Bepper Balance Methode
De methode helpt coaches om hun cliënten zelf te laten zien, voelen en ontdekken hoe het anders kan. Het werkt volgens een structuur met visuele en tastbare tools. Het bevordert overzicht, inzicht en eigenaarschap bij de cliënt. De coach/ begeleider krijgt snel inzicht, is snel bij de kern van het probleem en kan doelgericht aan de slag.
- Meer exposure in binnen- en buitenland.
- Mensen binnen zorg- en onderwijsinstelling die willen toepassen.
- Middelen om op te schalen zodat dat ik anderen kan inwerken ook de trainingen te verzorgen.
Een gesprek met een cliënt die 'ergens last van heeft' in welke zin dan ook, is serieel. Voordat de cliënt alles heeft verteld wat een rol speelt bij zijn probleem of keuze, is de tijd voorbij, is het onderwerp gewijzigd of zijn er veel manieren om dat wat echt moeilijk en gevoelig is, uit de weg te gaan. Hierdoor duurt het lang om dat wat de blokkade oplevert voor de verandering die gewenst en/of nodig is, helder te krijgen. Cliënten die moeilijk bij hun gevoel komen, het lastig vinden te vertellen, moeilijk oogcontact maken, veel 'in het hoofd zitten' kunnen ook niet snel inzicht geven in dat wat hen blokkeert om keuzes te maken, gedrag te veranderen of iets 'anders' te voelen.
Met de Bepper Balance Methode laat de cliënt op het bord zien wat het eerlijk beeld is van de innerlijke beleving. Het werkt parallel, dus laat alles zien dat een rol speelt. Het is laagdrempelig en flexibel, dus cliënten schrijven zelf, in eigen handschrift en eigen bewoording, wat zij als onderdeel zien van een probleem. De cliënt krijgt hierdoor nooit het idee dat hij 'afwijkt' van de norm, omdat er geen voorbeelden of lijstjes worden gegeven. Cliënten die het gevoel hebben geen invloed te hebben of voor een moeilijke keuze te staan, kunnen hierdoor in hun kracht komen omdat ze zelf kunnen ontdekken en mogelijkheden zien. Ze voelen dat ze invloed hebben en worden eigenaar van hun verandering. De Coach of begeleider kan veel sneller zien waar de kern van een probleem zit en de cliënt effectief helpen die verandering te realiseren die de cliënt wenst of die nodig is.
Missie I: Leefstijl en leefomgeving
In 2040 is de ziektelast als gevolg van een ongezonde leefstijl en ongezonde leefomgeving met 30% afgenomen.
De Bepper Balance Mehthode laat mensen zien hoe de dingen die ze doen wel of geen invloed hebben op wat hun doel is. Hierdoor kunnen ze daarvan bewust worden en andere keuzes maken.
Missie II: Zorg op de juiste plek
Met de Bepper Balance Methode kunnen mensen ontdekken en delen wat ze nodig hebben en wat ze zelf kunnen doen. Ze kunnen, ook zonder veel woorden, inzichtelijk maken waar hun behoeftes liggen en hoe ze zo veel mogelijk kwaliteit van leven kunnen nastreven en realiseren.
Missie III: Mensen met chronische ziekten
Het leren omgaan met een chronische ziekte of aandoening, zelf of als mantelzorger / naaste, kan machteloosheid en afhankelijkheid met zich meebrengen. Door met het Bepper Bord te werken kan iemand ontdekken waar wel invloed mogelijk is en wat daarvoor nodig is. Het gevoel van afhankelijk zijn kan daardoor afnemen. Het geeft overzicht en rust in plaats van dat dingen je overkomen en overspoelen.
Missie IV: Mensen met dementie
Het is moeilijk een samenhangend verhaal en ook consequent beeld te krijgen van iemand die dement is en de behoeftes en gevoelens die iemand heeft te ontdekken en de ruimte te geven. Op het Bepper Bord kan iemand op speelse wijze herinneringen in kaart brengen, emoties daaraan verbinden en vertellen zonder de houvast kwijt te raken.... delen is fijn en fijne dingen ophalen is waardevol. Net als behoeftes, ook die kunnen zo in kaart worden gebracht.
Iedereen vanaf 6 jaar die kan lezen, schrijven en/of tekenen. Dat is een hele brede groep maar ervaring heeft inmiddels duidelijk aangetoond dat het bij kinderen, jongeren, volwassenen, hoogopgeleiden, laagopgeleiden, mensen met ASS, mensen met allerlei soorten problemen, kan helpen.
