Succesvol opschalen: Mobiléa Beeldzorg vertelt!
Dit is het vijfde interview in de succesvolle blogreeks ‘succesvol opschalen’. Een reeks waarin ZorgInnovatie in totaal tien ondernemers interviewt om van de inspirerende verhalen achter hun innovatie te leren. Waar liepen - en lopen - zij tegenaan in het opschalingsproces? En wat zijn hun gouden tips? In deze editie spreken we met Marrit Plat, communicatie en marketing specialist bij Mobiléa Beeldzorg.
Hoe het begon
Mobiléa Beeldzorg is ontstaan vanuit de maatschappelijke vraag om zorgbehoevenden langer zelfredzaam en zelfstandig thuis te kunnen laten wonen. Beide oprichters, Ruud Bleeker en Ronald de Vries, herkenden deze vraag vanuit hun persoonlijke ervaring als mantelzorgers van hun moeders.
Ruud, met brede expertise binnen communicatie en design, en Ronald, expert op het gebied van ICT, besloten de handen ineen te slaan om de zorg te verbeteren. Om de maatschappelijke vraag en relevantie goed in kaart te krijgen zijn de ondernemers begonnen met een gefundeerd marktonderzoek. Waar ligt exact de zorgvraag? Welke uitdagingen/problemen kunnen we helpen oplossen? Hoe is de druk op het personeel in de zorg? Hoe zitten de financiële stromen in elkaar? Goede zorg staat natuurlijk voorop. Vanuit dit onderzoek is Mobiléa Beeldzorg ontstaan.
Mobiléa Beeldzorg in het kort
Mobiléa Beeldzorg ondersteunt diverse zorgprocessen, met het doel dat zorgbehoevenden zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. De inzet van beeldbellen zorgt ervoor dat contact persoonlijk blijft, maar wel (reis)tijd bespaart voor zorgprofessionals. Dit geeft hen de mogelijkheid om kwalitatief meer aandacht te geven aan de individuele patiënt.
Daarnaast biedt de applicatie aanvullende functionaliteiten die de zorg gemakkelijker en efficiënter maken, zoals de mogelijkheid om informatie te delen tussen de betrokken zorgverleners en mantelzorgers, hulp bij inname van medicijnen en het eenvoudig bijschakelen van huisarts, gemeente of specialist in een gesprek. Co-creatie met zorgprofessionals en een beveiligde omgeving staan altijd voorop bij Mobiléa.
Marrit: “Beeldzorg voegt echt iets toe. Stel: normaal gesproken zijn er drie contactmomenten per dag tussen de zorgprofessional en de patiënt. Dit kan met Mobiléa ingekort worden naar één fysiek contactmoment en twee beeldzorg-momenten. Het blijft persoonlijke zorg omdat je elkaar wel ziet. Daarnaast heeft Mobiléa Beeldzorg de optie om instructies te delen of bijvoorbeeld de dokter erbij te bellen.”
5 tips van Mobiléa Beeldzorg:
1. Draai pilots en co-creëer met je klant
Het draaien van pilots schept vertrouwen. Daarbij zorgt het ervoor dat je het product nog beter kan afstemmen op de unieke behoeften van jouw (toekomstige) klant.
Marrit: “Het draaien van pilots maakt dat wij een product goed laten aansluiten op de organisatie. Bovendien levert het waardevolle informatie op voor onze eigen doorontwikkeling. Zo hebben we op basis van pilots de functionaliteit ontwikkeld om vaste en mobiele telefonie te kunnen bij schakelen, zodat iedereen in het zorgproces op een zeer laagdrempelige wijze kan worden betrokken.”
2. Haal de juiste expertise in huis
Bij elke fase van opschaling is het belangrijk om goed te kijken welke expertise je in huis hebt. Investeer in goede mensen die je nodig hebt om de volgende stappen te zetten. Marrit: “Je wilt mensen die volledig achter het product staan. Die denken ‘wow dit heeft echt toegevoegde waarde’. Essentieel is dat alle medewerkers hetzelfde gemeenschappelijke doel nastreven.”
3. Leer de markt goed kennen en kies voor een persoonlijke benadering
Een innovatie staat niet van de één op de andere dag. Elk zorgproces en elke organisatie levert zorg op haar eigen manier. Dit dien je vanuit je projecten zo helder mogelijk te krijgen zodat je je echt kunt inleven in de problemen waar zorgorganisaties mee worstelen.
Daarbij is het waardevol om deze toepassingsverhalen te delen en de ‘zorgtaal’ leert te spreken. Een persoonlijke benadering en het continu aansluiten op de doelen en wensen van de organisatie zijn hierin de sleutel.
Marrit: “De zorgsector is gewend aan tradities en gebouwd op vertrouwen tussen mensen. Daarom is een persoonlijke benadering uiterst belangrijk als je wilt innoveren in de zorg. Garandeer de veiligheid van jouw technische innovatie, maar vermijd overige technische details zoveel mogelijk. Toon inlevingsvermogen, laat zien dat jij de zorgprofessionals hoort en weet wat er speelt.”
4. Zorg voor een goed integratieplan
Door de opgedane ervaring kan Mobiléa inmiddels het hele integratieproces voor zorgorganisaties inzichtelijk maken. Tijdens het integratieproces ligt de focus altijd op het einddoel: het optimaliseren van de zorgverlening van desbetreffende organisatie. Ze kennen de uitdagingen, risico’s en valkuilen. Ze schenken dan ook veel aandacht aan het betrekken van de zorgverleners die op dagelijkse basis met Mobiléa Beeldzorg gaan werken. Op deze manier waarborgt Mobiléa dat de innovatie echt landt in de organisatie en optimaal benut kan worden.
Marrit: “Het begint allemaal met kijken naar de specifieke organisatie, de uitdagingen waar zij mee te maken hebben en vervolgens met je product of dienst hier op inspelen. Het is essentieel om vanaf het begin af aan concrete doelen te stellen wat de zorgorganisatie met de innovatie wil bereiken en een duidelijk beeld te hebben hoe de innovatie uiteindelijk geborgd gaat worden binnen de organisatie. We hebben hier inmiddels een compleet proces voor ontwikkeld en veel expertise in huis.
5. Investeer in de interne trots!
De medewerkers maken jouw product. Als zij niet overtuigd zijn van wat het doet, dan gaat dit ten koste van hun betrokkenheid.
Marrit: “We delen binnen het team bijvoorbeeld regelmatig updates over wat we op locatie aan het doen zijn met het zorgpersoneel dat we trainen en best practices die we hieruit halen. Of we delen persoonlijke succesverhalen van cliënten. Hiermee creëer je saamhorigheid en betrokkenheid van je eigen personeel. Het gaat om de interne trots, dat is zo belangrijk!”
Meer over de innovatie Mobiléa Beeldzorg vind je in het profiel op ZorgInnovatie of via hun website.