Het Richtlijnenplatform
Maak kennis met Het Richtlijnenplatform. Een digitale tool die samen werken aan richtlijnen, handreikingen en protocollen voor de zorg eenvoudiger, veiliger en efficiënter maakt.
Met het Richtlijnenplatform maken we het sneller en gemakkelijker om zorgrichtlijnen te ontwikkelen en te publiceren. We hopen dat we via de Zorginnovatieprijs meer zorgprofessionals en hun organisaties kennismaken met ons platform en de mogelijkheden die het biedt.

In de gezondheidszorg is het essentieel om goede keuzes te maken tijdens het behandelproces. Meestal gebeurt dit aan de hand van richtlijnen of zorgstandaarden. Het schrijven en beoordelen hiervan gebeurt meestal in verschillende werkgroepen, met professionals die verschillende rollen vervullen, zoals bewerkers, lezers en reviewers. Deze werkgroepen hebben ook steeds andere samenstellingen en doorlopen een officieel autorisatietraject, wat het proces ingewikkeld maakt.
Aangezien deze richtlijnen belangrijk zijn voor de behandeling van mensen, moeten we ervoor zorgen dat alles goed en zorgvuldig verloopt. Werken met losse documenten en deze vervolgens rondsturen is geen optie, omdat dit fouten kan veroorzaken, moeilijk te beheren is en veel tijd kost. Hoe kunnen we dit proces veilig, slim en efficiënt maken?
Maak kennis met het Richtlijnenplatform. Een digitale tool die samen werken aan richtlijnen voor de zorg eenvoudiger, veiliger en efficiënter maakt. Het rondsturen van losse documenten - een foutgevoelig proces - is verleden tijd. Het platform biedt één gedeelde editor, waardoor alle werkgroepleden altijd aan de meest recente versie werken. Verbeteringen kunnen continu worden voorgesteld en doorgevoerd. Aan het einde van het proces kunnen zowel interne als externe stakeholders feedback geven. Zodra de richtlijn is goedgekeurd, kan deze direct gepubliceerd worden met één druk op de knop.
Gebruiker Femke Aanhane, programmamanager bij SKILZ, over het platform: "Werkgroepleden vinden het schrijven aan richtlijnen in de editor van het platform heel handig. Daarmee voldoet het aan een cruciaal criterium."
Door het platform te gebruiken, hebben zorgprofessionals meer tijd en middelen om zich te focussen op de menselijke kant van de zorg. Dat is waar het uiteindelijk om gaat.
Onze zorgoplossing sluit aan op de VWS-missies en helpt op verschillende manieren de Nederlandse zorg te verbeteren en klaar te maken voor de toekomst.
Het Richtlijnenplatform is een digitale innovatie die multidisciplinaire samenwerking gemakkelijker maakt en draagt bij aan het verbeteren van de zorg. De workflows in het platform realiseren een kwaliteits- en efficientieslag. Door een tijdsbesparing van zo’n 40% op het ontwikkelproces en 90% op het publiceren van een richtlijn, blijft er meer tijd over voor de menselijke kant van de zorgvraag.
De doelgroep voor Het Richtlijnenplatform zijn organisaties die een cruciale rol spelen in het ontwikkelen, herzien en publiceren van richtlijnen in de zorgsector in Nederland. Hieronder vallen ook organisaties die de belangen behartigen van verschillende zorgprofessionals, zoals artsen, verpleegkundigen, therapeuten etc. Ook voor organisaties, (tijdelijke) samenwerkingsverbanden en (semi)overheidsinstanties die betrokken zijn bij de totstandkoming en regulering van richtlijnen is Het Richtlijnenplatform een innovatieve professionaliseringsslag.
Het gebruik van het Richtlijnenplatform levert aanzienlijke tijdswinst op voor richtlijnpublicatie en de procesbegeleiders/adviseurs die daarbij betrokken zijn. Gebruik van het platform door Akwa GGZ en SKILS toont aan dat procesbegeleiders/adviseurs tussen de 30% en 40% tijd besparen dankzij de workflow van het platform. Bij een werkweek van 36 uur betekent dit een tijdsbesparing van 11 tot 14,5 uur per week. Dit betekent dat het hele proces van richtlijnontwikkeling sneller kan verlopen en er meer tijd vrijkomt voor andere belangrijke taken.
Een ander belangrijk voordeel is dat publicatie van een richtlijn met één druk op de knop is gerealiseerd. Vergeleken met een handmatig proces, levert dit een tijdsbesparing van ongeveer 90% op. Voorheen duurde het gemiddeld 40 uur om de richtlijn over te zetten van Word naar een CMS en deze vervolgens netjes op te maken. Het Richtlijnenplatform zet de richtlijn in één keer klaar voor publicatie, zonder handmatig overzetten en opmaken. Dit zorgt voor snellere publicatie en een aanzienlijke vermindering van de werklast voor de betrokken teams. Deze tijdsbesparing levert direct een kostenreductie op in het richtlijnontwikkelproces.
Het verdienmodel voor het Richtlijnenplatform is gebaseerd op drie pakketten die het gebruik van het platform toegankelijk maken voor organisaties, afhankelijk van het aantal richtlijnen dat ze willen publiceren. Elke organisatie kan kiezen voor een pakket dat past bij hun behoeften, waarbij ze tegen een vast maandelijks bedrag toegang krijgen tot de functies van het platform. Ook geeft dit model organisaties de flexibiliteit om hun pakket gemakkelijk op te schalen wanneer dat nodig is.
