalbaarheid van de nachtdienst functionaliteit (hierover lees je hieronder meer) kan vergroten.
Samen: Wij geloven bij SARA dat je alleen samen echt verschil kan maken. Wanneer leveranciers binnen de langdurige zorg samenwerken zie je dat er nog veel meer mogelijk is. Zo werken wij inmiddels samen met Domotica leveranciers. Daarmee is het mogelijk geworden dat SARA acteert op iets wat een sensor waarneemt.
Voorbeeld: de bed sensor geeft aan SARA door dat een cliënt uit bed is. SARA zal de cliënt vertellen dat het nog nacht is en nog best even terug naar bed mag gaan. De zorgmedewerker wordt geïnformeerd over de interventie van SARA via de smartphone waar alle sensormeldingen en oproepen op binnen komen. Je kunt zo instellen dat SARA het eerst drie keer probeert en mocht de cliënt dan nog onrustig blijven, dan de zorgmedewerker informeert. Dit is per cliënt te bepalen.
Maar onder samen verstaan wij meer. Als ontwikkelaar snappen we heel goed dat je niet zomaar even de robot op een afdeling zet en verwacht dat iedereen daar direct mee aan de slag gaat. Wij begeleiden zorginstellingen en leren medewerkers hoe te werken met SARA. Daarnaast ontwikkelen we SARA ook steeds verder. Hierbij is de input van de zorginstelling, de medewerkers, cliënten en familie van essentieel belang. Volgens het co-innovatie principe zijn onze klanten heel nauw betrokken bij wat we gaan ontwikkelen, testen we samen nieuwe functionaliteiten en optimaliseren we constant zowel bestaande als nieuwe functionaliteiten.
Persoonlijk: SARA houdt rekening met de persoonlijke instellingen van de cliënt. Bijvoorbeeld de eerder besproken interventie in de nacht vindt direct plaats of pas na 5 minuten. Ieder cliënt heeft een eigen profiel binnen SARA waar eigen voorkeuren kunnen worden vastgelegd ook op het gebied van content. Familieleden van cliënten kunnen ook eigen content delen via SARA.
Kortom: een robot die echt samenwerkt met zorgmedewerkers dat is wat SARA uniek maakt. Geïntegreerd met steeds meer systemen en dus ook steeds zelfstandiger handelt. De robot zelf is niet per se innovatief het is de software die we maken in combinatie met de samenwerking die we hebben met zorginstellingen en partners: https://www.linkedin.com/posts/zorggroep-elde-maasduinen_we-tellen-op-o…
Het allerbelangrijkste is dat wij bij SARA over onze eigen belangen en grenzen heen kijken om samen met anderen echt impact te kunnen maken.
De software is in ons bezit (IP). De hardware kopen we, op dit moment nog, in.
Het afgelopen jaar hebben we innovatieve keuzes moeten maken. Ook technisch personeel is erg schaars en we moeten vaak opboksen tegen arbeidsvoorwaarden van grote bedrijven als ASML waar je als startup niet tegenop kan.
Daardoor zijn we een slimme samenwerking aangegaan met Mentech Innovation (de ontwikkelaars van HUME). Samen bouwen we aan een ontwikkelteam om zo een leukere werkgever te kunnen zijn voor software ontwikkelaars, data scientis etc. Het is voor een ontwikkelaar namelijk super gaaf om niet alleen voor SARA te werken maar ook voor HUME. Dit maakt het werk interessanter.
Het team van SARA bestaat verder uit:
- Directeur
- CTO
- Product Owner
- Sales & Marketing
- Implementatie specialist
- Technisch werken we dus samen met Mentech Innovation. Het sftware en data science team werkt gemiddeld 80 uur per week aan SARA.
En we hebben een vacature uitstaan voor een Account Manager (Proces begeleider). Voeren daar op dit moment gesprekken voor.
We verwachten bij opschaling verder door te groeien en zeker extra Account Management en sales nodig te hebben.
Bij SARA werken we op twee manieren aan de doorontwikkeling van SARA.
1. We komen langs, kijken, ervaren en bespreken met zorgpersoneel hoe huidige functionaliteiten werken en eventueel beter kunnen.
2. We ontwikkelen nieuwe functionaliteiten, volgens een specifieke cyclus, die altijd ontstaan vanuit het co-innovatie principe. De nieuwe functionaliteiten testen we in pilots. Na een succesvolle pilot wordt de functionaliteit voor iedereen beschikbaar. Ook kan een eerste versie van een functionaliteit zijn opgeleverd maar daarna alsnog doorontwikkeld worden.
Zo hebben we aan de nachtdienst functionaliteit in verschillende fases gewerkt. Samen met Zorggroep Solis en Hertek Groep verbeteren we de nachtdienst functie op dit moment maar hij ontstond al veel eerder.....
Thebe gaf, 1,5 jaar geleden, als eerste aan SARA in de nachtte gebruiken. 9 maanden geleden werkten we samen met Vitalis aan de eerste echte nachtdienst functionaliteit. De stap die we nu zetten met Solis en Hertek samen is een mooi vervolg. Iedereen kan al gebruik maken van de nachtdienstfunctie zoals we die bij Vitalis hebben getest. Nu ontwikkelen we verder om de toegevoegde waarde nog meer te vergroten.
