Gezondheidszorg 'nieuwe stijl'
Mijn innovatie bestaat uit een artikel, waarin ik achterliggende oorzaken van de moeizame samenwerking tussen de holistische zorgsector en de reguliere zorgsector heb uitgewerkt. Dit artikel zou ik graag willen gebruiken als uitgangspunt voor het aanzwengelen van een debat over het zoeken naar een gezondheidszorg 'nieuwe stijl' in het belang van de zorgconsument.
I. Hoe komt het dat de samenwerking tussen de holistische zorgsector en de reguliere zorgsector in de gezondheidszorg zo moeizaam verloopt?
II. Wat is nodig voor verbetering van de samenwerking tussen de holistische zorgsector en de reguliere zorgsector in de gezondheidszorg?
Samenwerking tussen de holistische sector en de reguliere sector in de gezondheidszorg
In eerste instantie bestaan de doelgroepen uit de reguliere sector en de holistische sector. Voor deze doelgroepen wil ik uitgangspunten voor een verbeterde samenwerking zichtbaar maken en bespreken, alvorens tot daadwerkelijke uitvoering van een betere samenwerking over kan worden gegaan.
In tweede instantie bestaat de doelgroep uit de zorgconsumenten, die baat hebben bij een optimale gezondheidszorg 'nieuwe stijl', waarbij zowel de holistische sector als de reguliere sector daadwerkelijk goed samenwerken.
1a. Kostprijs van mijn artikel als product: nihil.
+
1b. Uurtarief voor het optreden als speaker tijdens een voordracht of het begeleiden van een debat: 100 euro.
2. Inkomsten uit de voorgestelde pilot: uurtarief: 60 euro + vergoeding voor de te gebruiken middelen.
Voor zover mij bekend heb ik geen concurrenten.
Mijn product zou ik willen verspreiden en gebruiken om het debat met direct betrokkenen (zorgprofessionals, bestuurders in de zorg, beroepsverenigingen kenniscentra, zorgverzekeraars etcetera) aan te zwengelen - nadat mijn artikel is bestudeerd - voor het zoeken naar een optimale gezondheidszorg 'nieuwe stijl' in het belang van de zorgconsument.
Het debat heb ik inmiddels aangezwengeld! Graag zou ik partijen - die nog niet hebben gereageerd - willen uitnodigen zich aan te sluiten bij het debat door een e-mailbericht te verzenden aan isabelle@kiconnection.nl.
Innovatief is het gegeven dat de oorzaken van de moeizame samenwerking tussen de holistische sector en de niet-reguliere sector nog nimmer zijn geduid en besproken tussen partijen.
Als schrijver van mijn artikel - dat als product voor de zorginnovatieprijs dient te worden beschouwd - beschik ik over het auteursrecht.
Als eigenaar/directeur beschik ik over een Europees merkrecht van het logo van mijn onderneming KiConnection.
Het product maakt een onderdeel uit van de dienstverlening van mijn eigen onderneming KiConnection onder de noemer 'healing & training'. Ik ben zelf directeur/eigenaar van mijn onderneming KiConnection, welke onderneming is ingeschreven bij de KvK onder nummer 54147387 en gevestigd te Roosendaal. In mijn onderneming is één persoon werkzaam.
In het verleden (circa 7 jaar geleden) heb ik met het Care Innovation Center een onderzoeksvoorstel over de onderlinge samenwerking tussen beide sectoren besproken. Destijds is gebleken dat er onvoldoende intrinsiek gemotiveerde belangstelling voor dit onderwerp is.
In 2021 heb ik veel verschillende partijen in de zorg (= ook een pilot) mijn SWOT-analyse doen toekomen. Naar aanleiding daarvan heb ik vooral gesproken en gecorrespondeerd met verschillende spelers uit de reguliere en niet-reguliere sector in de zorg, de media, onderwijsinstellingen, de politiek, VWS, en een uitgever van het juridische handboek (Asser) over de WGBO.
Hoe breng ik kinesiologie - ook bij wijze van pilot - in concreto onder de aandacht?
Graag zou ik ook als kleinschalig pilot tegen betaling werkzaamheden willen verrichten in een verzorgings- of verpleeghuis, waar op de ene afdeling patiënten met Covid-19 aanwezig zijn en op de andere afdeling geen patiënten met Covid-19 aanwezig zijn. Mijn werkzaamheden als noodmaatregel bestaan uit het ondersteunen van het immuunsysteem met middelen uit de holistische sector (geen medicatie) van zorgpersoneel en de mensen in een verzorgings- of verpleeghuis op de afdeling waar geen Covid-19 heerst gedurende een periode van 3 weken. Zowel het zorgpersoneel als de mensen in een verzorging- of verpleeghuis moeten vanzelfsprekend bereid zijn om hieraan mee te werken. Ik denk aan een groep van circa 10 mensen.
