Livv Mobiel ECG
Maak zelf een ECG op uw smartphone
Met Livv Mobiel ECG kunt u zelf, thuis of onderweg, een ECG maken en direct laten analyseren door ons medisch team. Op uw verzoek wordt u direct gebeld door onze medische dienst. Zij geven u uitleg en advies op basis van de ECG die u zelf met Livv Mobiel ECG heeft gemaakt.
Is de beoordeling minder dringend? Dan kunt u kiezen om binnen 24 uur een rapport te ontvangen en een telefonisch consult hierover te hebben. Onze medische dienst bestaat uit deskundig en gecertificeerd Nederlands personeel, ondersteund door cardiologen met een uitgebreide ervaring in hart- en vaatziekten.
Hans is 58 jaar en had vorige maand een vervelende ervaring: tijdens het wielrennen werd hij plotseling duizelig en kwam lelijk ten val. Gelukkig kwam er net iemand voorbij die hem geholpen heeft.
Hans is geen hartpatiënt maar steeds vaker voelt hij pijn op de borst. Hij twijfelt lang voordat hij contact opneemt met zijn huisarts. Deze probeert hem eerst telefonisch gerust te stellen maar na aandringen van Hans wordt er toch een consult gepland, over 2 dagen. Tijdens dit huisartsen consult voelt Hans zich net helemaal fit, dus de huisarts stuurt hem weer naar huis.
Nét bij thuiskomst is het gevoel (de pijn op de borst) weer terug… Na telefonisch overleg met huisarts wordt Hans dan toch doorverwezen naar het ziekenhuis, hier kan hij over 6 weken terecht om een hartfilmpje te laten maken.
Had de gebruiker gekozen voor Livv Mobiel ECG dan had hij zelf, via zijn smartphone, een hartfilmpje kunnen maken en laten analyseren, dan had hij niet heen en terug naar de huisarts gehoeven en weken lang moeten wachten op het ziekenhuis bezoek.
Uit het hartfilmpje blijkt een hartritme stoornis en een operatie volgt. De hartpatiënt wordt uitstekend verzorgd in het ziekenhuis, mag zelfs een maand lang meedoen aan een hartrevalidatie programma waarin hij continu gemonitord wordt op zijn hartconditie. Na deze maand (in het Isala “Leef en beweeg centrum”) eindigt de zorg van het ziekenhuis en is hij weer ‘consument’. En heeft niemand meer om vragen aan te stellen of ondersteuning van te krijgen.
Na een aantal weken, tijdens het sporten, schrikt Hans als hij toch weer pijn op de borst voelt. Zou de operatie wel volledig geslaagd zijn? Is er niet meer aan de hand? Dezelfde route heen en weer naar de huisarts volgt weer. Na 6 weken ziet hij eindelijk weer zijn cardioloog Jaap Jan, die een hartfilmpje maakt en hem gelukkig gerust kan stellen dat alles in orde is, pijn op borst na intensief sporten kan voorkomen maar is niet ernstig.
Had de gebruiker gekozen voor Livv Mobiel ECG dan had hij zelf, via zijn smartphone, een hartfilmpje kunnen maken en laten analyseren, dan had hij niet heen en terug naar de huisarts gehoeven en weken lang moeten wachten op het weerzien met zijn cardioloog.
Zijn huisarts vindt het vervelend dat zijn patiënt zich steeds zo’n zorgen maakt maar hij heeft niet de middelen noch de kennis in zijn praktijk om een hartfilmpje te maken en door een cardioloog te laten beoordelen.
Aan de andere kant ergert de huisarts zich bijna dagelijks, dat zijn patiënten bij hem komen met de meest uiteenlopende “app-jes” en hem wijs proberen te maken dat er iets mis is. “Mijn smartwatch meet continu mijn hartslag en volgens mij is m’n hartslag veel te hoog, kijk maar!” zei laatst nog een patiënt. Het kostte de nodige tijd om uit te leggen dat zo’n gadget geen medisch instrument is en dus niet te vertrouwen.
Livv levert zorg dichtbij. Livv is een initiatief van artsen en patiënten zelf. Consumenten kunnen op ieder moment, thuis of onderweg en zonder doorverwijzing, een professioneel advies krijgen, op basis van diagnose op afstand.
