Succesvol opschalen: TinyEYE Europe vertelt!

18 september 2018

Dit is het tweede interview in de reeks ‘succesvol opschalen’. Een reeks waarin ZorgInnovatie een aantal ondernemers interviewt om van de inspirerende verhalen achter de innovaties op ons platform te leren. In deze editie gaan we in gesprek met Elisa Gielen, directeur van TinyEYE Europe.

 

Hoe het idee voor online logopedie ontstond

Elisa was al jaren traditioneel logopediste toen in 2006 een nieuwe reorganisatieronde bij de Gemeente Stadskanaal aangekondigd werd. Er was geen geld meer om kinderen met spraakproblemen te helpen binnen de veilige omgeving van hun school. Het alternatief was dat ze naar een reguliere logopediepraktijk moesten. Voor veel ouders was deze drempel te hoog met het gevolg dat veel kinderen geen logopedie meer kregen.

Het was Elisa haar partner, Paul Jenkins, die zei: “Als je iets baanbrekends wilt realiseren binnen de traditionele logopedie, dan moet je technologie inzetten.” Elisa is zich gaan verdiepen in zorg op afstand en kwam tot de conclusie dat er, destijds in 2006, in Europa nog helemaal niks op het gebied van logopedie was.

 

Een innovatie hoeft niet te betekenen dat het nog niet bestaat

In haar zoektocht stuitte ze op de Canadese organisatie TinyEYE: een online oplossing voor logopedie, waarmee cliënten thuis in hun eigen veilige omgeving live logopedie kunnen ontvangen. Daarnaast worden online taal- en spraakgames ingezet om de therapie doeltreffend en leuk te maken. Dit biedt cliënten de kans om in hun eigen tijd te oefenen. Elisa: “TinyEYE was in Canada al vijf jaar succesvol en ik was direct razend enthousiast over het concept. Ik dacht: wij gaan helemaal niks zelf ontwikkelen, wij gaan TinyEYE naar Europa halen.”

Momenteel hebben Elisa en Paul de exclusieve licenties voor TinyEYE Europe en kunnen zij traditioneel logopedisten omscholen naar online logopedisten. Zij runnen hun bedrijf vanuit Groningen, maar hebben cliënten in heel Europa. Dit zijn naast kinderen ook ouderen die bijvoorbeeld een beroerte hebben gehad.

 

Geschrokken van negatieve reacties van logopedisten

Het introduceren van eHealth in de logopedie noemt Elisa een inspirerende, maar moeizame weg. “Als je me vraagt wat is me is tegengevallen in het opschalingsproces, dan is dat de reactie van traditionele logopedisten op online logopedie. Ik had nooit verwacht dat er zoveel weerstand zou zijn. Na de eerste maanden werden er elf kamervragen over mij gesteld aan Minister Schippers. Dat overviel me enorm.”

Toch hield dit haar niet tegen. Ze maakte een afspraak met het Ministerie van VWS om TinyEYE te demonstreren. Toen bleek juist dat Minister Schippers het geweldig vond en dat dit precies aansloot bij de regeringsplannen op het gebied van eHealth.

Een ander obstakel is dat TinyEYE Europe onder de wetgeving van de traditionele logopedie valt. Hierdoor zijn ze verplicht om een fysieke praktijk te hebben, terwijl de dienst online is. Elisa: “Wij hebben veel Nederlandse cliënten die in het buitenland wonen. Deze mensen komen nooit fysiek naar de praktijk en dat gaat perfect. Dus wij weten al jaren dat het niet nodig is.” Als je innoveert in de zorg kan je ermee te maken krijgen dat de wetgeving nog niet zover is, en dit is soms omslachtig.

 

5 tips die TinyEYE Europe andere ondernemers wil meegeven:

1) Bouw een heel goed business model

“Eén van de allerbeste dingen die we gedaan hebben is een gefundeerd business model neergezet.” In 2010 is Elisa hiermee naar de NZa gegaan en ontving de prestatiecode voor online logopedie. Hiermee was de weg vrij om zorgverzekeraars te benaderen met de vraag of ze online logopedie wilden inkopen. Er was enige volharding voor vereist, maar inmiddels vergoeden alle zorgverzekeraars online logopedie.

2) Bezuinig niet op marketing en pak het podium

Een goede website is heel erg belangrijk. Dit is je visitekaartje. Elisa: “Wij hebben in het begin de fout gemaakt om met een ‘goedkope webdesigner’ in zee te gaan. Ik zou nu vanaf begin af aan voor een kwalitatief goede partij gekozen hebben.”  

Ook het deelnemen aan zorginnovatie challenges is voor Elisa erg leerzaam geweest. “Je leert je innovatie voor een breder voetlicht te brengen. Door het geven van pitches wordt je gedwongen na te denken over hoe je het maatschappelijk belang van jouw innovatie overbrengt aan het publiek. Ook van de vragen die je krijgt leer je heel veel.”

3) Investeer in kennis die je zelf niet hebt

Elisa: “Ik had geen kennis van ondernemen en ben daarom een minor Ondernemerschap gaan doen. Dit heeft enorm geholpen.” Als klein startend bedrijf moet je alles zelf doen. Dit vergt kennis op vlakken waarvan je nog niks weet, zoals HR, rechtspraak en sales. “Als we nu gaan groeien dan gaan we mensen aanstellen op disciplines waar wij niet goed in zijn.”

4) Investeer in goede mensen en partners

Naast investeren in kwaliteit en eigen kennis, is het belangrijk om te investeren in goede mensen. Bouw een team om je heen dat voor 100% achter jou en het product of de dienst staat. Dit betreft in dit geval het team van logopedisten, maar ook de organisaties waar TinyEYE Europe mee samenwerkt.

Daarnaast betreft dit ook investeerders. Het financiële aspect is niet zelden een showstopper voor ondernemingen in de start-up fase. “Je moet zo ontzettend veel geld investeren en tegelijkertijd zelf nog leven. En het duurt jaren voordat je er zelf echt iets aan gaat verdienen" , vertelt Elisa.“Daarom hebben we in de opstartfase een investeerder gezocht en in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) de software aangepast. Nu zijn we hard op zoek naar een investeerder die met ons wil groeien; een angel-investeerder!”

5) Leer van anderen en van fouten

Van de ervaringen en kennis van de ondernemers achter TinyEYE in Canada hebben Elisa en Paul enorm veel geleerd. Zij waren hun voorbeelden en stimuleerden hen om TinyEYE in Europa uit te rollen. Een tip van Elisa is dan ook: “Kijk bij anderen! hoe doen zij het? Wie zijn jouw voorbeelden?” En fouten maken hoort bij het proces van opschalen. Dat is hoe je als persoon en als innovatie groeit.

“Ik heb er nooit aan gedacht om op te geven. Het was maar goed dat wij van te voren niet wisten hoe moeilijk deze weg zou zijn. Je doet het vanuit bezieling, enthousiasme en de overtuiging dat het de cliënten echt verder helpt. En wij zijn alleen maar meer overtuigd geraakt van hoe goed het product is. Gelukkig zijn onze cliënten het levende bewijs dat dit ook echt zo is, daar doe je het voor!”

 

 

Meer over de implementatie van TinyEYE Europe vind je in hun profiel op ZorgInnovatie.