Momenteel ben ik nog steeds verbaasd over het feit dat tot op heden geen enkele partij uit de markt zich heeft aangemeld voor de voorgestelde pilot. Deze pilot kan beschouwd worden als 'practice based evidence' voor niet-reguliere noodmaatregelen, die beschikbaar worden gesteld aan zorgconsumenten in de huidige Covid-pandemie. Deze pilot kan ook in een andere setting worden ingezet. Wie heeft belangstelling voor deze pilot?
Het Care Innovation Center heb ik in het verleden betrokken bij mijn onderzoeksvoorstel. Mogelijk zou het Care Innovation Center (CIC) en/of het INVK (Instituut voor Kennisoverdracht) als partner(s) - met de reguliere sector als achterban - nu een rol kunnen spelen bij het organiseren van seminars, workshops, debatten, overlegstructuren over de moeizame samenwerking.
In 2021 heb ik gesprekken gevoerd met het RBCZ over de inhoud van mijn artikel en de uitwerking daarvan. Het RBCZ heeft als overkoepelend orgaan inmiddels ook met alle betrokken beroepsorganisaties uit de niet-reguliere sector gesproken over de inhoud en uitwerking van mijn artikel. In de afgelopen periode heeft men gewerkt aan een nieuwe consumentenwebsite.
In het verleden (ruim 7 jaar geleden) heb ik een onderzoeksvoorstel over de samenwerking tussen beide sectoren besproken met het CIC. Echter volgens het CIC zou de reguliere sector daar destijds nog niet klaar voor zijn. Nu is het anders. Er worden inmiddels een aantal holistische principes door de reguliere sector omarmt. Ook ontwikkelingen in de markt en de gezondheidszorg dwingen tot het optimaliseren van de onderlinge samenwerking. De zorgconsument weet de holistische sector te vinden. De huidige gezondheidszorg kan geoptimaliseerd worden door een goede onderlinge samenwerking.
Een goed voorbeeld van het positief onder de aandacht brengen van de niet-reguliere zorgverlener in de reguliere zorgsector is de volgende ontwikkeling. Met ingang van 1 december 2021 is mijn nieuwe reclamecampagne voor KiConnection van start gegaan. Op interactieve beeldschermen in de wachtkamers van de afdelingen radiologie en nucleaire geneeskunde in het Bravis ziekenhuis te Roosendaal is een beeldcommercial van mijn praktijk voor kinesiologie en energetische therapie zichtbaar. Ik ben blij met het gegeven dat de holistische c.q. natuurgeneeskundige sector op deze manier binnen de reguliere zorg op een positieve wijze onder de aandacht wordt gebracht bij de zorgconsument!
Graag zou ik de volgende aanbevelingen - voortvloeiend uit mijn onderzoek - willen delen met betrokken spelers in de zorgsector en als uitgangspunt voor overleg en verdere stappen in een vervolgtraject willen hanteren:
I. Financiële argumenten (vanuit zorgverzekeraars en fiscus) spelen een relevante rol bij de wijze waarop de holistische sector wordt beoordeeld. De geldstromen dienen vanuit overheidswege eerlijker verdeeld te worden. Zeker nu de zorgconsument in toenemende mate gebruik maakt van de diensten van de holistische sector.
II. Wijziging van de negatieve beeldvorming over de holistische sector is noodzakelijk. Niet zo zeer het denken in termen van bewijs, maar basale kennisoverdracht over de werkwijze van de holistische sector, zou daaraan kunnen bijdragen. Actieve participatie vanuit de holistische sector zelf bij het bepalen van de juiste koersrichting is daarbij geïndiceerd. Denk daarbij aan een eigen normen- en begrippenkader in beleidsdocumentatie als uitgangspunt voor de holistische dienstverlening in plaats van de thans gehanteerde maatstaf met de min of meer als een mantra klinkende terminologie 'veilig en bewezen' in het kader van de zogenoemde PLATO-documentatie.
Overigens is in de reguliere geneeskunde ook lang niet alles 'veilig en bewezen'. Wat is bewijs? Als jurist kan ik een heel boek over bewijsvoering schrijven.
