Huisartsen van Nederland
De druk op de huisartsenzorg neemt toe. Patiënten hebben moeite om de dokter te bereiken of moeten lang wachten voor ze terecht kunnen, omdat het zorgpersoneel overbelast is. Met ons innovatieve digitale triageplatform willen wij de toegankelijkheid van de huisartsenzorg verbeteren, zónder het persoonlijk contact met de patiënt te verliezen.
Wij willen graag integraties met Huisarts Informatie Systemen en patientportalen en wij streven naar vergoeding van de licentiekosten door zorgverzekeraars voor de huisartsenpraktijken die besluiten met ons systeem te gaan werken, om zo de eerstelijnszorg voor iedereen toegankelijk te houden!
Er is een structureel en groeiend tekort aan huisartsen en ander eerstelijnszorgpersoneel. Om gepersonaliseerde zorg in de toekomst voor iedereen toegankelijk te houden moet er iets veranderen. Daarom introduceren wij Huisartsen van Nederland, opgericht in 2020 door een huisarts voor huisartsen. Als stille kracht achter de schermen bieden wij dé oplossing om het tekort aan eerstelijns zorgpersoneel toekomstbestendig aan te pakken. Wij bieden met onze slimme triagesoftware een efficiënt patiëntflow managementsysteem, waarmee triage- en praktijkprocessen in de eerstelijn geoptimaliseerd kunnen worden. Het systeem vergroot de toegankelijkheid en kwaliteit van zorg voor de patiënt, terwijl het de werkdruk vermindert en de capaciteit van de praktijk verhoogt.
Hoe werkt het?
De patiënt kan zijn of haar zorgvraag 24/7 indienen via het patiëntenplatform (via een webpagina). Het algoritme begeleidt de patiënt aan de hand van de voor de klacht relevante triagevragen door het systeem heen. Deze gegevens komen gestructureerd binnen op het medewerkersplatform met een urgentieadvies en een lijstje met mogelijke diagnoses, gegenereerd door de AI machine. Met deze uitgebreide gegevens vooraf kan de assistente beter bepalen welke vervolgstap het beste past bij de zorgvraag van de patiënt. Deze beslissing communiceert ze snel en efficiënt naar de patiënt middels de sms-module die geïntegreerd is in het platform met de voorgeprogrammeerde sms-sjablonen, zonder de patiënt te hoeven terugbellen. Het advies van de AI-machine, wordt altijd door een zorgmedewerker beoordeeld. Zo ontstaat er nooit een ‘black box’ advies of een ‘computer says no’ scenario, terwijl er wel veel tijd wordt bespaard op de triage. Hierdoor hoeft ons systeem ook veel minder defensief afgesteld te staan dan systemen die direct advies geven aan patiënten over het bezoeken van een huisarts of huisartsenpost. Daarmee voorkomen we onnodige consulten en blijft de zorg tegelijk persoonlijk en veilig. Naast de AI-triagemodule voor nieuwe medische of psychische klachten biedt het systeem ook de mogelijkheid tot het indienen van andere typen vragen, zoals het opvragen van uitslagen, herhaalrecepten aanvragen, het inplannen van controle afspraken en het doorgeven van glucosecurves of administratieve wijzigingen. Hierdoor biedt ons systeem volledige service aan patiënten, welke via het medewerkersplatform eveneens digitaal kunnen worden afgehandeld door de medewerkers zonder telefonisch contact met de patiënt te hoeven leggen.