Preventief bij (keuze-)stress en werk-privé-balans.
Preventief bij invloed en verbetering communicatie en samenwerking
Snelheid in bereiken doel of inzichtelijk maken waar effectief aan gewerkt kan worden
Eigenaarschap dus meer eigen regie en minder 'afhankelijk' en afwachtende houding bij cliënt
Kostprijs voor bepper borden hout, bepper borden magnetisch en team-kit is op dit moment nogal afhankelijk van inflatie en levering van materialen. Op dit moment is de kostprijs van materialen iets minder dan de helft van de vraagprijs.
Verdienmodel zit hem vooral in het geven van trainingen. Hierop maak ik de meeste winst, vooral als de groepen groter worden en digitalisering qua training blijkt prima te werken.
Geen concurrentie op dit gebied. Het probleem wordt nu vooral of niet opgelost of met veel tijd en inspanning. In plaats van bijvoorbeeld een gesprek van een uur, kun je nu een goede ingang vinden als hulpverlener in een half uur én de cliënt al iets laten ontdekken/anders beleven, zodat die zich ook al echt gehoord voelt, gezien voelt en geactiveerd is.
Tastbare tools.
Visuele tools.
Unieke manier van bevragen en onderzoeken door UIT te zoomen ipv NAAR het probleem TOE in de gesprekken.
Cliënt zelf laten ontdekken
Ook digitaal mogelijk (kan nog verbeteren) via het Online Bepper Bord.
Ja, Bepper heeft Merkrecht, Modelrecht en Auteursrecht op alles wat met de methode te maken heeft.
Patentbescherming is helaas niet mogelijk omdat het geen technische vinding is.
Op dit moment een BV met DGA . Daarbij zijn er ± 50 personen die na de training te hebben gevolgd, de methode actief in hun praktijk gebruiken. Doelstelling is om dit uit te breiden, ook meerdere trainers op te leiden en te hebben als partner van Bepper, en ook internationaal de methode te introduceren.
In de pilotfase (al voorbij qua start) namen 6 professionals deel. 2 Intern Begeleiders, 3 coaches en 1 mediator. Deze 6 deelnemers hebben na de training in hun eigen beroepspraktijk allemaal 12 cliënten een sessie gegeven. De helft van deze sessies/gesprekken was met de Bepper Balance Methode en de andere helft zonder, dus op de reguliere wijze. De cliënten hebben vooraf een meting gekregen in de vorm van een in te vullen formulier. Ook achteraf kregen zij een formulier. Ook is na elk gesprek door de professionals een vragenformulier ingevuld.
In totaal zijn in de onderzoeksfase 57 cliënten gehoord en 6 professionals. Deze data zijn verwerkt en geëvalueerd met de betrokken professionals. Daarna is de training verfijnd en als 'volwassen' training van een volwassen methode in de markt gezet.
Zie de 6 professionals hierboven in het onderzoek. Ook veel test-sessies met het bepper bord gehad bij TNO, ZonMW en vele zorgprofessionals, met name van begeleiders van gezinshuizen, autismecoaches, intern begeleiders en heel veel life coaches. Tot nu toe is iedereen zeer positief en blij verrast geweest.
Er zijn natuurlijk ook praktische partners, die Bepper Bord 2.0 produceren en dergelijke... de productie heeft inmiddels een wat professionelere aanpak maar was in het begin allemaal handwerk van de bedenker.....
Siginificante verbetering t.o.v. overzicht dat cliënt ervaart t.a.v. probleem. (voor hoe cliënten het hebben ervaren, zie opmerkingen onderaan de Professional-bevindingen.)
Een opsomming van opmerkingen van professionals uit het onderzoek;
• Snel antwoord gevonden.
• Snel resultaat. Meerdere aspecten tegelijk zien maakt duidelijker.
• Maakt openen van coachgesprek makkelijker.
• Ik vind het geweldig om de bewustwording van keuzes zo zichtbaar te
krijgen.
• Goede manier om haar gedachten wat af te remmen door langzaam te
laten werken. Gaf zichtbaar rust.
• Ik zag dat cliënte via het bord duidelijk kreeg wat haar zo bezig houdt en
wat ze anders wil.
• Ze had het nodig om concreet te krijgen wat het voor haar betekent om
haar ik meer centraal te stellen.
