Hospital Hero app
De app van Stichting Hospital Hero begeleidt kinderen bij hun bezoek aan het ziekenhuis. De app laat kinderen thuis kennismaken met het ziekenhuis en biedt in het ziekenhuis volop afleiding. Zo zorgen wij ervoor dat angst en spanning zoveel mogelijk worden beperkt en handelingen zo fijn en soepel mogelijk verlopen voor kind, ouder en zorgverlener.
Hospital Hero is opzoek naar hulphelden die toegang hebben tot kindergeneeskunde afdelingen buiten de randstad.
Voor veel kinderen en ouders gaat een bezoek aan het ziekenhuis gepaard met stress, spanning en angst. Ook als de handeling zelf geen pijn doet. Zo kan een ogenschijnlijk kleine handeling grote impact hebben op kinderen en angst voor het ziekenhuis of een medische handeling vergroten.
Verminderen van angst en spanning is van groot belang om op korte termijn een positieve ziekenhuis- en zorgervaring te creëren, vertrouwen in medische handelingen en de zorg te vergroten en handelingen fijner en soepeler te laten verlopen. Voor zowel kind, ouder en zorgverlener. Daarnaast kan opname tijd met 20% tot 30% worden verkort als kinderen minder angst en spanning ervaren voorgaand aan een operatieopname.
Huidige interventies (zoals afleiding, helpend taalgebruik en ontspanningsoefeningen) vinden plaats in het ziekenhuis, terwijl kinderen vaak thuis al angst en spanning ervaren en opbouwen. Door ook in te zetten op de momenten voorafgaand aan het bezoek kan veel van de spanning worden beperkt en is er minder tijd en inzet nodig van de al zwaar belaste verpleegkundigen, kinderpsychologen en medische pedagogische zorgmedewerkers.
De Hospital Hero app begeleidt kinderen tussen de 4 en 10 jaar in hun persoonlijke reis naar en door het ziekenhuis. Kinderen kunnen gratis voorafgaand aan hun bezoek de Hospital Hero app downloaden. Ter voorbereiding op het bezoek kunnen kinderen thuis, in hun vertrouwde omgeving, korte filmpjes kijken over bijvoorbeeld de bloedafname of met hun lievelingsdier spelenderwijs het meten en wegen oefenen. Eenmaal in het ziekenhuis kunnen kinderen dieren uit Naturalis zoeken en verzamelen door QR codes te scannen die ‘verstopt’ zijn in de verschillende ruimtes. Zo wordt het leuk om de verschillende kamers binnen te gaan (bloedafname, spreekkamer), leggen zij tijdens één of meerdere bezoeken een dierenverzameling met dierenweetjes aan en leren ze tegelijkertijd spelenderwijs over het ziekenhuis en wat hen te wachten staat. Iedere drie maanden zijn er nieuwe dieren te vinden, waardoor het leuk blijft, ook als zij terug moeten komen. De app is zonder grote aanpassingen in ieder ziekenhuis in te voeren en daarmee makkelijke schaalbaar.
We onderkennen drie doelgroepen
1) Kinderen tussen de 4 en 10 jaar die een eerste afspraak of een herhaalafspraak hebben op de polikliniek kindergeneeskunde.
2) Ouders of verzorgers die zo goed mogelijk hun kind willen begeleiden voorafgaand en tijdens de afspraak in het ziekenhuis maar niet de juiste handvaten hebben.
3) Kindergeneeskunde afdelingen die er naar streven om handelingen zo soepel en fijn mogelijk te laten verlopen, niet onnodig lang te laten duren of niet vroegtijdig afgebroken hoeven te worden omdat het kind te overstuur of gespannen is.
