Happi
Happi is een ziekte- en patientspecifiek platform dat kennis, gemak en vertrouwen geeft in de omgang met ziekte en gezondheid. De health-appie Happi is de alles-in-1 app voor patienten waarmee ze alle zaken rondom ziekte en gezondheid kunnen managen.
Als gevolg van de smartphonificatie van de maatschappij, komt kennis en data steeds meer bij de client/ gebruiker te liggen. Deze democatisering is de laatste decade aan de zorg voorbij gegaan. Terwijl juist daar een bundeling van data en kennis bij de gebruikers zal leiden tot een betere kwaliteit van zorg. Inzicht in deze data zal bij gebruikers ook leiden to meer oog voor preventie van ziekte en dus een betere gezondheid.
Op dit moment is de kennis van ziekte en in mindere mate van gezondheid nog steeds het domein van de ziekenhuizen of huisarts. Zoals ook kennis over geneesmiddelen zich bij de apotheek bevindt. En de patient moet steeds opnieuw bij iedere silo langs wanneer er een probleem is of de medicatie op is. Om nog maar te zwijgen van gezondheidsgerelateerde initiatieven zoals geestelijke of lichamelijk welbevinden die ook erg versnipperd zijn.
Happi is het platform dat patiënten kennis gemak en vertrouwen geeft in de omgang met hun chronische ziekte door alles wat hiervoor nodig is te bundelen in de alles-in-1 "Health appie" Happi. Van monitoring op afstand tot medicatie bestellen tot 2-wekelijkse berichten van de patiëntenvereniging. Allemaal mogelijk via het Happi platform.
Het Happi concept is van toepassing op alle patiënten met een chronische aandoening. Op dit moment is Happi beschikbaar voor:
- hiv: er zijn 20.000 geregistreerde hiv-patiënten in Nederland welken bijna allemaal behandeld worden met medicatie (bron: Stichting HIV Monitoring).
- huid: er zijn ruim 1,2 miljoen patiënten met de huidziekte psoriasis en eczeem (bron: CBS)
- hematologie: er zijn 55.000 patiënten in Nederland met een hematologische vorm van kanker (bron: Integraal KankerCentrum Nederland).
Voor 2021 gaan we als apps nog toevoegen:
- Happi Hepar (lever): 25% van de volwassen Nederlandse heeft een vette leverziekte waarvan 25% (ruim 900.000 Nederlanders) de ernstige vorm NASH heeft (bron: 5. https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/overgewicht/cijfers-co…)
De Happi app en het Happi platform voor zorgverleners wordt gratis ter beschikking gesteld. Er wordt dus geen licentie aan ziekenhuizen gevraagd voor gebruik ervan.
Happi richt zich als verdienmodellen op het creëren van waarde in de app door toevoegen van diensten. De huidige 2 verdienmodellen zijn:
- data-analytics: verkoop van analyses op ons Happi DataLab aan farmaceutische bedrijven
- medicatie-verkoop: via Happi wordt medicatie verkocht waarbij de verdiensten voor Happi zijn gelijk aan iedere openbare apotheek.
Happi creëert met zijn nieuwe propositie als dienstenleverancier een nieuw speelveld waarbij nog weinig concurrentie aanwezig is. Andere spelers richten zich op het ondersteunen van het zorgpad vanuit het ziekenhuis door het aanbieden van vragenlijsten of thuismetingen. Andere meer generieke partijen richten zich als PGO op het ondersteunen van basisprocessen in het ziekenhuis en gegevensuitwisseling. Dit zijn allemaal partiële zaken die Happi ook faciliteert en daarmee ook concurreert. Echter Happi gaat stappen verder door innovatief nieuwe diensten daaraan te koppelen en creëert een alles-in-1 app van waaruit de patiënt zijn gehele ziekte kan managen.
Zonder Happi moet een patiënt verschillende apps gebruiken om kennis en data omtrent zijn ziekte te vergaren en is de patiënt geen eigenaar van zijn data.
Innovatief is dat het enerzijds verschillende silo's voor de patient samenbrengt zodat het managen van ziekte en gezondheid vanuit 1 app in 1 oogopslag mogelijk wordt. Zo kan een patient medicatie bestellen, contact hebben met zijn zorgverlener en inzicht verkrijgen hoe actief zijn ziekte is. Maar Happi gaat daarin nog een stap verder door bestaande modaliteiten te vernieuwen. Zo hebben we met Games for Health de Patient Reported Outcome Measures (PROMs) vernieuwd door dit in de vorm van een sympathiek gesprek te laten verlopen. Dus geen standaard vragenlijsten maar een chat-gesprek wat wetenschappelijk bewezen leuker en makkelijker voor patiënten is. Ook voegen we elementen toe binnen het sociale domein zoals contact met de patiëntenvereniging en een game tegen eenzaamheid.
Het intelectueel eigendom behoort toe aan de Stichting HappiApp. Het beeldrecht van Happi in binnen de benelux vastgelegd.
Stichting HappiApp is eigenaar van de Happi app en wordt bestuurd door 2 enthousiaste dokters met passie voor innovatie en digitalisatie. De app is gebouwd door het digitale bureau E-Sites (Breda) en voor verschillende features werken we samen met Games for Health (Eindhoven).
De Pilotfase is Happi al voorbij. We zijn in de opschalingfase.
Patiëntenverenigingen: hiermee wordt nauw samengewerkt. Allereerst omdat zij van gebruikers feedback krijgen die ze aan ons doorgeven. Daarbij stuurt de hiv-vereniging 2-wekelijks een nieuwsbericht via Happi die ruim 800 gebruikers bereikt.