Er zijn andere aanbieders die bepaalde fasen van het richtlijnproces ondersteunen. Er is echter geen oplossing in de markt dat op deze manier compliant is aan het samenwerkdeel van de AQUA-Leidraad en waarbij het publiceren met 1 druk op de knop naar je eigen website de standaard is.
Vertrouwd door grote namen:
Het platform heeft zich al bewezen voor organisaties als Akwa GGZ en SKILZ, die er inmiddels ruim 8 jaar gebruik van maken. Afgelopen jaar hebben V&VN en RIVM hun vertrouwen in het platform uitgesproken en zich aangesloten als nieuwe gebruikers.
Efficiënter ontwikkelproces:
Bespaar tot 40% van je tijd tijdens het ontwikkelproces, zodat je sneller resultaten kunt boeken en minder tijd kwijt bent aan administratieve taken.
Sneller publiceren:
Publiceer richtlijnen 90% sneller dan voorheen op je eigen website, waardoor je meer tijd overhoudt voor inhoudelijk werk en sneller kunt reageren op nieuwe ontwikkelingen in de zorg.
Compliant met de AQUA-Leidraad:
Zorgt dat je samenwerkproces de AQUA-Leidraad volgt, de standaard in de zorg.
Gemakkelijke samenwerking, zonder extra kosten:
Werk eenvoudig samen met zowel interne als externe partners, zonder extra kosten zoals bij andere tools.. Dit bespaart je niet alleen geld, maar maakt samenwerking ook eenvoudiger.
Alles veilig op één centrale plek:
Werk samen op één centrale digitale locatie, zodat je altijd zeker bent van een goed beveiligde en georganiseerde werkomgeving.
Het volledige intellectueel eigendom en merkrecht behoren tot Freshheads B.V.
Het Richtlijnenplatform is een initiatief van Freshheads, de online platformspecialist van Nederland met ruimt 20 jaar ervaring.
Acht jaar geleden ontwikkelde Freshheads een richtlijnenplatform voor Akwa GGZ, en enkele jaren later voegde SKILZ zich erbij. Het huidige Richtlijnenplatform is opgebouwd uit de ervaringen van Akwa GGZ en SKILZ. We zien de jaren dat zij het platform gebruikten als een pilotfase voor het nieuwe, zelfstandige Richtlijnenplatform. Recent hebben we verschillende organisaties verwelkomd die nu gebruikmaken van de tool. Op basis van hun feedback gaan we het platform verder verbeteren en innoveren.
Akwa GGZ en SKILZ
Gebruiker Janneke, projectmanager bij Akwa GGZ, over het platform: “Dankzij dit platform gaat het geven van feedback en het autoriseren van nieuwe richtlijnen veel sneller, zonder dat de kwaliteit eronder lijdt.”
Berekeningen op basis van de ervaringen laten zien dat procesbegeleiders 30% tot 40% tijd besparen, waardoor ze meer aandacht kunnen geven aan andere belangrijke taken. Alle erkende richtlijnen, gebaseerd op wetenschap en praktijkervaring, zijn snel toegankelijk op de publieke kant van het platform. Dit betekent dat zorgverleners altijd de beste en meest actuele richtlijn binnen handbereik hebben. De richtlijnen zijn samen in de editor van het platform opgesteld en zijn cruciaal voor het waarborgen van kwaliteit in de zorg.
Wanneer een organisatie kiest voor het platform, zorgen we ervoor dat alles klaar is om het platform te gebruiken. Dit omvat het instellen van de omgeving, het plaatsen van het logo en het toegankelijk maken van de domeinnaam voor alle gebruikers. We voegen de eerste gebruikers toe, meestal de beheerders/administrators, en organiseren een kick-off sessie om uitleg te geven en vragen te beantwoorden. Daarnaast helpen we de websitebeheerder waar nodig om de richtlijnen te publiceren.
We blijven het platform doorontwikkelen. Door in gesprek te gaan met alle gebruikers bepalen we wat hun proces het meest ondersteunt en dus de meeste waarde toevoegt.
Het Richtlijnenplatform is inmiddels door verschillende organisaties in gebruik:
- Akwa GGZ
- SKILZ
- Verenso
- NVAVG
- RIVM
- V&VN
-
Het Richtlijnenplatform bevindt zich nu in een fase waarin er actief gewerkt wordt in het platform en waar we door gebruikservaringen leren waar we kunnen verbeteren. Op basis van deze ervaringen vormen we een functionaliteitenlijst waar we in het komende jaar aan kunnen werken, om het platform nog beter aan te laten sluiten op de organisaties die het gebruiken.
We onderzoeken ook hoe artificiële intelligentie op een toegankelijke en veilige manier kan worden ingezet. Bijvoorbeeld om het platform een basistekst voor een richtlijn te laten genereren. Een andere optie is een teksthulp te implementeren die zinnen beter laat lopen. Of die een richtlijn omzet naar taalniveau B1 of B2.
We optimaliseren op dit moment op basis van gebruikservaringen, op basis daarvan kunnen we in de toekomst andere (internationale) markten verkennen. Op dit moment focussen we ons alleen op zorg- en welzijnsorganisaties binnen Nederland. We blijven in de toekomst