Artsplanner rekent een fee per afspraak aan zorgverleners. Deze fee varieert per type zorgverlener, en bestaat uit een gering percentage van de omzet per afspraak (tussen 0,8% en 2,5%). Volgens een onlangs gehouden enquête worden zorgafspraken in 2020 voor meer dan 50% online of via een app gemaakt voor een gemiddeld tarief van 30 cent per afspraak . Dit bedrag uit onze enquête is ook in lijn met succesvolle business modellen uit het buitenland - alhoewel systemen niet 1-op-1 te vergelijken zijn. Het instaptarief voor eerste lijn zorgverleners is EUR 0,25 per geplande afspraak. Wij zijn namelijk van mening dat de zorg ook betaalbaar moet blijven. In onderstaande tabel is een vergelijking te vinden tussen eerste lijn zorgaanbieders. Het maandelijkse tarief voor zorgverleners komt bij deze prijs uit op ongeveer EUR 40-50 per maand, een fractie van het maandloon van een secretaresse.
Voor 2e en 3e lijn zorgverleners, veelal werkzaam in ziekenhuizen geldt een tarief van EUR 1,00 per afspraak. De gemiddelde inkomsten van een ziekenhuis zijn EUR 100+ per afspraak. Daarnaast zijn de kosten voor het implementeren van Artsplanner in ziekenhuizen vele malen hoger dan bij een individuele zorgverlener. En hier is het verwerken van een verwijzing en het beter kanaliseren van de zorg een belangrijk punt.
Ons verdienmodel is gebaseerd op waar de kosten nu ook gemaakt worden, bij de zorgverlener. Een secretaresse en patiënt besteden gemiddeld 5 minuten aan het plannen van een afspraak. Dit kost 1.70 euro, exclusief materiële kosten zoals telefoon, PC, software. Het belletje zelf kost ongeveer 10ct. Meestal wordt 15% van deze afspraken gewijzigd of afgezegd en worden additionele kosten gemaakt. Vaak wordt ook nog een brief gestuurd met postzegel (2e lijn), soms wel twee: dit kost inclusief manuren minimaal 90ct. En afspraken worden vergeten. Per afspraak in de zorg wordt minstens 3 euro uitgegeven.
Onze pilot-deelnemers hebben toegestemd voor Artsplanner te gaan betalen.