Voordelen van het systeem:
*Tijdsbesparing
De triage van een zorgvraag vindt geautomatiseerd door de AI-machine plaats, zonder dat dit de medewerker tijd kost. Met behulp van het urgentie advies en de mogelijke diagnosen die worden gegeven door de AI-machine, kan de assistente met een sms snel en efficiënt de vervolgstap aan patiënt terugkoppelen. Hiermee wordt de patiëntenstroom in de huisartsenpraktijk geoptimaliseerd en bespaart de assistente 60% van haar tijd, waardoor zij taken kan overnemen van de huisarts. Doordat er meer informatie vooraf aanwezig is, kan de medewerker de zorgvragen op basis van urgentie afhandelen op een zelfgekozen tijdstip, wat de efficiëntie en planbaarheid van de personele inzet verhoogt. Dankzij de uitgebreide triage vooraf krijgt de huisarts een goed getrieerd spreekuur zonder onnodige consulten. Ook is de assistente vooraf beter in staat te beoordelen of een andere medewerker dan de huisarts de zorgvraag eventueel kan afhandelen.. Tijdens het spreekuurconsult van de huisarts wordt daarnaast ook nog tijd bespaard doordat het systeem reeds veel vragen aan de patiënt heeft gesteld en er een gedegen spreekuurvoorbereiding met anamnese en differentiaaldiagnose voorhanden is. De huisarts zelf houdt hierdoor meer tijd over voor de patiënt die dat behoeft. Het systeem heeft dus een tijdbesparend effect op het gehele traject dat de patiënt aflegt; vanaf het eerste moment van zorgvraag indienen tot afhandeling ervan tijdens bijvoorbeeld het consult.
*Hoge patiënttevredenheid
De software zorgt dankzij de zeer intuïtieve patiënten interface voor een verbeterde patiëntervaring. 90% van de patiënten beoordeelt de service als goed of uitstekend. Door de web-based beschikbaarheid is de software 24/7, vanaf elke locatie en elk device toegankelijk voor de patiënt, zonder dat zij hiervoor een app hoeven te downloaden of ergens in te hoeven loggen. Patiënten worden op eenvoudige wijze door de gevalideerde medische AI heengeleid en krijgen daarna persoonlijke en efficiënte feedback op hun (zorg)vraag van de medewerker. Dit wordt door de juiste professional, op de juiste wijze (digitaal, telefonisch, tekstbericht) en op het tijdstip dat het de patiënt schikt, geleverd. Patiënten zijn niet meer afhankelijk van ongedifferentieerde wachtrijen aan de telefoon om contact te leggen met de praktijk en het bespaart hen onnodige spreekuurafspraken op ongewenste tijdstippen, zonder het persoonlijk contact met de praktijk te verliezen.
*Kwaliteitsverbetering van de zorg
Door het gebruik van artificial intelligence vinden diagnostische overwegingen altijd op dezelfde manier plaats. Het systeem raakt nooit moe of verveeld, is 24/7 beschikbaar en weerspiegelt geen subjectieve observaties of individuele kwaliteitsverschillen. Hierdoor ontstaat een uniforme werkwijze in afwikkeling van zorgvragen waardoor een hogere kwaliteitsstandaard ontstaat. Door de patiënttevredenheid en doelmatige afwikkeling van zorgvragen ontstaat een hoog niveau van zorgverlening. De gemiddelde triage concordantie tussen alle urgenties die door het systeem worden afgegeven en de arts, bedraagt 85%. Ruim 98% van de noodgevallen (de meest belangrijke uitkomstmaat) wordt correct getrieerd als noodgeval (slechts 1-2% onderschatting, bij 10% overschatting).
*Hoge medewerkerstevredenheid
Door de overzichtelijke medewerkers interface, die het beheer van patiëntenstromen eenvoudig en efficiënt maakt, de ondersteuning door de AI in klinische besluitvorming en de mogelijkheid tot flexibel en op afstand werken, ontstaat er een lagere werkdruk voor alle zorgmedewerkers. Door het gebruik van de software kan er een verschuiving van de directe patiëntenzorg plaatsvinden van de huisarts naar het ondersteunend zorgpersoneel. Hierdoor krijgt het ondersteunend personeel de kans om door te groeien in hun functie en ambitie. Afwisselende werkzaamheden en verlaging van de werkdruk dragen bij aan het werkplezier en zorgen voor een lagere doorloop en ziekteverzuim onder het personeel. De medewerkerstevredenheid is ruim 92%.
*Kostenbesparing
Door de werkstromen binnen de praktijk op een slimme manier efficient in te richten en de patiëntenstroom via de slimme triagesoftware te categoriseren is een herverdeling van de personele bezetting mogelijk. Laag-complexe zorg kan, na gerichte scholing en opleiding, door bekwaam ondersteunend zorgpersoneel dat door gebruik van het systeem wordt vrijgespeeld, worden overgenomen. Dit heeft een aantoonbaar positief effect op de praktijkkosten aangezien de patiëntenpopulatie kan groeien tegen lagere personeelskosten. Doordat de software voorziet in een uitgebreide anamnese en differentiaaldiagnose kan, naast de verschuiving naar een andere zorgverlener, ook verschuiving van langere fysieke consulten naar kortere telefonische of digitale (zelfzorg)consulten plaatsvinden. Dit levert, naast een tijdsbesparing voor de zorgverleners die kan worden geïnvesteerd in praktijkgroei, ook een besparing op consultkosten voor de zorgverzekeraar en dus de hele maatschappij.
*Slim beheer
Met de dashboard functie in de medewerkers interface kan direct worden gestuurd op diverse stuurvariabelen. Alle gegevens kunnen worden gemonitord in real time of ver terug in de tijd. Er kan op alle verschillende variabelen worden ingezoomd, zoals aantallen inkomende contacten per dag, type zorgvragen, afhandelingstijd, uitkomstmaten, urgentieverdeling, patiëntenkenmerken en ziektebeelden afgegeven door de dd-machine. Er is volledig inzicht in welke ziektes of klachten de capaciteit van de praktijk opvullen. Op basis van deze informatie kan de personele bezetting verder worden geoptimaliseerd of kunnen de onderwerpen voor bijscholingen van het personeel worden geselecteerd, wat ten goede komt aan de efficiëntie en daarmee de overheadkosten voor de praktijk minimaliseert.
Missie II: Zorg op de juiste plek
Wij zorgen dat alle patiënten in Nederland snel en efficient geholpen worden door de juiste zorgverlener en op de juiste tijd en plaats. Digitaal als het kan, face-to-face als het moet.
Huisartsenpraktijken
Huisartsenposten
Licentiekosten en servicekosten. De licentiekosten worden reeds vergoed door CZ en VGZ > andere verzekeraars zouden moeten volgen.
Er is geen product op de markt die zoals wij AI gebruiken in combinatie met een medewerkersplatform, zodat op het gehele traject dat de patient aflegt tijd wordt bespaard.
In tegenstelling tot andere machines of softwareoplossingen die enkel differentiaaldiagnoses afgeven als spreekuurvoorbereiding en waarbij patiënten zelf besluiten wel of geen afspraak in te plannen, bieden wij dus een uniek patientflowmanagement systeem in combinatie met onze AI-machine. Hierbij beoordelen de assistentes de getrieerde zorgvragen voorafgaand aan het spreekuur. Met behulp van de uitgebreide anamnese en adviezen van het systeem zullen zij zelf besluiten wat voor de patiënt passende zorg is, op welk moment dit moet plaatsvinden en door welke zorgverlener dit kan worden gegeven. De assistentes behouden dus de regie en nemen de eindbeslissing zelf, waardoor de zorg altijd persoonlijk blijft. Vervolgens kunnen zij direct via de sms-module contact leggen met de patiënt om deze vervolgstap af te handelen (bv uitnodiging spreekuurconsult huisarts/assistente, telefonisch consult huisarts/assistente, zelfzorgadviezen of uitslagen doorgeven et cetera). Het systeem heeft dus effect op het gehele traject dat de patiënt aflegt; vanaf het eerste moment van zorgvraag indienen tot afhandeling ervan tijdens bijvoorbeeld het consult. Deze unieke feature biedt dus veel méér dan alleen een spreekuurvoorbereiding voor een huisartsconsult en dit vertaalt zich terug in de uitgebreidere voordelen die onze software biedt ten opzichte van andere systemen op de markt.
Klinik Healthcare Solutions Finland
Over Huisartsen van Nederland
Huisartsen van Nederland is opgericht in 2020 door een huisarts voor huisartsen, vanuit het ideaal om een bijdrage te leveren aan de tekorten in de huisartsenzorg.
Onze oplossing leidt patiënten op een veilige, tijdige en kosteneffectieve manier naar het juiste punt van zorg. Wij helpen huisartsenpraktijken niet alleen met het verbeteren van de toegang tot zorg, maar ook bij het vormgeven van het beheer van de patiëntenstroom en bij de taakherschikking van het personeel. Dit leidt tot een lagere werkdruk bij het praktijkpersoneel en een toename van de zorgcapaciteit.
