/The Right Meal
/The Right Meal biedt, voor mensen die ziek zijn of hun leefstijl willen veranderen, begeleiding door een online diëtist en een unieke app met gepersonaliseerde recepten voor in de thuissituatie, afgestemd op zorgvraag, smaak, behandeling en huishoudenssamenstelling. Deelnemers worden hierdoor zelfredzamer en blijven zo fit mogelijk.
/Wij willen graag ons netwerk vergroten om nog meer deelnemers te bereiken. Hiervoor willen wij in contact komen met nog meer specialisten en anderen die aandacht voor preventie en leefstijlverbetering en een adequate oplossing voor mensen in de thuissituatie missen. Deze opschaling is ook nodig voor de bekostiging van de app, die - in tegenstelling tot de diëtetiek - niet vergoed wordt door de zorgverzekeraar.
Voor mensen die langdurig of chronisch ziek zijn, is er geen adequate diëtistische ondersteuning voor in de thuissituatie. Dit terwijl bewezen is dat mensen in een goede (voedings)conditie beter in staat zijn om een behandeling te ondergaan en/of sneller herstellen van deze behandeling of van een operatie.
Daarnaast is in de (nabije) toekomst minder zorgpersoneel beschikbaar om een groter aantal mensen met een of meerdere aandoeningen te verzorgen. Zelfredzaamheid van patiënten is daarom van groot belang, juist voor in de thuissituatie. Naast de groeiende doelgroep langdurig en chronisch zieken, geldt ook dat er een steeds grotere groep mensen is met overgewicht. Ook voor deze mensen is er geen adequate oplossing om op eigen kracht in de thuissituatie hun probleem aan te pakken.
The Right Meal biedt online voedingsadvies voor mensen in de thuissituatie. Na de online intake met een gespecialiseerde diëtist, wordt een voedingsplan op maat opgesteld met (75) gepersonaliseerde recepten, rekening houdend met o.m. de zorgvraag, smaak en thuissituatie. Door deze recepten krijgen mensen niet alleen generieke adviezen ('Eet meer eiwitten') maar ook concrete handvatten om zo fit mogelijk te worden/ blijven. Hierdoor is het volgen van het plan gemakkelijker.
Door het online karakter is deelname aan het voedingsplan meteen bij aanvang van een behandelplan of voorafgaand aan een operatie (prehabilitatie) niet alleen mogelijk maar ook laagdrempelig. Daarnaast kunnen verwanten of mantelzorger hun naaste ondersteunen omdat zij via een inlog in de app recepten kunnen kiezen, kopen en koken. Bij vragen kunnen cliënten via een chatfunctie in de app 24/7 hun persoonlijk diëtist benaderen.
The Right Meal zoekt waar mogelijk aansluiting bij aanbieders van sporten en bewegen voor chronisch of langdurig zieken (zoals o.m. Stichting Tegenkracht) om door samenwerking een integraal pakket op het gebied van leefstijlverbetering aan te kunnen bieden.
Om patiënten te bereiken heeft The Right Meal op dit moment met 18 ziekenhuizen afspraken waarbij specialisten hun patiënten wijzen op de mogelijkheden van The Right Meal en het belang van vroegtijdig in de behandeling starten met gezond eten.
The Right Meal richt zich met name op de eerste 3 genoemde missies:
Missie I: Leefstijl en leefomgeving > The Right Meal richt zich op tertiaire preventie. Een deel van de doelgroep betreft mensen met een ongezonde leefstijl, die met behulp van The Right Meal beter in staat wordt gesteld om gezonde keuzes te maken v.w.b. hun voedingspatroon. Ook voor langdurig en chronisch zieken draagt de zorgverlening van The Right Meal bij aan op een zelfredzame manier zo gezond mogelijk blijven in de periode van ziekte.
Missie II: Zorg op de juiste plek > The Right Meal richt zich bij uitstek op zorg in de eigen leefomgeving, aangezien het aanbod zich richt op het verbeteren van de voedingskeuzes voor mensen in de thuissituatie. Door het online karakter van de zorgverlening van The Right Meal (de app met 75 gepersonaliseerde recepten) wordt ook het netwerk rondom de deelnemer (naasten/ mantelzorgers/ thuiszorgmedewerkers) in staat gesteld om hen te helpen door de juiste voeding te kiezen, kopen en/of koken. Het online karakter maakt deelname ook laagdrempeliger.
Door de betere (voedings)conditie van de deelnemers, kunnen zij beter zonder zware complicaties hun behandeling doorstaan en/of herstellen zij sneller na een eventuele operatie, waardoor zij minder een beroep hoeven te doen op intramurale zorg.
De samenwerking met de formele zorg is hiervoor overigens wél van belang: zorgverleners moeten duidelijk aandacht besteden aan het belang van goede voeding/ leefstijl 'in de spreekkamer'. Daarna kan The Right Meal het stokje overnemen en mensen begeleiden bij de leefstijlverbetering.
