2Tango.Signs
We maken 2Tango.Signs, een tool gemaakt door ervaringsdeskundige autisten, om digitale gebarentaal voor autistische kinderen mogelijk te maken, met hun ouders, beste vriend en/of begeleider.

Over het waarom van de neuro(a)typische vertaalcomputer: waarom, praten op jullie neurotypische manier, niet altijd het antwoord kan zijn voor ons Autisten.
Een op de 100 mensen is autistisch, en hebben gedurende de eerste helft van hun leven ervaren hoe moeilijk communicatie kan zijn, met mensen die dat niet zijn. Autisten communiceren op een ander manier dan ‘normale’, ook wel ‘neurotypische’ mensen, en dit komt omdat onder anderen het fysieke brein van een neuroatypisch persoon, ook wel autist of ASDer, anders in elkaar zit. Dit zorgt voor veel problemen in interactie met anderen, want deze ´vertalingen´ sluiten niet optimaal op elkaar aan, en er is nog geen ‘neuro(a)typische vertaalcomputer’ ontwikkeld. Dit zorgt ervoor dat ASDers vaak de wereld erg ingewikkeld vinden, en het voeren van een gesprek als een uitputtende uitdaging kunnen ervaren. Dit wordt ook gedurende de jeugd versterkt door de vele ‘sociale missers’ die voortkomen uit een onvoldoende begrip en vermogen om in te spelen op sociale situaties. Sommige autisten spreken zelfs niet (dit heet non-verbaal), of zelden hierdoor, of ervaren dit als een hindernis voor het grootste deel van hun leven.
Ook zorgt dit verschil, aan de andere kant, ervoor, dat ´de wereld´, of specifieker, de ouders, veel moeite hebben om te begrijpen wat er in de binnenwereld van de ASDer schuil gaat en daarom moeilijker rekening kunnen houden met de ander.
We maken 2Tango.Signs, een 'neuro(a)typische vertaalcomputer' tool gemaakt door ervaringsdeskundige autisten, om digitale gebarentaal voor autistische kinderen mogelijk te maken, met hun ouders, beste vriend en/of begeleider. Het bestaat uit onderdelen: 'Social Signing' Autisme-vriendelijke-taal, Zelfmanagement App en een virtuele ASS-istent AI.
De specifieke doelgroep van 2Tango.Signs zijn kinderen met Autisme en hun ouders, door de app ontwikkelen we een communicatiemiddel dat
- Ouders inzicht geeft in de emoties, gedrag en behoefte van kinderen, die dit onvoldoende kunnen uiten in verbale boodschappen. Hierop kunnen zij in bepaalde scenario’s hun eigen gedrag of reacties op het autistische kind aanpassen.
- Kinderen de mogelijkheid om te delen wat er in hen leeft, zonder geforceerd te worden door de voor hen dysfunctionele maar dominante standaard van de maatschappij (het verbale gesprek, met relatief snelle reactie verzoeken).
- De ouder-kind relatie aanvullen met mogelijkheden tot ondersteuning van het kind, en hierin via de toool het perspectief van samenwerken te hanteren. Hierin kan het kind aangeven wat er aan de hand is, wat nodig is van de ander, en hoe het kind ondersteund kan worden in contactvormen, of juist in het ontbreken hiervan.
- De tool kan ingezet kan worden door hulpverleners, coaches, begeleiders voor het op maat maken van zorg en het inventariseren van behoeften.
- De tool kan ingezet kan worden als dataverzameling voor wetenschappelijk onderzoek naar gedrag, emotionele staat en behoeften voor Autistische kinderen.
We verkopen jaarabonnementen aan ouders die gekoppeld zijn aan de accounts van autistische kinderen. We volgens hiermee het zakelijk voorbeeld 'autiplan', na uitgebreid marktonderzoek bleek dat zij de enige manier te pakken hebben, om continuiteit, upgrades, offshoots, en groei te faciliteren.
Er is wel een markt voor apps rondom autisme. Geen van deze apps gaat over de functionaliteiten en de oplossingen die wij bieden. Er is geen concurrentie omdat geen vergelijkbare oplossing op de markt is.
Wel hebben we concurrentie van neurotypische communicatie systemen, die het op 'de verkeerde manier' doen, maar een dermate marktaandeel in communicatieapps heeft, dat het realiseren van een eigen systeem, dat niet gekoppeld is aan deze grote bedrijven, relevant bleek wegens privacy van onze klanten. De grootste 'concurrent' is eigenlijk de aanwezigheid van communicatiesystemen die specifiek niet prettig zijn voor autisten, maar wel door iedereen gebruikt wordt.
-Het communicatiesysteem is ontwikkeld vanuit autisme, niet vanuit neurotypisch denken. Dit bestaat in zijn geheel nog niet.
- Er zijn tientallen 'trucs' toegepast, die we niet publiekelijk online willen zetten om onze ontdekking te beschermen.
- Het houdt hierbij rekening met het autistisch brein, en reikt hierbij ook aanvullend leermiddelen, oefeningen en uitleg aan voor zelfverbetering.