Dit doen we door de opzet van een Medisch Call Center, welke bemand is met medische professionals en artsen zelf
Mobiel ECG Consument:
In Nederland zijn nu 1.000.000 mensen met hartfalen, een groep die door onze ongezonde levensstijl alleen maar groter wordt.
Dagelijks worden er alleen al in Nederland 1.000 mensen opgenomen in het ziekenhuis vanwege een hart- of vaatziekte. Ook al is een behandeling of operatie succesvol, deze mensen leven altijd in onzekerheid over hun hartconditie.
De doelgroep zijn dan ook consumenten met hartfalen die zelf controle willen houden en hun hartconditie willen meten.
Daarnaast is er de groep die juist nog geen hartpatiënt zijn maar weten dat zij in een risicogroep zitten (bijvoorbeeld hartfalen in de familie). Zij willen zich preventief meten en een beoordeling krijgen van hun hartconditie. Deze groep heeft in sommige gevallen al hun huisarts gesproken hierover, maar werden niet doorverwezen naar een specialist.
Mobiel ECG Professional
Gezien het grote aantal hartpatiënten in Nederland vinden er jaarlijks ook grote aantallen hartonderzoeken plaats. Hierover zijn geen exacte cijfers bekend, maar op basis van eigen onderzoek komt Livv tot een aantal van 400.000 hartonderzoeken per jaar.
Deze onderzoeken vallen in 2 categorieën:
Event recorders: dit zijn draagbare apparaten die aan de patiënt worden meegegeven.
Holter onderzoek: de patiënt krijgt sensoren opgeplakt en een kastje op het lichaam om continu een hartfilmpje te maken.
De huidige holters zijn niet gebruikersvriendelijk, niet waterdicht en niet (allemaal) online. Dit betekent dat de gebruiker één of meerdere dagen niet kan douchen, en pas bij het inleveren van de holter wordt de data uitgelezen. Pas dan is bekend of er een bruikbaar ECG is “gevangen”.
De huidige holters vallen binnen de vergoede zorg.
Livv Mobiel ECG voor de consument is een dienst waarbij het verdien model zit in de recurring omzet op de abonnement kosten.
Als consument betaal je een maandelijks bedrag van € 24,90 voor het opnemen en laten beoordelen van uw ECG.
Via de Livv app kunt u onbeperkt opnames maken van uw ECG, deze worden direct opgeslagen in uw persoonlijk profiel en zijn inzichtelijk in uw Mijn Livv omgeving
Het aanvragen van een consult voor het beoordelen van uw ECG door onze medische desk wordt verrekend met credits:
• ECG rapport Standaard: kosten zijn 2 credits
• ECG rapport Uitgebreid: kosten zijn 5 credits
Er zijn geen vergelijkbare aanbieders voor een prijs-indicatie
Voor Livv Mobiel ECG Professional werken we ook met een recurring revenu model;
De huidige event recorder zijn niet gebruiksvriendelijk en hebben een hoge aanschafprijs (ong. € 2.000,- per stuk).
Met de Mobiel ECG Professional als event recorder zijn de aanschafkosten een stuk lager voor de huisarts of voor het ziekenhuis. De propositie voor de zorgprofessional bestaat uit maandelijks kosten € 40,00 o.b.v. een jaarcontract inclusie 5 analyses per maand en de Mobiel ECG recorder. Aanvullende analyses kosten € 30,- per analyse. Een ziekenhuis maakt geen gebruik van aanvullende analyses omdat de beoordeling van de gemaakte ECG meegaan in de huidige processen van het ziekenhuis.
Concurrentie overzicht Meting
Het unieke van Livv is juist de toevoeging van het medisch call center aan de keten: ruwe meet-data wordt door artsen en verpleegkundigen geïnterpreteerd en op basis hiervan wordt gerichte informatie aan de gebruiker gegeven. De kosten voor de hardware zijn significant lager dan die van de concurrentie.
FocusCura - https://www.focuscura.com
Ontwikkelt voornamelijk apps die gebruikt kunnen worden voor dezelfde doeleinden als Livv. Is vooral een “onderaannemer” en levert niet onder eigen naam. De doelgroep van FocusCura is gericht op de patiënt en hiermee ook de verzekerde zorg
CCN - http://www.cardiologiecentra.nl/
Biedt richting patiënten diverse mogelijkheden voor onderzoek en behandelingen, waaronder thuismonitoring. Doelgroep is verzekerde zorg voor patiënten. In Q2 2016 heeft CCN Hartwacht geïntroduceerd; telemonitoring voor patiënten van Cardiologie Centra Nederland. De cardiologen van Cardiologie Centra Nederland kunnen patiënten thuis monitoren op basis van metingen (gewicht, bloeddruk etc.) en vragenlijsten die door de patiënt thuis worden ingevuld.