We vereenvoudigen de toegang tot gezondheidszorg voor patiënten en stellen zorgverleners in staat om middelen efficiënter in te zetten, waardoor het mogelijk wordt om met minder personeel en middelen een betere dienstverlening te bieden, zonder het persoonlijk contact met de patiënt te verliezen.
Wij werken intensief samen met het Finse medische techbedrijf Klinik Healthcare Solutions. Het door hen ontwikkelde systeem is inmiddels geïmplementeerd bij ruim 500 zorgcentra in Finland, Engeland en Nederland. Het systeem kent circa 3.6 miljoen eindgebruikers. De eerstelijnsgezondheidszorg in Finland en Engeland zijn kwalitatief hoogwaardige zorgsystemen en lijken binnen Europa sterk op de Nederlandse eerstelijnszorg. Dit is een van de redenen waarom wij voor de Finse oplossing hebben gekozen.
Er loopt een grote pilot met VGZ om de tijd- en kostenbesparing in NL huisartsenpraktijken in kaart te brengen
Pilot met VGZ en 17 huisartsenpraktijken (65.000 patiënten)
Daarnaast samenwerkingen met diverse praktijken en zorggroepen en huisartsenposten.
Totaal hebben momenteel ruim 130.000 patiënten toegang tot ons systeem in de dagpraktijk en 150.000 in de ANW uren.
De onderzoeksresultaten van de Nederlandse pilot worden binnenkort gepubliceerd.
Ervaring
Met meer dan 5.5 miljoen ingediende zorgvragen verspreid over meer dan 500 zorgcentra in Finland, Engeland en Nederland is er sinds 2016 inmiddels ruime ervaring opgedaan met het systeem. Maandelijks gaan er meer dan 225.000 zorgvragen door het systeem en hebben ruim 3.6 miljoen patiënten toegang tot het digitale triage- en patientflowmanagement systeem. In Nederland hebben inmiddels ruim 280.000 patiënten toegang tot de software. 92% van de gebruikers zegt tevreden tot zeer tevreden te zijn over de software.
Veiligheid
De concordantie in triage tussen het systeem en medische professionals is 98% bij noodgevallen (noodgeval vs non-noodgeval) en 65% op de overige urgenties. 12% van de zorgvragen worden getrieerd als noodgeval versus 30% bij conventionele methoden. Het systeem is dus niet te defensief, zoals veelal het geval is bij de huidige AI-machines die vaak ook direct advies aan de patiënt geven, terwijl de veiligheid is gewaarborgd.
Indien een praktijk of post besluit te willen starten met onze software volgt een implementatietraject. Nadat wij samen de huidige knelpunten en toekomstige wensen hebben geïnventariseerd, zullen wij een gepersonaliseerde platform bouwen zodat deze geheel naar wens aansluit op de bestaande processen binnen de praktijk(en). Dit duurt gemiddeld circa 6 weken. In de tussentijd begeleiden wij met advies over de stappen die genomen kunnen worden met betrekking tot het informeren van patiënten. Zo leveren wij voorbeeldteksten en een filmpje voor op de website, een ontwerp van flyers, tekst voor een mailing aan de patiënten en teksten voor het inspreken van het wachtbandje of voor op het wachtkamerscherm. Ook begeleiden en adviseren wij met de technische vereisten voor optimaal gebruik van het systeem, zoals integratie met de gebruikte patiëntenapplicatie/-platform. Vlak voor de go-live datum zullen wij een training verzorgen voor al het personeel van de praktijk, waarna er goed voorbereid met de medewerkers kan worden begonnen! Het totale onboardingstraject duurt tussen de 4 en 8 weken.
Reeds in gebruik bij ca 30 praktijken en 1 huisartsenpost verspreid over NL, maar met name in Brabant en Drechtsteden gezien het feit dat alleen CZ en VGZ vergoeding geven aan de praktijken
Er worden voortdurend nieuwe features toegevoegd aan de software. Zo is recent videobellen toegevoegd en de mogelijkheid om foto's te uploaden. Op verzoek van praktijken worden er functionaliteiten toegevoegd of verbeterd. Daarnaast wordt er hard gewerkt aan integratie met de HISsen zodat data automatisch overgezet wordt.
Duitsland en Belgie, wij werken reeds samen met Finland en de UK