Het is dermate duur om merkrechten, patenten/octrooien en dergelijke aan te vragen, dat wij dit nog niet gedaan hebben, en niet zullen doen, totdat de financieringsfase rond is. Tevens zijn we minder gericht op het afschermen van innovatie, tenzij dit ons doeleinde in gevaar brengt: onze wens voor financiele duurzaamheid is ingegeven door een wens dit product wereldwijd mogelijk te maken: Liever een miljoen gratis blije gebruikers, dan een miljoen euro op zak maar geen gebruikers. Het is oke om winst te maken, maar in de realiteit willen we die winst direct weer terugstoppen om Signs groter te maken.
2Tango is een kleine organisatie, gestart om 2Tango.Signs en gerelateerde projecten te realiseren.
2Tango werkt samen met Authentict, waar een team van ASD programmeurs hiermee aan de slag is. Authentict is een sociale onderneming onder leiding van Danny Beukers, die gericht is op het in dienst nemen van autistische mensen, en hun bijzondere krachten in te zetten op de werkvloer.
Een perfecte samenwerking was snel geboren. Sindsdien bouwen en werken 2Tango en Authentict samen, beiden in de rol waarin ze het beste zijn. Onze samenwerking staat open voor nieuwe partners, die een co-creërende rol kunnen hebben in de verbetering van de app of de bekendheid bij de doelgroep. Mede hierom willen we ook een afspraken-tocht inplannen met de meest relevante spelers rondom autisme in Nederland, om onze innovatie aan hen te demonstreren, en mogelijk om samenwerkingsverbonden concretere invulling te geven.
Gebruik door 20 testgezinnen en hun begeleiders.
Authentict. Op het moment zijn we nog met meerdere ASD gerelateerde organisaties in gesprek, en dit willen we uitbreiden in de komende maanden. In weze hopen we op een grote partnerschap die 2Tango.Signs als product ondersteund.
De pilot is nog niet gestart. De verwachting is dat dit in April zal starten.
- We verwachten, op basis van de markt, dat het 3 jaar kost om 1125 betalende klanten op te bouwen. We verwachten dat gezien de aard van het product en doelgroep, dat dit geleidelijk zal groeien, niet exponentieel.
- Dit betekent dat er een inkomstenpatroon ontstaat voortkomend puur uit 2Tango.Signs Premium jaar-abonnementen.
- De uitgaven zijn circa 68000 euro voor het eerste jaar, circa 55.000 voor het tweede jaar, en circa 47.000 voor het derde jaar, onder andere door teruglopende kosten voor programmeurs uren en versnelling van testprocedures en feedback loops.
- We zullen ook een IOS app online brengen. De planning hiervan is ondergeschikt aan de livegang en testen en klanten werven voor de Android app. Uiteindelijk zijn IOS en Android dan met elkaar uitwisselbaar, maar we lanceren en bouwen vanaf Android. Als het optimaal werkt, pushen we de prototypes ook naar Apple. De 1125 beoogde klanten kunnen daarmee ook deels voortkomen uit IOS gebruikers.
- Dit impliceert een tekort van 80.000 euro om zonder financiering bij het break-even point, 3 jaar later te komen.
- Na break-even point zullen winsten geïnvesteerd worden in vergelijkbare apps die binnen de doelstelling passen, zoals 2Tango voor ASDers op de werkvloer. 2Tango kan zowel een sociale onderneming zijn (waarbij winst naar uitvoeren van de missie gaat), als een winstgevend bedrijf (waarbij winst wordt uitgekeerd aan investeerders), als een leuninghouder (waarbij winst een lening terugbetaald). Hierbij is een invloedrijke rol voor de eerste financiers van het tekort weggelegd, die meebepalen over de inzet van financiële overwaarde na de break-even periode van 3 jaar.
- De organisatie zal een deel van haar klanten betrekken uit deelnemers van de focusgroepen (die de apps testen en feedback geven), via relevante ASD organisaties en partnerships om hun achterban te bereiken, via directe uitnodigingen aan relevante individuen, via het reeds bestaande en groeiende netwerk van 2Tango, via een Tedx Talk in 2018, middels lezingen en presentaties online en offline, en door kortlopende marketingcampagnes via sociale media. In weze willen we door 60% van de Nederlandse ouders met een ASD kind bekend zijn, en van hen, 1 op de 100 een betalende klant maken (0,6% van de totale doelgroep). Om dit te behalen is niet ‘een groot marketingbudget’ nodig, maar geleidelijke groei, vertrouwen, netwerken met mensen, en gegunde aandacht van de belangrijkste ASD partijen in Nederland. Gezien wat we bieden als tool, is dit realistisch en haalbaar.
Wij bouwen continue door aan onze innovatie. Er zijn nog een 40tal aanvullende features op onze wishlist.
We willen de app laten vertalen en laten adopteren door internationale ASD organisaties. Omdat dit een totaal nieuwe innovatie is, lijkt hier veel mogelijkheden voor. De app multitalig maken zal zeer goedkoop zijn, de marketing en promotie kost veel inzet en tijd. Op het moment dat we een goed beeld hebben over de internationale ASD spelers die ons willen steunen in deze missie, maken we de stap. Hierbij is er een kans dat de naam versimpelt wordt van 2Tango.Signs naar "Signs".