• Het gaf aan wat voor innerlijke dialogen en belemmeringen nog spelen
die direct zichtbaar worden.
• Ook intuïtie speelt een duidelijkere rol.
• Het gaf meer inzicht en dwong tot verder nadenken.
• Ik vind het ook voor mezelf wel fijn om niet alleen dingen te vertellen,
maar ook om te laten zien.
• Het wordt tastbaarder in plaats van dat je de informatie alleen met een
verhaal overbrengt.
• Ik vond het lastig deze vraag positief te stellen omdat het om het boos
worden gaat.
• Ik krijg iedere keer weer bevestigd dat je met het bord snel inzicht hebt.
• Het toepassen van helpende gedachten is een vervolgstap. Dat is van
toegevoegde waarde.
• De kinderen waren enthousiast en betrokken. Ze vroegen er later nog
een keer naar.
• Het is mooi te zien en te ervaren bij cliënte hoe ze via eigen
bewoordingen haar eigen onderzoek doet en tot eigen verbanden komt.
• Het maakte veel concreet in een breed begrip als plezier en wat ze mist
en naar verlangt.
• Het kind vond het fijn om bezig te zijn tijdens het gesprek. Het maakte
het geheel inzichtelijk.
• Snel resultaat.
• Je hoeft minder te onthouden.
• Op zich fijn, maar is soms ook wel afhankelijk van cliënt.
• Ik vind het steeds leuker en krijg het ook beter in de vingers.
• Client kwam niet echt los, ging heel erg lopen nadenken.
• Ik zou bijna durven beweren: hoe intellectueler en cognitiever de cliënt,
hoe groter het Eureka! moment en het gevoelsmatige van Bepper wordt
ervaren.
• Ik kan beter gerichte vragen stellen.
• Snel resultaat. Ik heb minder vragen nodig dan met "normale" sessie.
• Focus blijft op coachvraag gericht.
• Het Beppebord houdt je bij de les en maakt het makkelijker bij de cliënt
te blijven.
• Het hielp duidelijk bij formuleren, taalondersteuning.
• Zichtbaar langzamer werken hielp mij tempo te beheersen.
• 9 aspecten waren goed om even verder te denken. Anders was het bij 4
aspecten gebleven.
• Het zoomt meer in op onderdelen die invloed hebben op haar
hoofdvraag waardoor er overzicht ontstaat en eigen inzichten, intuïtie
en gevoel kreeg daardoor ook meer ruimte bij mijn cliënt.
• Het levert dialoog op over welke keuzes ze kan gaan maken en wat zij
werkelijk wil veranderen en hoe ze dat gaat doen.
• Zij gaf zelf aan dat het proces van supervisie nodig was om nu in te
kunnen zoomen op praktisch concrete stappen en keuzes maken. Ben
het daarmee eens.
• Weging is van toegevoegde waarde.
• Het wordt inzichtelijk voor het kind.
• Ik krijg iedere keer weer bevestigd dat je met het bord snel inzicht hebt.
• Je moet de juiste vragen stellen om de juiste interactie te krijgen.
• De betrokkenheid was veel groter.
• Ik merk dat het meer eigenaarschap oplevert bij de cliënt waardoor de
impact van eigen onderzoek dieper gaat.
• Ze kon met het bord zelf op onderzoek uit, ze was zo helder hoe ze met
de aspecten kwam en hoe zij de gems wilde verdelen, intuïtie kreeg ook
een plek die ze kon benutten.
• Het maakte het geheel inzichtelijk. We konden prioriteiten stellen.
• Minder inspanning om zelfde resultaat te behalen.
• Cliënte raakte wel uit haar hoofd, ze kon het niet allemaal 'weg'-
redeneren.
• Deze cliënt is altijd zeer diplomatiek en van de 'neutraal'-antwoorden.
Dat kan dus niet met het Bepper-bord. Leerzaam en inzichtelijk.
Ervaring van Cliënten die deelnamen in het onderzoek;
Omdat ik het nu beter snap
• Leuk om te doen
• Omdat ik na de sessie wist wat te doen
• Verhelderend, visuele bevestiging van mijn keuze.
• Inzichtelijkheid en consequenties van keuzes.
• Duidelijk, visueel, gestructureerd.
• Ik ben een beelddenker. Het wordt mij duidelijker als ik mijn eigen keuzen
kan zien.
• Leuk en weet ik Mn eigen mening. Geeft inzicht.
