Saa Bluu kledingbeschermer
De basis is een soepele, dunne multi-layer fabric. High performance materiaal (gepatenteerd): met unieke gecombineerde eigenschappen: vocht opnemend maar niet vocht-doorlatend en zeer vuil werend en kosten efficiënt. Duurzaam, volledig uit 1 grondstof bestaand. Ook het menswaardige karakter is innovatief: ziet er uit als gewone kleding (hoge resolutie print), niet als een slab, valt en voelt als kleding.
informatie over opschaling, export
* Textiel zonder identiteit in een klinische omgeving. Een product met schaamte omgeven.
Het probleem is dat ouderen in verpleeghuizen (deels) hun identiteit verliezen: ze zijn bijvoorbeeld vaak omringd door klinische textiel. Zo ontstaat er een gehospitaliseerde omgeving die niet de persoonlijkheid en de waardigheid, maar de ziekte, het gebrek onderstreept. Vaak zijn de producten zelfs respectloos in look. Uit marktonderzoek blijkt dat er in Nederland meer dan 1 miljoen hulpbehoevende mensen zijn die regelmatig tot vaak morsen bij eten of drinken en daarvoor een hulpmiddel gebruiken (slab, servet, wegwerpslab). Hier spelen vaak gevoelens van schaamte een rol wat weer vereenzaming kan veroorzaken (gezamenlijk eten kan dan een probleem zijn).
*Low-tech textiel i.t.t. high performance oplossingen.
Huidige textiele producten voor hulpbehoevende zijn vaak knullig opgebouwd om functies te bereiken bv. badstof laag op een plastic laag als je wil dat iets vocht opneemt en toch niet vocht doorlaat. Door het low-tech karakter van deze oplossingen blijft alles matig functioneel en niet comfortabel.
*Veel wegwerp ipv duurzame oplossingen, niet kosten-efficiënt.
Slabs worden vaak van wegwerp materiaal gemaakt of er worden lease producten geleverd met een korte levensduur omdat de vlekken er niet uit meer uit gaan, producten met een hoge wasfrequentie. Beide oplossingen zijn duur en zeer vervuilend.
MENSWAARDIG, POSITIEVE GEZONDHEID, IDENTITEIT EN PERSOONLIJKHEID:
Saa Bluu levert kledingbeschermers die kunnen aansluiten bij de persoonlijkheid van de drager (diverse styles). Het straalt positiviteit uit. Het voelt en valt niet alleen als kleding maar ziet er ook uit als kleding zodat de associatie met een slab op de achtergrond geraakt. Maar bovenal het is menswaardig en respectvol. De omgeving krijgt meer de look van een huiskamer ipv een gehospitaliseerde omgeving waarin de look van hulpmiddelen sterk aanwezig is.
INNOVATIE EN FUNCTIONALITEIT:
Saa Bluu maakt gebruik van de nieuwste productietechnieken in haar industrieel ontwikkelde kledingbeschermers. De door Saa Bluu gepatenteerde high performance technologie geeft de producten de uitstekende performance die je als professional wenst. Er is gestreefd naar eigenschappen die normaal niet in een product te combineren zijn zoals: 100% waterdicht, vuilafstotend en toch vochtabsorberend en het betreft textiel waarbij vlekken verdwijnen door er simpelweg met een vochtige doek over te wrijven. En dat terwijl het materiaal dun en flexibel is gebleven.
DUURZAAM:
De kledingbeschermers vervangen de huidige wegwerp producten (10 kg minder afval per persoon per jaar) en door de toegepaste technologie hoeven ze minder gewassen te worden en gaan ze ook langer mee (circulair werken).
KOSTENEFFICIËNTIE:
Doordat het product minder vaak in de was hoeft door de toegepaste technologie en/of omdat het de huidige wegwerp producten vervangt is er een zeer gunstig kostenplaatje te maken met jaarlijks terugkerende winst.