Angst en pijn bij medische handelingen kan leiden tot grote gezondheidsschade bij kinderen op korte en lange termijn, zoals trauma’s en het vermijden van medische zorg. Als zorg traumavrij verloopt met hulp van de Hospital Hero app dan kan dit indirect zorgkosten verlagen op de korte termijn (geen onnodig dubbele onderzoeken, efficiënter inzet kinderpsychologen en medisch pedagogische zorgverleners) en op de lang termijn (voorkomen van noodzaak behandeldingen van trauma, betere therapietrouw).
Het bestaansrecht van de Hospital Hero app is gebaseerd op verkoop aan ziekenhuizen (B2B). Ziekenhuizen betalen eenmalig opstart- en inrichtingskosten (hoogte afhankelijk van de complexiteit van het ziekenhuis) en jaarlijkse licentie kosten (hoogte afhankelijk van het aantal gebruikers). De app is daardoor gratis te gebruiken voor alle kinderen van de aangesloten ziekenhuizen. De ontwikkeling van nieuwe voorbereiding en spelmodules worden deels bekostigd vanuit fondsen, subsidies en sponsoracties, zodat kosten voor ziekenhuizen laag kunnen blijven.
Alternatieve oplossingen richten zich alleen op afleiding (bijv. VR brillen, zoekplaatjes) óf voorbereiding (boekjes, foto boeken) en kunnen meestal alleen worden ingezet in het ziekenhuis.
Hospital Hero combineert meerdere effectieve angst- en stressverminderende strategieën zoals voorbereiding, afleiding en spel in één product. Een all-in one oplossing zonder een ‘one-size-fits-all’ aanpak. Ziekenhuizen kunnen namelijk makkelijk de app laten toesnijden op hun ziekenhuis en zelfs hun eigen mascottes erin meenemen. Daarnaast kunnen ziekenhuizen kiezen welke onderzoeken en andere medische handelingen zij in de app willen hebben. Zo sluit de app naadloos aan bij de zorg die het ziekenhuis biedt en de momenten die in dat ziekenhuis vaak gepaard gaan met angst en spanning.
De basisversie van de app is intellectueel eigendom van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) waar deze is ontwikkeld in samenwerking met het National eHealth Living Lab. Stichting Hospital Hero, opgericht door kinderverpleegkundige Nicole Donkel en eHealth onderzoeker Charlotte Poot, heeft het exclusieve recht om de app te vermarkten en door te ontwikkelen. Nieuwe spellen, functionaliteiten en voorbereiding modules behoren tot het intellectueel eigendom van de stichting.
De Hospital Hero app is bedacht door twee kinderverpleegkundigen van het Willem-Alexander Kinderziekenhuis, het kinderziekenhuis van het LUMC en volledig vanaf de werkvloer tot stand gekomen. Na een succesvolle proefperiode in het Willem-Alexander Kinderziekenhuis, waarin is bewezen dat kinderen, ouders en zorgverleners tevreden zijn met de app en andere ziekenhuizen interesse toonden, is Hospital Hero in augustus 2022 verzelfstandigd tot stichting Hospital Hero. Stichting
Hospital Hero zit in de start-up fase maar groeit hard en beslaat inmiddels 4,5 fte. Het Hospital Hero team heeft vergaande expertise op het gebied van eHealth ontwikkeling, user-centred design, onderzoek, implementatie, co-creatie met kinderen en ouders en werkt nauw samen met de ervaren app bouwers van Zooma.
We hebben tijdens een acht weken pilot op de polikliniek van het Willem-Alexander Kinderziekenhuis de Hospital Hero app in de praktijk getest. Hierbij hebben we de app kwalitatief en kwantitatieve geëvalueerd op gebruik en gebruikerservaring vanuit het perspectief van kind en ouder. Het implementatie proces en verschillende bevorderende en belemmerende factoren hebben we geëvalueerd met alle betrokken zorgverleners.
