De route naar de zorgverzekeraar
Je hebt een geweldige innovatie voor in de zorg. Maar je mist nog de basiskennis om zorgverzekeraars van jouw innovatie te overtuigen. In deze blog leggen we je de basiskennis uit hoe je voorbereidt het gesprek aangaat met zorgverzekeraars. En jouw kans van slagen vergroot!
Op basis van welke criteria bepalen zorgverzekeraars hun vergoedingen?
Zorgverzekeraars nemen veel criteria mee in de beoordeling tot vergoeding van innovaties. Je innovatie moet bijvoorbeeld draagvlak hebben onder zorgverleners en patiënten of leiden tot substitutie (geen extra zorg maar vervanging van bestaande zorg).
Wat belangrijk is om te weten is dat zorgverzekeraars andere nuances leggen in hun vragen en het gewicht van de vragen ten opzichte van ondernemers. Voor meer tips en uitleg raadpleeg Zorg voor innoveren en Wat wil de zorgverzekeraar.
Hoe start je een onderzoek waarvan de resultaten zorgverzekeraars overtuigen?
Het beste is om eerst in gesprek te gaan met één of meerdere zorgverzekeraars. Aangezien zij de resultaten van het onderzoek zullen beoordelen, is het belangrijk hun te betrekken in het opzetten van jouw onderzoek. Hoe beter de uitkomstmaten van je onderzoek passen bij de criteria van de zorgverzekeraars waarmee je in gesprek bent, hoe hoger de kans dat bij een positief resultaat van het onderzoek de zorgverzekeraar ook overtuigd is van jouw innovatie.
Ook Jan van Logoclicks gaf aan tijdens het interview in de reeks van ‘succesvol opschalen’: “Ga zo snel mogelijk het gesprek aan met zorgverzekeraars. Ook al heb je als organisatie de antwoorden nog niet op de vragen die zij stellen, je komt zo wel te weten wat hun vragen zijn. Dit kan je gebruiken in de verdere ontwikkeling van je product’’. Voor de complete blog van Jan. Klik hier.
Wie betaalt het onderzoek?
In principe betaal je het onderzoek zelf dat nodig is om zorgverzekeraars te overtuigen. Wel zijn er, ter ondersteuning van innovatoren, een aantal ‘potjes’ met geld aanwezig. Het geld kan van twee bronnen komen. Allereerst zijn er private partijen die investeren in innovatoren met goede ideeën. Dit kunnen bekenden van jou zijn, maar ook zogenoemde business angels of venture capital partijen. Ook zijn er velen subsidies die je kunt aanvragen. Onderaan deze blog vindt je een lijst met relevante subsidies.
Succesverhaal!
Een ondernemer die met succes de zorgverzekeraar heeft weten is overtuigen is TinyEYE.
Elisa van TinyEYE: “Eén van de allerbeste dingen die we gedaan hebben is een gefundeerd business model neergezet.” In 2010 is Elisa hiermee naar de NZa gegaan en ontving de prestatiecode voor online logopedie. Hiermee was de weg vrij om zorgverzekeraars te benaderen met de vraag of ze online logopedie wilden inkopen. Er was enige volharding voor vereist, maar inmiddels vergoeden alle zorgverzekeraars online logopedie.”
Op zoek naar een relevante subsidie voor jouw zorginnovatie?
ZorgInnovatie zet de belangrijkste subsidie die je als beginnende ondernemer kan aanvragen voor je op een rijtje: