KNO-oorzorg bij de audicien in het winkelcentrum om de hoek
Via het EarwaxDossier kunnen audiciens onder supervisie oren uitzuigen. Droge gehoorgangreiniging d.m.v. uitzuigen is superieur t.o.v. uitspuiten met water. Daarnaast kan de KNO-arts het trommelvlies en de gehoortest online beoordelen. Er wordt dus minder verwezen naar huisarts en ziekenhuis.
1. Partners in de zorg.
Wij zijn op zoek naar locaties die wij gaan bemannen met doktersassistenten. Wij denken aan gezondheidscentra en zorginstellingen die een dag in de week een spreekkamer beschikbaar hebben.
2. Partners in technologie
Wij willen samen met toekomstige partners het EarwaxDossier verder ontwikkelen tot een CareDossier dat breed ingezet kan worden in de zorg. De eerste doelen zijn:
- supervisie op afstand door meer medisch specialismen.
- researchprojecten met meerdere instellingen voor onderzoek naar efficiënte en effectieve zorg.

De ziekenhuiszorg raakt overbelast. Er is o.a. een tekort aan KNO-artsen. Niet iedereen kan bij de KNO terecht om z’n oren uit te laten zuigen. Daarnaast zijn er mensen die een hekel hebben om hun oren uit te laten spuiten en geld over hebben voor uitzuigen.
Met de introductie van de Vorotek voorhoofd gedragen microscoop is droge gehoorgangreiniging d.m.v. uitzuigen onder direct 3D zicht binnen bereik van audiciens gekomen. Echter, dit is een risicovolle medische handeling die niet iedereen zomaar mag doen. Met het nieuwe EarwaxDossier kunnen audiciens onder KNO-supervisie oorsmeer uitzuigen. Hiermee is de EarwaxShop mogelijk geworden, waar mensen op eigen initiatief een afspraak kunnen boeken bij hun lokale audicien om hun oren uit te laten zuigen.
Ook kan een KNO-arts via het EarwaxDossier online een beoordeling voor een hoortoestel aanpassing doen. Hierdoor hoeven minder mensen doorverwezen worden voor oren uitspuiten bij de huisarts of beoordeling door een KNO-arts in een ziekenhuis. Dit ontlast de zorg.
RomRom heeft de Medische Proces Stappen (MPS) technologie ontwikkeld, welke de basis is voor het EarwaxDossier waarmee audiciens supervisie krijgen. Deze technologie kan verder ontwikkeld en breder ingezet worden.
Missie II: zorg wordt in de eigen leefomgeving georganiseerd.
KNO-oorzorg kan met het EarwaxDossier voor een groot deel bij de audicien in het winkelcentrum om de hoek geleverd worden met supervisie op afstand door een KNO-arts. De lokale audicien kan op indicatie langskomen in een woon-zorgcentrum. Het EarwaxDossier maakt het mogelijk dat de KNO-arts zo nodig meekijkt tot in de huiskamer van de cliënt.
Missie III: mensen met een levenslange beperking kunnen naar wens en vermogen meedoen.
Door de vergrijzing zullen steeds meer mensen boven de 70 voor hun communicatie afhankelijk zijn van een hoortoestel. Ouderen hebben meer last van oorsmeer, dat door hoortoestellen verergerd wordt. Overmatig oorsmeer leidt tot slechter horen, gehoorgangontstekingen, duizeligheid en daarmee grotere kans op vallen. Goede oorzorg voorkomt sociaal isolement en valincidenten. Deze oorzorg kan het beste door audiciens geleverd worden, zo nodig met supervisie op afstand.
Missie IV: kwaliteit van leven voor mensen met dementie.
Slecht horen verergert cognitieve achteruitgang, dit is inmiddels wetenschappelijk bewezen. Ouderen moeten dus goede oorzorg krijgen om sociaal actief te kunnen blijven: adequate hoortoestellen en zo nodig gehoorgang reiniging om oorsmeer te verwijderen. Oren schoonmaken zou het bijvoorbeeld een onderdeel kunnen zijn van periodieke check ups door een audicien.
De primaire doelgroep zijn de audiciens in Nederland, dit zijn er 1600. De doelgroep is betrokken via de vakliteratuur en voordrachten op de twee-jaarlijkse beurs. Er is iedere maand een cursus waarbij audiciens opgeleid worden.
De secundaire doelgroep zijn de ander paramedische beroepen, die ook meer zorg onder supervisie kunnen gaan leveren. Te denken valt aan wondverzorging door wijkverpleegkundigen. Ook praktijkondersteuners bij huisartsen kunnen veel meer doen onder supervisie van een medisch specialist.
