Wat levert LAVA op voor ouderen?
Ouderen waarderen LAVA om de oprechte aandacht en interesse die zij ervaren tijdens het gesprek met de professional. De onderwerpen die tijdens het LAVA gesprek aan bod komen vinden zij 'wezenlijk' en 'verdiepend'. Ook waarderen zij de fysieke aspecten van het instrument zoals het neerleggen en verschuiven van kaartjes op de lijsten en thermometer.
Wat levert LAVA op voor de professional?
LAVA draagt bij aan het werkplezier van professionals. Zij vinden dat zij maatwerk kunnen leveren en gerichter kunnen bijdragen aan het welbevinden van ouderen. Het instrument helpt hen om de vraag achter de vraag te achterhalen en om door te vragen. De ingevulde thermometer geeft professionals overzicht van de meest belangrijke onderwerpen en de tevredenheid van hun cliënten hiermee.
Wat levert LAVA op voor de organisatie?
Organisaties die hun medewerkers trainen in het werken met LAVA hebben hier op verschillende manieren profijt van. Medewerkers leren hun cliënt tijdens een LAVA gesprek beter kennen, omdat zij samen zowel behoeften als verlangens in kaart brengen. De vraag achter de vraag wordt sneller duidelijk, waardoor effectievere acties kunnen worden geformuleerd. Uiteindelijk leidt dit tot minder hulp en kan de cliënt zichzelf beter helpen.