Op de allereerste plaats wordt met de Saa Bluu kledingbeschermer de kwaliteit van leven van mensen met dementie bevordert (missie IV). Het product is bewezen minder schaamtegevoelig (en voorkomt daarmee pestgedrag in groepen wat het gezamelijk eten in de weg kan staan). Het draagt bij aan de positieve eigenwaarde van de gebruiker. (ook missie III) Het materiaal is niet lichaamsvreemd zoals plastic of papier, wat voor mensen met dementie ook vaak een punt is. Ook de huiskamersfeer die met de Saa Bluu producten kan worden neergezet werkt mee aan de positieve gezondheid van mensen met dementie in een gezonde leefomgeving, niet hospitaliserend waarbij er door de omgeving geen accent wordt gelegd op de hulpmiddelen of het gebrek (missie I).
Het duurzame element van het product zorgt uiteindelijk ook voor een betere leefomgeving in het algemeen. (missie I).
Doelgroep: Verpleeghuizen en oudere mensen thuis.
Mensen met dementie op de eerste plaats, ouderen die hulpbehoevend zijn, mensen met een (niet aangeboren) hersenaandoening, mensen met een spierziekten, mensen met Parkison, spasmen of andere aandoeningen/ziektes die gepaard gaan met morsen met eten.
We hebben het over honderd duizenden hulpbehoevende ouderen in zorgcentra en thuis.
Er zijn testonderzoeken verricht bij diverse zorgcentra en doelgroepen met de pilot producten, en ook marketingonderzoeken waaronder deskresearch en interviews met zorgmedewerkers op diverse niveau's
Doordat het product minder vaak in de was hoeft (dan bv lease producten) door de toegepaste technologie en/of omdat het de huidige wegwerp producten vervangt is er een zeer gunstig kostenplaatje te maken met jaarlijks terugkerende winst. Zelfs zo'n 30.000 euro per jaar per gemiddelde zorgorganisatie, elk jaar terugkomend. Minder afval ook (10 kg per bewoner per jaar).
Verdienmodel: verkoop van de producten.
Een product kost 37,50 incl. BTW. Voor zorgorganisaties zijn er staffelprijzen.
Concurrentie: wasserijen met lease producten of wegwerpproducten. Maar deze lossen de problemen niet echt op, vangen alleen wat eten op, maar gaan voorbij aan de volgende elementen:
POSITIEVE GEZONDHEID:
humaan en respectvol
NORMALISATIE OMGEVING:
woonkamer in plaats van ziekenhuis
INNOVATIEF + FUNCTIONEEL:
hoogwaardig textiel
GEPERSONALISEERD + IDENTITEIT:
modern design versus klinisch wit
DUURZAAM:
circulair werken
KOSTENEFFICIENT:
goedkoper werken
Total look: kledingbeschermer die er niet uitziet als een slab, maar als kleding, hedendaags, positief.
Full colour prints, keuze verschillende dessins, verschillend voor man en vrouw.
Valt soepel als kleding, 1 dunne soepele laag.
Geen plastic/coating aan de achterkant (allergenen), comfortabel.
Vochtopnemend vermogen.
100% waterdicht.
Vuilafstotend, gemakkelijk vuil loslatend, lage temperatuur wasbaar.
Vaker te gebruiken, wasbaar, duurzaam.
Morsvlekken zijn niet zichtbaar.
Afveegbaar (vaker te gebruiken zonder te wassen).
Innovatief is naast de look vooral het materiaal met functionele eigenschappen die normaal tegengesteld zijn of niet verenigbaar in een materiaal waarbij het ook nog eens zeer dun en soepel is.
Merkrecht: Saa Bluu (BOIP)
Europees Patent "textile based protector and a method for fabricating the same". 3443857
Auteursrecht van alle prints en de basis van het idee van de simulatie. (BOIP)
Modelrecht (EUIPO)
SAA BLUU IS EEN GEREGISTREERD MERK VAN SAA BLUU B.V.
Saa Bluu B.V.
