Navigeren door de gezondheidszorg als ondernemer
Van de ondernemers, met name innovatoren, binnen de gezondheidszorg hoor ik veelal dat het vinden van de juiste weg 'stroperig' verloopt. Lange sales funnel, onduidelijk wie de beslisbevoegde is, bereikbaarheid van mensen moeizaam, pilots uitvoeren zonder beslissing en noem maar op. En begrijp mij niet verkeerd het is waanzinnig mooi om in de zorg te ondernemen maar je hebt er een portie professioneel doorzettingsvermogen voor nodig.
Hierdoor mijn vraag aan de community; Hoe ervaren jullie mede-ondernemers dit en welke tips bestaan er die hebben geholpen om dit 'stroperige' proces een betere doorstroming te geven?
Lijkt mij ontzettend waardevol om van elkaar te leren waardoor ik graag ieders perspectief en leerpunten verneem van dit proces. Welke fouten zijn er gemaakt tot aan wat was het mogelijke 'Eureka' moment voor jullie?
Hoor graag van jullie!
Antwoorden
Heel herkenbaar. Mijn ervaring voor wat je nodig hebt: een lange adem, geduld, bouwen aan relaties en netwerk.
En rekening houden in je bedrijfsvoering met deze lange 'lead-times'. Als je die weet vol te houden dan ontstaat er op een gegeven moment een stroming. En anticipeer op verloop. Laat je niet verrassen door het vertrek van 1 persoon binnen een organisatie, maar zorg dat je opvolging/continuïteit hebt.
Hoi Kevin, zeker een goed idee om van elkaar te leren! Daarom zijn we bij Zorginnovatie.nl nu ook begonnen met een reeks artikelen waarin we met verschillende ondernemers in gesprek gaan over hoe zij zijn begonnen met hun onderneming en wat ze gaandeweg hebben geleerd. De eerste staat nu online, met Maartje Claassen van SARA Robotics: https://zorginnovatie.nl/nieuws/van-idee-naar-succes-sara-robotics
Hopelijk haal je hier wat tips uit! Binnenkort komen er nog meer artikelen met andere ondernemers aan.