Oren uitzuigen door een audicien is goedkoper dan in het ziekenhuis door een KNO-arts. In de toekomst kan via de EarwaxShop eventueel vergoede zorg geleverd worden: als er een medische indicatie is voor droge gehoorgangreiniging kan de behandeling gedeclareerd worden. Er is een tekort aan KNO-artsen, door een deel van de zorg af te stoten worden de wachtlijsten bij de KNO korter. Het tekort aan KNO-artsen levert een besparing op (minder zorg), dus er is ruimte om droge gehoorgangreiniging bij audiciens voor een deel te gaan vergoeden.
Naar analogie van oorzorg kan er op dezelfde manier andere ziekenhuiszorg onder supervisie naar de eerste lijn verplaatst worden. Het gaat dan om mensen die toch al zorg krijgen en waar de professional een paar minuten extra besteed aan supervisie, waardoor ziekenhuisbezoeken voorkomen worden. Als de digitale systemen doorontwikkeld worden kan de artificiële intelligentie (AI) op termijn de administratie overnemen, hetgeen volgens het huidige kabinet 20% besparing oplevert.
Droge gehoorgang reiniging is onvergoede zorg: de cliënten betalen zelf. De cliënten komen niet meer bij de huisarts of KNO, hetgeen een directe kostenbesparing voor de zorg oplevert.
Wij rekenen als organisatie € 79,50 Er zijn kosten voor personeel, huur van ruimte, gebruik van disposables, afschrijving apparatuur, reiskosten, nascholing, supervisie en marketing. De audiciens zijn volledig zelfstandig in de bepalen van de prijs. Zij vragen een bedrag tussen de € 35 en € 80, soms is het een service als onderdeel van een onderhoudsabonnement. Aan audiciens rekenen wij via een abonnementssysteem € 49,50 per maand (gemiddeld € 5 voor iedere supervisie via het EarwaxDossier) en 29,50 voor Leads via het online boekingsplatform.
Onze cliënten vinden uitspuiten echter niet fijn en willen dat niet. KNO-artsen doen droge gehoorgangreiniging alleen op medische indicatie, niet iedereen kan daar terecht. Onze cliënten hebben er geld voor over om hun oren uit te laten zuigen., ondanks dat uitspuiten bij de huisarts gratis is. Sommige hebben jaren niets aan hun oren laten doen, omdat ze niet uit willen laten spuiten.
Wij zorgen dat onze audiciens gedegen opgeleid zijn, leveren supervisie en de audiciens zijn via ons verzekerd omdat wij Zelfstandig Behandelcentrum zijn. Zonder het EarwaxDossier is supervisie niet goed mogelijk. Dus onze combinatie van services is uniek en lastig te kopiëren. Er zijn geen andere commerciële aanbieders van oorsmeer uitzuigen (droge gehoorgangreiniging)
Oorsmeer verwijderen door audiciens is goedkoper dan door KNO-artsen. In de toekomst kunnen sommige patiënten misschien overstappen van KNO naar de EarwaxShop, als ze dan een vergoeding krijgen.
Oorsmeer verwijderen DBC 089999087: gemiddelde KNO prijs = € 130, EarwaxShop prijs € 79,50. Zowel bij de KNO-arts als de EarwaxShop mag je terugkomen binnen hetzelfde tarief als de behandeling niet lukt.
Er zijn drie unieke kenmerken van de EarwaxShop: gebruik van de Vorotek O-scope hoofdgedragen microscoop, de Australische online introductiecursus en het EarwaxDossier.
1. Voor droge gehoorgangreiniging heb je 3D zicht nodig: dat kan allen met een microscoop. Onze innovatie is het gebruik van de Vorotek voorhoofd gedragen microscoop, welke € 1.900 kost. Dit device neemt weinig ruimte in en kan makkelijk meegenomen worden. KNO-artsen hebben een grote microscoop aan de muur hangen welke nieuw € 12.000 - € 25.000 kost. Met de introductie van de Vorotek O-scope in Nederland kwam 3D zicht binnen bereik van audiciens. Hiermee wordt droge gehoorgangreiniging kostendekkend in de audicienswinkel.
2. Audiciens en doktersassistenten worden degelijk opgeleid in samenwerking met Alsoka Medical, de leverancier van de Vorotek O-scope. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een innovatieve online cursus uit Australië. Met deze cursus wordt een gedegen basis gelegd, de cursisten kunnen pas naar het volgende onderdeel als ze 90% goed scoren. Er is een ‘hands on’ cursus op lokatie, gevolgd door supervisie.
3. Het EarwaxDossier is een Elektronisch Patient Dossier (EPD) gebaseerd op MPS technologie. Het dossier faciliteert klinisch redeneren. De audiciens en doktersassistenten maken gebruik van de ingebouwde kennis van een KNO-arts. Bij bijzonderheden krijgen zij beslisondersteuning. In de toekomst wordt AI ontwikkeld die automatisch de trommelvliezen beoordeelt op afwijkingen. Tot op heden worden de video’s vooraf en achteraf beoordeeld door een KNO- arts. Audiciens en doktersassistenten kunnen ook medisch inhoudelijke vragen stellen: het komt regelmatig voor dat een doorverwijzing voorkomen wordt.