Rijksweg 2
6227 SV Maastricht
Nederland
BESTUURDER VAN SAA BLUU B.V.:
Golden Hour BV
Rijksweg 2
6227 SV Maastricht
BESTUURDER EN GEMACHTIGDE VERTEGENWOORDIGER VAN GOLDEN HOUR B.V.:
Riny Camp
Rijksweg 2
6227SV Maastricht
Golden Hour B.V. is de holding van Saa Bluu B.V. Hier bevinden zich de IE-rechten van de ontwikkelde producten die door Saa Bluu worden verkocht. Het is verboden gebruik te maken van of wijzigingen aan te brengen in de intellectuele eigendomsrechten. Hieronder valt onder andere het verveelvoudigen en het namaken van de voornoemde producten, foto’s, website, documenten etc. zonder uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van Golden Hour B.V. Verdere inbreuk op de IE-rechten van Golden HourB.V. zijn uitdrukkelijk verboden.
Producten die door Golden Hour B.V. zijn ontwikkeld, of methoden welke kenmerkend zijn voor de bedrijfsvoering van Saa Bluu B.V., blijven te allen tijde tot het intellectuele eigendom behoren.
De pilotfase is reeds een aantal jaren geleden afgerond.
Allereerst research naar diverse productie faciliteiten voor het te ontwikkelen materiaal. Testen van de ontwikkelde materialen bij testinstituten, regelmatig bijstellen en opnieuw testen tot het maximale bereikbare was bereikt
Pilot bij diverse productiefaciliteiten; het produceren van een kleine oplage materiaal en een kleine oplage producten bij diverse productie faciliteiten. Testen van de producten op diverse locaties (minstens enkele maanden) en bij diverse doelgroepen. Marketingonderzoek met de pilotproducten met behulp van een extern marketingbedrijf. Evaluatie, aanpassingen verwerken en een tweede pilot realiseren. Hiermee het gehele proces van testen en evalueren weer herhalen
Toekenning subsidie LBDF (POP) subsidie van het LIOF, afronding 2018, voor proefcollecties, marktonderzoek en uittesten in de zorgmarkt.
Diverse zorgorganisaties die diverse doelgroepen herbergen (mensen met dementie, ziekte van Huntington, epilepsie, etc. ) ook ouderen thuis (gehandicapten, dementie, hulpbehoevend).
Test instituten
Productie faciliteiten
Marketing bureau
Input over sluiting van het product.
Input over de grotere interesse in zonder mouw itt de met mouwen producten.
Input over de wenselijke styles, de verschillen tussen mannen en vrouwen.
Enthousiasme over het functionele materiaal en de menswaardige look.
De gebruikers uit de pilot werden de ambassadeurs voor het product, het startpunt van de commerciële activiteiten (reviews en inktvlek werking).
Het is gemakkelijk om 1 product te kopen of als proefmodel in te zetten en te bekijken hoe het bevalt voor de bewoner, verzorger, medebewoners, familie en andere steakholders. In een volgende stap kan men gemakkelijk met een afdeling/locatie beginnen alvorens tot een grote implementatie over te gaan.
Er kunnen businesscases worden ingezien die de kostenefficiëntie kunnen toelichten.
Soms zal er iets anders gewerkt moeten worden, dit kan altijd met Saa Bluu besproken worden. Saa Bluu heeft inmiddels veel praktijksituaties voorhanden om varianten hierop toe te kunnen lichten.
Bij particulieren en bij verpleeghuizen verspreid door geheel Nederland. Verpleeghuizen hebben het product ingezet zowel op 1 locatie als organisatie breed (dus verdeeld over meerdere locaties en meerdere afdelingen). Bij sommige verpleeghuizen is het product opgenomen in hun eigen bestelsysteem. Er zijn inmiddels zo'n 300 locaties die deze producten inzetten. In België begint het nu ook te lopen en wordt het product ook al in een 10 tal organisaties ingezet, ook al organisatiebreed.
Publieksprijs support innovatie award 2018
Saa Bluu met als specialisatie industriële textiele productontwikkeling met een zorgelement, voor ouderen, is een bedrijf waar productontwikkeling altijd centraal zal staan. Ook voor de 2e bulk is het product weer verder ontwikkeld in model, afwerking en functionaliteit en natuurlijk in look (nieuwe dessins).
Saa Bluu ziet altijd mogelijkheden ter uitbreiding en verbetering.
Ja er zijn al relaties met het buitenland, met name met grote organisaties binnen die landen. Saa Bluu benadert die direct.
Dit zal verder moeten worden uitgebreid.