Zorgmanagement onder controle krijgen? Gebruik een beheersysteem!

19 november 2018

De behoefte aan zorg verandert continu; net zoals de technologie. In de toekomst zal steeds meer behoefte zijn aan ondersteuning die het leven van bewoners en verzorgers in zorginstellingen comfortabeler maakt. Dat kan met behulp van een goed beheersysteem in de zorg. In dit artikel leggen we je graag uit aan de hand van drie bekende beheersystemen uit aan welke criteria een goed beheersysteem voldoet.

 

Het aantal taken groeit van de zorgprofessional

Managers in de gezondheidszorg zijn niet alleen verantwoordelijk voor de planning, zij fungeren ook als uitvoerende leidinggevende, doen de administratie en monitoren de gezondheid van hun patiënten. Al deze taken zorgen voor een grote behoefte aan een professioneel beheersysteem. Het is belangrijk dat de manager alle informatie van de patiënten én zijn medewerkers overziet.

Dezelfde situatie doet zich voor in verpleeghuizen: waar verpleegsters op de ene afdeling een hoop werk hebben, kunnen ze het op een andere afdeling als rustig ervaren. Een goede manager begrijpt dit en is in staat om de juiste medewerkers op de juiste afdeling te plaatsen, om de patiënten zo beter van dienst te zijn. 

 

Verschillende managementtaken in één systeem

Het gebruik van één beheersysteem maakt managementtaken als het inzien van data van patiënten en het controleren van taken van medewerkers mogelijk. Daarnaast heeft een goed beheersysteem als voordeel dat het de wachttijden voor patiënten en/of bewoners van een zorginstelling verkort, het aantal valse alarmeringen verlaagt en de werkdruk van werknemers over het algemeen afneemt. Daarnaast staat een goed beheersysteem gelijk aan een verbeterde bedrijfsvoering en het verkrijgen van zinvolle nieuwe inzichten.

 

Drie zorgsystemen op een rij

Het is belangrijk dat een beheersysteem de efficiëntie van een bedrijf vergroot en meer overzicht brengt in de dagelijkse taken. De volgende 3 beheersysteem voldoen aan deze eisen en zijn daarnaast makkelijk in gebruik!         

1.    Qlik Sense

Hoe groter een organisatie is, des te lastiger het is om de informatiestromen tussen alle afdelingen soepel te laten verlopen. Het beheersysteem van het Spaanse bedrijf Foston Europe, Qlik Sense, wordt speciaal ontworpen afhankelijk van de wensen en behoeften van de gebruiker en kan om die reden flexibel worden ingezet op iedere afdeling. De software van Qlik Sense is tot in de kleinste details te personaliseren, wat zorgt voor optimalisatie en het vergroten van de effectiviteit van de zorgorganisatie. Andere voordelen van het beheersysteem zijn bijvoorbeeld kortere wachttijden voor bewoners/patiënten, het verlagen van valse alarmeringen een verlaagde werkdruk voor werknemers. Ook biedt Foston directe ondersteuning voor het beantwoorden van vragen over het gebruik van het beheersysteem. Meer over Qlik Sense. Klik hier.

 2.    Carefull

Carefull biedt hardware en softwareoplossingen voor de zorgsector. De Carefull technologie vormt een sterke basis voor kleine, grote en groeiende zorgondernemingen. Naast een zorgsysteem biedt het IT-bedrijf ook toegangscontrolesystemen aan en zijn ze gespecialiseerd in software voor verpleegoproepen, kamerautomatisering, alarmbeheer en deurcommunicatie. Ook is het met Carefull mogelijk om systemen van externe partners te koppelen; denk daarbij aan brandcentrales, alarmservers en tijdsregistratiesystemen. Ook is het bedrijf voorzien van een AT-platform, waardoor zij altijd bereikbaar zijn voor hardware en softwareondersteuning. Meer over Carefull. Klik hier.

3.    Intersystems Benelux

Intersystems levert beheersystemen met als doel patiënten en zorgverleners samen te brengen. De volledige patiënten-informatie kan met het systeem worden beheerd. Er wordt meer mogelijk met het gebruik van het beheersysteem, zo kan het ingezet worden om klinische rapporten te ontsluiten, kunnen er ziekenhuisbedden mee worden beheerd en kan data in zijn algemeen beter gestructureerd worden. Ook verbindt het platform kraamzorg, verloskundigen en ziekenhuizen met elkaar.  Meer over Intersystems. Klik hier.

 

Kies voor het zorgbeheerssysteem dat bij jouw organisatie past!

Uiteindelijk is het belangrijk dat je een beheersysteem kiest dat bij jouw zorginstelling past. Hierin is het van belang om de wensen en behoeften van zowel medewerkers als patiënten/bewoners te identificeren en mee te nemen in de keuze. Voor medewerkers is het daarnaast belangrijk dat zij leren te werken met het beheersysteem. Gebruik hun input over gebruiksgemak van een systeem in jouw keuze.  Uiteindelijkmoet het hun vooral het werk vergemakkelijken

Hieronder vindt je de voordelen van het gebruik van een zorgbeheerssysteem op een rij:

  • Verkorte wachttijden voor bewoners
  • Efficiëntere personeelsinzet
  • Verlagen van valse alarmeringen
  • Verhoogde kwaliteitservaring en tevredenheid
  • Verlaagde werkdruk van werknemers
  • Verbeterde bedrijfsvoering
  • Verkrijging van zinvolle nieuwe inzichten

 

Heb jij een goed idee voor een blog op Zorginnovatie.nl? Mail naar info@zorginnovatie.nl en vraag naar de mogelijkheden!