‘Ear Wax Shop by Dr. Jan Rombout’ en ‘Ear Wax Dossier by Dr. Jan Rombout’ zijn geregistreerde merken.
BOIP 1494917 en 1494918
De huidige organisatie is een Zelfstandig Behandel Centrum (ZBC) met 3 vaste medewerkers en een aantal freelancers. Er werkt 1 KNO-arts, 1 doktersassistente en 1 ondersteuner.
Het aantal doktersassistenten wordt uitgebreid naar 5, zodat wij op verschillende plaatsen in Nederland locaties kunnen openen. Er komt een KNO-arts voor de supervisie van de audiciens bij.
Wij zijn op zoek naar financiering om de doorontwikkeling van het EarwaxDossier te kunnen realiseren, samen met technologiepartners.
Er zijn nu 50 mensen getraind, waarvan er 35 actief zijn via het EarwaxShop online boekingsplatform. Er is 1 doktersassistente actief in Heerhugowaard op 1 ochtend in de week.
Er zijn een aantal kleindere audiciensketens waarmee wij samenwerken.
Alsoka Medical is een belangrijke samenwerkingspartner als leverancier van apparatuur, disposables en organisatie van de cursussen en beheer van het online platform.
1. Er is een markt voor droge gehoorgangreiniging, mensen willen daarvoor zelf betalen.
2. Droge gehoorgangreiniging op onze manier is veilig: geen complicaties bij de eerste 1000 behandelingen.
3. Met name de zelfstandige audiciens en kleine ketens zijn bereid de investering te doen en deze extra service te gaan verlenen. Grotere ketens vinden het moeilijk in te passen, o.a. door tekort aan audiciens.
4. Het lijkt erop dat het mogelijk is om ook droge gehoorgangreiniging als (gedeeltelijk) vergoede zorg te gaan leveren.
Nieuwe gebruikers worden gedegen opgeleid en in de eerste fase goed gesuperviseerd. Bij vragen worden direct beantwoord en problemen snel opgelost.
Wij zorgen voor goede marketing via het online platform. Gebruikers krijgen regelmatig goede leads. Als je op oorsmeer zoekt staat de EarwasShop hoog in de zoekresultaten.
1 hoofdorganisatie: Rommed BV
30 klantorganisaties: kleine audiciensketens
Krantenartikel Noord Hollands Dagblad
https://www.noordhollandsdagblad.nl/uitgelicht/oren-uitzuigen-bij-eerst…
BNR nieuwsradio
https://youtu.be/o1ZIZewRyGo?si=28BTvZR3Bo8wXpMJ
Het EarwaxDossier kan worden uitgebreid naar het EarCareDossier. Hiermee kan de KNO-arts op afstand meekijken met huisarts en audicien. Dit scheelt veel patiënten een reis naar het ziekenhuis.
In de toekomst willen we het CareDossier ontwikkelen waarmee alle medisch specislismen zorg op afstand kunnen leveren. Dit dossier wordt ook geschikt om research mee te doen: met name op dagdagelijkse medische zorg. Wetenschappelijk onderzoek is duur, tijdrovend en levert vaak weinig inzichten op over de dagelijkse praktijk. Met het CareDossier kan snel bepaald worden welke dagdagelijkse zorg efficiënt en effectief is: dit jaagt de zorginnovatiecyclus aan.
Al deze doelen kunnen tegelijk verwezenlijkt worden als het nieuwe CareDossier van de grond af aan nieuw ontworpen wordt. Ons focus ligt op het ontwikkelen van ‘eenheid van taal’ met als basis de ‘Medische Proces Stappen’ (MPS) technologie. MPS is geschikt voor alle soorten van gezondheidsdata en kan breed geïmplementeerd worden. Door samen te werken aan een universeel zorgdata-opslagformat kunnen in de toekomst zorgdata veel makkelijker hergebruikt worden.
De belangrijkste MPS-onderdelen zijn:
1. MPS-methodologie om zorgroutes in kaart te brengen als kwaliteitsinstrument.
2. MPS-datamodel voor de juiste ‘registratie aan de bron’ zodat zorgdata eenduidig in het Elektronisch Patient Dossier worden geregistreerd.
3. MPS-dataformat om data herbruikbaar op te slaan voor ‘secundair gebruik’ zoals uitwisseling tussen zorginstellingen, zorginhoudelijke rapportages en de ontwikkeling van artificiële intelligentie (AI)
Zie https://www.romrom.nl/
Wij willen uitbreiden naar Duitsland en hebben al contacten met de Akadamie für Hörakustik in Lübeck.
https://www.afh-luebeck.de/
In okober 2024 hebben wij een stand op de EUHA
https://www.euha.org/en/events/68th-international-congress-of-hearing-a…
Er zijn contacten met de audicien op Bonaire
https://bonoido.com/
De eerste contacten met US en Australië zijn gelegd.