Wat heb je gisteren niet gedaan en zou je vandaag wel doen?
Een van de belangrijkste drivers van Zorginnovatie.nl zijn verbinden en versnellen. Welke wijze les geef jij je co-innovators mee? Wat heb jij bij jouw innovatieweg niet gedaan, maar zou je achteraf gezien wel (eerder) gedaan hebben?
Samen weten we meer. We kunnen elkaar inspireren en de wereld een stukje mooier maken.
Antwoorden
Hi Andrea, ik zou mezelf het advies hebben gegeven om veel eerder concepten van het mijn idee in de praktijk te gaan testen/experimenteren! Ik ben (lang) bezig geweest met maken van een ‘perfect’ plan waarin ik alles wilde afdekken. Ik heb gemerkt dat, zodra ik het idee geen delen en beetje bij beetje in de praktijk ging brengen, er echt verbinding ontstaat (met interessante en inspirerende mensen) en je kan versnellen (omdat je in een korte tijd veel kan leren en je idee/innovatie kan verbeteren). Wat zou jij anders/eerder gedaan hebben?
Hoi Jacqueline, wat een mooi voorbeeld! Ik heb zelf geen innovatie, maar zie als innovatie coordinator natuurlijk veel mooie innovaties langskomen. Helaas bereikt niet elke innovatie de 'markt'. Een van de oorzaken is dat de innovatie en de gebruiker niet op elkaar aansluiten waardoor de innovatie niet in gebruik/toegepast zal worden. Daarom is het belangrijk om de gebruiker al in een vroeg stadium mee te nemen in de ideeën en ontwikkel fase. Soms denken innovators: dit is toch veel te vroeg, of worden er aannames gedaan die niet juist blijken te zijn. Neem dus de gebruiker mee, en check of je aannames kloppen om de weg naar implementatie te vinden.
Aanschaffen, aanpassen, testen, pilots etc. Dat is allemaal de echte uitdaging van innovatie niet. De echte uitdaging zit hem in het implementeren. Een fout die wij vaak ook gemaakt hebben is in hoog tempo nieuwe dingen proberen en in de 'uitprobeerfase' blijven hangen. De echte successen boeken we als we volhouden en doorgaan/doorontwikkelen.
Mooi dat je dit deelt. Welke uitdagingen zie jij in het implementeren? En hoe overkom je deze?
Een aantal drempels bij implementatie hebben we eerst weggenomen. We zorgen centraal snel voor geld en vertrouwen om aan de slag te gaan. Dat werkt, mensen waarderen dat. Maar de grootste hobbel blijft tijd. Hoewel wij voor innovatie uren ter beschikking stellen, hebben mensen een enorme druk om hun normale werkzaamheden te doen. Tijd besteden/prioriteit geven aan een innovatie blijft lastig. We kunnen dit overkomen, door alles over te nemen, maar dan mis te betrokkenheid en de noodzakelijke kennis/ervaring. Een puzzel die we nog niet helemaal gelegd hebben dus :)
Hi Andrea, wat top dat je de drivers van Zorginnovatie.nl mee hebt genomen in jouw topic. Ik ben ook erg benieuwd hoe de innovatieweg van onze verschillende ondernemers eruit heeft gezien of eruit ziet, zodat we van elkaar kunnen leren!