Farmaceutische bedrijven: steunen Happi vanuit maatschappelijke betrokkenheid en geloof in vernieuwing van de zorg. Naar de toekomst is het DataLab voor hen een belangrijke bron voor real life patiëntendata die ze op een andere manier niet verkrijgen .
Zorgverleners in ziekenhuizen: als zorgverleners staan we middenin de ziekenhuiszorg en spreken met met veel vakgroepen over implementatie van Happi. De corona-crisis heeft zorg op afstand enorm versneld. Het Happi Portaal voorziet hierin.
Apotheek Amsterdam: samen met een apotheek in Amsterdam zorgen we voor landelijke medicatie-levering van via de Happi app bestelde medicatie.
Mediquest (trusted third party voor DataLab): Verzorgen voor ons de hosting van het Happi DataLab. Na toestemming van de gebruiker wordt data hier gepseudonimiseerd opgeslagen.
Zowel tijdens de ontwikkeling van de Happi-app MVP als tijdens de eerste pilot-uitrol in het OLVG-ziekenhuis hebben we feedback van patiënten verzameld via een gestandaardiseerde vragenlijst. Het onderzoek is uitgevoerd door een zorgconsulent die niet betrokken was bij het Happi app-project.
1. Feedback tijdens ontwikkeling
Twee derde van de deelnemers gebruikte Happi op een Iphone terwijl de rest Android gebruikte. Over het algemeen waren gebruikers erg tevreden over de app met een Net Promotor Score (NPS) van 67.
Vragen over de tevredenheid over specifieke componenten van Happi worden weergegeven in bijgesloten grafiek. De vragen werden gescoord op een Likert-schaal (1 - 5) van zeer onvoldoende (1) tot zeer voldoende (5). Grijze balk - neutraal; oranje balk = voldoende; blauwe balk = zeer bevredigend.
Naast de standaardvragenlijsten was er de mogelijkheid om een open tekstveld in te vullen. Enkele opmerkingen worden hieronder weergegeven.
Positieve opmerkingen over Happi door ons patiëntenpanel:
- Alles
- Informatief, gemakkelijk toegankelijk na installatie. Ik vind het privacy- en beveiligingsgedeelte erg belangrijk en goed om te lezen / kennen in Happi. De animatie was te lang, waardoor patiënten mogelijk hun aandacht zouden verliezen.
- Vele opties. Voorbereiding op uw consult en de mogelijkheid om al uw gegevens over hiv op uw telefoon op te slaan. Het ziet er geweldig uit en is gebruiksvriendelijk.
- Mooi design, duidelijke app, makkelijke taal. Mogelijkheid om een pil-alarm in te stellen en informatie over medicatie tijdens het reizen (tijdsverschil).
2. Feedback tijdens uitrol
De eerste 9 patiënten werd gevraagd om uitgebreide kwalitatieve en kwantitatieve feedback te krijgen. Een algemene beoordeling van 6,9 (op een schaal van 1-10) werd gegeven op de vraag "In hoeverre zou u het gebruik van HAppiApp aanbevelen"? Interessant genoeg scoorde een van de patiënten 3 (met een schaal 1-10) op deze vraag, terwijl hij / zij hoge scores gaf voor ontwerp, functionaliteit en kwaliteit van informatie en verwacht gebruik (3-4-4-4 op een 5-puntsschaal) . De verklaring was dat hij of zij Happi niet zou aanbevelen uit angst voor stigma.
Er zijn meer gedetailleerde vragen gesteld over ontwerp, functionaliteit, informatie en verwacht gebruik waarvan de scores in bijgevoegde tabel zijn weergegeven.
Onze implementatiestrategie is gericht op 2 doelgroepen:
1) patienten: hiervoor werken we samen met patientenverengingen die via hun (social) media kanalen aandacht besteden aan Happi. Daarnaast gebruiken we folders/ flyers en social media campagnes zelf om Happi bij patienten onder de aandacht te brengen.
2) zorgverleners: als dokters hebben we een goed netwerk in het veld en werken per ziekte-specifieke Happi app ook samen met een specifieke champion uit het veld (een dermatoloog voor Happi Huid en een hematoloog voor Happi Hemat). Wij allen houden praatjes voor vakgroepen en werken nauw samen met enthousiaste vakgroepen in een soort koplopergroep.
- Eind december 2020 hebben we >4500 downloads en >650 deelnemers aan het Happi DataLab
- we hebben de Vintura Impact in Healthcare 2019 en de gouden DIA award 2020 gewonnen
- Happi is gepresenteerd op verschillende nationale en internationale congressen (bijv. Mobile Health congres; Nederlandse Internistendagen; wereld aids congres, congres van Nederlandse vereniging voor dermatologie) en er is aandacht aan besteed in verschillende medische tijdschriften.
Voor 2021/2022 staan op onze roadmap verschillende nieuwe features:
- in samenwerking met Games for Health implementeren we een game tegen eenzaamheid
- in samenwerking met Games for Health ontwikkelen we games voor gezond gewicht en gezonde voeding
- we gaan patienten zichzelf laten benchmarken tegen andere anonieme deelnemers aan het Happi DataLab zodat inzicht van eigen ziekte en gezondheid ten opzichte van peers leidt tot positieve gedragsverandering
- we gaan medicatie bestellen in alle apps optimaliseren
Voor Hiv hebben we op korte termijn al een internationale groei-ambitie. We hebben de Happi app gekoppeld aan de cloud software van Compu Medical Group (CGM) en willen we begin 2021 lanceren in Duitsland.
Verder zijn er gesprekken voor vertaling van Happi in het Italiaans en starten van een wetenschappelijke studie aldaar. Tenslotte, willen we een internationale studie met Happi starten in 3 Europese landen (Nederland, Duitsland en Zwitserland).