De huidige versie van OpenZorg.net richt zich op het voorzien van betrouwbare en deskundige informatie rondom geestelijke gezondheidszorg. Dit doen we door direct online contact tussen zorgvrager en therapeut mogelijk te maken door middel van verschillende kanalen (anoniem vraag stellen en video consults). In Google kom je namelijk in een oerwoud van verschillende informatie, behandelaren en zienswijzen terecht. Maar ook op het probleem dat iemand met geestelijke problemen ook vaak andere problemen heeft (financiën, relaties etc). Daarom vind je op OpenZorg.net een scala aan verschillende deskundigen die naar jou als persoon kunnen kijken. Een GGZ+ instelling maar dan online.
Het tweede probleem dat OpenZorg.net wilt gaan aanpakken is de matige adoptie van eHealth binnen de geestelijke gezondheidszorg. Waarom gebruiken behandelaren eHealth tools maar zo weinig? Zijn de tools slecht? Of zijn de tools een verlengde geworden van de bureaucratische manier van zorgverlenen door grote instellingen? Word je platgegooid met methodieken en vragenlijsten die de behandelaren belangrijk vinden? Terwijl de client wellicht alleen echt aandacht wenst en afhaakt door het gebrek daaraan?
Ik denk dat we slim gebruik kunnen maken van goede eHealth tools. Een slimme eHealth tool is bedacht door iemand die vanuit de gebruiker/client denkt en met gebruikers/clienten test. Maar betekent dat een andere manier van werken voor behandelaren? En hoe zit het met degene die behandelt worden. Willen die wel thuis online geholpen worden? Of gaan ze toch liever naar een andere locatie? Willen ze de coach of therapeut altijd fysiek treffen of mag online af en toe ook? Kunnen we online tussentijds met de coach of therapeut kort praten? Kan ik terugval voorkomen door een whatsappje te versturen op momenten dat de behandelaar weet dat er een terugval kan komen? Of gaan we onze intake via een video consult houden?
Deze vragen zullen tijdens het ontwikkelproces expliciet naar voren komen en verschillende hypotheses in ons idee zullen gevalideerd worden (of niet). We werken volgens de lean start - up methode (zie http://www.frankwatching.com/archive/2014/07/28/lean-startup-vallen-en-…) Met het uiteindelijke doel dat eHealt en mHealth in de vorm van blended care door onze toepassing grootschalig gebruikt gaat worden.