Genus Care. Verbinding & Zorg
Hallo, ik ben Genus,
Ik ben de slimme digitale fotolijst. Familie, vrienden en zorgverleners kunnen via de Genus app foto’s met mij delen en beeldbellen. Op ieder moment van de dag kan je contact met mij opnemen en ik ben geschikt voor beeldschermzorg zowel intramuraal als extramuraal.
Ik ben ook alert als het gaat om gezondheid en veiligheid. Ik signaleer onregelmatigheden en alarmeer indien nodig.
Zo zorg ik voor rust en inzicht in de situatie van de cliënt, zonder inbreuk te maken op privacy.
Door mij wordt eenzaamheid verminderd en ik zorg dat ouderen zo lang mogelijk verantwoord thuis kunnen blijven wonen. Ik ben Genus, via mij zijn familie, vrienden en zorg altijd dichtbij.
Eenzaamheid, zelfredzaamheid en veiligheid zijn de grote thema's in de ouderenzorg van vandaag en morgen.
De maatschappij vergrijst in snel tempo. In 2035 zal 25% van de Nederlanders boven de 65 zijn. In delen van Oost-Nederland gaat dit sneller vanwege wegtrekkende jongeren. Deze trend zet voorlopig door [1]. Intussen wordt van ouderen verwacht dat zij zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Eenzaamheid komt om de hoek kijken als een partner wegvalt of de sociale kring kleiner wordt. De COVID-crisis en de lockdown hebben dit uitvergroot.
Eenzame ouderen zijn kwetsbaar; zij zijn minder actief en verslechteren sneller dan ouderen die een actief sociaal leven hebben. Met minder sociaal contact blijft (dreigende) verslechtering onopgemerkt waardoor de oudere ten onrechte geen zorg ontvangt en een toekomstige crisissituatie wordt gecreëerd die zowel belastend is voor de oudere als hogere zorgkosten veroorzaakt.
Door deze ontwikkelingen neemt de druk op de ouderenzorg enorm toe. Tegelijk gaat de ouderenzorg, mede door de coronacrisis, gebukt onder een nijpend en structureel tekort aan gekwalificeerd zorgpersoneel en hebben mantelzorgers moeite de zorg op te vangen. Dit probleem wordt de komende jaren alleen maar groter.
De inzet van technologie is noodzakelijk om de eenzaamheid tegen te gaan en de zorg bereikbaar en betaalbaar te houden.
Technologie biedt mogelijkheden om ouderenzorg betaalbaar te houden en te verbeteren, bijvoorbeeld als middel voor zorg-op-afstand. Ook kunnen ouderen met technologie op afstand in contact blijven met hun sociale omgeving. Er zijn echter twee uitdagingen.
Ten eerste is omgaan met technologie voor veel ouderen lastig, zeker als zij een beperking hebben. Ter illustratie: in Nederland zijn 2,4 miljoen mensen boven de 75 jaar met verminderde motorieke vaardigheden en 3,3 miljoen 65-plussers met verminderde of slechte dieptewaarneming.
Daarnaast ontwikkelt 1 op de 3 vrouwen en 1 op de 7 mannen uiteindelijk een vorm van dementie. Ten tweede stranden veel eHealth-oplossingen in de uitrolfase. Ouderen hebben te weinig zelfvertrouwen om met de techniek om te gaan en zorgverleners hebben het te druk om nieuwe oplossingen te testen en in te bedden in de dagelijkse praktijk. Zo is beeldbellen al 10 jaar mogelijk maar wordt het nog zeer weinig in de (ouderen)zorg gebruikt.
Veelgenoemde barrières voor de adoptie van beeldschermzorg zijn gebrek bij bereidheid zorgverleners en patiënten, gebrek aan training en gebrek aan procesintegratie[2]. Daarnaast wordt het implementatie- en adoptieproces ervaren als te disruptief en complex voor de al zwaar belaste zorgverlening[3].
De vraag is hoe te komen tot een laagdrempelige technologische oplossing die voor cognitief kwetsbare ouderen geschikt is, voor de zorg toegevoegde waarde levert en voor zorgverleners praktisch en makkelijk is te integreren in het zorgaanbod.
[1] PBL, Regionale bevolkings- en huishoudensprognose 2019-2050, belangrijkste uitkomsten, p. 16 en 17.
[2] Bokolo, A. J. (2020). Exploring the adoption of telemedicine and virtual software for care of outpatients during and after COVID-19 pandemic. Irish Journal of Medical Science (1971-), 1-10.
[3] Smith, A. C., Thomas, E., Snoswell, C. L., Haydon, H., Mehrotra, A., Clemensen, J., & Caffery, L. J. (2020). Telehealth for global emergencies: Implications for coronavirus disease 2019 (COVID-19). Journal of telemedicine and telecare, 26(5), 309-313.