Na de SARA blijft slapen periode zijn we door gegaan met de betalende klanten (dat zijn er inmiddels 16). Samen ontwikkelen we de robot verder en kijken we naar opschaling. Implementatie is hierin essentieel. Zo kan het soms zijn dat een locatie al kan opschalen terwijl een andere locatie daar echt nog niet is.
In pilots worden ALTIJD zorginstellingen betrokken. We doen diverse pilots op verschillende locaties. Zo hebben alle instellingen profijt van de pilot die we doen op een van de locaties. We hebben bij tante Louise autonoom navigeren getest, bij Vitalis en Solis de nachtdienst en bij Maasduinen de SARA Drive. Bij de Wever kijken we naar implementatie trajecten en bij Profila naar de dagbesteding (binnen het Innovatie Impuls traject). Wanneer andere partners betrokken moeten worden schromen wij niet dat te doen. We willen juist heel graag de samenwerking opzoeken.
Aangezien we op vele manieren pilots draaien en er niet 1 specifiek pilot moment is zal ik hier een aantal voorbeelden geven.
1. Het innovatie impuls traject bij Profila zorggroep is afgerond. Inmiddels is er een contract gesloten met Profila Zorggroep voor 5 robots en 5 jaar. De pilot is enorm succesvol gebleken. We hebben hier de focus gelegd op enkel de dagbesteding. We zien nu dat de dagbesteding, in geval van nood, zelfs met minder medewerkers toch door kan gaan.
2. De eerder besproken nachtdienst pilot gaf aan dat, in 50% van de gevallen, een bewoner door SARA zelfstandig terug naar bed ging. De pilot die nu loopt bij Solis, i.c.m. de bed sensor, laat zien dat onrustige bewoners het erg prettig vinden dat SARA er is. Ook hier zien we dat cliënten veel minder op de gang verschijnen. De pilot is nog niet afgerond dus de officiële resultaten zullen nog volgen. Een eerder gedeelde video laat al wel zien hoe medewerkers het ervaren hebben: https://www.youtube.com/watch?v=RniMxgigXq4
3. De SARA One vs. SARA Drive pilot laat zien dat zowel zorgmedewerkers als cliënten geen duidelijk voorkeur hebben voor de ene of de andere hardware.
4. PSW deed op 7 van haar locaties steeds een proefperiode van 2 maanden met de robot. Na afloop van elke periode gaven alle locaties aan dat ze SARA eigenlijk niet meer kwijt willen. Binnenkort praten we ook met PSW over opschaling.
Ook voorafgaand aan een pilot halen we bij de zorginstelling informatie op. Wat verwachten ze van de functie en in welke situaties zouden we de robot in moeten zetten met deze nieuwe functionaliteit. Een voorbeeld daarvan zie je in de rapportage die we als bijlage hebben toegevoegd. Helaas kan ik niet meerdere rapportages toevoegen als bijlage. Daarom ook een link naar een filmpje over de resultaten van de SARA One vs SARA Drive pilot: https://www.youtube.com/watch?v=m6b_C7uLnJo&t=6s
Voor dat we een samenwerking starten met een nieuwe klant. Willen we altijd gesproken hebben met ICT maar ook met het team dat met SARA mag gaan werken. Als die gesprekken positief zijn dan starten we altijd met een implementatie plan. Onze visie is altijd klein beginnen en vanuit daar uitbouwen. Zo bouwen we aan ons product en zo implementeren we ook. SARA kan heel veel. Dat is te veel in een keer. Een positief resultaat helpt bij de implementatie. Met kleine stapjes, bereik je die eerder en gaat een vervolg vaak soepeler.
Er zijn 24 SARA's aan het werk bij 16 zorgorganisaties. Daarnaast hebben we een Second Life propositie voor reeds gebruikte, licht beschadigde SARA's voor het zorgonderwijs. Daar zijn inmiddels 2 SARA's aan de slag.
Eind 2020 werden we tweede tijdens de EIT Awards
We werden door zorgprofessionals uit Nederland en België verkozen tot meest kansrijke innovatie van Nederland
We wonnen de Health Impact Accelerator (Groz)
directeur Maartje Claassen-Eradus is genomineerd voor de zorgverslimmeraward en wordt ook genoemd als smaakmaker in de Eindhovense Frits top50
Maar trotser zijn we op ons team en onze klanten die dag in en dag uit werken aan de impact van SARA.
SARA gaat steeds meer AI toevoegen. Persoonlijke profielen zullen steeds meer door SARA zelf samengesteld worden en op basis van interactie verder verrijkt worden. SARA is klaar voor opschaling zoals SARA nu is maar er is nog heel veel meer mogelijk en op basis van data kunnen we meer leren van wat er nodig is.
Hardware zullen we ook nieuwe stappen gaan zetten. Dus gaan we ook verder ontwikkelen en verder op zoek naar hardware die goed aansluit.
Met nieuwe hardware betekent het ook dat we in de toekomst ook afscheid gaan nemen van bestaande hardware. Hiervoor denken we dat er andere markten ook met SARA aan de slag zouden kunnen. Kinderopvang of basisonderwijs. Onze focus blijft zorg dus daar zullen we een geschikte partner in zoeken t.z.t.
SARA kan natuurlijk in alle talen functioneren. En zou uitermate geschikt zijn voor het buitenland. Wij focussen ons voor nu op Nederland en willen vanuit een goede Nederlandse marktpositie uiteindelijk ook de Internationale markt op willen gaan. Met name Europees.
Er is in het verleden al interesse getoond vanuit Finland, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en België.