Relatie tussen innovatie en arbeidsproduktiviteit: hoe meet je dat?

Voor de verdere doorontwikkeling van de module Strategische Personeelsplanning die PFZW ontwikkelt voor de zorgsector ben ik op zoek naar ervaringsverhalen over hoe de impact van een innovatie gemeten wordt in relatie tot arbeidsproductiviteit.

Bijvoorbeeld:
- x% tijdsbesparing voor functiegroep y
- 3 uur per week, per client

Andere wensen of suggesties?

Antwoorden

Naomi Tielen - 05 november 2024 om 09:37

De besparing zoals je hem hier weergeeft komt overeen met wat ik voor een project aan het doorrekenen ben. Tijdsbesparing per functiegroep en/of client is heel logisch. Toename aantal cliënten dat ondersteund wordt per functiegroep zou ook een optie kunnen zijn, wellicht.
Mijn suggestie zou zijn om niet alleen naar productiviteit te kijken maar ook naar ervaren verhoging van werkplezier. Dat meten vraagt meer tijds, maar is minstens zo belangrijk.

Karin De Beer - 05 november 2024 om 13:16

Dank Naomi voor je reactie en helemaal eens! Tijdsbesparing is een aspect, maar werkplezier behouden of zelfs vergroten is ook cruciaal. Net als patiënt/client tevredenheid en financiën. Vandaar dat ik ook fan ben van quadrouple aim.

En goed om te lezen dat per functiegroep of client logisch is, zo zijn we het nu ook aan het ontwikkelen.