Middels een uniek digitaal fotolijstje met sensoren worden ouderen en familie dichter bij elkaar gebracht om eenzaamheid te verkleinen en een digitaal oogje in het zeil te houden.
Via de app worden (professionele) mantelzorgers op de hoogte gesteld wanneer er hulp nodig is.
Consumenten markt (direct):
- Kinderen met ouderen op afstand
Zakelijke markt (indirect):
- Thuiszorg organisatie
- Zorginstelling
- Zorgcentra met kortdurend verblijf
- Elke andere doelgroep welke voordeel heeft bij meer contact en een digitaal oogje in het zeil (gehandicapten - dementie - intramurale zorg etc)
- Zorgverzekeraar
- Gemeente
Verkoop van het Frame en een maandelijks abonnement.
Prijs van fotolijst: EUR 385
Genus App op IOS/Android: Gratis
Maandelijks abonnement fotolijst: vanaf 10.95
De propositie van Genus Care is uniek op de Europese markt.
De concurrentieanalyse (beschibaar op aanvraag) laat zien dat Genus Care als enige hoog scoort op zowel geschiktheid voor zorg-op-afstand (o.b.v. functionaliteit en inzicht voor de zorgverlener) als voor laagdrempeligheid in gebruik voor de oudere.
Er is geen alternatief dat beeldschermzorg voor deze grote groep ouderen toegankelijk maakt.
Het concurrentieoverzicht voegt daar de prijsdimensie aan toe. Daaruit blijkt dat de aanschafprijs voor de Genus Care hardware (iets) hoger is dan voor andere seniorenproducten, maar dat Genus Care de meeste functionaliteit heeft. Ook is het abonnementsbedrag voor Genus lager dan alternatieven met minder functionaliteit.
Verder valt op dat alleen Telecare Support en De Heer Medicaom beeldbellen combineren met sensoren en een alarmknop. Telecare Support is echter een medisch product voor permanente videobewaking in zorginstellingen. Het mist de sociale kant die Genus Care wel heeft; het ontvangen van foto’s en communiceren met familie. Dat verlaagt de drempel voor ouderen om het product te gebruiken en draagt bij aan het verminderen van eenzaamheid.
Medicom heeft een beeldbelapp voor ouderen en combineert dat met de mogelijkheid om door het hele huis sensoren op te hangen. De navigatie van de app is echter veel complexer dan bij Genus Care. Bovendien is het invasief en kostbaar om het huis vol te hangen met sensoren; bij Genus Care zijn deze in de fotolijst zelf verwerkt. De abonnementsprijs voor Medicom is met sensoren hoog en maakt de propositie daarom al snel duurder dan die van Genus Care.
In ons onderzoek zijn de volgende partijen meegenomen: Leef Samen - Telecare Support - De heer Medicon - Senioren TAB - Digicontact - Compaan - Kwebbel - Femly - Care servant - Boomerweb - Anne4Care.
Doordat Genus een positief zorg product is word het goed geaccepteerd door de ouderen. Het brengt familie en vrienden dichterbij elkaar waardoor er meer ruimte is voor mantelzorg.
Daarnaast kan de professionele zorg kosten besparen door onnodige bezoekjes te vermijden (even beeldbellen bij een hulp vraag - pilinname op afstand - op afstand in de gaten houden of iemand is opgestaan).
Met de Genus fotolijst kunnen ouderen langer thuis wonen.
Genus Care bestaat uit een digitale fotolijst die een tablet en verschillende sensoren bevat. De fotolijst is gemaakt om op een centrale plek in het huishouden te staan, altijd zichtbaar en dichtbij op de tafel of de kast. Met de Genus smartphone applicatie kunnen familie, vrienden en zorgverleners foto’s en berichten aan de oudere sturen en met de oudere beeldbellen.
Kenmerk 1:
Omdat de fotolijst altijd aan staat zijn de foto’s en berichten direct zichtbaar voor de oudere. Doordat de oudere via Genus regelmatig verrast worden met een foto of een videogesprek zijn ze een stuk opgewekter. Trots laten ze de foto’s zien en zijn via Genus nog meer betrokken bij speciale familie momenten
Kenmerk 2:
Simpel beeldbellen: Simpel te gebruiken, zonder “oor in beeld”. Door de gebruiksvriendelijkheid van Genus is beeldschermzorg ook mogelijk voor cliënten die niet digitaal vaardig zijn.