De btw-discussie (wie krijgt wel of geen btw-vrijstelling), de zogenoemde Plato-documentatie, nieuwe wetgeving zoals de wkkgz (klachtenregeling en tuchtrecht), medische basiskennis en nascholingen zijn stappen geweest in de professionalisering van de holistische sector. Bij deze stappen is het normatieve kader uit de reguliere sector helaas 1 op 1 toegepast op de holistische sector. Dit verdient veel meer maatwerk! Zorgverzekeraars en de reguliere sector dienen zich daar meer bewust van te worden.
Effectiviteit van een holistische behandeling dient centraal te staan vanuit het eigen normenkader van de holistische sector zelf, waar de 'taal' die men spreekt begrepen wordt. De reguliere sector en zorgverzekeraars kunnen daar - zonder kennis van zaken - geen oordeel over vellen, maar dat wordt helaas vaak wel gedaan. Zorgverzekeraars en de reguliere sector dienen het normen- en begrippenkader uit de holistische sector veel meer te erkennen.
Overigens heeft het RBCZ, zijnde het overkoepelende orgaan van de holistische sector, de afgelopen jaren hard gewerkt aan het thema 'veilig en bewezen'. Er zijn voldoende artikelen in het vakblad verschenen over nut en effect van holistische therapieën. Daarnaast is er ook een databank beschikbaar met vele wetenschappelijke artikelen over holistische therapieën. Op deze manier wordt de meerwaarde van de holistische sector zichtbaar gemaakt.
III. De natuurgeneeskundige sector heeft daadwerkelijk een meerwaarde te bieden aan de huidige gezondheidszorg. De huidige gezondheidszorg is vooral gefocust op de fysieke component van klachten. De holistische sector is niet alleen gefocust op de fysieke component van klachten, maar ook op de mentale, emotionele en spirituele (zingeving) component van klachten. Opgemerkt wordt dat deze kennis veel meer omvattend is dan het voeren van een gesprek met de cliënt over deze aspecten met invoelend vermogen. Met andere woorden: er valt nog veel gezondheidswinst te behalen door het inschakelen van de holistische sector in de huidige gezondheidszorg.
IV. De reguliere zorgsector heeft veel te bieden voor wat betreft de aanpak van klachten op fysiek niveau, maar is ook veel gericht op symptoombestrijding van klachten. In de holistische sector staat symptoombestrijding niet centraal, maar het zoeken naar de oorzaak c.q. oorzaken van klachten en de mogelijkheden voor herstel daarvan. Reden waarom de rol van de holistische sector, zowel in preventief stadium als in later stadium bij ziekteverschijnselen van relevante betekenis kan zijn. Op dit gebied is eveneens veel gezondheidswinst te behalen door het inschakelen van de holistische sector in de huidige gezondheidszorg.
V. Preventief inschakelen van een niet-reguliere zorgverlener in de eerstelijns zorg is zinvol, voor de cliënt, maar ook in financieel opzicht kan veel geld worden bespaard door een aanpak van klachten in vroegtijdig stadium ter voorkoming van verdere medische handelingen.
VI. Herstelopties van klachten uit de holistische sector zijn duurzaam gelet op het feit dat geen medicatie wordt gebezigd. Oftewel: goed voor mens en milieu.
VII. De reguliere sector is niet of nauwelijks geschoold in voeding en de werking daarvan, waarbij de rol van vitaminen en mineralen relevant is. De holistische sector c.q. natuurgeneeskundige sector heeft specifieke kennis in huis over voeding, waarbij de rol van vitaminen en mineralen van cruciaal belang is. Ook op dit terrein valt veel gezondheidswinst te behalen door het inschakelen van de holistische sector in de huidige gezondheidszorg.
VIII. De meerwaarde, die de holistische sector te bieden heeft, dient op basaal niveau onder de aandacht te worden gebracht bij de reguliere zorgsector, zodat de mogelijkheden van onderlinge samenwerking daadwerkelijk gerealiseerd kunnen worden.
IX. De zorgconsument is gebaat bij het op grotere schaal kunnen maken van een keuze voor een zorgprofessional uit de niet-reguliere sector, al dan niet naast het inschakelen van een reguliere zorgprofessional.
Implementatiestrategie:
I. Begeleiden van seminars, workshops, debatten en/of overlegstructuren met betrokken spelers in de zorg en andere relevante partijen, waarbij mijn SWOT-analyse en aanbevelingen (zie mijn onderzoeksresultaten onder pilot) centraal staan.
