Kun jij alle vragen met "ja" beantwoorden?
Je bent al een tijdje bezig met het ontwikkelen van je zorginnovatie. Je hebt al een aardig netwerk opgebouwd en verschillende testen gedaan bij je doelgroep. Je bent klaar om te gaan opschalen. Echter het blijkt toch lastiger dan verwacht.
Zorginnovatie.nl en haar regiopartners helpen jou graag verder met het opschalen van jouw zorginnovatie. Uit de ervaringen van de regiopartners met het opschalen van innovaties is gebleken dat de volgende vragen keer op keer essentieel zijn om beantwoord te hebben voor het sneller op te schalen van innovaties. Lees de vragen door en vraag jezelf af kan ik volmondig 'ja' antwoorden op de onderstaande vragen, zo nee terug naar de tekentafel.
1. Kun je duidelijk maken welk probleem je oplost?
Het is van belang dat je duidelijk kan herleiden naar je onderzoek of vanuit de vraag van de markt, dat je helder hebt welk probleem je aan het oplossen bent.
Een innovatie waarbij dit duidelijk gelukt is, is bijvoorbeeld de innovatie Oryx Movement Solutions. ORYX maakt eenvoudig een analyse van het bewegingspatroon van verschillende mensen. Door het gebruik van sensoren kan een meting overal uitgevoerd worden. De uitkomst van de meting wordt omgezet in een eenvoudige en begrijpelijke analyse via de efficiënte en innovatieve gebruikersinterface.
Tijdens de testfase heeft Oryx diverse pilots gedraaid middels het ‘alpha’ systeem bij verschillende fysiotherapiepraktijken en zorgcentra. Daarbij vroeg zij na afloop van de test meerdere keren om terugkoppelingen bij zorgverleners en cliënten, hiermee werd steeds duidelijker waar de behoefte ligt van zowel de zorgverleners als cliënten.
Bastin Hofman, eigenaar Fit4All fysiotherapie en sport vertelt zijn ervaring met Oryx Movement: "In de fysiotherapie zijn we altijd op zoek naar innovatieve middelen om onze revalidanten een stukje verder te krijgen en beter te laten revalideren. We missen nog een objectief meetinstrument om het looppatroon in kaart te brengen, waar we dat nu doen op basis van vragenlijsten en timmermansoog. De samenwerking met ORYX zorgt ervoor dat we de belemmeringen in het looppatroon wél objectief in kaart kunnen brengen. Hierdoor kunnen wij onze revalidatie verbeteren en helpen we meer mensen succesvol met hun revalidatie.”
2. Weet waar je waarde toevoegt in de ogen van de eindgebruiker
Natuurlijk betrek je vast een aantal eindgebruikers, maar in hoeverre is deze groep representatief? Vaak zijn het de actieve gebruikers die meedoen. De kans dat het product of dienst dan niet goed aanslaat bij de meerderheid van de gebruikers is groot.
Zo werkte Henry Mulder van Apta Vivar jarenlang aan een GPS-systeem, speciaal ontwikkeld voor personen die aan dementie lijden. De innovatie werkte top en kreeg zelfs een kwaliteitskeurmerk. Alleen waar Henry niet aan gedacht had, was het uiterlijk van het kastje.
Zo gaf een dementerende mevrouw aan: “Met dat zwarte kastje ga ik niet lopen, dat past helemaal niet bij mijn mooie avondjurk!”.
Bron: Briljante Mislukkingen
3. Is je businessmodel gebaseerd op betaling door een zorgverzekeraar?
Wanneer je wilt dat je innovatie gefinancierd wordt vanuit de basisverzekering, zorg er dan voor dat er een Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)-betaaltitel behaald is. Zo viel de innovatie TinyEYE onder de wetgeving van de traditionele logopedie. Hierdoor werden ze verplicht om een fysieke praktijk te hebben, terwijl de dienst online is.
TinyEYE Europe is een onlineoplossing waardoor ouderen, bijvoorbeeld na een beroerte, in hun eigen omgeving logopedie live ontvangen, en daarnaast zelf onbeperkt kunnen oefenen met games in hun eigen, op maat gemaakte, online oefenruimte.
Elisa Gielen, eigenaar TinyEye: “Wij hebben veel Nederlandse cliënten die in het buitenland wonen. Deze mensen komen nooit fysiek naar de praktijk en dat gaat perfect. Dus wij weten al jaren dat het niet nodig is.” Als je innoveert in de zorg kan je ermee te maken krijgen dat de wetgeving nog niet zover is, en dit is soms omslachtig.
In 2010 heeft Elisa de TinyEYE aangemeld bij de (NZa) en ontving zij de prestatiecode voor online logopedie. Hiermee was de weg vrij om zorgverzekeraars te benaderen met de vraag of ze online logopedie wilden inkopen. Er was enige volharding voor vereist, maar inmiddels vergoeden alle zorgverzekeraars online logopedie.
4. Heb je een zorgverlener als supporter?
Zorg ervoor dat je zorgverlener als supporter hebt, die reclame voor je wil maken. Dit zorgt er namelijk voor dat de eindgebruiker eerder vertrouwen krijgt in je product.
De startup die dit begrijpt is 'Wolk - de onzichtbare Heupairbag'. Zij vonden een supporterbij zorgverlener Vivium.
Filippo van Hellenberg Hubar, algemeen directeur Wolk: ‘We hebben veel werk gestopt in het vinden van zorginstellingen die ons product willen testen. Op een gegeven moment ontmoette we een innovatiemanager die vanaf dag één super enthousiast was over Wolk. Zonder hem waren we niet zover gekomen! Hij promoot ons product vol enthousiasme bij andere innovatiemanagers. Dit zorgt voor een positief sneeuwbaleffect.’
Wolk is een band die je om je heupen heen doet. Wanneer je valt geven drie bewegingssensoren een signaal en zorgen dat de airbag gevuld is met lucht voordat je de grond raakt. Vervolgens loopt de airbag na de val langzaam weer leeg.
5. Sluit met je app aan bij een grote organisatie
Het zelf in de markt brengen van een zorginnovatie leidt vaak niet tot het succes of de impact die je wil maken. Om je kansen te vergroten op succes en het maken van impact, helpt het om aan te sluiten bij een grote organisatie.
Zo heeft het bedrijf SkinVision in samenwerking met de Deense farmaceutische Leo Pharma en CZ in Nederland een smartphone-app ontwikkeld om risicofactoren voor huidkanker gemakkelijk te evalueren en mogelijk problematische moedervlekken te monitoren. Tot nu toe is de app wereldwijd in meer dan 1,2 miljoen exemplaren gedownload, met de meeste downloads uit Nederland, Nieuw-Zeeland, Verenigd Koninkrijk, Australië en Duitsland.
Bron: Medicafuturist.com