Thuiszorg Sensire - http://www.sensire.nl
Biedt de mogelijkheid om telefonisch consult te hebben met medewerkers, eventueel via beeldbellen. Is niet gecombineerd met portal voor health gegevens.
Hartritme diagnostiek – http://www.KPN.com/zorg
Gericht op patiënten-arts relatie waarbij de patiënt vanuit de huisarts de meet apparatuur te leen krijgt. Deze apparatuur meet het hartritme en stuurt deze gegevens door naar een medische service centrale.
Voor het meten op afstand zijn er daarnaast ook vele aanbieders, vaak bestaande leveranciers van meet-apparatuur (Omron, Philips, Roche, Medisana). De apparatuur is geschikt gemaakt om online de meet-data te versturen, maar een analyse of advies op basis van deze data wordt niet geboden.
Mirjam Boonstra en Thees Brons hebben elkaar 15 jaar geleden leren kennen bij Ben, toen één van de nieuwkomers op de markt voor mobiele telefonie. Deze markt werd eind jaren negentig als een van de eerste geliberaliseerd om meer marktwerking en vooral betere diensten tegen lagere tarieven te kunnen bieden aan de consument.
Deze uitdaging werd dan ook door vele nieuwe spelers opgepakt, en de markt voor mobiele telefonie kenmerkte zich de afgelopen 20 jaar dan ook als zeer competitief. De manier waarop de spelers in deze markt - door jarenlange intensieve concurrentie - het spel van klanten aantrekken én behouden nu beheersen, geldt als voorbeeld voor veel andere sectoren, waar pas recent meer marktwerking zijn intrede heeft gedaan.
Mirjam en Thees hebben jarenlang midden in deze omgeving gewerkt, in rollen als account / partner manager (Mirjam) en project / product manager (Thees), en weten dus wat er voor nodig is om nieuwe diensten te introduceren die gebaseerd zijn op terugkerende inkomsten, hiervoor verkoopkanalen te activeren, de klantenservice te optimaliseren en vooral te denken vanuit de klant, zodat deze een tevreden gebruiker is en klant blijft.
De zorgmarkt is nu verre van concurrerend en consument gericht. Een aantal factoren spelen echter een belangrijke rol naar juist meer marktwerking: technologische innovaties die mobile health mogelijk maken, druk vanuit overheid en verzekeraars op kostenreductie en de behoefte bij veel mensen om meer grip op hun gezondheid te krijgen. Deze transitie in de zorg vraagt dus om mensen met ervaring in liberaliserende markten. Mirjam en Thees hebben deze ervaring ruimschoots opgedaan de mobiele telecom markt welke eind jaren negentig is geliberaliseerd.
De zorg kent echter wel haar eigen dynamiek, manier van besluitvorming en wet- en regelgeving. Vandaar dat naast de telecom ervaring van Mirjam en Thees, de inbreng van cardioloog Jaap Jan Smit cruciaal is.
Niet alleen de praktische kennis, maar ook het netwerk en de contacten binnen de zorgwereld zijn essentieel om niet als ‘telecom’ buitenstaander te starten, maar direct met een duidelijke verbinding met (de cardiologie afdeling van) het Isala ziekenhuis. Daarnaast is Jaap Jan betrokken bij de opzet van het Digitaal Ziekenhuis BV, een belangrijke partner van Livv als achterwacht voor haar medisch callcenter.
Voor de latere fase van uitbreiding naar nieuwe ziektebeelden, zijn de contacten van Jaap Jan in de medische wereld van groot belang, om de juiste medische experts aan boord te halen, zowel bij Livv als bij het Digitale Ziekenhuis.
Livv Mobile Health richt zich initieel op detectie van hartritmestoringen (ECG) en zal op later moment andere ziektebeelden en de hierbij benodigde metingen voor o.a. diabetes/COPD/apneu toevoegen aan het portfolio. Bekijk hier het item wat is gemaakt voor RTL4 Medical Travel; http://bit.ly/2nRBVPd