Missie III: Mensen met chronische ziekten > The Right Meal heeft mensen met een langdurige of chronische ziekte als doelgroep. Deze groep mensen wordt door de oplossing van The Right Meal in staat gesteld om beter en op een meer zelfredzame wijze goed voor zichzelf te zorgen, al dan niet met behulp van hun informele netwerk. Doordat zij gezond eten, ontstaat voor hen een betere voedingstoestand, die bijdraagt aan een betere kwaliteit van leven, zelfredzaamheid en deelname aan de samenleving.
The Right Meal richt zich op
- langdurig en chronisch zieken én
- mensen die hun leefstijl willen verbeteren.
De doelgroep langdurig en chronisch zieken is groot: veel ouderen hebben een of meerdere onderliggende aandoeningen (co-morbiditeit). De groep langdurig en chronisch zieken betreft ca. 1,3 miljoen inwoners van Nederland (en neemt nog steeds toe).
Ook is er een groeiende groep mensen met overgewicht (52% van de Nederlandse bevolking weegt teveel).
De langdurig en chronisch zieken worden soms door hun zorgverlener gewezen op het belang van goed voeding tijdens hun behandeling en of rondom een eventuele operatie. Helaas vindt dit goede gesprek 'in de spreekkamer' nog te weinig plaats.
Voor de innovatie is uitgebreid marktonderzoek gedaan onder consumenten, zorgprofessionals en wetenschappers (n=150). Hierdoor werd bevestigd dat er een lacune ontbrak voor voedingsadvies in de thuissituatie voor langdurig en chronisch zieken en dat de unieke combinatie van een online diëtiste én een app met gepersonaliseerde recepten hier een oplossing voor kan bieden. Door te digitaliseren, willen we het zorgproces vergemakkelijken en zijn we voor iedere bewoner van Nederland en voor iedere zorgverlener die hulp zoekt voor zijn/haar patiënten bereikbaar. De app is voor jong én oud gemakkelijk te bedienen. Via een chatfunctie in de app kunnen deelnemers 24/7 vragen stellen, zowel over de recepten, als over eventuele problemen met smaak, slikken, misselijkheid, etc.
Als mensen meteen werk maken van een goede voedingstoestand vlak na de diagnose en bij aanvang van het behandelplan, verdragen zij hun behandeling beter en herstellen zij sneller. Hierdoor krijgen zij minder complicaties, en worden zij na een operatie sneller uit het ziekenhuis ontslagen.
Door hun zelfredzaamheid in de thuissituatie hoeven langdurig en/of chronisch zieken ook minder vaak een beroep te doen op formele zorg. Dit alles draagt bij aan een afname van de zorgkosten.
Een gemiddelde cliënt ontvangt 2,5 diëtetiek (74€/uur). Er zit 3 uur diëtetiek per jaar in de (basis)verzekering.
Voor de ontwikkeling van de ICT (app, database en ICT platform) is tot op heden 0,5 miljoen geïnvesteerd. Voor dekking van de variabele ICT kosten (onderhoud, hosting, doorontwikkeling) is landelijke opschaling noodzakelijk c.q. een extra bekostiging vanuit de zorgverzekeraar is nodig.
Er zijn vele eerstelijns diëtisten, maar die werken zonder een app met gepersonaliseerde recepten, en de meeste richten zich minder op online zorgverlening.
Daarnaast zijn er tweedelijns diëtisten actief die zich richten op de patiënten die zijn opgenomen in het ziekenhuis en die zien slechts een fractie van de patiënten (vaak uitsluitend degenen die al een groot en complex voedingsprobleem hebben). Zij zien zelden of nooit de poliklinische patiënten en begeleiden hun patiënten ook niet in de thuissituatie.
Er zijn meer dan genoeg gezonde recepten online te vinden, maar deze zijn niet afgestemd op langdurig en/of chronisch zieken (en dus onvoldoende gepersonaliseerd/ gericht op medicatie/ behandelplan/ geur en smaakproblemen).
Verder zijn er veel apps met leefstijladviezen zonder dat daar begeleiding van een geaccrediteerde diëtist wordt geboden.
Veel van deze apps richten zich op gewichtsverlies, terwijl ondervoeding ook een groot probleem kan zijn bij langdurig en/of chronisch zieken én ouderen.
Alle bovengenoemde vormen van zorg-/dienstverlening richten zich onvoldoende op langdurig/chronisch zieken die in de thuissituatie zo gezond mogelijk willen blijven eten. Dit leidt tot onzekerheid en gebrek aan zelfredzaamheid voor deze laatste doelgroep. Het probleem wordt dus onvoldoende opgelost zonder de innovatie van The Right Meal.