Kenmerk 3:
Deze sensoren geven via de app real-time informatie over de omstandigheden in de woning, zoals over beweging, de hoeveelheid licht of geluid en over de luchtkwaliteit. Daarmee kunnen familie, vrienden en zorgverleners bijvoorbeeld zien of hun naaste vandaag is opgestaan en de gordijnen open heeft gedaan.
"Als ik via de Genus app zie dat een cliënt ’s nachts vaak uit bed is geweest vraag ik daar tijdens mijn bezoek even naar. Zo kunnen we bespreken of de nachtelijke onrust op te lossen is."
Kenmerk 4:
Verder heeft de fotolijst een contactknop, waarmee de oudere direct zelf contact kan leggen met de sociale kring, ook in geval van nood.
Kenmerk 5:
Wekelijkse reminder om contact op te nemen. De familie wordt geactiveerd om (meer) contact op te nemen met de (groot)ouder
Kenmerk 6:
Privacy en veiligheid
Genus Care waarborgt de privacy van de gebruiker conform de AVG. De gebruiker bepaalt zelf wie er toegang heeft tot de sensordata en wie er alleen mag bellen of foto’s versturen. Het systeem is gesloten, zodat niemand van buitenaf contact kan leggen met de fotolijst zonder dat de gebruiker daar eerst toestemming voor heeft gegeven. Genus gebruikt geen social media services van bijvoorbeeld Google, Facebook of Amazon en deelt geen data buiten het eigen netwerk.
Het design van het product, de UI en UX en alle software algoritmes zijn het intellectueel eigendom van Genus Care.
Genus is een samenwerking tussen 3 partijen met uitgebreide kennis van sensoren, datamodellen, productcreatie en softwareontwikkeling.
Zowel op app als cloud niveau brengt Genus Care een multifunctioneel team samen om tot een uniek product te komen.
In 2021 is er voor de verkoop en marketing in zowel Nederland als Belgie een exclusieve samenwerking aangegaan.
In 2022 verwachten wij 2 fulltimers in dienst te hebben met een externe FTE voor de software ontwikkeling.
In 2023 verwachten wij het team uit te breiden tot 5-7 FTE met additionele functies in sales/marketing/logistics/finance en ontwikkeling.
In 2022 zullen bij de distributeur in NL 2-3 FTE aan het werk zijn.
Bij verschillende organisaties zijn de units getest.
Het grootste aantal zijn ouderen welke "in de wijk" wonen, maar er is ook intra-muraal getest.
Daarnaast is er een pilot met een geestelijk gehandicapten organisatie.
De meeste testen zijn ondersteund door interne innovatie managers en een externa partij (Louis Bolk instituut / UT)
Liberein Enschede - test faciliteit
Universiteit Twente - data analyse
Mennistererf Zaandam - pilot plek
Pennemes Zaandam - pilot plek
Louis Bolk Instituut - onderzoeks buro
WIJZ Zwolle - pilot plek
De eerste feedback is vooral een bevestiging van ons product concept geweest. Het gebruiksgemak, speciaal voor de ouderen, is ondertussen wel verbeterd naar aanleiding van de feedback van de pilot.
Daarnaast is er veel aandacht geweest voor het product design - deze feedback is meegenomen in het uiteindelijke ontwerp.
Via de distributeur worden ten eerste ouderen zorg instanties aangeschreven. Via deze professionele route kan het product verder worden verbeterd en wordt het concept Genus als merk sterk in de markt gezet.
Andere markt segmenten worden via relevante distributie partijen met ervaring in de branche aangegaan.
Ook de consument markt direct worden aangegaan. Ten eerste via het eigen online platform en online retailers als Bol.com - Amazon - Wehkamp en meer. In een later stadium eventueel ook traditionele retail zoals electronica winkels en ouderen winkels.
Geselecteerd voor innovatie paviljoen door Dutch Health
Geselecteerd voor deelname aan Social Grow Mantelzorger waarbij Genus is gepositioneerd als oplossing voor de mantelzorg
Wij hebben het volgende op onze roadmap staan.
Software
- Valpreventie middels slim gebruik van sensor data
- Voice alarm
- Vraagstelling via Genus
- Dashboard functie voor ondersteuning planning en communicatie thuiszorg
- Integratie met 3e partijen (zoals Homies van Achmea) voor het verder opschalen en uitbreiden van alarmeringen
Hardware
- 4G Alarm buttons welke automatisch verbinden met Genus
- Waterdichte val sensor
Data analyse
- Sensor data analyse met als doel om preventief zorg te leveren.
Het doel is om een globale organisatie op te zetten. Jill Mulder heeft hier veel relevante ervaring in.
Er zijn reeds wat contacten gelegd in het buitenland en er zijn actieve gesprekken voor Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koningrijk, Scandinavie en Australie.