3 tips van Physitrack voor startende zorginnovaties
Physitrack loodst – zoals ze zelf zeggen - orthopedische oefeningen het digitale tijdperk in. Vorig jaar was Physitrack finalist in de laatste ronde van de Nationale Zorginnovatieprijs. Een mooie beloning van 5 jaar flink hard werken. Maar sindsdien heeft de ontwikkeling van Physitrack niet stil gestaan. Verre van zelfs!
Physitrack is in 2012 ontstaan vanuit de behoefte om het eeuwige tekeningetje van de fysiotherapeut te vervangen door simpele oefenvideo’s via de app. Nu biedt Physitrack de mogelijkheid om patiënten gedurende het hele behandeltraject te ondersteunen. Van preventieve oefenprogramma’s tot videoconsultatie en cohortanalyses. Physitrack is inmiddels Mobility Partner van Apple, wordt in meer dan 100 landen dagelijks gebruikt en maakt zich op voor een beursgang later in 2018.
Van zo’n trackrecord kunnen beginnende ondernemers ongetwijfeld wat leren. Welke tips kan Physitrack startende zorginnovaties meegeven?
Tip 1: Kijk verder dan externe investeerders
Om een innovatie in de markt te brengen, is uiteraard kapitaal nodig. Toch is het raadzaam om goed na te denken waar je dat kapitaal vandaan haalt. Het is lang niet altijd nodig om direct een externe investeerder aan te trekken.
Frank van Zon, zelf fysiotherapeut en programmadirecteur Nederland: “Het was echt niet zo dat we het geld niet nodig hadden. Maar we hadden met het team (dat nog steeds staat als een huis) het idee dat we zeker wisten hoe we de markt konden veroveren met ons product. Veel investeerders hebben een eigen visie op het opschalen van zorginnovaties, die niet aansloot op onze visie. Uiteindelijk hebben we via vrienden en familie een startkapitaal op kunnen halen om alsnog een product te kunnen bouwen, helemaal naar onze eigen ideeën.”
Tip 2: Richt je op een product dat ook aanslaat zonder tussenkomst van zorgverzekeraars
Zorgverzekeraars zijn in Nederland een bijna onmisbare speler bij zorginnovaties. Toch is het verstandig om je product niet alleen op hun wensen af te stemmen.
Van Zon: “We zijn de afgelopen jaren gegroeid door ons in eerste instantie te richten op de Nederlandse fysiotherapeut zonder ons specifieke bezig te houden met zorgverzekeraars. Anno 2018 zijn we eindelijk zover dat zorgverzekeraars zich ook willen toespitsen op digitale zorgdiensten. Voor het najaar van 2017 was er maar mondjesmaat aandacht van zorgverzekeraars en moesten we onszelf vaak haast opdringen aan zorgverzekeraars.”
“Door ons te richten op de spreekwoordelijke ‘therapeut om de hoek’ en hier direct op een kostenefficiënte manier diensten voor aan te bieden, zonder tussenkomst van een zorgverzekeraar, hebben we het toch voor elkaar gekregen om de eerste cruciale jaren door te komen. Wanneer je een product hebt waar zorgverleners ook op aanslaan zonder dat daar direct een zorgverzekeraar aan verbonden hoeft te worden, weet je dat je goed zit.”
Tip 3: Houd je kleinere, trouwe klanten in je achterhoofd
Veel startende bedrijven richten zich op de grote spelers in de markt. Het binnenhalen van je eerste grote deal is een flinke mijlpaal. Het probleem met grotere bedrijven is dat zij vaak langzamer bewegen, een betere onderhandelingspositie hebben ten opzichte van een startup en de marges dus ook vaak een stuk lager zijn. In totaal nemen deze grote projecten veel tijd in beslag, wat voor startups in de zorg soms de doodsteek kan zijn. “Blijf dus ook aandacht besteden aan je kleinere trouwe klanten.” aldus Frank van Zon. “Die kunnen je product juist groot maken!”
Meer weten over Physitrack? Kijk op www.physitrack.nl of stuur Frank een bericht via info@physitrack.nl