In de zomer van 2022 is het Juliana Kinderziekenhuis in de Den Haag aangesloten als proeftuin. Met hen hebben we tussentijdse feedback verzameld bij kinderen, ouders en zorgverleners en de implementatiestrategie aangescherpt. Met hulp van een implementatiecoach is met input van alle stakeholders een impactanalyse uitgevoerd. Met de analyse hebben we de potentiële impact op de verschillende stakeholders in kaart gebracht en een meetplan opgesteld. Een volgend stap is om, aan de hand van het meetplan, de impact van de Hospital Hero app op kind, ouder en zorgverlener bij alle aangesloten ziekenhuizen te onderzoeken.
Zorginstellingen
- Willem-Alexander Kinderziekenhuis
- Juliana Kinderziekenhuis
Product ontwikkel partners
- Biodiversity centre Naturalis (content ontwikkelaar)
- Zooma (app ontwikkelaar)
- BoostCartoon ( illustrator)
Onderzoekspartners
- Nationale eHealth living Lab
- Leids Universitair Medisch Centrum
- Technische Universiteit Delft, Faculteit Industreel Ontwerpen
Kinderen vinden het leuk om met de app te spelen, het helpt hen om meer ontspannen te zijn en heeft een positief effect op de ervaren wachttijd. Zorgverleners ervoeren geen extra werkdrukbelasting, konden de app makkelijk inpassen in hun dagelijkse werkzaamheden en gaven aan dat de app een fijne gespreksstarter tussen kind en zorgverlener vormt.
Leerlessen zijn getrokken uit de tussentijdse feedbackmomenten en implementatieboodschappen zijn per stakeholder geformuleerd (bijvoorbeeld ‘wat betekent dit voor mijn werk en wat heb ik eraan’).
Alle resultaten zijn opgeschreven in een wetenschappelijke publicatie, ingediend bij het wetenschappelijke tijdschrift Frontiers of Pediatrics.
We hechten grote waarde aan het implementatieproces. Onze strategie bestaat uit het inzetten van ‘Hospital Hero zorgambassadeurs’. Dit zijn zorgmedewerkers vanuit verschillende functies (artsen, kinderverpleegkundigen, medische pedagogische zorgverlener, kinderpsychologen, doktersassistenten) die als ambassadeur voor Hospital Hero in hun ziekenhuis optreden. Samen met de zorgambassadeurs, kinderen en ouders bedenken en toetsen we nieuwe concepten en ontwerpen. Hierdoor wordt draagvlak vergroot en zorgen we ervoor dat nieuwe ideeën en concepten behoeftegedreven zijn en aansluiten bij de dagelijkse (medische) praktijk.
Door onze ervaring in zorginnovatie en implementatie kunnen wij ziekenhuizen goed begeleiden bij het inkoopproces en de implementatie op de werkvloer.
Op dit moment is de Hospital Hero app in gebruik bij twee academische kinderziekenhuizen. We zijn in gesprek met verschillende andere academische en perifere ziekenhuizen over hoe de app bij hen in te voeren.
Verkozen tot goede doelen project voor de landelijke RTL-actie Project glimlach. Het totaal opgehaalde bedrag voor alle deelnemende projecten bedroeg 2,2 miljoen euro.
Geselecteerd voor het 12 maanden incubatie programma Unlock_ van het Leiden BioScience Park.
Komend jaar gaan we aan de slag om additionele voorbereidingsmodules en spellen te ontwikkelen. In de toekomst kunnen ziekenhuizen afhankelijk van de zorg die ze bieden extra modules aanschaffen (bijv. longfunctie test). Bij alle ontwikkelingen zijn kinderen, ouders en de Hospital Hero zorgambassadeurs actief betrokken.
Angst en spanning tijdens medische handelingen en de impact ervan op kinderen nu en later (bijvoorbeeld de ontwikkeling van prikangst) is een wereldwijd erkend probleem. Komend jaar willen we met twee internationale proeftuinen de internationale schaalbaarheid valideren. Daarnaast kijken we naar mogelijke samenwerkingen met partijen gericht op het verbeteren van ‘kind en ouder’-ervaring in de zorg.