Het opstellen van stappenplan voor de onderlinge samenwerking en het motiveren van de sectoren om vervolgens ook tot daadwerkelijke uitvoering daarvan over te gaan zou wenselijk zijn. Een goede samenwerking tussen beide sectoren biedt toegevoegde meerwaarde voor de zorgconsument als eindgebruiker.
II. P.r.-acties met betrekking tot de specialisaties van mijn vakgebied. Ik zou ook graag - in samenwerking met een partner(s) - nadere informatie over de verschillende disciplines uit de holistische sector c.q. natuurgeneeskundige sector willen verstrekken, zodat de reguliere sector een beter beeld krijgt van de holistische sector.
Mijn innovatie is gevalideerd doordat het een samenvatting van de inhoud van gesprekken met vakgenoten in de loop der jaren over de onderlinge moeizame samenwerking tussen beide sectoren betreft, de rol als verbinder tussen beide sectoren in het kader van mijn ontwikkelingstraject tijdens mijn geaccrediteerde beroepsopleiding kinesiologie op hbo-niveau relevant is gebleken en kinesiologie wordt vergoed door de zorgverzekeraars.
Mijn innovatie is geïmplementeerd doordat ik reeds p.r.-acties op touw heb gezet tijdens verschillende vakbeurzen en in de nieuwsbrieven van mijn onderneming, een bijdrage over kinesiologie op mijn LinkedIn profiel heb geplaatst, de samenwerking tussen de sectoren onder de aandacht heb gebracht met een onderzoeksvoorstel in het verleden bij het CIC, kinesiologie onder de aandacht heb gebracht bij de reguliere sector tijdens het event "Gezondheid. Mij een zorg!?" en mijn SWOT-analyse in 2021 heb verspreid onder betrokken partijen in de zorg. Tijdens het event "Gezondheid. Mij een zorg!" en de workshops daaraan voorafgaand is mij gebleken dat mijn specialisatie kinesiologie in het geheel nog niet bekend is bij de reguliere sector.
Zie mijn productpresentatie, waarin ik in het kort heb omschreven wat kinesiologie inhoudt. Deze tekst heb ik enige tijd geleden op mijn LinkedIn pagina gepubliceerd.
Niet-reguliere zorgverlener in de zin van artikel 1 van de wkkgz (wet kwaliteit klachten- en geschillenregeling in de zorg) kan de praktijk voortzetten in de huidige lock down.
Het strijden voor de rechtspositie van de niet-reguliere zorgverlener is niet zonder slag of stoot gegaan en heeft op de valreep voor het einde van dit jaar resultaat opgeleverd.
De door mij aangevoerde juridische argumentatie tijdens de lockdown begin 2021 - als zijnde een uitvloeisel van mijn artikel gebaseerd op deze zorginnovatie - is gehonoreerd!
Alle zorgverleners, die gecategoriseerd kunnen worden onder artikel 1 van de wkkgz, - waaronder ook zorgverleners uit de niet-reguliere sector worden gecategoriseerd - kunnen de praktijk voortzetten in de huidige lockdown.
Een en ander is in een debat in de Tweede Kamer op 21 december 2021 door demissionair minister Hugo de Jonge uitdrukkelijk bevestigd.
Acties om samen te werken en kennis over te dragen met betrekking tot de dienstverlening van mijn onderneming als niet-reguliere zorgverlener staan centraal.
Ook een breed debat op gang brengen tussen de beide zorgsectoren kan mooie innovatieve samenwerkingen opleveren, die een meerwaarde opleveren voor de zorgconsument. Dit vereist een open mind en intrinsiek gemotiveerde belangstelling van beide sectoren. Er moeten ook een paar 'harde noten' gekraakt worden. De huidige pandemie dwingt tot een dergelijke samenwerking. Alle mogelijke oplossingen, die bijdragen aan het ondersteunen van het immuunsysteem, moeten worden aangedragen. Tot op heden blijven de oplossingen uit de holistische sector helaas onderbelicht. Meer kennisoverdracht en p.r. is nodig.
Daarenboven zou ik graag met betrokken spelers uit de beide sectoren willen werken aan een stappenplan voor verbetering van de positie van de niet-reguliere zorgverlener.
Graag zou ik aansluiting willen zoeken bij 'Integrative Medicine' (vrij vertaald: Integratieve Geneeskunde). Een kijkje over de grenzen leert bijvoorbeeld dat het in Zwitserland gebruikelijk is om naast de huisarts een kinesioloog te consulteren. Een mooi voorbeeld uit de praktijk, waarbij zorgverleners uit de niet-reguliere sector en de reguliere sector elkaar op een goede manier aanvullen in het belang van de zorgconsument.