• Was tastbaarder voor me en meer zichtbaar, wat belangrijk voor me is
• Het visualiseren van mijn eerder verworven inzichten geeft mij via het
bord overzicht in wat ik wil veranderen.
• Het visualiseren maakt concreet waar ik de verandering wil inzetten en de
urgentie en noodzaak komt meer binnen.
• Visueel, snel inzicht.
• Best duidelijk makend
• Iets duidelijker
• Ik vond het ook best moeilijk
• Het gaf mijn meer inzicht en overzicht in de punten die voor mijn keuze
belangrijk zijn.
• Het was gezellig en leuk. Fijn om tijdens het kletsen iets op te schrijven.
• Het was leuk om het hier samen over te hebben. Het was fijn. Fouten
maken mag en geeft niet.
• Omdat dan kan je beter zien welke je het leukst vindt
• Leuk.
• Ieder voor zich en toch samen.
• Moeilijker nadenken. 9 is best veel.
• Het is fijn om te verkennen wat met de hoofdvraag in verband staat.
• Geeft overzicht en vermeerderd inzicht.
• Je kan overzichtelijk en visueel zien hoe het/je er voor staat. Ik ben een erg
visueel persoon.
• Omdat het overzichtelijk is.
• Voelbaar en van mezelf, eigen regie.
• Is concreter, haalt het uit je hoofd?
• Moest erg nadenken
• Het gesprek vooraf bevestigde via het bord wat ik wel al wist.
• Een speelse manier, waar je veel opdrachten mee kan uitwerken.
• Het geeft je heel veel, heel tastbaar wat het oplevert. Ook veel
confronterender. Heel duidelijk!
• Ik weet dat niet zo goed, vindt t gewoon fijn omdat ik het nu snap.
• Vind ik leuk.
• Antwoord vrij snel gevonden.
• Visuele maakt dat je aspecten niet vergeet in je gesprek.
• Het zal mij wel hebben geholpen maar niet zo inzichtelijk voor mij omdat
beeld zegt meer voor mij.
• Maakt het zichtbaar en ik schrijf wat op.
• Het geeft meer duidelijkheid.
• Als onderdeel in de supervisie is het een helpend instrument.
• Blijft zelfde als zonder.
• Nu moest ik iets doen dat was best gek. Voelde niet als gewoon kletsen.
Maar ik kon wel zien wat ik dacht.
• Het visualiseert nog meer dan wanneer je iets tekent. Het is flexibel en
dwingt me dieper na te denken over de criteria die van belang zijn.
• Ik vind een gewoon coachgesprek fijner.
• Leuk dat we allemaal iets mochten doen en niet alleen kletsen.
• Omdat je het daar beter op zien.
• Doen is leuker. Je kunt het ook zien.
• Het maakt het concreet in waar ik meer energie aan wil geven.
• Omdat het meer overzicht geeft en zichtbaar is.
• Omdat ik met mijn handen en niet alleen met mijn hoofd iets kan doen,
wat beter werkt voor mij.
• Visueel is altijd fijn!
• Meteen duidelijk voor je en zichtbaar.
• Alle 2 (met en zonder Bepper) is goed, het bord maakte het nog eens
concreter
Gebeurt al. Na de training gaan gebruikers aan de slag en kunnen feedback en/of input vragen van de trainer en online oefenen tijdens terugkom-oefen-sessies via Zoom die enkele keren per jaar plaatsvinden.
± 50 gebruikers nu die getraind zijn. Sommige mensen zijn aan de slag zonder training, alleen met boek en bord.
Bij gezinshuizen, coachpraktijken, basisscholen, voortgezet onderwijs, jeugd en jongeren werkers/ggz en meer waarvan ik het niet kan zien.....
Dit is de eerste keer dat ik deze methode voor iets aanmeld waarbij je iets kunt 'winnen' behalve resultaat ;-)
Verbeteren van digitale versie van het Bepper Bord
De training deels als e-learning aanbieden voor bepaalde stappen
De training en boek en alles in het Engels vertalen/aanpassen.
Ja, op dit moment in gesprek over 1 of 2 trainingen via gezondheidscentrum in Phoenix Arizona (US) die in April 2023 gaan plaatsvinden als het allemaal lukt.....
Ambities zijn er zeker maar kost tijd en focus en geld en dat gaat langzaam want tot nu toe alleen geïnversteerd wat ik zelf hiermee verdien en door weinig salaris te trekken uit de onderneming ;-)