The Right Meal heeft de volgende unieke kenmerken
- De combinatie van een persoonlijke online diëtist gecombineerd met een app met gepersonaliseerde recepten is uniek
- Door het online karakter worden mensen met een langdurige of chronische ziekte op een laagdrempelige manier in staat gesteld om zo gezond mogelijk te eten in de thuissituatie
- Door het online karakter kunnen deelnemers meteen na hun diagnose (dus aan het begin van het behandelplan) starten met de voor hen juiste voeding. Hierdoor wordt achteruitgang van hun voedingstoestand voorkomen (en verbetering gerealiseerd)
- De app met 75 gepersonaliseerde recepten stelt mantelzorgers/ naasten/ thuiszorgmedewerkers in staat om de voor hun naaste juiste voeding te kiezen, kopen en koken.
The Right Meal is een geregistreerde merknaam.
The Right Meal is een zorgorganisatie met als rechtsvorm een B.V. Op dit moment bestaat The Right Meal uit 5 medewerkers. Het team bestaat uit diëtisten/ voedingsdeskundigen en de twee oprichters. Bij groei van het aantal aanmeldingen zal het aantal medewerkers toenemen.
De zorgverlening van The Right Meal wordt op dit moment al via zorgprofessionals van 18 ziekenhuizen in Nederland onder de aandacht gebracht.
Voorafgaand aan de implementatie van onze zorgverlening is in een pilotfase met deelnemers van verschillende leeftijden en achtergronden met de online consulten en de app getest. Hieruit bleek dat de zorgverlening laagdrempelig is en dat mensen van alle leeftijden goed om konden gaan met het digitale karakter van de dienstverlening.
Nu de zorgverlening daadwerkelijk in de markt wordt aangeboden, waarderen deelnemers de zorgverlening ook als goed (cijfer 9,1 op Zorgkaart)
- Met 18 ziekenhuizen in Nederland heeft The Right Meal inmiddels afspraken over het onder de aandacht brengen van de zorgverlening van The Right Meal. Ook bij meerdere thuiszorgorganisaties en Centra voor Leven met en na Kanker zijn afspraken over het vermelden van de mogelijkheden van The Right Meal.
- Van meerdere partners beschikt The Right Meal over aanbevelingsbrieven (o.m IKNL, een aantal Centra voor Leven met en na Kanker, een aantal thuiszorginstellingen)
- Daarnaast streeft The Right Meal ook naar het leggen van contacten met partijen die zich richten op sporten en bewegen voor mensen met een chronische/ langdurige ziekte. Met een van deze partners, Stichting Tegenkracht, is onlangs een samenwerkingsovereenkomst opgesteld. Tegenkracht richt zich op het blijven sporten en bewegen voor mensen met kanker.
- The Right Meal is ook in gesprek met een aantal (grote) werkgevers om de zorgverlening ook aan te bieden voor hun werknemers die hun leefstijl willen verbeteren.
Uit het onderzoek onder consumenten, zorgverleners en wetenschappers bleek dat de unieke combinatie van online diëtetiek en een app met gepersonaliseerde recepten voor langdurige/ chronische zieken een oplossing bood voor de lacune van goed voedingsadvies voor deze doelgroep voor de thuissituatie.
Er zijn al daadwerkelijk gebruikers aan de slag met de innovatie van The Right Meal. Zij ervaren de zorgverlening van The Right Meal als laagdrempelig en gemakkelijk en gaan daardoor concreet aan de slag met het verbeteren van hun voeding. Om de app te kunnen bekostigen, is opschaling van de zorgverlening van groot belang.
Bij deze opschaling is een actieve rol van zorgverleners van groot belang (die soms wel en soms niet het 'goede gesprek' in de spreekkamer voeren over leefstijl of het belang van prehabilitatie). Ook gaan wij in gesprek met de zorgverzekeraars om te kijken of zij een bijdrage kunnen leveren aan de ICT kosten van de dienstverlening.
- Via 18 ziekenhuizen wordt de zorgverlening van The Right Meal onder de aandacht gebracht;
- Ook vanuit diverse Centra voor Leven met en na Kanker en thuiszorginstellingen is er belangstelling voor de zorgverlening van The Right Meal
- Mensen kunnen zich ook, zonder verwijzing, rechtstreeks online of telefonisch aanmelden voor de zorgverlening van The Right Meal
Marcel Pols is in 2021 en 2022 gekozen in de FOOD100, een top van innovatoren in de food sector
Doorontwikkeling door samenwerking met nog meer zorginstellingen is onze eerste prioriteit.
Daarnaast behoort samenwerking met de food&retail sector tot de mogelijkheden.
Onze huidige database met recepten is al omvangrijk, maar er worden nog steeds nieuwe recepten toegevoegd.
Wij richten ons op dit moment uitsluitend op de Nederlandse markt. Op de lange termijn kunnen wij ons voorstellen dat het zinvol is om de app in meerder talen aan te gaan bieden.